Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Er ny på forumet, og også ganske ny i MC-verdenen.

Starta min karriere på to hjul med en 1985 Suzuki ZR 50 SK på begynnelsen av 90-tallet.
Så med mopedlappen i lomma fikk jeg tak i en Tempo Lett Swing (2-gears trampert) fra 1958. Denne fikk jeg veteranskilter på, og noen blikk da jeg putra gjennom sentrum.

Så ved fylte 20 år (av økonomiske grunner) ble det billappen og 4 hjul fremover. Øvelseskjørte med min fars 55 Cadillac i 17-årsalderen, men endte opp med Toyota selv. Har nå (hadde) en 92-mod Carina.

Nå har jeg (hadde) samboer med en sønn på 15. Og ja, det kom en 2001 mod Aprilia RS 50 i hus, som måtte innkjøres pga sylinderskifte...
Det ble 25 mil på 4 dager, og jeg ble hekta på 2-hjuling igjen.

Så for en uke siden var jeg og kjøpte min første sykkel, en 1989 Suzuki Savage 650. Den fikk jeg for 20.000,- kr og den hadde rusla bare 17.500 km.
Nå står den og venter, og jeg skal ta min første MC-time nå om 14-dagers tid. (som det ikke ble noe av.. April 07 i stedet.)

Andre interesser er musikk og data. I tillegg til jobben der jeg er Barne- og Ungdomsarbeider og jobber ved en barneskole (begynte mitt 6. år i fast heltidsjobb nå i dag.)

Nå bortsett fra oppkjøring er en viss Rolling Stones-konsert årets høydepunkt, 1. september i Bergen.

Jeg samler på vinylplater og har over 50 LP'er av overnevnte band. I tillegg til en masse annet Stones-stash.
Jeg er ofte å finne på http://www.iorr.org i tillegg til dette forumet.

De siste dagene er mine sanseinntrykk preget av dunken fra min ene sylinder og lukta av eksos og skinnende chrome. Med Stones' 'Start Me Up' i bakgrunnen.
She's a mean mean machine.. Start it up!

Image

Så det var litt om meg.
Last edited by Tekumseh on 02 Sep 2023 09:52, edited 84 times in total.
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Velkommen til MC-Forumet.no :D
Her vil du trives.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

NoName wrote:Velkommen til MC-Forumet.no :D
Her vil du trives.
Takker for det!

Og, ja, jeg trives allerede. Flott forum dere har her.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Jepp velkommen......:)

Kjekt å lese om deg, tror nok du kommer til å finne deg godt tilrette her inne ;)

Greit å høre at du kan din musikk også...... :twisted:

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Takk for det LordShaft.

Det hører med å vise frem tatoveringene når det er snakk om musikken:
Image

Begge tatoveringene ble tatt for 3-4 år siden.
Gammel NOKIA = dårlige bilder...
Last edited by Tekumseh on 14 Aug 2017 11:53, edited 1 time in total.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Leste nettopp om Imperviums oppkjøring, og kjente at jeg er faktisk litt spent før jeg begynner selv.

Har gjort en del forbereding før MC-kurset, men sliter nok litt med prestasjonsangst jeg også. Det vil vise seg.

Jeg har kjørt en god del moped i trafikk den siste tia, for å øve litt på plassering og det å være på to hjul i trafikkbildet.

I tillegg står sykkelen på landet, i min fars garasje. Der er det en god del veier det ikke er trafikk på, og jeg må innrømme jeg har rulla på en 2-3 mil den siste uka.

Og en MC-bok fra 1998 (Veien Til Førerkortet) ligger på nattbordet. Den er nå lest et par ganger. Men jeg har mye å lære, å gleder meg til å få det inn på 'rette' måten.

Skal lure på en passasjer som har hatt kortet i over 5 år en dag, sånn at jeg får kjenne hvordan det er.
Har ikke kjørt med passasjer siden man var 15 og herja med moped. Rart det gikk bra, så ung og naiv som man var.

Selve kjøringa m.h.t. trafikkregler, skilt osv vil nok gå greit, da jeg har hatt kortet til bil i noen år. Synes selv jeg er en dyktig bilist, og kjører 4,5 mil hver dag (til og fra jobb).

Av kjøreutstyr mangler jeg nå bare jakka, men det vil nok bli etter endt oppkjøring, det koster flesk.

Skal en tur å se på sykkelen igjen i dag. Frambremsa hang litt innpå da jeg trilla den ut i går, så jeg lurer på om caliperen er blitt treg...
Skal ta bremsene skikkelig til vinteren. Det piper godt i bakbremsa også, men begge virker godt. Bremsesko, klosser og ny bremsevæske gjør vel susen tenker jeg. Hvis jeg ikke må ha et reppsett til caliperen...

Er forresten så opptatt av sykkel nå at jeg har glemt å glede meg til Stones-konserten. Det er ikke lenge igjen...
Last edited by Tekumseh on 05 Oct 2015 08:32, edited 2 times in total.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Da har jeg vært og putra et par kilometer igjen. Brant tommelen på potta også da jeg skulle kjenne på bakbremsa med hendene. Det vil nok skje noen ganger.
Frambremsa henger litt akkurat når jeg tar den ut, så 'går den seg til' og det er bare når jeg triller bakover... Piper litt i bakbremsa også (ved bremsing), det ligger vel et kilo bremsestøv inni trommelen tenker jeg.

Men hvor herlig det er å putre avgårde i solskinnet! Dro på litt opp siste bakken i dag, og det blir spor i grusen helt til jeg slakker av. Skikkelig godt drag synes nå jeg.

Savage'n går litt ujevnt (vandrer litt) når den er kaldt, men etter en liten utblåsning eller 5 min er alt greit. Kjører på 98 Oktan nå, lurer på om 95 hadde vært bedre? Skal prøve en tank 95 neste gang.

Lasta foresten ned BBC's Motorcycle Mania i går. 4 deler på 45 min hver.
Masse artige custom/choppere. Men med 3 meter framgafler tror jeg nok kjørekomforten forsvinner..?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Ja, i dag fikk jeg etterbetaling av lønn (etter siste lønnshopp) + noen timer som ikke har kommet med tidligere. Det utgjorde 5000,- mer enn ei vanlig lønn...
Så da er det garantert at jeg har råd til å kjøre opp i høst. Kunne jeg bare få høre noe fra trafikkskolen snart... Men de sa vel etter 20. august.

Var på jobb i dag. Har hatt med SFO-gjengen på tur og badet i sjøen. Hærlig. Ikke værst å få 120+ kr timen for å ligge på stranda :)

Men til gjengjeld står jeg også ute i -15, eller på 0 når det regner knivblader om vinteren.

Kom skinnbukse i posten i dag. Kjøpte ei snørebukse brukt. Den var 'bittelitt' kort i beina, så det spørs. Men til 205,- kr kunne man vel ta den risken da.

Skal og ta noen nye bilder av sykkelen m.m. i kveld. Har lånt meg et bra digitalkamera. (selv om jeg HATER disse kameraene, er de greie å ha noen ganger.) Jeg har et gammelt speilreflekskamera som jeg elsker å ta bilder med.
Last edited by Tekumseh on 05 Oct 2015 08:33, edited 1 time in total.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Har "fusket i fotograf-faget" siden 15-årsalderen,og sverget lenge til speilrefleks med film. Så kjøpte jeg et speilrefleks med autofokus for noen år siden. Det var da en "stor synd", i følge mine tidligere uttalelser om kameraer. Og siden jeg hadde tatt ett skritt "ut i fordervelsen", ble det neste digitalt speilrefleks i fjor. Nå har jeg ett til...... :roll:
Til mitt forsvar kan jeg si at den 28 år gamle Nikkormat'en er i MEGET god stand,og med nytt lysmålerbatteri og film, klar til bruk.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Impervium
Posts: 204
Joined: 27 Apr 2005 13:44
Location: Bergen

Post by Impervium »

Det går nok bra med deg og opplæringen. Si ifra når du trenger veifølge i Bergen. Lykke til :)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Desmo wrote:Har "fusket i fotograf-faget" siden 15-årsalderen,og sverget lenge til speilrefleks med film. Så kjøpte jeg et speilrefleks med autofokus for noen år siden. Det var da en "stor synd", i følge mine tidligere uttalelser om kameraer. Og siden jeg hadde tatt ett skritt "ut i fordervelsen", ble det neste digitalt speilrefleks i fjor. Nå har jeg ett til...... :roll:
Til mitt forsvar kan jeg si at den 28 år gamle Nikkormat'en er i MEGET god stand,og med nytt lysmålerbatteri og film, klar til bruk.
Det er flere fotointeresserte her ja. Jeg hadde en Nikon F301 tidligere. Nå har jeg en Canon EOS 1000 FN fra ca. 1992. Krystallklare bilder og veldig lett å bruke. Skanner heller inn papirbildene etter fremkalling. Men noen ganger låner jeg et 5,1 Digitalkamera hvis jeg vil ha bildene på nett raskt.

Er ikke så mye ut i skog og mark for å fotografere lengre, men utstyret er med ved hver anledning. Tror man må holde det 'varmt' hele tia for å ikke glemme mht blenderåpning og lukkertid m.m.
Kjører alltid Canon'en på manuell innstilling. Men følere sier ifra om jeg har stilt rett da...

Digital speilrefleks er kanskje greit, har aldri prøvd det. Nikkormat'en blir vel brukt ved passende anledning tenker jeg. Arti å høre at folk tar vare på sånt.

Og Impervium, jeg blir vel ikke så mye å se i Bergen, det er 80 mil dit, men det kan hende en gang. Skal dit med bil for å overhøre Stones nå 1.sept. Det blir moro. :)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Da har jeg vært og putra litt i varmen. Får liksom aldri nok.
Bilde ble det også:
Image

Image
Last edited by Tekumseh on 14 Aug 2017 18:16, edited 6 times in total.
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Det aner meg at Savagen ikke blir gammel, og at det etterhvert dukker opp en eller variant av Harley Ferguson-slekta....?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Tumbleweed wrote:Det aner meg at Savagen ikke blir gammel, og at det etterhvert dukker opp en eller variant av Harley Ferguson-slekta....?
Har aldri vært årntli Harley-fan, men hvem vet.
Håper og tror at Savagen holder noen år.
Værre hvis Indian-syklene hadde vært billigere tror jeg.

Men det kan vel fort bli Harley også, hvis pengene og lysta er der på samme tid så...

Var i Folkeparken i Verdal i går på konsert av Terje Tysland og deretter Åge Aleksandersen. Det var kjempe-liv og skikkelig moro.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Har skrudd på guttens Aprilia RS 50 i dag, blir aldri klok på den...
Nå tilslutt fikk jeg ikke forgasseren sammen riktig heller.
Får la den stå til i morgen.

Fant datablad til Savage på nettet nå:
http://www.diff.ru:8000/Suzuki_Savage_L ... fishes.zip

Og manual:
http://home.comcast.net/~kenglong/2002_ ... Manual.pdf

Den blir nok god å ha.

Skrev ut alle 86 sidene nå og har arkivert de...
Post Reply