Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Post by ErlingSG »

Tja, er ikke så mye du kan ødelegge om du skal skifte låsen alikevel! Målet må jo være at låsen skal opp ;)
Ja, disse quote-greiene skjønner jeg ikke mye av på dette forumet! :?
Har hittil bare brukt sitèr-knappen med lite hell, menmen..

Erling
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

[quote="ErlingSG"]Tja, er ikke så mye du kan ødelegge om du skal skifte låsen alikevel! Målet må jo være at låsen skal opp ;)
Ja, disse quote-greiene skjønner jeg ikke mye av på dette forumet! :?
Har hittil bare brukt sitèr-knappen med lite hell, menmen..

Erling[/quote]

Hvis du trykker på siter knappen som vist over så blir det seende ut slik! Men pga en feil i noe når de oppdaterte forumet så er det bare å fjærne ="ErlingSG"

da blir det seende ut slik istede
Tja, er ikke så mye du kan ødelegge om du skal skifte låsen alikevel! Målet må jo være at låsen skal opp ;)
Ja, disse quote-greiene skjønner jeg ikke mye av på dette forumet! :?
Har hittil bare brukt sitèr-knappen med lite hell, menmen..

Erling
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

De finner vel ut av quote'inga etterhvert.

Det jeg er redd for er å borre ut noe av godset i ramma der foran, men det skal vel noe til.
Det blir vel greit. Må bare låne meg en enkel boremaskin/drill nå.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Post by ErlingSG »

De finner vel ut av quote'inga etterhvert.

Det jeg er redd for er å borre ut noe av godset i ramma der foran, men det skal vel noe til.
Det blir vel greit. Må bare låne meg en enkel boremaskin/drill nå.
Ja, det skal absolutt litt til, en standard huslås er 7-9 lodd så en styrelås har nok endel under det, bare ta et lodd av gangen :)

Erling
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Nå bestilte jeg buksa: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=3303, så får vi se om den er grei når den dukker opp.

Merkelig at ei Jack & Jones-bukse i str W29/L32 faktisk er W32/L31 når man bruker målebånd... W=waist(livvidde) L=length (innerbenslengde) Så hos dem er 29" det samme som 32"...
Buksa ble ihvertfall bestilt i 32" i.o.m. at de på WellDoneMC sa det var reelle tommer det var snakk om. Jeg må ha litt tettsittende kjøreklær ellers bader jeg i dem, så 'spinkel' som jeg er.'

Jakka har jeg bare såvidt prøvd på pga sykkelen står parkert fortsatt, uten startrelé... Står i garasje i regnværet da, heldigvis.

Jeg har funnet ut at når man jobber med barn, sånn som jeg gjør, så er man forkjølet stort sett hele vinterhalvåret... Man tørker neser, blir nyst på osv. Etter sommerferien tok det meg nøyaktig 3 uker før jeg rente meg på en smell... Har tulla bort helga foran PC'n med Fischerman's Friend, snytepapir, Rett-I-Koppen-Kakao og febermål.
Dermed blir også 'operasjon styrelås' utsatt til neste helg.
Værst er at lungene ikke vil ha tobakksrøyk, og hvor grinete blir man da...

Skal og få satt på nye bakdekk på bilen i morgen. Corden har kommet frem på et sted nå, og ved 60 km/t rister bilen... Får nye 185/65/14 dekk til 495,- pr stk inkl omlegging hos TevoDekk på Verdal. Det er billig spør du meg.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Hehehe det er vel litt med dekk på bil som det er på sykkel! Man får det man betaler for 8)

Er igrunn skremmende å se hvor mange som tenker sikkerhet på mc, men ser det litt mellom fingrene for du har jo 4 hjul på bilen :wink:

Ellers så unner jeg deg ikke å være så mye forkjølet! det er absolutt noe dritt. sliter selv med at jeg aldri blir skikkelig sjuk. Jeg går bare å er små snufsete og litt feber osv i en måned. I stede for å bare få det med full pupp å bli sengeliggende i 2 dager! :wink:

Det med klær og størrelser irriterer meg også noe jævlig! I å med at jeg er så "stor" så må jeg prøve alt for å finne riktig størrelse! Ingen ting er XL eller Wxx/Lxx varierer jo fra modell til modell.

Samme med sko. Hvorfor kan ikke tommer være tommer og cm være cm!? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Lordshaft sa: Hehehe det er vel litt med dekk på bil som det er på sykkel! Man får det man betaler for 8)
Er igrunn skremmende å se hvor mange som tenker sikkerhet på mc, men ser det litt mellom fingrene for du har jo 4 hjul på bilen :wink:
Ble noen best-i-test dekk til 750,- stykket istedet. http://www.tevodekk.no/default.aspx?BildeID=37
Så da er vel også sikkerheten på topp. Men det blir vel å ruinere seg på 4-hjulskontroll også i løpet av uka...

Ja størrelser ja. Størrelse bitte-liten mann og kjempe-stor mann er begge umulige størrelser. I de fleste butikker finner man M og L. Resten av størrelsene er det vel bare mindre av, og de forvinner raskt som f..

Har ennå ikke fått bekreftelse fra WellDone, men den kommer vel.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

No kunne det forrige innlegget mitt virke som kritikk til ditt dekkvalg ;) men var ikke ment slik!

Bare mente generellt at folk har en tendens til å slurve veldig på dette feltet!

Ser veldig mye rart i jobb sammenheng!

:wink:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Jeg tok det heller ikke sånn.
Grunnen til at det ble bedre dekk var rett og slett at de ikke hadde noe annet i den dimensjonen...
Men ja, sikkerhet er viktig, men da er godkjente dekk, støtdempere/fjærer og bremser viktigst. Ikke veigrep osv. Det er viktigere på piggdekkene synes jeg. Og da er PIGG understreket. Forsvinner de kommer jeg til å kjøre med kjetting.
Glatt hele vinteren i Nord-Trøndelag...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

har faktisk delte meninger om piggdekk og piggfrie dekk!

Bremser du litt hardt eller kjører litt med piggdekka dine på normalt føre! slik som det kan være store deler av vinteren! Spes her på sunnmøre. så reduseres piggdekket kraftig!

Ett piggfritt dekk holder seg mye lengre. å det er ikke store forskjellen i dag på pigg og piggfritt. Klart det er betydlige forskjeller på rein is, men hvor ofte har vi slikt føre? på "normale" vinterveier. altså ikke saltaslapse veier så er piggfritt mye bedre enn pigg!

Så ja.....å si at piggdekk er det eneste som duger, vitner bare om uvitenhet :wink: (generellt sagt, ikke dirkete til deg)

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg har faktisk alltid vært 100% enig det du sier Lordshaft. Jeg bor rett ved hovedstaden, og jeg fatter bare ikke hvorfor folk her i omegn skal med piggdekk :? Jo, men det er greit å komme opp den siste kneika til døra, sier kanskje enkelte, men hvor mange har bratte bakketopper foran husene sine :P
Gå for piggfritt :wink:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det blir uansett feil å snakke om framkommelighet når det gjelder debatten pigg/piggfritt. Hvorvidt man kommer fram dit man skal på vinterføre har mest med kjøreferdigheter hos sjåføren å gjøre. Det som er viktig er å få stoppet. Og i enkelte få tilfeller, som f.eks. på blank is, kan piggdekk ha en viss effekt hvis de er nye.

Jeg gikk over på piggfritt i 1988 på både lastebil, varebil og personbil, og har aldri hatt problemer. Derimot har jeg ved to anledninger blitt påkjørt bakfra av piggdekkskodde biler som har sklidd på piggene på asfalten. :wink:

Men denne debatten er håpløs å få til en klar konklusjon på. Det er smak og behag. Enhver må sko kjøretøyet slik at man føler seg trygg. Jeg velger piggfritt og har alltid en kasse med hurtigkjetting i bagasjerommet. Jeg har aldri behøvd å bruke disse, men ser at de kan komme til nytte hvis jeg må ned en bratt islagt bakke. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Har brukt piggfrie vinterdekk på bilene mine siden 1989/90. Det var 1. vinteren de var i salg på Toten. Til nå er det 1-EN!-gang jeg ikke har kommet fram dit jeg skal fordi jeg ikke har hatt piggdekk. Jeg har hatt noen "close shaves" både oppover og nedover bakker, det er klart. Mener ikke at alle skal kjøre piggfritt,men fler kan vurdere det. Det må veiforholdene bestemme. Er det slik som her på indre Østland, med jevnt kald vinter og mye snøføre eller bar asfalt er ikke piggdekk spesielt nødvendig. Der vinteren er snø-mildvær-regn-kulde med mye blankis ville jeg ikke kjørt piggdekk med "miljøpigg" engang,men gammeldagse stålpigger. Det er mye falsk trygghet i et halvslitt piggdekk som det "durer pigg" av,men kanskje bare 20 % av piggene faktisk virker. :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

På et glattkjøringskurs jeg var på fikk vi se bremsing på is med nye (innkjørte) piggdekk, med piggdekk kjørt en sesong, med nye piggfrie og piggfrie kjørt en sesong. Demonstrasjonen viste at de nye piggdekkene var best, de nye piggfrie nestbest, så fulgte de piggfrie som hadde gått en sesong, og på sisteplass kom piggdekkene som hadde gått en sesong. Litt å tenke på når det gjelder falsk trygghet. Kriteriene for demonstrasjonen var bremsing fra 50 km/t og 80 km/t på is, og det ble også demonstrert sirkelkjøring, og da kom de nye piggfrie dekkene på førsteplass.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jalmar wrote:... som har sklidd på piggene på asfalten. :wink:
Den diskusjonen har jeg hatt mang en gang i vennegjengen, men det er ikke alle som skjønner at det er mulig. Hæ, skli med piggdekk :roll: Ja for faen :P
Post Reply