Onsløv's blogg - Deauville00 har byttet nick og montert horn
Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.
Enig med Kim der. Syntes de så helt grei ut! Vet ikke hvor mye du kjører med koffert, men personlig tror jeg at jeg ville spart de pengene hvis det kun er utseende på dem de går i.
Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.
Tenker koffert hele tia, så er vel best å ha de på;-)Lord Erik wrote:Enig med Kim der. Syntes de så helt grei ut! Vet ikke hvor mye du kjører med koffert, men personlig tror jeg at jeg ville spart de pengene hvis det kun er utseende på dem de går i.
Nei, tenker i grunnen det samme... Må bli dersom jeg får telefon ang investeringen min Norsk Tipping ellerno, men da blir dette fort sykkel nr 2...
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.
Grattis med sykkel!
- erazar
- Posts: 588
- Joined: 25 Jun 2008 15:41
- MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250 - Location: Haugesund
Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.
Gratulerer med ny sykkel!
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.
Jeje, da har jeg fått kjørt noen mil. Kjørte rundt rolvsvågen her om dagen.
Vel, må ha nytt fremdekk, Det er trappet og ubehagelig å kjøre på, så blir vel bestilt nytt på http://www.motorsykkeldekk.com og så tenkte jeg å prøve å legge det om sjøl.
Synes det er noe knirk/slakk i styrelageret i enkelte svinger, men vet ikke om det kommer av trappingen dekket. Hvordan kan jeg enkelt sjekke om styring/styrelager er OK? Sette sykkelen på midtstøtta og vri på styret?
Må vel ha ny vindskjerm også, vinden treffer rett på hjelmen og lager en he.... støy. Høyere vindskjerm blir stygt, så jeg satser på en lavere.
Satser på å få tak i noe bagster tanktrekk også.
Vel, må ha nytt fremdekk, Det er trappet og ubehagelig å kjøre på, så blir vel bestilt nytt på http://www.motorsykkeldekk.com og så tenkte jeg å prøve å legge det om sjøl.
Synes det er noe knirk/slakk i styrelageret i enkelte svinger, men vet ikke om det kommer av trappingen dekket. Hvordan kan jeg enkelt sjekke om styring/styrelager er OK? Sette sykkelen på midtstøtta og vri på styret?
Må vel ha ny vindskjerm også, vinden treffer rett på hjelmen og lager en he.... støy. Høyere vindskjerm blir stygt, så jeg satser på en lavere.
Satser på å få tak i noe bagster tanktrekk også.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.
Gjør som du beskriver, og om du ikke kjenner noe kan du jo vente med videre etterforsking til du har byttet dekket. Du kan også prøve å kjøre ned en bakke med dårlig underlag mens du bremser, det var slik jeg merket at mine styrelagre måtte byttes (ble veldig knepping i det)
Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.
Gratulerer med sykkel... Håper du får MANGE fine turer med den
Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus
Da har jeg kjørt XJ'en i over 1000 km. Ikke så mye, men nok til å bli litt kjent med den.
Ikke kjørt så mye de siste ukene pga en del overtid på jobb, kveldskurs i båtførerbeviset (som jeg bestod, testen altså) og maling av hus.
Har fylt tre tanker, så da har jeg fått beregnet at den bruker rundt 0,66 pr mil. Akseptabelt enda jeg ikke har vært særlig økonomisk innstilt når jeg har kjørt.
Har passert 20.500 km nå, og jeg har gjennom våren levd med at batteriet har holdt til en start. Men nå er det kaputt, og jeg må trille den igang, hver gang, selv etter lange turer og etter lading med lader.
Bare å skifte batteri tenker dere.....?
Hadde det vært så vel, hadde jeg gjort det for lenge siden, men siden det er en del arbeid kun for å skifte batteri, så har jeg nå rett og slett pakert den i en garasje, med mål om å ta 24.000 km service som er en hovedservice, tar denne selv og håper kostnadsmessig på å komme under tilbudt pris. I det minste, kommer jeg nok til å lære et eller annet.
Samtidig vil jeg også forsikre meg at den er klar for lofot-tur.
Ikke kjørt så mye de siste ukene pga en del overtid på jobb, kveldskurs i båtførerbeviset (som jeg bestod, testen altså) og maling av hus.
Har fylt tre tanker, så da har jeg fått beregnet at den bruker rundt 0,66 pr mil. Akseptabelt enda jeg ikke har vært særlig økonomisk innstilt når jeg har kjørt.
Har passert 20.500 km nå, og jeg har gjennom våren levd med at batteriet har holdt til en start. Men nå er det kaputt, og jeg må trille den igang, hver gang, selv etter lange turer og etter lading med lader.
Bare å skifte batteri tenker dere.....?
Hadde det vært så vel, hadde jeg gjort det for lenge siden, men siden det er en del arbeid kun for å skifte batteri, så har jeg nå rett og slett pakert den i en garasje, med mål om å ta 24.000 km service som er en hovedservice, tar denne selv og håper kostnadsmessig på å komme under tilbudt pris. I det minste, kommer jeg nok til å lære et eller annet.
Samtidig vil jeg også forsikre meg at den er klar for lofot-tur.
Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus
Vet du at det er batteriet som er dårlig? Jeg ville ha sjekket at ladingen er OK før jeg hadde kjøpt nytt batteri. Et nytt batteri er ikke akkurat den største utgiftsposten, men det er greit å være sikker.
EDIT: Om du har midtstøtte er det vel bare til å sette sykkelen på den, få en til å holde sykkelen stødig, og ta et godt tak i gaflene og kjenne om det er mye bevegelse? Jeg ødela nettopp et styrelager fordi jeg ventet med å få det sett på, og da ble det fort veldig dårlig.
EDIT: Om du har midtstøtte er det vel bare til å sette sykkelen på den, få en til å holde sykkelen stødig, og ta et godt tak i gaflene og kjenne om det er mye bevegelse? Jeg ødela nettopp et styrelager fordi jeg ventet med å få det sett på, og da ble det fort veldig dårlig.
Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus
Har sjekket lading, og den er OK, eller, den var ihvertfall det da jeg sjekket tidligere i vår. Mener å huske den ladet 14,4 volt med litt pådrag.
Men når jeg har ladet batteriet med batterilader, og det ikke er nok startstrøm da heller, så regner jeg med at batteriet er knekt etter vinteren.
Men man vet jo ikke før man faktisk har kjøpt et nytt batteri og fått sett det an da.
updates will come.
Men når jeg har ladet batteriet med batterilader, og det ikke er nok startstrøm da heller, så regner jeg med at batteriet er knekt etter vinteren.
Men man vet jo ikke før man faktisk har kjøpt et nytt batteri og fått sett det an da.
updates will come.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus
Gratulerer! Hvordan var prøven? Mye spørsmål om lanterner og deviasjon/misvisning? Jeg tar nettkurs og lurer på å melde meg opp til prøve på torsdag eller fredagDeauville00 wrote:båtførerbeviset (som jeg bestod, testen altså)
Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus
Er en del spørsmål om lanterner. Det kan også forekomme spørsmål der det er avbildet lanterner på båter som ligger i ro, så det må du også kunne.
Du får også kartoppgaver der du må finne kompasskurs/rettvisende kurs, og som inneholder misvisning og deviasjon. Du kan dette med å snu fortegnet når du skal fra rettvisende kurs til kompasskurs? Du får selvfølgelig spørsmål om vei, tid og fart også.
Ellers er det veldig viktig å kunne "vikepliktreglene". Også når det kommer til to møtende seilbåter. Dette med om de har vinden inn fra samme eller forskjellige sider, og hvem som da har vikeplikt.
Du får en del spørsmål om kartsymboler. Grunner, skvalpeskjær, undervannskabel, luftspenn, varder, lateralmerker og fyr er noen eksempler på symboler som kan dukke opp.
Kan dukke opp spørsmål om signalement ved bruk av horn. Ett "tut" betyr at man svinger til styrbord, to til babord, tre akterover og fem "tut" betyr noe ala "jeg forstår ikke din manøver".
Du må kunne dette med karakterene til fyrlykter: iso, flash, okkulterende osv.
Andre småting som jeg husker er viktig:
1) Signalflagg, spesielt "dykker i sjøen" er viktig.
2) Også dagsymboler (dagmerker?) er viktig. For eksempel en runding for anker, og et "timeglass" for fiskebåt.
3) Husk at du ikke har lov å kjøre innenfor badebøyer, og 5 knop nærmere enn 50m.
4) VHF-kanalen som man er pålagt å lytte til er kanal 16.
5) Husk symbolet for fuglereservat. Ikke lov til å kjøre nærmere enn 50m i hekkeperioder (om jeg ikke husker feil)
6) Du må kunne både kardinalmerker og lateralmerker. Husk at dersom du får et grønt lateralmerke så skal du ha merket på styrbord side, ikke passere det på styrbord side.
Du får også kartoppgaver der du må finne kompasskurs/rettvisende kurs, og som inneholder misvisning og deviasjon. Du kan dette med å snu fortegnet når du skal fra rettvisende kurs til kompasskurs? Du får selvfølgelig spørsmål om vei, tid og fart også.
Ellers er det veldig viktig å kunne "vikepliktreglene". Også når det kommer til to møtende seilbåter. Dette med om de har vinden inn fra samme eller forskjellige sider, og hvem som da har vikeplikt.
Du får en del spørsmål om kartsymboler. Grunner, skvalpeskjær, undervannskabel, luftspenn, varder, lateralmerker og fyr er noen eksempler på symboler som kan dukke opp.
Kan dukke opp spørsmål om signalement ved bruk av horn. Ett "tut" betyr at man svinger til styrbord, to til babord, tre akterover og fem "tut" betyr noe ala "jeg forstår ikke din manøver".
Du må kunne dette med karakterene til fyrlykter: iso, flash, okkulterende osv.
Andre småting som jeg husker er viktig:
1) Signalflagg, spesielt "dykker i sjøen" er viktig.
2) Også dagsymboler (dagmerker?) er viktig. For eksempel en runding for anker, og et "timeglass" for fiskebåt.
3) Husk at du ikke har lov å kjøre innenfor badebøyer, og 5 knop nærmere enn 50m.
4) VHF-kanalen som man er pålagt å lytte til er kanal 16.
5) Husk symbolet for fuglereservat. Ikke lov til å kjøre nærmere enn 50m i hekkeperioder (om jeg ikke husker feil)
6) Du må kunne både kardinalmerker og lateralmerker. Husk at dersom du får et grønt lateralmerke så skal du ha merket på styrbord side, ikke passere det på styrbord side.
ingen KiM, ingen kos
Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus
Jeg må vel bare pugge "retningen" fra kompasskurs til rettvisende, og lanternereglene glemmer jeg fort.. Ellers har jeg rimelig ok kontroll, hadde 92% riktig på ca 350 spørsmål, det holder hvertfall
Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus
Spørsmålet du får på prøven er f.eks. Rettvisende kurs: 157 grader. Misvisning 5 grader. Deviasjon 2 grader. Hva blir kompasskursen?
RK 157
MV +5
DEV +2
KK 150 (fordi du må snu fortegnene når du skal regne fra RK til KK, men ikke når du skal regne fra KK til RK).
RK 157
MV +5
DEV +2
KK 150 (fordi du må snu fortegnene når du skal regne fra RK til KK, men ikke når du skal regne fra KK til RK).
ingen KiM, ingen kos
Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus
Enermik har oppsummert det viktigste...
Noen spørsmål har også med fargen på øst/vest/nord/sør. Samt kartsymboler, så studer disse.
Noen huskeregler som funket for meg.
Kompasskurs
Deviasjon
Magnetisk Kurs
Misvisning
Rettledende Kurs
Ovenfra og ned: "Kristian Digger Mikke Mus's Rompe" Bytte fortegnene husker man når man regner nedenfra og opp.
Vest og øst merker og fargene på disse: Vest: toppen av trekantene mot hverandre.
Eventuelt, Vest har ett svart felt og Øst har to svarte felt. Huskeregel: Det bor flere fargede i Oslo Øst enn i Oslo Vest.
Jeg fikk 49 av 50 rette, og har ikke lagt altfor mye arbeid i det.. så det går nok bra.
Det er 50 "multiple choice" spørsmål, og kun et svar er rett på hvert av spørsmålene.
Lykke til Knetrom.
Noen spørsmål har også med fargen på øst/vest/nord/sør. Samt kartsymboler, så studer disse.
Noen huskeregler som funket for meg.
Kompasskurs
Deviasjon
Magnetisk Kurs
Misvisning
Rettledende Kurs
Ovenfra og ned: "Kristian Digger Mikke Mus's Rompe" Bytte fortegnene husker man når man regner nedenfra og opp.
Vest og øst merker og fargene på disse: Vest: toppen av trekantene mot hverandre.
Eventuelt, Vest har ett svart felt og Øst har to svarte felt. Huskeregel: Det bor flere fargede i Oslo Øst enn i Oslo Vest.
Jeg fikk 49 av 50 rette, og har ikke lagt altfor mye arbeid i det.. så det går nok bra.
Det er 50 "multiple choice" spørsmål, og kun et svar er rett på hvert av spørsmålene.
Lykke til Knetrom.