Onsløv's blogg - Deauville00 har byttet nick og montert horn

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.

Post by Lord Erik »

Enig med Kim der. Syntes de så helt grei ut! Vet ikke hvor mye du kjører med koffert, men personlig tror jeg at jeg ville spart de pengene hvis det kun er utseende på dem de går i. :-)
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.

Post by Onsløv »

Lord Erik wrote:Enig med Kim der. Syntes de så helt grei ut! Vet ikke hvor mye du kjører med koffert, men personlig tror jeg at jeg ville spart de pengene hvis det kun er utseende på dem de går i. :-)
Tenker koffert hele tia, så er vel best å ha de på;-)

Nei, tenker i grunnen det samme... Må bli dersom jeg får telefon ang investeringen min Norsk Tipping ellerno, men da blir dette fort sykkel nr 2... :D
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.

Post by supermons »

Grattis med sykkel!
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.

Post by erazar »

Gratulerer med ny sykkel! :)
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.

Post by Onsløv »

Jeje, da har jeg fått kjørt noen mil. Kjørte rundt rolvsvågen her om dagen.

Vel, må ha nytt fremdekk, Det er trappet og ubehagelig å kjøre på, så blir vel bestilt nytt på http://www.motorsykkeldekk.com og så tenkte jeg å prøve å legge det om sjøl.

Synes det er noe knirk/slakk i styrelageret i enkelte svinger, men vet ikke om det kommer av trappingen dekket. Hvordan kan jeg enkelt sjekke om styring/styrelager er OK? Sette sykkelen på midtstøtta og vri på styret?

Må vel ha ny vindskjerm også, vinden treffer rett på hjelmen og lager en he.... støy. Høyere vindskjerm blir stygt, så jeg satser på en lavere.
Satser på å få tak i noe bagster tanktrekk også.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.

Post by knetrom »

Gjør som du beskriver, og om du ikke kjenner noe kan du jo vente med videre etterforsking til du har byttet dekket. Du kan også prøve å kjøre ned en bakke med dårlig underlag mens du bremser, det var slik jeg merket at mine styrelagre måtte byttes (ble veldig knepping i det)
User avatar
absinna
Posts: 97
Joined: 15 Jul 2009 01:04
Location: Tønsberg
Contact:

Re: Deauville00's blogg - Ny MC - nesten i hus.

Post by absinna »

Gratulerer med sykkel... Håper du får MANGE fine turer med den :)
Kjør som om enhver bilist er en elg...!
Honda VFR 800 '98
www.explorify.no
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus

Post by Onsløv »

Da har jeg kjørt XJ'en i over 1000 km. Ikke så mye, men nok til å bli litt kjent med den.

Ikke kjørt så mye de siste ukene pga en del overtid på jobb, kveldskurs i båtførerbeviset (som jeg bestod, testen altså) og maling av hus.

Har fylt tre tanker, så da har jeg fått beregnet at den bruker rundt 0,66 pr mil. Akseptabelt enda jeg ikke har vært særlig økonomisk innstilt når jeg har kjørt.

Har passert 20.500 km nå, og jeg har gjennom våren levd med at batteriet har holdt til en start. Men nå er det kaputt, og jeg må trille den igang, hver gang, selv etter lange turer og etter lading med lader.

Bare å skifte batteri tenker dere.....?
Hadde det vært så vel, hadde jeg gjort det for lenge siden, men siden det er en del arbeid kun for å skifte batteri, så har jeg nå rett og slett pakert den i en garasje, med mål om å ta 24.000 km service som er en hovedservice, tar denne selv og håper kostnadsmessig på å komme under tilbudt pris. ;-) I det minste, kommer jeg nok til å lære et eller annet.

Samtidig vil jeg også forsikre meg at den er klar for lofot-tur.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus

Post by Lord Erik »

Vet du at det er batteriet som er dårlig? Jeg ville ha sjekket at ladingen er OK før jeg hadde kjøpt nytt batteri. Et nytt batteri er ikke akkurat den største utgiftsposten, men det er greit å være sikker.

EDIT: Om du har midtstøtte er det vel bare til å sette sykkelen på den, få en til å holde sykkelen stødig, og ta et godt tak i gaflene og kjenne om det er mye bevegelse? Jeg ødela nettopp et styrelager fordi jeg ventet med å få det sett på, og da ble det fort veldig dårlig.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus

Post by Onsløv »

Har sjekket lading, og den er OK, eller, den var ihvertfall det da jeg sjekket tidligere i vår. :D Mener å huske den ladet 14,4 volt med litt pådrag.
Men når jeg har ladet batteriet med batterilader, og det ikke er nok startstrøm da heller, så regner jeg med at batteriet er knekt etter vinteren.
Men man vet jo ikke før man faktisk har kjøpt et nytt batteri og fått sett det an da.

updates will come.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus

Post by knetrom »

Deauville00 wrote:båtførerbeviset (som jeg bestod, testen altså)
Gratulerer! \:D/ Hvordan var prøven? Mye spørsmål om lanterner og deviasjon/misvisning? Jeg tar nettkurs og lurer på å melde meg opp til prøve på torsdag eller fredag :)
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus

Post by KiM »

Er en del spørsmål om lanterner. Det kan også forekomme spørsmål der det er avbildet lanterner på båter som ligger i ro, så det må du også kunne.

Du får også kartoppgaver der du må finne kompasskurs/rettvisende kurs, og som inneholder misvisning og deviasjon. Du kan dette med å snu fortegnet når du skal fra rettvisende kurs til kompasskurs? Du får selvfølgelig spørsmål om vei, tid og fart også.

Ellers er det veldig viktig å kunne "vikepliktreglene". Også når det kommer til to møtende seilbåter. Dette med om de har vinden inn fra samme eller forskjellige sider, og hvem som da har vikeplikt.

Du får en del spørsmål om kartsymboler. Grunner, skvalpeskjær, undervannskabel, luftspenn, varder, lateralmerker og fyr er noen eksempler på symboler som kan dukke opp.

Kan dukke opp spørsmål om signalement ved bruk av horn. Ett "tut" betyr at man svinger til styrbord, to til babord, tre akterover og fem "tut" betyr noe ala "jeg forstår ikke din manøver".

Du må kunne dette med karakterene til fyrlykter: iso, flash, okkulterende osv.

Andre småting som jeg husker er viktig:
1) Signalflagg, spesielt "dykker i sjøen" er viktig.
2) Også dagsymboler (dagmerker?) er viktig. For eksempel en runding for anker, og et "timeglass" for fiskebåt.
3) Husk at du ikke har lov å kjøre innenfor badebøyer, og 5 knop nærmere enn 50m.
4) VHF-kanalen som man er pålagt å lytte til er kanal 16.
5) Husk symbolet for fuglereservat. Ikke lov til å kjøre nærmere enn 50m i hekkeperioder (om jeg ikke husker feil)
6) Du må kunne både kardinalmerker og lateralmerker. Husk at dersom du får et grønt lateralmerke så skal du ha merket på styrbord side, ikke passere det på styrbord side.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus

Post by knetrom »

Jeg må vel bare pugge "retningen" fra kompasskurs til rettvisende, og lanternereglene glemmer jeg fort.. Ellers har jeg rimelig ok kontroll, hadde 92% riktig på ca 350 spørsmål, det holder hvertfall
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus

Post by KiM »

Spørsmålet du får på prøven er f.eks. Rettvisende kurs: 157 grader. Misvisning 5 grader. Deviasjon 2 grader. Hva blir kompasskursen?

RK 157
MV +5
DEV +2
KK 150 (fordi du må snu fortegnene når du skal regne fra RK til KK, men ikke når du skal regne fra KK til RK).
ingen KiM, ingen kos
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Deauville00's blogg - Dvalemodus

Post by Onsløv »

Enermik har oppsummert det viktigste...
Noen spørsmål har også med fargen på øst/vest/nord/sør. Samt kartsymboler, så studer disse.

Noen huskeregler som funket for meg.
Kompasskurs
Deviasjon
Magnetisk Kurs
Misvisning
Rettledende Kurs

Ovenfra og ned: "Kristian Digger Mikke Mus's Rompe" :D Bytte fortegnene husker man når man regner nedenfra og opp.

Vest og øst merker og fargene på disse: Vest: toppen av trekantene mot hverandre.
Eventuelt, Vest har ett svart felt og Øst har to svarte felt. Huskeregel: Det bor flere fargede i Oslo Øst enn i Oslo Vest.

Jeg fikk 49 av 50 rette, og har ikke lagt altfor mye arbeid i det.. så det går nok bra.
Det er 50 "multiple choice" spørsmål, og kun et svar er rett på hvert av spørsmålene.

Lykke til Knetrom.
Post Reply