MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 17 des 2018 21:42

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 6423 innlegg ]  Gå til side Forrige 1383 384 385 386 387429 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 25 feb 2018 15:17 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8602
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
pollti skrev:
Stemmer det at tankene på Spitfire MK 1 bare tok 184 liter ? Faderen meg lite når en Merlin på 1000 hk skrek etter mat.

Det stemmer ikke. De første utgavene hadde to tanker over hverandre mellom motoren og cockpiten. De tok 85 UK Gal eller 386 liter, disse ble senere gjort litt større så de tok 95 UKG eller 432 l. Enda senere ble det laget tanker i vingene på 36 UKG eller 163 l, og en tank i kroppen bak cockpiten på 33 UKG eller 150 l. Dette ga Spitfiren muligheten til å ta med 164 UKG eller 620 l innvendig. Det var også to typer droptanker som kunne festes under midten på vingen. Den ene typen som satt rett på vingen og ble kalt slipper tank hadde 30,90 og 170 UKG kapasitet. Den andre som var en tradisjonell droptank tok 45 og 90 UKG. De ubevæpnede fotorekognoserings Spitt'ene hadde bensintanker i vingene i stedet for bevæpning og med utvendig tank kunne de fint fly fra England og til Berlin for å ta bilder og returnere. Spitfiren var konstruert som en nærforsvars avskjæringsjager og rekkevidden var ikke så viktig siden de aldri fløy langt vekk fra basene. Den tyske Messerschmitt Bf 109 var litt i samme båt, da den også hadde kort rekkevidde. Da de ble brukt til eskorte av de tyske bombeflyene under Blitzen hadde de bare bensin til 15 minutter over London fra baser på den franske kanalkysten. En del 109'ere måtte ned i Kanalen på hjemvei da de var tomme for bensin, mens andre med nød og neppe nådde franskekysten. Da amerikanerne ble med i krigen og startet dagbombingen av Tyskland fløy de først uten eskorte siden B-17 bomberne hadde så mange .50 cal til selvforsvar. Dette var ikke godt nok og de måtte ha eskorte. Til å begynne med brukte de det de hadde tilgjengelig av jagerfly og da hadde de bare eskorte til ca. tyskegrensa siden de ikke hadde jagere med lang nok rekkevidde. Da P-51 Mustang fikk erstattet den opprinnelige Allison V-1710 V-12'eren med Rolls-Royce Merlin som var "snillere" på bensin fikk den også øket tankvolumet. B/C-modellen hadde 330 US Gal eller 1249 liter og D/K hadde 489 USG eller 1851 l med droptanker.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 feb 2018 15:18 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8602
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
Tommas skrev:
pollti skrev:
Stemmer det at tankene på Spitfire MK 1 bare tok 184 liter ? Faderen meg lite når en Merlin på 1000 hk skrek etter mat.


Ca 84 Imperial gallons (382 liter) om man skal tro på internettet.

De slang på litt eksterne tanker etterhvert også :thumleft

Se svaret mitt til Pollti, der står tankkapasiteten. ;-)

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 feb 2018 15:23 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8602
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
Tommas skrev:
mekkern skrev:
ved 1000hk så går det vel 15-18 liter i minuttet??
men de fløy vel ikke m gassen i veggen hele tiden..


Artig link fra testing av Spitfire i 1939. Gjorde ca 8 airmiles/gallon ved 200 mph.

http://www.spitfireperformance.com/spitfire-I.html

Det skulle bli noe sånt som 2,83 km per liter hvis jeg har regnet riktig.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 feb 2018 13:18 
Offline

Registrert: 03 mai 2016 15:42
Innlegg: 271
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 1992
snart veteran begge vi
På Åshøgda i Ringsaker sto noen år et jagerfly som nå er flyttet til et museum så vidt jeg vet.
Du har vel kjennskap til dette,og kan fortelle et og annet om det... :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 feb 2018 13:31 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5559
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Liten "lurer-på" herfra også :)
Aner du ca når den siste J3 (Piper) ble produsert?
(Fant lite ved googling) :-k

_________________
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 feb 2018 14:20 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5182
MC: Nada...
ojda skrev:
Liten "lurer-på" herfra også :)
Aner du ca når den siste J3 (Piper) ble produsert?
(Fant lite ved googling) :-k


Jeg snakket med en som fløy et slikt i Houston området og hadde sprøytet åkre med det i flere tiår. Mener han sa at hans hans fly var bygget i 1947, og var et av de siste som kom ut av fabrikken før en brann??, og at det hadde 60-års bursdag når vi var der i 2007. Det ble vist bygget flere fly av deler senere, og noen har fortsatt med lisensproduksjon etter det. Tok noen bilder, skal se om jeg klarer å grave de fram senere.

Google får noen andre ta seg av denne gangen :lol:

--

edit, ikke mitt bilde men det så sånn ut, måtte google bilde...

Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 feb 2018 14:42 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5559
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Satt og tittet på "Ødemarkens menn" i helga, hvor en av gubbene fartet runt i en velholdt en av sorten :thumleft
Har alltid fått litt "følelser" for den goslige gule bjørnungen :smt056

_________________
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 feb 2018 15:01 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 409
MC: Hyse for alltid !
Tusen takk Desmo. Sikkert unyttig spørsmål jeg hadde men svaret ditt bekreftet mine mistanker om at jeg hadde misforstått noe med hensyn til tank kapasitet. Uansett så var Spitfire et sexy fly. Jeg så en videosnutt hvor MK 1 og 109 simulerte luftkamp. MK 1 "fløy" bedre men da de byttet ut 109 piloten fløy han fletta av MK 1. 109 var minst like god men var så veldig mye mere krevende å fly hvis en var uerfaren og der gikk ferskingene i baret siden MK 1 var veldig letthåndterlig selv uten allverdens erfaring. Det hjalp godt å ha injection og mot MK 1 som fikk motorkutt ved negativ G. Jeg innbiller meg at med erfaring så var 109 et sabla bra fly det og, men problemet var nok å holde seg i live så lenge at en fikk erfaring. Tyskerene mistet et fly hvert 42. minutt under Slaget om Storbritannia. Hvor mange av de som var 109 vet jeg ikke.
Sabla smart strategi de brukte i England, Spitfire slåss med jager eskorten og Hurricane tok seg av bombeflyene. For noen gærninger de var på begge sider !


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 feb 2018 15:31 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 409
MC: Hyse for alltid !
Forresten så er Mini noe ånkli enkle greier å skru på ! Nesten genialt enkelt sammenlignet med spagetti biler. Kan nok hende at den delte garasje med Hysa noen dager hjalp fælt ? Den kom hjem mandags kveld, litt skruing på tirsdag og onsdag og godkjent hos Biltilsynet på fredag. Jeg gjorde den uniformerte kjeledressen oppmerksom om hva som jeg mente ikke var helt i 100 og da ble han ånkli grei. Målte tykkelsen på bremseskivene og fikk beskjed-dette går men bytt de om 2 år. Samme sa han om vindusviskerene som er mest som våte vafler, det lå 2 nye viskere i bagasjerommet . Litt tips om hva de så som vanlige feil på Mini kom han med og. Han anbefalte gaffa på ledningsklysa fra chassi til bakluke ( det har jeg og tenkt på) og litt finurlig pakningsbruk så Mjøsa ikke lekker inn i bakruteviskeren.
Nå er den godkjent i hvert fall og både RDS+ og handsfree telefon har den fått også. Bakrute viskeren er snart i garasjen og venter på montering . Til å være en 40 000 kroners bil og 12 år gammel er den ikke ille. :shock:


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 feb 2018 20:00 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8602
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
intruder skrev:
På Åshøgda i Ringsaker sto noen år et jagerfly som nå er flyttet til et museum så vidt jeg vet.
Du har vel kjennskap til dette,og kan fortelle et og annet om det... :thumleft

Jeg så den grønne CF-104 Starfighteren i verkstedhallen på Forsvarets Flysamling, Gardermoen i høst da det var åpen dag og fritt fram over alt. Tok selvfølgelig ikke bilde av det, da det var ett annet fly som jeg var mer interessert i der inne. Snakket med en av gutta som jobber i verkstedet og det skal pyntes opp utvendig og stå utenfor museumsbygget. De har andre Starfightere inne i utstillingen. På www.flysam.no kan du se hva de har å vise frem der inne hvis du er litt interessert i eldre militærfly som har vært i Luftforsvarets tjeneste.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 feb 2018 20:18 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8602
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
Tommas skrev:
ojda skrev:
Liten "lurer-på" herfra også :)
Aner du ca når den siste J3 (Piper) ble produsert?
(Fant lite ved googling) :-k


Jeg snakket med en som fløy et slikt i Houston området og hadde sprøytet åkre med det i flere tiår. Mener han sa at hans hans fly var bygget i 1947, og var et av de siste som kom ut av fabrikken før en brann??, og at det hadde 60-års bursdag når vi var der i 2007. Det ble vist bygget flere fly av deler senere, og noen har fortsatt med lisensproduksjon etter det. Tok noen bilder, skal se om jeg klarer å grave de fram senere.

Google får noen andre ta seg av denne gangen :lol:

--

edit, ikke mitt bilde men det så sånn ut, måtte google bilde...

Bilde


ojda og Tommas. Piper bygde J-3 Cub mellom 1938 og 47 og i det tidsrommet ble 19073 stykker bygd. I tillegg ble den produsert på lisens i Canada, Danmark, Argentina og en annen produsent i Oklahoma. Antallet av disse fant jeg ikke. Da etterspørselen etter L-4 militærvarianten var størst under 2. Verdenskrig trillet Piper ut en Cub hvert 20. minutt. Om det var brann eller at Piper PA-11 Cub Special og senere Piper PA-18 Super Cub kom i produksjon som gjorde at Piper sluttet med J-3 Cub vet jeg ikke.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 feb 2018 20:40 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8602
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
pollti skrev:
Tusen takk Desmo. Sikkert unyttig spørsmål jeg hadde men svaret ditt bekreftet mine mistanker om at jeg hadde misforstått noe med hensyn til tank kapasitet. Uansett så var Spitfire et sexy fly. Jeg så en videosnutt hvor MK 1 og 109 simulerte luftkamp. MK 1 "fløy" bedre men da de byttet ut 109 piloten fløy han fletta av MK 1. 109 var minst like god men var så veldig mye mere krevende å fly hvis en var uerfaren og der gikk ferskingene i baret siden MK 1 var veldig letthåndterlig selv uten allverdens erfaring. Det hjalp godt å ha injection og mot MK 1 som fikk motorkutt ved negativ G. Jeg innbiller meg at med erfaring så var 109 et sabla bra fly det og, men problemet var nok å holde seg i live så lenge at en fikk erfaring. Tyskerene mistet et fly hvert 42. minutt under Slaget om Storbritannia. Hvor mange av de som var 109 vet jeg ikke.
Sabla smart strategi de brukte i England, Spitfire slåss med jager eskorten og Hurricane tok seg av bombeflyene. For noen gærninger de var på begge sider !

Bf 109 var mindre lettfløyet enn Spitfire men de var så like i performance under Slaget om Storbritannia at det kokte ned til hvem som var den beste piloten. Når det gjelder Slaget om Storbritannia og Spitfire og Hurricane var 38 skvadroner utstyrt med Hurricane mot 21 med Spitfire. Hurricane skvadronene hevdet å ha skutt ned 1593 av de totalt 2739 tyske flyene som RAF hevdet å ha skutt ned. Når det gjelder Spitfire mot Bf 109 og Hurricane mot bomberne er det en "sannhet med modifikasjoner". Det var så "bustete" at RAF pilotene skjøt på det nærmeste tyske flyet uansett om det var jager eller bomber uten å ha en bestemt type som mål. Hurricanen hevdet seg godt mot Bf 109 og kunne svinge krappere enn den liksom Spitfiren. Men tyskerne prøvde å unngå dogfight og heller stupe unna for så å klatre for å angripe ovenfra i en "zoom-and-climb" manøver. Og så var Luftwaffe smittet av "Spitfire-snobbery". Om en tysk pilot ble skutt ned og overlevde svarte han alltid at det var en Spitfire som hadde gjort det selv om det var en Hurricane. En liten detalj med Bf 109 som du kanskje ikke vet om; Den var sin egen verste fiende. Understellet hadde nemlig en slik geometri at avgang og landing var alltid et sjansespill. Veldig mange Bf 109 ble enten totalt ødelagt eller skadet og satt ut av spill for en periode på grunn av krasj.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 feb 2018 21:02 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8602
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
pollti skrev:
Forresten så er Mini noe ånkli enkle greier å skru på ! Nesten genialt enkelt sammenlignet med spagetti biler. Kan nok hende at den delte garasje med Hysa noen dager hjalp fælt ? Den kom hjem mandags kveld, litt skruing på tirsdag og onsdag og godkjent hos Biltilsynet på fredag. Jeg gjorde den uniformerte kjeledressen oppmerksom om hva som jeg mente ikke var helt i 100 og da ble han ånkli grei. Målte tykkelsen på bremseskivene og fikk beskjed-dette går men bytt de om 2 år. Samme sa han om vindusviskerene som er mest som våte vafler, det lå 2 nye viskere i bagasjerommet . Litt tips om hva de så som vanlige feil på Mini kom han med og. Han anbefalte gaffa på ledningsklysa fra chassi til bakluke ( det har jeg og tenkt på) og litt finurlig pakningsbruk så Mjøsa ikke lekker inn i bakruteviskeren.
Nå er den godkjent i hvert fall og både RDS+ og handsfree telefon har den fått også. Bakrute viskeren er snart i garasjen og venter på montering . Til å være en 40 000 kroners bil og 12 år gammel er den ikke ille. :shock:


Det var da bra. Tigus og jeg har ikke vært helt kamerater i det siste. Motoren blir veldig sent varm når det er under -10, og inni er det like ille nødvendigvis. Så jeg rådførte meg med Essos stedlige mekker om hva det kunne være. Han hadde diagnosen klar; Tilleggsvarmeren virker ikke slik den skal. Så jeg fikk time hos det lokale VAG-verkstedet for verifikasjon og prisoverslag på feilretting. De kunne fortelle meg at det sannsynlig var et nedsotet brennkammer og dårlig virkning på sirkulasjonspumpen ut fra avleste feilkoder. "Jaha, Hå my' kåster dæ å få repparert?", spurte jeg. 6500,- i deler + 3-3500,- i arbeid var svaret. Holdt på å gå i gulvet. Har jo hørt at Webastodeler er dyrt men slik jødepris hadde jeg IKKE regnet med. Så da tok jeg en ny konsultasjon hos Essomekken. Sjekk Finndel.no var rådet jeg fikk. Og som sagt så gjort. Fant en komplett varmer hos høgger'n i Brumunddalen til 2250,-. Og ringte for å få den reservert. Reiste over på "gær'ne si'a" og handlet. Da jeg viste den til Essomekken sa han; "Dænna kjæm itte tæl å virke i bil' din. Er itte rikti' delenommer. Så ellekktronikken kommunniserer itte." Litt forbannet tok jeg turen over i dag for å prøve å levere den tilbake og få igjen pengene. Forklarte problemet til en av de ansatte hos Grønvold's Bildemontering. Og etter litt om og men og fram og tilbake sjekket han dataen sin. "Vi har en mæ' dæ delenommere' du ær ute ætter. Skar je hente den?" Han fikk et bekreftende svar og jeg kjørte hjem med korrekt varmer. Så nå skal jeg avtale når Essomekken skal foreta transplantasjonen. Trang økonomi gjør at jeg må velge rimeligste alternativ.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 27 feb 2018 07:58 
Offline

Registrert: 08 nov 2015 15:55
Innlegg: 409
MC: Hyse for alltid !
Stoler bare på Knoks Bildeler på Lura jeg. De er ånkli bra og aldri noe tull med feil deler der i gården. utrolig hva de har slengende rundt. Eller så er Aixam mopedbil å anbefale, det meste av ukyndig skruing går fint. Og går ikke det så blir du så varm i nøtta av banning at du ikke fryser :shock: Egentlig en genial firehjuling hvis du bare kjører nedover bakke. =D> Drivstoff utgiftene er også lave for du kan putte alt mulig av problem avfall på tanken. Da ryker den innmari fint men det gode er at røykskjermen gjør risikoen for u båt angrep veldig små. :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 27 feb 2018 08:51 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8602
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
pollti skrev:
Stoler bare på Knoks Bildeler på Lura jeg. De er ånkli bra og aldri noe tull med feil deler der i gården. utrolig hva de har slengende rundt. Eller så er Aixam mopedbil å anbefale, det meste av ukyndig skruing går fint. Og går ikke det så blir du så varm i nøtta av banning at du ikke fryser :shock: Egentlig en genial firehjuling hvis du bare kjører nedover bakke. =D> Drivstoff utgiftene er også lave for du kan putte alt mulig av problem avfall på tanken. Da ryker den innmari fint men det gode er at røykskjermen gjør risikoen for u båt angrep veldig små. :thumleft

Knok'en blir for langt unna for meg. En ting jeg glemte å nevne var at da jeg dro til Brumunddal første gangen var jeg bare utstyrt biltype- og årsmodell-informasjon om Tiguanen min. For jeg i min enfoldighet trodde at en type dieselvarmer passet alle. Det gjorde den ikke. Og det var Essomekken som opplyste meg om det der med delenr. Selvsagt kunne han hos Grønvolds sjekket dataen sin med en gang da han fikk delenr., men det tok bare litt lenger tid enn nødvendig på den måten det ble gjort. Det viktigste var at jeg fikk riktig varmer uten å betale mer. Noe jeg burde ha reagert på var at det stod Standheizung på den første. Så vidt jeg vet er det tradisjonell varmer som også kan varme bilen uten at motoren er startet. At den også sikkert virker som tilleggsvarmer er sannsynlig. Men så var det det med elektronikken og hvordan bil/varmer kommuniserer. På den jeg byttet til stod det Zuheizer og det er tilleggsvarmer. Ble bare en ekstra sving Brumunddal tur/retur av det. Og så GØY som det er å kjøre på Rv.4 og E-6 med alle disse amatør vinterbilistene så...........

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 6423 innlegg ]  Gå til side Forrige 1383 384 385 386 387429 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 29 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner