MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 17 nov 2018 02:22

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 6369 innlegg ]  Gå til side Forrige 1419 420 421 422 423425 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 14 okt 2018 21:31 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8585
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
pollti skrev:
Amerikanerene kom over en Horten i Tyskland. Flyet bestod av veldig mye balsa. Det er bygd en kopi i USA som ble utstyrt med jet motor-om de fløy med den husker jeg ikke- men de brukte 40 talls radar for å finne den. Og det gjorde de ikke så den er vel modell for dagens moderne Stealth fly kanskje.
Nautilus som er verdens første ubåt under Nordpolen er basert på en tysk ubåt som ble bygget helt på slutten av krigen. XXII er en betegnelse som svever i hodet ? I hvert fall, den var gummibelagt for ikke å bli oppdaget av sonar. Bare få kom i tjeneste. 1 ble senket utenfor Franrike og en annen hadde alle muligheter for å senke et større britisk krigsskip. Kapteinen hadde sabla lyst til å gjøre det men hadde nettopp fått beskjed om at krigen var over og tuslet til Tyskland i stedet.
Tyskerene sprengte det de hadde på beddingen av disse og bare en av de overlevde og er i dag museum.

Det norske ubåtvåpenet etter krigen ble også basert på tyske ubåter. Engelske marinen kom for å senke de men KNM Laffen Lines ville ha de og senket de i inntakt tilstand. Etter at engelsmennene dro hjem med uforrettet sak ble de hevet og ble ryggraden i etterkrigs tidens ubåt våpen.

Inspirasjonen til Horten Ho IX eller Gotha Go 229 kom vel fra brødrene Walter og Reimar Horten sine eksperimenter med glidefly i flygende vinge design. Grunnen til det var mindre overflate og lavere luftmotstand siden flykroppen var fjernet. At en slik design er vanskelig å "se" for 40-tallsradar var bare en bieffekt og ikke hovedmålet. Det var ønsket om fart som drev Gebrüder Horten til å eksperimentere med flygende vinge prinsippet. "Fete-Herrmann" ønsket et fly som kunne bære 1000 kg bomber 1000 km i 1000 km/t og Horten svarte med den designen. Men at designen er lettere å "gjemme" for radar er sikkert. Stealth er militærets største bløff i dette århundret. Ingenting er usynlig for radar. At F-35 Lightning II er vanskelig å se for amerikansk radar med nyeste teknologi er tilfelle. Men stealth virker bare i ett bestemt frekvensområde av radarbølger, Lengre eller kortere bølger og ; Presto! Vi ser deg!
Utenfor Kiel i Laboe ligger ex-U-995 som etter krigen ble KNM "Kaura". I 1971 ble ubåten gitt i gave til Vest-Tyskland og har ligget på standa i badebyen.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 okt 2018 21:44 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8585
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
Forbilde på Forsvarets Flysamling, Gardermoen.
Bilde
Min modell i 1/72 skala med egenbygd redningswinch..
Bilde

North American T-6 Harvard/Texan i formasjon på Gardermostevnet 1990;
Bilde
Gjenskapt i 1/72 av meg
Bilde


Northrop B-2 'Spirit' i 1/144 skala til venstre og Horten Ho IX i 1/72 til høyre.
Bilde

Grumman F-14A Tomcat på katapulten med flight deck crew og kjøretøyer.
Bilde

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 okt 2018 22:34 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1239
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Desmo skrev:
Inspirasjonen til Horten Ho IX eller Gotha Go 229 kom vel fra brødrene Walter og Reimar Horten sine eksperimenter med glidefly i flygende vinge design. Grunnen til det var mindre overflate og lavere luftmotstand siden flykroppen var fjernet.
..........


Ikke at det har så mye å si, men motivasjonen for flyvende vinge var vel i utgangspunktet inspirert av hvordan fuglene så ut. En ren ving, uten kropp og haleparti ble betraktet som det reneste som er aerodynamisk.

Men skal man ha med last og mennesker krever det en hviss størrelse, enten at vingen er tykkere i midtpartiet eller en opphøyning som gir rom til ønsket last. Begge deler representerer bortimot likeverdig luftmotstand.

Største gevinsten ligger i å bli kvitt halepartiet, både vekt og luftmotstand, samt at et høyderor normalt trekker nedover slik at vingen må løfte både fyets totalvekt + vekten av nedtrekk fra høyderor.

Så hvorfor er ikke alle fly flyvende vinger? Stabilitet og lastevolum kroppen representerer.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 okt 2018 10:13 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8585
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
knutk skrev:
Desmo skrev:
Inspirasjonen til Horten Ho IX eller Gotha Go 229 kom vel fra brødrene Walter og Reimar Horten sine eksperimenter med glidefly i flygende vinge design. Grunnen til det var mindre overflate og lavere luftmotstand siden flykroppen var fjernet.
..........


Ikke at det har så mye å si, men motivasjonen for flyvende vinge var vel i utgangspunktet inspirert av hvordan fuglene så ut. En ren ving, uten kropp og haleparti ble betraktet som det reneste som er aerodynamisk.

Men skal man ha med last og mennesker krever det en hviss størrelse, enten at vingen er tykkere i midtpartiet eller en opphøyning som gir rom til ønsket last. Begge deler representerer bortimot likeverdig luftmotstand.

Største gevinsten ligger i å bli kvitt halepartiet, både vekt og luftmotstand, samt at et høyderor normalt trekker nedover slik at vingen må løfte både fyets totalvekt + vekten av nedtrekk fra høyderor.

Så hvorfor er ikke alle fly flyvende vinger? Stabilitet og lastevolum kroppen representerer.


Poeng! Godt poeng som jeg overså i farten.
Hvor sant det et vet jeg jeg ikke, men John "Jack" K. Northrop skulle visstnok ha blitt vist en skalamodell av B-2 'Spirit' da han nærmet seg livets slutt. Mr. Northrops flyfabrikk var jo USA's fremste eksperter på flygende vinger på siste halvdel av 40- og et stykke utover 50-tallet. Mr. Northrop brast etter sigende ut i gråt da han fikk se at fabrikken som bar hans navn skulle lage "stealth-bomberen" som en flygende vinge. Mr. Northrop var født Jon Knudsen Nordrup av danske immigrantforeldre i USA. Og hans første kontrakt på et militærfly gikk ikke til USAAC, US Navy eller et annet stort flyvåpen. Hans Northrop N(orwegian)-3(people)P(atrol)B(omber) ble solgt i 24 eksemplarer til Marinens Flyvåpen rett før 9. April..... Og Flyvåpenet har jo hatt Northrop F-/RF-5A/B Freedom Fighter i en årrekke.

Bilde
Northrop N-3PB på Forsvarets Flysamling, Gardermoen. Ett restaurert vrak funnet i elven Thjorsa på Island hvor piloten nødlandet under krigen. Restaureringen ble gjort i sin helhet på Northrop i California av frivillige. Noen av dem hadde vært med å bygge maskinen i 1939-40.

Bilde
Northrop F-5B i "Tigermeet"-lakkering utenfor Forsvarets Flysamling.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 okt 2018 17:16 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 405
MC: Hyse for alltid !
Litt om Hortens stealth egenskaper nedenfor. Det var et flyveress i Me 109 som også var for å finne en måte å unngå å bli sett på radar. Luftwaffe anså fiende radar for å være et stort problem for dem.


In his later life, Reimar Horten promoted the idea that the Horten Ho 229 V3 was intended to be built as a stealth aircraft, which would have placed this jet’s design several decades ahead of its time. Reimar Horten claimed that he wanted to add charcoal to the adhesive layers of the plywood skin of the production model to render it invisible to radar, because the charcoal “should diffuse radar beams, and make the aircraft invisible on radar” (Horten and Selinger 1983). This statement was published in his 1983 co-authored book Nurflügel (which translates as “Flying Wing”). While this statement refers to the never-made production model, it seems possible that the experimental charcoal addition could have been used on the Horten Ho 229 V3 prototype. The mere mention of early stealth technology sparked the imagination of aircraft enthusiasts across the world and spurred vibrant debate within the aviation community.

The stealth myth has been growing since the 1980s and was invigorated when the National Geographic Channel, in collaboration with Northrup Grumman, produced a documentary called "Hitler's Stealth Fighter" in 2009. The program featured the Horten Ho 229 V3 as a potential "Wonder Weapon" that arrived too late in the war to be used (Myth Merchant Films, 2009). The documentary also referred to the jet's storage location as "a secret government warehouse," which added to the mystique of this artifact. Since the airing of the documentary, public pressure has increased to remove the jet from its so-called secret government warehouse and put it on display. In fact, this secret warehouse is the Museum's Paul E. Garber Facility in Suitland, Maryland where a team of conservators, material scientists, a curator, and aircraft mechanic has been evaluating the aircraft.

The Smithsonian has performed a technical study of the materials used and determined that there is "no evidence of carbon black or charcoal in the Horten jet" thus invalidating the proposed mechanism for an essentially non-existent radar absorbent property as compared to the control sample of plywood used in the original testing.


"The Ho 229 leading edge has the same characteristics as the plywood [control sample] except that the frequency [do not exactly match] and have a shorter bandwidth. This indicates that the dielectric constant of the Ho 229 leading edge is higher than the plywood test sample. The similarity of the two tests indicates that the design using the carbon black type material produced a poor absorber."

Dobrenz and Spadoni use the term 'absorber' to refer to the ability of the Ho 229 leading edge to absorb the radar signal rather than reflecting it back to the antenna receiver. More absorption means less reflected signal and greater stealth. The authors assumed in their paper that crafts persons used the "carbon black material" to lower the RCS, however, our technical study findings described above found no evidence of carbon black or charcoal in the Horten jet.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 okt 2018 18:16 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 405
MC: Hyse for alltid !
I dag tok fornuften ånkli taket i meg forresten, da blei Haus Gestapo sur og dro til ei vennine. Sikkert masse snørr og tårer som må ut ? :lol: Jeg byttet bort Minien og hele samlinga av lettmetall felger og dekk og en gressklipper og i bytte tok jeg en Alfa GTV med 154 hk, beige skinnseter, senket og breddet, nyoverhal motor inkludert ny tannreim, nye felger og dekk pluss en hvalhale spoiler bak. Gild og rau er den og med 6mnd garanti og alle modifikasjoner er innført i vognkortet. Selgeren må rydde litt i det elektriske i dashbordet siden 1ste eier ser ut til å ha brukt mixmaster inni der. Han har prøvd å koble seg forbi feilmeldinger på ABS men det er reparert nå men ledningsklysene må ryddes opp i og leggest ordentlig og det som ikke skal være der skal fjernes. Bytting av nøkkeler skal skje i februar.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 okt 2018 18:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3166
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Det italienske slipper ikke taket i deg nei.

Jaja. Gratulerer med et spennende eventyr av mekanisk morro. :lol:


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 okt 2018 10:21 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8585
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
Anonimia Lombarda Fabricca Automobile Romeo...….. I følge Clarksson, Hammond og May er man ikke ordentlig bilist før man har opplevd gleden og frustrasjonene ved å eie en Alfa Romeo. Jeg er ikke en ordentlig bilist... Prøvekjørte en ny 156 i 1998 da jeg luktet på nye biler. Min rare kropp er ikke som "Den Italienske Apen" og trivdes lite i design-smykket. En traust Bora ble håndkjøpt og jeg savner den blå enda.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 18 okt 2018 12:16 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 405
MC: Hyse for alltid !
Da kan jeg berolige deg med at verden har gått framover Desmo. Nå er AR akkurat som andre biler når det gjelder sittestilling. Frustrasjoner blir du heller ikke utsatt for. Men design går heldigvis foran funksjon fremdeles og de bygger noe rart inn i bilene som heter kjøreglede også ! \:D/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 20 okt 2018 11:19 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8585
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
pollti skrev:
Da kan jeg berolige deg med at verden har gått framover Desmo. Nå er AR akkurat som andre biler når det gjelder sittestilling. Frustrasjoner blir du heller ikke utsatt for. Men design går heldigvis foran funksjon fremdeles og de bygger noe rart inn i bilene som heter kjøreglede også ! \:D/

……...mmmmmHMMMMmmmm…….. :-k :-k :-k Kjøreglede? Min gode überPolltimeister, det er et begrep som gir rom for tolkninger a la "Fanden Leser Bibelen". FuckerOnlyRunsDownhill Focus fikk så kjempeskryt av motorjournalister for kjøreegenskaper. Jeg syns et var en nærvøs møkkabil som bare hadde symaskinmottor på 1600 KUbikk…… Golfen jeg hadde på den tiden hang like godt på veien i de hastighetene jeg kjørte i, og hadde passe tung styrefølelse og gode tilbakemeldinger gjennom rattet. Og BMW 5-serien til "Snøfreser-sjefen" var en tragedie i spååårtslighet sammenligna med BlåBoraen. "Trygdekassa" tok bort mye av kjøregleden min. Fint i bytrafikk, men en som stort sett bare kjører mellom "potitt-fåren" på Toten er det jo helt bak alle mål. Og Toy'taen til hans kjødelige opphav var fin å skremme andre bilister som kjørte mindre karrjol enn "Lænn-Knuser" (LandCruiser)…….. Skal se om jeg tar og leiter opp Øyhus Motor på Gjøvik en dag i nærmeste framtid og sjekker om de lar en blåkrage-VAG'er få teste "bilverdenens Prada" med møkkaforstilling. Alu bærearmer med stål bolter uten noe som isolerer mot galvanisk korrosjon. :twisted: :roll: :roll: :roll:

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 20 okt 2018 14:15 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3166
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Njaaaa. har nå en Svart-Bora ståandes på lading her ute -så den fyrer og triller til høggern på mandag.
DEN har ikke levert hverken kjøreglede eller egenskaper..Nå har den bensinmotor og ikke knaklete oljebrenner (men olje brenner den til de grader)... men ser ikke at det skulle økt noe glede på noen som helst måte å fylle diesel...det ble heller ikke nirvana på egenskapene med 17toms hjul heller...eneste som har vært litt glede er klima-anlegget.og den har jo rullet en del mil uten alt for masse feil-utenom abs sensorer og motorlamper-dagens mest spennende, Lyser det i dag eller ikke? \:D/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 20 okt 2018 19:31 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8585
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
mekkern skrev:
Njaaaa. har nå en Svart-Bora ståandes på lading her ute -så den fyrer og triller til høggern på mandag.
DEN har ikke levert hverken kjøreglede eller egenskaper..Nå har den bensinmotor og ikke knaklete oljebrenner (men olje brenner den til de grader)... men ser ikke at det skulle økt noe glede på noen som helst måte å fylle diesel...det ble heller ikke nirvana på egenskapene med 17toms hjul heller...eneste som har vært litt glede er klima-anlegget.og den har jo rullet en del mil uten alt for masse feil-utenom abs sensorer og motorlamper-dagens mest spennende, Lyser det i dag eller ikke? \:D/

TDI-dyret hadde en kaput enhetsinjektor, eller pumpedyse, en ABS-sensor som ikke likte en skarp dump i veien, en turbo der VTG-mekanismen kokset igjen og en knirkelyd i dashbordet som Møller aldri fant. Det siste fordi de kjørte bilen når den var god og varm, aldri som meg etter ei kald natt eller arbeid...… Men så var ikke min bil laget av slappe vesteuropeere. Den var laget Bratislawa, trur eg, i alle fall i gamle Warsawa-pakten. Og like godt sammenskrudd som -86 Golfen jeg hadde som første VAG. Da var den gamle, tyske slogan; Volkswagen. Da weiss man was man hat fremdeles gyldig.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 20 okt 2018 20:21 
Offline
Quizmaster
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 17:23
Innlegg: 1211
MC: BMW R1200GSA
Jeg liker godt tralten i tråden her. Vi snakker Carrington og Colby med trommelbremser osv :thumleft
La elva leve :twisted:


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 okt 2018 07:50 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 405
MC: Hyse for alltid !
Vel, en kan ha det jækla gøy med bilelektronikk. Sjarmedes ble droppet pga det samt helt hinsides verksted priser. VAG ble ikke valgt, de sliter med elektronikken de og. BMW liker jeg men de har en del sprø løsninger på eletronikk siden. Så da valgte HG Skropel og nå er det faen døtte meg bra mye kødd med styring av lyset,handsfree og radioten. Og Skropel importøren glimrer med sitt fravær og løsninger :roll: Feilmelding hver 1,7 km er bare ikke akseptabelt.
Og hver eneste gang den møkka bilen ser verkstedet så forsvinner alle alarmer pent og pyntelig og de finner ikke noe galt :shock: I går hisset jeg meg ånkli opp da den syntes at å kjøre med fjernlys på var passende i strålende solskinn og den ble parkert utenfor hos selgeren med beskjed om at der kan den stå til den er en rustflekk på asfalten eller har fått ny elektronikk. HG er ikke helt innstilt på å kjøre 500en men jeg driter i det og. :twisted:


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 okt 2018 09:20 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3166
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Opel var bra biler tidligere(gamle dager) selv om det var det kjemiske tegnet for rust...
Astra var jo en gedigen blanding av rust og de nye elektroproblemene ispedd grov slitasje av kamaksler...
Vi fikk mengderabatt på karosserideler som hjulbuer pga enomt med salg grunnet rust.. :lol:

Etter denne perioden tok de innkjøp av elektronikk til nye høyder eller skal vi si ren søppel??

Dette sjakktrekket var vel egentlig spikeren i kista for salget av Opel/vaskehall i Europa...
Det har liksom ikke vært noe som har trigget folk til å kjøpe disse bilene og dermed har jo salget ikke akkurat vært noen suksess i de senere år, og sikkert grunnen til GM sitt salg til PSA...Passer nok sammen med annen fransk kvalitet.... :roll:

Adam Opel roterer nok i kista for tiden..


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 6369 innlegg ]  Gå til side Forrige 1419 420 421 422 423425 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner