Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Tekumseh »

Tommas wrote:Om du kan få en sykkel som er 10-12 år nyere, med abs etc, til omtrent samme pris så ville jeg gått for det.
Siden du har hatt litt problemer med sittestilling, så er det vel lurt å hive seg ut på en prøvetur eller to også.
Takk for råd - det er akkurat derfor jeg nå også vurderer sykler som ikke er så langt unna. Dumt å ta tog til Mo I Rana med hjelmen i en pose, for så å kjenne at dette ble feil. Da er tilbaketuren lang og kostbar - og vurderinger blir tatt på feil grunnlag... :-)

ABS har jeg ingen erfaring med siden kjøreskolens Varadero for 10 år siden, men det er nok ingen bakdel nei.

Triumph'en har verdens beste motor, masse pakkmuligheter, god komfort for passasjer og er i god stand, men med risers ble den alt fra 50 til 80 % bra mht kjørestilling, der jeg tror noen cm til på styret hadde gjort underverker - men det går ikke pga kåpa.
I tillegg er den noe tungkjørt i lav hastighet, og siden jeg velta med NightRod'en (som også kjentes lang og tung i lav hastighet) på flat parkeringsplass for et par år siden har selvtilliten forsvunnet litt. Har savna både Savagen og Sportsteren i perioder.

Derfor vil jeg nå ned på "moped-nivå" igjen for å ta igjen kontrollen/selvtilliten og for å kose meg mer. Så skal jeg garantere at det kommer en større tourer igjen i garasjen i løpet av et par år - hvis jeg kan ha begge deler.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Spiritofwinter »

Kan være greit å ta seg litt tid å finne riktig sykkel, ikke alle som får en nøkkel kastet opp i hånden å man plutselig føler seg hjemme på sykkelen slik jeg gjorde med KTM'en.

Når det gjelder Kawasakien min så bare ta deg tid om den er av interesse, som sagt så er jeg på ferie i ca en uke til, å har litt jeg skulle ordnet på den. Hadde ikke noen direkte planer om å selge den enda, men kan like gjerne selge den om noen vil ha den, er ikke så mye i bruk at det er verdt å ha den stående i lengden.


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Tekumseh »

Ikke stress med Kawasakien nei. Er ikke akkurat den type utseende jeg ønsker, men den virker bra ellers, så som sagt om det ikke dukker opp noe annet nærmere, kan det bli aktuelt :-)
Har nok ikke tålmod til å bruke så lang tid som man burde, men jeg skal forsøke. Morsomt å kjøre rundt å kikke og evt prøve litt også.

Var å kikka på kjøreskolesykkelen i dag 2010 Er-6N. Elsker stuket på denne sykkelen, men akkurat dette eksemplaret var dessverre i veldig shabby shick utseendemessig. Riper over alt, og noe rust på skadede steder. Sykkelen var sikkert bra, men jeg hadde fått lakka tank, byttet plast, speil, hendler osv, så snart hadde vi nærmet oss prisen på tilsvarende i fin stand. Jeg vil ha det fint (men aldri helt perfekt.)

Står en gullfarga 2007-modell Hornet her i nærheten, men den har gått langt. https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=100312532
Er 70.000 km for mye på en sånn en?

Image
Last edited by Tekumseh on 19 Aug 2017 23:14, edited 1 time in total.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Trondgv »

Er egentlig 70000 mye på noen som helst sykkel? Så lenge den er vedlikeholdt.. [emoji39]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Toven »

Trondgv wrote:Er egentlig 70000 mye på noen som helst sykkel? Så lenge den er vedlikeholdt.. [emoji39]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

:thumleft :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Tekumseh »

Trondgv wrote:Er egentlig 70000 mye på noen som helst sykkel? Så lenge den er vedlikeholdt.. [emoji39]
Toven wrote:
Trondgv wrote:Er egentlig 70000 mye på noen som helst sykkel? Så lenge den er vedlikeholdt.. [emoji39]
:thumleft :thumleft
OK, I see :-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by tshansen »

70.000 på en ti år gammel sykkel? Er du tullerusk? :shock: Det er 7000 i året. En motorsykkel er på ingen måte utslitt med så få km på telleren. Her er det bare å være trygg på at den ikke har stått ihjel
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Tommas »

Hadde en morsom prat om dette med en mekaniker når jeg hadde service sist, og han var ganske klar på at så lenge sykkelen hadde fått regelmessig service (av eier eller verksted) og regelmessig bruk, så var det kun kilometerstand de kunne bruke til å spå sannsynligheten for at dyre ting ville dukke opp.

Mer kjørelengde: større sjanse for at ting vil koste penger, da man også nærmer seg levealder på forskjellige komponenter. Det er rett og slett mer som må forventes å byttes ut etter 50k, 75k og 100k enn på sykler som har gått 15-25k. Unntak finnes som vi har sett fra de farlige alpeturene her på forumet, eller folk som har kjørt 250k og kun fyllt Biltema-olje 3 ganger.... Lenger bruk gjør at ting går i filler eller må byttes (da ser vi bort fra så lite bruk at ting rett og slett står seg i stykker).

Heller ikke nødvendigvis direkte sammenliknbart, men det samme ser man på biler hvor bla TUV tester viser at kjørelengde er den klareste indikatoren på hvor ofte de må på verksted, og hvilke kostnader man kan forvente seg. Faktisk viktigere enn årsmodell.
(avsporing, litt om det her: http://e24.no/bil/bil-og-trafikk/kilome ... n/10005446 )

Grunnen til at 70k virker langt er jo enkel: for mange typer sykler/modeller til salgs i dag så ER 70k faktisk ganske langt. En rask runde på Finn.no pleier jo å vise hvor landet ligger for gjeldende type sykkel.

Så om alt ellers er likt, så velger man så klart en sykkel med mye kortere km-stand. Eller så skal man faktisk ha et avslag sammenliknet med en sykkel i samme stand som har gått kortere da det statistisk sett er større sjanse for at ting vil koste penger 8)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg - Hornet i garasjen

Post by Tekumseh »

Det ble til at jeg dro hjem sykkelen. Fikk den for 40.000,- og i tillegg er omregistreringa gått ned til 530,- kr.

Var bra jeg ikke rakk å lese Tommas sin post her først ;-) Neida, det sier seg selv det, men nå tok jeg sjansen, og heldigvis har jeg lært meg å skru de siste årene. Da blir ikke kostnadene så store.

Sykkelen så ut som den hadde gått sånn cirka 71500 km hvilket den akkurat har gjort. Alt er originalt, ingen jalla Biltemablinklys, Led-baklamper, effektanlegg og luftfilter og hvite plugger.

Hjullagret på høyre side bak hadde litt slakke, så det bør jeg få byttet raskt. Ellers så virka sykkelen OK den.
Forsto meg ikke helt på ABS'en da lampa lyste til over 10 km/t for så å slukke (de skal være sånn ifølge owners manual som lå under setet). Så i den tørre bratte grusveien her hjemme gikk det plutselig å låse bakhjulet ved hard brems - vet ikke hvor følsom de skal være. Må se mer på det i morgen.

Ellers hadde sykkelen nyoverhalt gaffelbein/styrekrone, dekk/drev/kjede var fra i fjor, så veldig pent ut. Komplett Bagster tankveske fulgte med, likedan var det montert sliders som også var fin å henge anklene på når man blir sliten.

Plastdekslene/fairingene under setet hadde sprukket i samme festet på begge sidene (irritasjonsmoment, men liten praktisk betydning) så de skal jeg bestille nye av på Ebay utover høsten her.

Meget lettkjørt og rask sykkel. Storkosa meg og skjønner ikke hvorfor jeg ikke har vurdert liten sykkel tidligere. Nå er selvtilliten og kosen tilbake for fullt.

Image

Image
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Tekumseh's blogg - Hornet i garasjen

Post by Trondgv »

Slik var det med ABSen på KTMen jeg hadde tidligere også, tydeligvis helt normalt. :thumleft Jeg lurte også litt på dette første gangen.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tekumseh's blogg - Hornet i garasjen

Post by Toven »

Må vel være over en gitt hastighet for at den skal slå inn, eller noe slikt? :-k

Grattis med stilig sykkel :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tekumseh's blogg - Hornet i garasjen

Post by tshansen »

Gratulere med kul sykkel [emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Tekumseh's blogg - Hornet i garasjen

Post by Tommas »

Gratulerer, hyggelig å høre at sykkelgleden er på plass igjen :thumleft

ABS trenger litt fart først ja, bekymret meg fælt for det på GS'en jeg hadde. Tok tid før det sluknet så jeg var overbevist om at noe var feil ;-)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh's blogg - Hornet i garasjen

Post by Bikeridr »

Gratulerer med ny tohjulsmaskin :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tekumseh's blogg - Hornet i garasjen

Post by inunf »

Gratulerer med ny sykkel!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply