Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tekumseh's blogg

Post by tshansen »

Ja så de hadde Crispi Skarven skoene til 1600 på noe kampanje greier på XXL for en tid tilbake. Selvfølgelig var det ikke mulig å oppdrive min størrelse :redface
Utrolig gode fjellsko

Ja det er mye svindeltex ute går. Men goretex holder tørt. Selv har jeg veldig god erfaring med tcx skoene. De passer foten min veldig godt
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4040
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tekumseh's blogg

Post by kvase »

Størrelsen din er vell ikke så gæli Lordshaft - en bekjent av meg har bare 1 butikk å handle sko i eller så går det litt på lykke og fromme med bestilling fra utlandet - sjøl kaller han seg Bigfoot Ken
Image
bilde fra noen trynebok sider han disponerer https://www.facebook.com/bigfootfighting/photos/
https://www.facebook.com/mrbigfootkenholter/?fref=ts
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tekumseh's blogg

Post by tshansen »

Neida, den er langt ifra gale med tanke på størrelsen min, men i forhold til størrelser som blir solgt på butikker er det stort! Nesten alle sko slutter på 46, noen få merker blir tatt inn i 47, men de tar bare inn få eksemplarer i den sizen! Å få bestilt er ikke alltid like lett og man må kjøpe direkte fra leverandør! Dermed, mye høyere pris [emoji6]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4040
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tekumseh's blogg

Post by kvase »

Ser den problematikken der ja -
Det er nesten som å være singel i livet alt blir dyrere da å :)
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

LordShaft wrote:Ja så de hadde Crispi Skarven skoene til 1600 på noe kampanje greier på XXL for en tid tilbake. Selvfølgelig var det ikke mulig å oppdrive min størrelse :redface
Utrolig gode fjellsko
Synd du ikke fant størrelsen. Jeg fant heldigvis min størrelse, ligger mellom 42 og 43 -de mest vanlige som også går ut først-, merkelig nok passet 42 godt på denne modellen.
De er på "tilbud" til 1899,- i skrivende stund.
LordShaft wrote:Ja det er mye svindeltex ute går. Men goretex holder tørt. Selv har jeg veldig god erfaring med tcx skoene. De passer foten min veldig godt
Kjøpte jakt/friluftsdress i Covertex fra Swedteam (Ultra Light), den fungerer men det knirker som man har et tynt lag PU eller latex eller noe inni klærne. Pusting er det så som så med, men de er behagelige og vind/vanntett, så feilkjøp i så måte var det ikke. Men hadde jeg spolt tiden tilbake hadde jeg lagt i noen hundre til og kjøpt GoreTex... :-)

Er godt fornøyd med Puma-skoene også (GoreTex) når det kommer til vanntetthet, så får nok lete videre etter "ekte-Tex" :-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tekumseh's blogg

Post by tshansen »

Begge disse modellene som har GTX i navet er GoreTex og ypperste kvalitet :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

Da var det bestilt original lyddemper til motorsykkelen. Brukt, men ser veldig fin ut, til 793,- kr fra UK (og sikkert en femhundring i moms, toll og sånt...)
Image
Da jeg kjøpte luftfilter i fjor oppdaget jeg at det sto på et vaskbart hiflow filter av merke BMC. Vasket det og la mitt nyinnkjøpte originalfilter til siden - det blir det bruk for nå.
Image
Største erfaringen ved å kjøre HD noen år var at lyd (dB) og HK (teoretiske og i benk) gjør sykkelen mindre brukbar på landeveien. Night-Rod'en hadde rakrør (starta alarmen på parkerte biler) og gikk som ei kule ved full gass. Så satte jeg på originalpottene - sykkelen gikk litt dårligere i full gass, men ble som en seilbåt etter veien - stille, behagelig og den opplevdes mye sterkere (høyere low/mid torque).
FXR'en med 2:1-anlegg hadde en lyddemperinnsats som var festet med settskruer. Et sted mellom Mora og Orsa i Dalarna i Sverige merket jeg at jeg måtte geare ned da jeg kjørte forbi - og som fryktet, lyddemperinnsatsen var borte. Kjøreglede og bunndrag forsvant med en gang. Fant heldigvis igjen lyddemperinnsatsen i veikanten på vei tilbake to uker senere og fikk skrudd den fast med locktite.

Har sett en del som har dysa om gasseren på Harleyen og hatt korte rake rør fra sylinderne rett ut, med luftfilter som slipper inn veps og småstein. Det har lukta ubrent bensin, syklene har brukt nærmere literen på mila, og det har bråka noe vannvittig - psykologisk så går da sykkelen som ei kanonkule, spesielt etter trimsett med ca 1000,- kr pr hest..
Image
Derav blir det original potte og originalt luftfilter på Triumph'en fra våren av. Jeg tror at den ikke er mappa om, så den vil nok få det mye bedre med papirfilter og motstand bak. Og er den over all formodning mappet - så er det vel bare å bytte tilbake, også har jeg potte til visning om jeg skulle bli stoppet i kontroll (besiktningsanlägg som svenskene må ha som må ha syklene på EU annenhvert år.)
Last edited by Tekumseh on 10 Jul 2017 01:32, edited 1 time in total.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

Det forsvant litt av "hestesparket" i sykkelen med orignal eksos og luftfilter, men den ble mye triveligere etter veien (og det er fremdeles mer enn nok sprut i den).

Halvarssons-dressen har vært brukt ca en time, men den er så j*vla stiv og trang. Har hatt den ute på finn.no uten hell, men angret meg i går da jeg prøvde den en gang til. Skal gi den en sjanse og håpe på at den går til seg bittelitt (og jakka ble nesten comfy uten ryggplata...)

I tillegg har jeg anskaffet en Lindstrands Gobi jakke, som jeg har til og fra jobb sammen med Lindstrands Lizard-buksene. Passer pent sammen og er mer komfortabelt enn skinndressen (og ca like varme pga jeg får mer under.)

Ellers har jeg kjørt ekstremt lite sykkel i vår pga generasjonsskifte på småbruket i familien, har fått sitte i traktor og forberede og lære en god del - uten at jeg skal ta over- har bare vært vikar i år. Men vi ble ferdige forrige uke, så nå blir det mer kjøring.
Image
Har gått mye på Polaris 6-hjuling og 60-talls Volvo BM 320 ;-)


Har utsatt vindskjerm, risers og ny hjelm til feriepengene kommer. Måtte jo bruke noen tusen på konsertbilletter også når Rolling Stones kommer til Stockholm til høsten...
[youtube][/youtube]
Last edited by Tekumseh on 14 Aug 2017 17:38, edited 2 times in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tekumseh's blogg

Post by tshansen »

Polaris 6 hjuling er aldri feil. Knall gøy å leke seg i terrenget med (har jeg hørt) :lol:

Skal du bli bonde altså? Eller skal du ikke ta over i det hele tatt?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

LordShaft wrote:Polaris 6 hjuling er aldri feil. Knall gøy å leke seg i terrenget med (har jeg hørt) :lol:
Skal du bli bonde altså? Eller skal du ikke ta over i det hele tatt?
Er farfaren på strax 80 som holder på gi seg etter lang og tro gårdsdrift. Det skal vel innom en far eller en onkel først, så tiden vil vise. Er så lite småbruk at det egentlig ikke lønner seg. Men morsomt å kjøre gammeltraktor og leke med Polarisen ja, tar seg fram noe så vanvittig :-)

Håper å få kjørt litt Triumph nå i helga, det meldes finvær.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Tekumseh's vonde håndledd og kjørestilling

Post by Tekumseh »

Kjørte 3 timer her om dagen i ruskevær for å teste nyklærne. De holder det de lover de, men jeg må kanskje sjekke ut litt sånn windstopper-klær for å ha under.

Men i går fikk jeg kjempevondt i høyre håndledd ved visse bevegelser (joda jeg har vært hjemme alene en uke... :-# ), og i dag ble det vondt igjen etter en times kjøretur (til tross for at jeg i dag var bevisst på å ikke henge på styret.)

Så jeg må nok trene og trene på å sette rumpa rett ut, knipe tanken med knærne og slappe av i armene. Trena på det mye i fjor også, men jeg glemmer meg og faller tilbake på gammel vane når jeg kjører langt.

Skal bestille Genmar risers nå nå feriepenga kommer, da kommer jeg opp 3 cm - ca 1 cm nærmere, og håper det er nok til at jeg holder kroppen opp lettere selv. Noen sier det ikke hjelper, andre sier det er akkurat det som skal til. Og ja, det må selvsagt byttes en bremseslange - men væska burde vært byttet likevel så det er bare pluss.

Ellers sitter jeg og titter på både Tiger og Trophy (Adventure og "sports"Tourer) som kan bli aktuellt om jeg ikke lærer meg å sitte rett - både for sikkerheten og for håndleddet sin del.

Nå blir det å ikke kjøre noen dager så jeg ikke utvikler senebetennelse. Er jo på arbeidsutprøving som vaktmester også så henda må fungere - prøver å bli overflyttet innad i kommunen etter 16 år som barne- og ungdomsarbeider/lærerassistent. Ble litt større omkrets på ene håndleddet enn det andre...
Last edited by Tekumseh on 05 Jun 2017 20:56, edited 1 time in total.
User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tekumseh's vonde håndledd og kjørestilling

Post by Borg »

Tekumseh wrote:.
Skal bestile Genmar risers nå nå feriepenga kommer, da kommer jeg opp 3 cm - ca 1 cm nærmere, og håper det er nok til at jeg holder kroppen opp lettere selv. Noen sier det ikke hjelper, andre sier det er akkurat det som skal til.
Om sykkelen er litt for foroverlent for deg nå vil nok risers gi en god forbedring. 3 cm er ganske mye på stillingen det.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Tekumseh's vonde håndledd og kjørestilling

Post by Busa Trond »

Har du knekk på håndleddet når du bremser/klutsjer! Kan hjelpe å vri hendlene lenger frem/ned.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's vonde håndledd og kjørestilling

Post by Tekumseh »

Borg wrote:
Tekumseh wrote:Skal bestille Genmar risers nå nå feriepenga kommer, da kommer jeg opp 3 cm - ca 1 cm nærmere, og håper det er nok til at jeg holder kroppen opp lettere selv. Noen sier det ikke hjelper, andre sier det er akkurat det som skal til.
Om sykkelen er litt for foroverlent for deg nå vil nok risers gi en god forbedring. 3 cm er ganske mye på stillingen det.
Høres lovende ut! :-) Det er virkelig det jeg håper på. Har jo satt dit ett gel-sete som er 1 cm høyere enn originalt i tillegg, så det er litt for foroverlent.
Busa Trond wrote:Har du knekk på håndleddet når du bremser/klutsjer! Kan hjelpe å vri hendlene lenger frem/ned.
Takk for tips! :-) Satt og funderte på det i går, mulig jeg skal justere ned de litt - dog er det gasshånda som er vond. Men alle monner drar :-)
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: Tekumseh's vonde håndledd og kjørestilling

Post by Flattop »

Har selv et snev av leddgikt og er til tider plaga med vondt i armer og håndledd.

Jeg har montert denne gasshjelpen som avlaster mye de påkjenningene som det å holde gasshåndtaket.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ti ... 000020267/
Post Reply