Alas, ny sesong endelig!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Alas, ny sesong endelig!

Post by Alas »

Heisann.

Som alle andre tenkte jeg at jeg skulle skrive noen få ord om meg selv. Bare for reklamens skyld.....

Er en gutt på 23, bruker gutt da jeg synes mann gjør meg eldre enn jeg føler meg. Kommer fra Bergen, men er bosatt i Stavanger på grunn av studier. Går på Universitet i Stavanger og trives med det, dog det skal bli godt å bli ferdig om vel halvannet år ja.

Min mc-karriere har egentlig aldri kommet igang, tok lettlappen og kjørte litt lett, aldri egen sykkel da, var så vidt jeg fikk lappen i det hele tatt. Har noen foreldre som ikke var overbegeistret for ideen min om å ta lett-lappen, og det kom ikke på tale med egen sykkel om jeg ville bli boende hjemme. Oppgraderte A1 til klasse A da jeg ble 18 og har hatt lappen siden det, men har ikke kjørt siden. Sist jeg satt på en sykkel var altså over 5 år siden. Det var aldri penger til overs til å kjøpe meg sykkel, dessuten ble bil prioritert på den tiden. Jeg er også hellig overbevist om at hadde jeg hatt sykkel på den tiden hadde jeg drept meg innen to uker. Var ikke helt tam nei, verdensmester og alt det der.

Har heldigvis vokst fra meg de verste hornene i pannen, uten at jeg vil kalle meg en sinke av den grunn. Ihvertfall i bil, mine første meter når jeg atter en gang kommer til å bestige en mc vil nok bli til ergrelse for mine medtrafikanter, men slapp av, jeg skal gi beskjed her inne....

Så hvorfor denne nyfunne interessen for mc, jo i sommer fant jeg og en kamerat ut at jo, nå var det på tide, vi skal ha oss sykkel til neste sommer og reise på mc-ferie. Jeg vil til Nordkapp, han til Hellas, vi har ikke krangla ferdig enda hva det blir, men det blir Nordkapp, eller noe i Norge om ikke annet, kanskje Sverige. Heldigvis er det jo han som har presset på seg da han ikke har lappen, det har jo jeg, heldigvis. Hadde hatt råd til lappen, men ikke noe særlig mer tror jeg. Er ikke så fett å være student nei. Så det blir nok en eller annen rimelig bruktsykkel til å begynne med.

Apropos sykkelvalg, det blir nok kanksje noen tråder om hva og hvilke, og så videre, utover vinteren, og kanskje mest på nyåret. Det samme med kjøreutstyr, for det må en ha, har lest litt her inne og funnet ut at å kjøre i noe annet enn fullt utstyr ikke kommer på tale. Her skal det handles hjelm, jakke, bukse, sko, hansker, ryggskinne og jeg vet ikke hva. Da er jo erfaringer fra brukere meget ålreit. Selv om jeg tar alle forumanbefalinger med en klype salt all den tid vi snakker om subjektive opplevelser så er det kjekt å få høre hva andre mener, og er de enig med meg så sover jeg litt bedre :wink:
Tenkte å vente til jul/nyttår og se om det var mulig å skaffe seg noe utstyr til en rabattert pris. Det er nå verdt et forsøk. Skulle jo gjerne kjøpt sykkel nå, blir jo helt syk av å sitte på autodb og finn.no å se. Men det får vente til februar mars tenker jeg. Og håpe våren kommer tidlig neste år.

Well, that as they say, is that.

Mvh Alas
Last edited by Alas on 17 Apr 2009 16:29, edited 14 times in total.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Grattis med blogg :) Og det er nå det er billigst å kjøpe inn både utstyr og sykkel. Til våren er det nye klær i butikkene og dyre sykler pga sesongstart..

Hva slags sykkeltype har du tenkt deg?
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Takker.

Får se hvor mye det blir i den, men fant ut at det var like greit å gjøre seg kjent, så vet folk litt om hvilken tulling som spør om alt mulig rart :D

Det stemmer nok det med at det er billigere nå, men det var det med pengene da, mangler litt av dem enda. Regner med å bruke rundt en 10k +/- på kjøreutstyr. Kanskje litt mindre om jeg er heldig og finner noe på tilbud rundt juletider, kanksje litt før. Synes det er litt vanskelig å kjøpe så mye utstyr siden jeg ikke har sykkel, blir jo litt feil med f.eks rød sykkel og blå kjøredress/jakke. Men det kan hende jeg er blitt litt forfengelig på mine gamle dager. Blir nok til a jeg kjøper noe svart noe, det funker med de fleste farger.

Av sykkeltype så tror har jeg ikke helt bestemt meg enda, kommer mye an på pris egentlig, og om jeg får meg jobb over nyttår, mistet nettopp den gamle på grunn av nyoppstått sykdom i mitt defekte legeme.

Aktuelle kandidater for sykkel er Honda CB 500, Kawa GPZ500 og ER-5, de tror jeg ikke er så verst å forsikre, eller å begynne med. Vil ha en grei sykkel til neste år som jeg kan bruke i vel et og et halvt år til jeg er ferdig med skolen, da får jeg jobb og kan kjøpe meg noe fetere.

Andre som kan være aktuelle, kommer litt an på økonomi, er Yamaha Fazer 600, var skolesykkelen min, og den var herlig, Honda CB 600 Hornet liker jeg og. De får jo begge med i en 50-60K men det kan hende det blir litt for meget. For den prisen ser jeg at en får greie 600 r-sykler også, ZX6-R, CBR, osv, men jeg tror ikke jeg skal hive meg på en slik en med det første, vil ha noen mil på sykkel før jeg setter stumpen på en slik ja.

Jeg har og tittet litt på GSX-R fra slutten av 80-tallet, de første som kom og de synes jeg ser ganske fet ut egentlig, men det var det med alderen da, og at de har en R med i navnet og jeg tror litt mer erfaring er på sin plass før jeg kjører noe slikt.

Man har jo diverse custom-sykler også, Dragstar osv, og de er det noe ved, men det var det med kjørbarhet og det med å sitte med beina foran meg er ikke helt det jeg forbinder med mc, men jeg har aldri prøvd noen av dem da, så egentlig pisser jeg vel i eget basseng her.

Også må jeg jo si at jeg har en forkjærlighet for Ducati, spesielt Monster, den er bare helt sjef. Lyden, design, det at de velger litt sære løsninger som ingen andre gidd gjør at en Ducati er høyt opp på ønskelisten. Jeg har jo sett Supersport'er for rundt 50k til salgs så kanksje, men neppe, de er visst dyr i drift, service osv, har det blitt meg fortalt.

Sånn, jeg har ikke tenkt mye på dette, neida.....

Mvh
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Velkommen skal du være og grattis med blogg :D
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Velkommen :smt039

Å titte etter sykkel, blir en sport til slutt.

Best of luck :shock: :D
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Å titte etter sykkel, blir en sport til slutt.
Det vet jeg en hel del om nå :lol: Men plutselig en dag dukker det opp noe! Anbefaller "auto-søk" funksjonen på Finn.no :wink: Da får du mail når det legges til en sykkel som matcher dine kriterier :)
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Heisann og velkommen! Tror kanskje vi er litt på samme bølgelengde. :wink:
Kan virke sånn ut fra det du skrev i 2. blogg-innlegg;
Også må jeg jo si at jeg har en forkjærlighet for Ducati, spesielt Monster, den er bare helt sjef. Lyden, design, det at de velger litt sære løsninger som ingen andre gidd gjør at en Ducati er høyt opp på ønskelisten. Jeg har jo sett Supersport'er for rundt 50k til salgs så kanksje, men neppe, de er visst dyr i drift, service osv, har det blitt meg fortalt.

Og jeg er ikke sen om å legge ut skrytebilde av "kjeledyret";

Image

En kamerat med en 916 hadde lest at " owning a 916 is only slightly less expensive than having a wife." :oops:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Velkommen i bloggen, ja. :D

Det ideelle er en r-sykkel til hissige kveldsturer, en sportstourer til mellomlange utflukter, en cruiser til byturene, en touring til langturene, en off-roader til skogsturene, en sidevognsykkel til vinterkjøring, og tilslutt en gammel sykkel til å mekke på.

Selv har jeg prøvd å dekke alle disse behovene med Gamle Blå og Lizzie, men innser at jeg mangler en cruiser og en sidevognsykkel. :oops:

Altså, kort sagt, jeg er blant de menneskene som ikke klarer å finne en bestemt stil og finne roen med den. Da kan det fort bli frustrerende og dyrt å ha mc som hobby/livsstil. :lol: Så jeg håper du ikke er lik meg på dette punktet. :roll:

Har stor tro på ER-5 som startsykkel. Har hørt mye skryt om den, og vet at det er en rimlig sykkel å forholde seg til både når det gjelder innkjøp, vedlikehold og drift. Ingen rakett, men heller ingen sinke. Kort sagt ikke hverken for mye eller for lite av noe, men akkurat passe. Liker du 100 mils-turer med passasjer er den kanskje ikke rette valg, men til normal allround er den mer enn bra nok. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

Hei å velkommen :)

Du skriver jo nesten livshistoria mi :!: Kjenner meg godt igjen.

På den annen side så er vel kansje de fleste foreldre imot at poden skal få seg sykkel :?:

Siden du hører til i Stavanger er det jo mulig vi treffes på veien om du får deg en tohjuling :)
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Hei igjen.

Får bare takke for velkomsten.

Gixxerman
Å titte etter sykkel, blir en sport til slutt.
Dette er jo helt sant, det kommer nok til å bli noen timer foran dataskjermen iløpet av vinteren tenker jeg. Har allerede begynt å se litt rundt omkring, spesielt da i Rogaland og Hordaland, og det er mye snadder der ute.

Desmo
En kamerat med en 916 hadde lest at " owning a 916 is only slightly less expensive than having a wife."
Det var det jeg var redd for, var nedom på den lokale Ducati-forhandleren her en dag og så på den nye Monster 695, ble jo forespeilet vedlikeholdskostnader som var jo litt høye ja, spesielt den på 24k km, da snakket vi en hel dags arbeid, det er jo 7k bare i arbeid nesten, pluss deler, så dyrt er det ja. Men det var lange serviceintervaller, 12k km. Så en dag, en dag....... For øvrig er jo Monsteret ditt et usedvanlig vakkert eksemplar i mine øyne da.

Jalmar
Det ideelle er en r-sykkel til hissige kveldsturer, en sportstourer til mellomlange utflukter, en cruiser til byturene, en touring til langturene, en off-roader til skogsturene, en sidevognsykkel til vinterkjøring, og tilslutt en gammel sykkel til å mekke på.

Selv har jeg prøvd å dekke alle disse behovene med Gamle Blå og Lizzie, men innser at jeg mangler en cruiser og en sidevognsykkel.

Altså, kort sagt, jeg er blant de menneskene som ikke klarer å finne en bestemt stil og finne roen med den. Da kan det fort bli frustrerende og dyrt å ha mc som hobby/livsstil. Så jeg håper du ikke er lik meg på dette punktet.
Tror nok ikke jeg har en bestemt stil heller, nå skal jeg jo ikke skrike for høyt da jeg ikke har kjørt så mye sykkel (les nesten ingenting) men jeg vet jo hva som appellerer til meg utseendemessig, og det er jo gjerne såkalte nakne sykler, eventuelt sportstourere. I framtiden håper jeg på å få en skikkelig sykkel og en som jeg kan mekke på og ha det litt kjekt med sånn om vinteren i garasjen, som jeg enda ikke har.... Viktig med planer og drømmer. :)
Har stor tro på ER-5 som startsykkel. Har hørt mye skryt om den, og vet at det er en rimlig sykkel å forholde seg til både når det gjelder innkjøp, vedlikehold og drift. Ingen rakett, men heller ingen sinke. Kort sagt ikke hverken for mye eller for lite av noe, men akkurat passe. Liker du 100 mils-turer med passasjer er den kanskje ikke rette valg, men til normal allround er den mer enn bra nok.
Dette er bra å høre, noen rakett trenger jeg ikke, det som jeg føler er viktig er å ha en sykkel som jeg kan ha kontroll over, som ikke har kontroll over meg. En R-sykkel tror jeg ville kjørt avgårde med meg langt oftere enn jeg kjørte av gårde med den. Og turer med passasjer kommer jeg nok ikke til å foreta meg, 100 mils-turer kommer nok til å skje, har en del familie bosatt i Oslo som jeg kunne besøkt litt oftere osv. Igjen, viktig med planer og drømmer..

Borg
Du skriver jo nesten livshistoria mi Kjenner meg godt igjen.

På den annen side så er vel kansje de fleste foreldre imot at poden skal få seg sykkel

Siden du hører til i Stavanger er det jo mulig vi treffes på veien om du får deg en tohjuling
Det er godt noen kjenner seg igjen og det er vel bare naturlig at man som forelder er litt bekymret. I bil har man jo tross alt litt mer metall rundt seg.
Og jeg må rette på deg, det er ikke OM, men NÅR jeg får meg sykkel, og da er jo selvsagt mulighetene til stede for at våre veier krysses. Om du er "innfødt" eller har kjørt litt mer enn det jeg har her nede så vet du vel om gromstrekningene som er verdt å kjøre på sykkel.

Videre har jeg så smått begynt å kikke på hjelmer og lignende på nettet. Må få meg et målebånd for å sjekke hvor tjukk jeg er i huet, og ellers, gruer meg litt til det ja :wink: Har funnet ut, etter å ha sett litt på forumet her, at en slik hjelm med innebygget solvisir vil være ideelt her på vestlandet, med alle sine tuneller. Men vet ikke om det finnes helhjelmer med en slik patent, eller om det bare er åpningshjelmer som har det. Skal leite litt mer på egenhånd, men det kommer nok en tråd om dette under "kjøreutstyr" en eller annen gang.

That, as they say, is that.

Mvh Alas
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Når det gjelder servicekostnader på Ducati er det vel bare å ta dem "med på kjøpet", hvis en vil ha Ducati. :roll: Endel selvmek er fullt mulig,men ventiljustering o.l er nesten "svartekunst" så det må fagfolk ta. :wink:
Schuberth S1 er helhjelm med solvisir;
Image

Schuberth MC-hjelmer
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Når det gjelder servicekostnader på Ducati er det vel bare å ta dem "med på kjøpet", hvis en vil ha Ducati. Endel selvmek er fullt mulig,men ventiljustering o.l er nesten "svartekunst" så det må fagfolk ta.
Jo, det er nok riktig det du sier at man må ta med servicekostnadene på kjøpet. Men de neste årene, mens jeg er på skole så tror jeg nok ikke det blir en Ducati på meg, men etter det, hvis arbeidsmarkedet holder seg og jeg får meg jobb så.... får vi se hva som skjer :roll:

Men jeg har lyst på en :wink:

Og takk for linken og bildet, jeg var inne på siden tidligere, men det at S1 hadde solvisir gikk meg hus forbi. Eneste aberet var jo at de var jo relativt dyr dessa hjelmene da.

Mvh Alas
Last edited by Alas on 28 Sep 2006 23:18, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Du slipper noe målbånd for å finne ut hvor tjukk du er i hodet!

Kom deg ned på en lokal mc forhandler og prøv deg fram!

Finn en hjelm som passer deg;)

Ellers vil jeg gratulere deg med blogg, du kommer nok til å finne deg godt tilrette her inne!

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ønsker selv også en S1, men da med litt dekor ettersom jeg er sånn plastrakett squid :lol:
Dra til en forhandler og prøv en sånn hjelm, så skjønner du fort hvorfor de koster litt. Passformen syntes jeg var helmaks, og det beste av alt er støy/vindskjermingen. Den er også helmaks. Så kommer de også med antidugg og antiscrath visir. I tillegg skal de ha bra aerodynamikk, uten at jeg selv kan verifisere dette :)
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

Alas

Og takk for linken og bildet, jeg var inne på siden tidligere, men det at S1 hadde solvisir gikk meg hus forbi. Eneste aberet var jo at de var jo relativt dyr dessa hjelmene da.

Mvh Alas
Caberg har jo også sotet innervisir (selv om det ikke syntes så godt på bildet) og til en mye hyggeligere pris enn S1 :D

Image

http://www.mc-utstyr.no/storefront.php? ... 32&c3=1432

Du får jo stort sett hva du betaler for men hjelmen er helt sikkert grei den. Har selv sotet innervisir på min C2 og er veldig fornøyd med det.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Post Reply