The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Njaaaaaa.......... Skeptisk! Hæler ikke å dusje i så varmt vann at det løser fett. Så da får jeg beholde korpuset slik det er.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Pyse !
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Pyse !
Vel, unnskyld meg, da!
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Håper det ikke var noen bekjente av deg som gikk bort eller ble skadd i dag i brann/eksplosjon i ditt distrikt. :shock:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Det var jo bare 20 minutters kjøring unna, så da er det nært. Nei, nå vet jeg jo ikke hvem som omkom. Jeg kjenner ei som jeg tror jobber der, og sønnen til en jeg kjenner er jeg sikker på gjør det. Men har ikke hørt noe.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:Håper det ikke var noen bekjente av deg som gikk bort eller ble skadd i dag i brann/eksplosjon i ditt distrikt. :shock:
Leste akkurat lokalavisa, og han ene som omkom har jeg pratet med noen ganger. Navnet sa meg ingenting da det stod i avisa, bildet av ham i dag derimot. Jeg kjente ikke karen godt, men vi var på hils. Hvorfor vi var det? Jo, han hadde sunne interesser og motorsykler.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Bare en liten betraktning om å stole blindt på GPS og det den viser. Eller heller det den IKKE viser. For dette skjer hver eneste vinter og flere ganger om vinteren. Utenlandske trailersjåfører som skal ta den "snarveien" som GPS'en viser mellom Lena og Raufoss. Det som ikke kommer fram er at oppe i Sletta er det to skikkelig bratte bakker og der er det umulig å ta fart for å komme opp. Den første ligger 50 meter etter et kryss og en 90 grader venstresving. Den bakken er ikke lang, men det er bare ei lita flate før den neste bakken og der blir det stopp. Så da må de rygge/slippe seg tilbake og da skjer det. Tralla eller tilhengeren havner i grøfta og vegen er stengt. Det betyr en ganske lang omvei for de som egentlig skulle ha kjørt der. Slike ting burde legges inn i GPS'en med varsel slik at de unngår å kjøre på vanskelige partier når det er så glatt som i dag. Slik så det ut da jeg skulle ned fra Tokvam for en liten stund siden og veien var sperret;
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ArcticTiger »

Å-fytti-hællvette Desmo! Det er jo reine Sodoma og Godmorgen hos deg! Barfrost og sid austavind her idag. Ja de der gepesa ække mye å stole på [-(

Men, fortsetter det slik som det ser ut hos deg idag, så blir det vel godt salg på snø-utstyret du mekker \:D/
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote:Å-fytti-hællvette Desmo! Det er jo reine Sodoma og Godmorgen hos deg! Barfrost og sid austavind her idag. Ja de der gepesa ække mye å stole på [-(

Men, fortsetter det slik som det ser ut hos deg idag, så blir det vel godt salg på snø-utstyret du mekker \:D/
Er jo slik drittvær vi lever av, vet du AT. Eneste skåret i gleden kommer fra yr. De melder mildvær, opptil +8 grader, og regn i morgen. Da ligger det an til blåholke og salg av strømaskiner. Vel det er jo med på å sikre arbeid og inntekt, men jeg tror vi tjener mer på snøfresere. Hvis det blir glatt så heter det "haurt" på totning. Legg trykk på u'en når du sier det.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by ArcticTiger »

@Desmo; Ja det er mange lokkale uttrykk, her nord sier de "Glar-hållka" når det er våt speiblank is, i Bø i Telemark kaller de det "Fu-bell-føre".
Hva er det du lager der på fabrikken da, sveiser du, eller skjærer ut plater og deler, eller er du mekkanikker?

Og åssen går det med blåøyet, er du blitt bedre?
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote:@Desmo; Ja det er mange lokkale uttrykk, her nord sier de "Glar-hållka" når det er våt speiblank is, i Bø i Telemark kaller de det "Fu-bell-føre".
Hva er det du lager der på fabrikken da, sveiser du, eller skjærer ut plater og deler, eller er du mekkanikker?

Og åssen går det med blåøyet, er du blitt bedre?
Jeg monterer mindre deler til maskinene. Til freserne er det tuter med det som skal på dem, braketten og oljemotoren til tutsvingen og så litt ellers som slitestål på skiene. Til strømaskiner er det røret med "fjærer" som regulerer hvor mye grus som slippes ut, oljemotoren som driver trommelen med slange og strupeventilen med slanger som regulerer turtallet på oljemotoren. Og litt forskjellig ellers. Det hender jeg er med på linja og monterer maskinene. Fra i dag skal jeg prøve et par timer om dagen på jobb for å se hvordan det går etter legens ønske. Blåveisen har visnet nå, og det var på tide.

Tok med lommekameraet på jobb i dag for å vise en oppgave som jeg har.
Begynner med ett slikt rør som jeg legger i en jigg.
Image

Så tar jeg disse som vi kaller fjærer og monterer i røret.
Image

Slik
Image

Så en popnagle i hullet og nagler dem fast.
Image

Disse kammene som vi kaller dem sitter og klemmer gummien mot utmatertrommelen på strømaskinene. Det er for at grusmengden skal kunne reguleres slik brukeren vil. Slik sitter de på maskinen sett fra undersiden.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Jeg tok en telefon til eiendomssjefen i Coop Innlandet i går for å spørre om hvem som skal bygge den nye butikken deres. Det var for å sikre at jeg får fjernet ei diger gran, en syrinhekk og fire bærbusker hos meg. Grana og hekken ble plantet av han som bygde huset og så lenge han og kona levde ble det holdt i orden. Nåværende eier av huset har gitt faen i hekken, så for et par år siden sa jeg at den hadde kommet så langt inn hos meg at den nådde bærbuskene. Så da tok han og pyntet unna der, og siden har det ikke blitt gjort noe med den. Nå som eiendommen blir solgt og de likevel skal grave og styre der, vil jeg ha vekk grønnsværet. Bærbuskene er eldgamle og det er nesten ikke bær på dem lenger så de har ingen nytte for meg. Spurte også hvor fjernvarmen skulle inn på nybygget og det var en meget interessant opplysning for meg. De skal grave ned rørene på nordsiden og da blir det bare 20-30 meter fra dem og bort til husveggen min. Så da ringte jeg til Eidsiva Bioenergi som drifter fjervarmeanlegget og står for å få den fram. Etter en lengre prat med ansvarlig for dette her på Lena sa jeg at jeg ville ha et tilbud på kostnaden på tilkobling. Og han var jo interessert i å få en kunde, så det får jeg når de har sett litt på det. Da blir det litt provisorisk i vinter med vifteovner og sånt til oppvarming og fyrvraket til å varme vann til meg. Jeg får se om det blir fjernvarme eller luft/vann varmepumpe når jeg får vite kostnadene for begge deler. Jeg har tegnet inn omrisset av nybygget i svart og omtrentlig plassering av rørene til fjernvarmen på kartet under. Huset mitt er nummer 43, så da ser en avstandene det er snakk om.

Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

Se der ja...greit med litt avklaring på sakene så en kommer litt videre i planprosessen. :thumleft

Edit: jeg har heller ikke kommet i mål med ny varmepumpe etter den gamle knelet etter 22år..
skal fyre opp resten av parafina på tanken i vinter, og så får jeg se hvordan det blir med saken/og ev nye vedovner..
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:Se der ja...greit med litt avklaring på sakene så en kommer litt videre i planprosessen. :thumleft

Edit: jeg har heller ikke kommet i mål med ny varmepumpe etter den gamle knelet etter 22år..
skal fyre opp resten av parafina på tanken i vinter, og så får jeg se hvordan det blir med saken/og ev nye vedovner..
Er jo de som har foreslått vedfyring for meg også. Men det er veldig vanskelig å bytte til det når en er vant til å ha det varmt med minimalt med egeninnsats. Og så syns jeg det er dumt å ikke bruke radiatorene og opplegget som er på plass i huset. Det å sette inn vedovner er ikke så store jobben, men en må jo ha en plass å lagre veden.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Vi får få igang att rivaliseringen mellom rætt og gæærn side ta Mjøsa att,så holder vi oss nok varme innimellom..
..og om dere slutter å selge fresere på gærne sia blir nok temperaturen vår bra på vintern... :twisted:
Og "fant deg" på kartet her og du er ikke helt trygg til sammar`n....
Ha det iallfall godt !!
Post Reply