Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh - Høsten er på gang

Post by Tekumseh »

Fra i ettermiddag :-) Fin tur, men lufa er småkald, selv om gradstokken viser noe annet..
Image
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh - Høsten er på gang

Post by Tekumseh »

Har nettopp kommet hjem etter Rolling Stones-konsert i Stockholm.

Her - en liten musikkanmeldelse:
Det var verdt å jobbe de to varmeste dagene i ferien i år for å få fri til konsert. Konserten på Friends Arena i Solna Stockholm Sverige den 12. oktober 2017 ble min tiende konsert i rekken, Ewa's tredje.

Det jeg husker best fra tidligere konserter er feil, eller uventede hendelser. Som i Globen i 2003 da Ron Wood sto ei halv låt uten gitar, og da Mick Jagger ikke fikk frem munnspillet fra brystlomma og fikk starte Sweet Virginia på nytt. Eller et par dager tidligere på Stockholm Stadion da Ron Wood sa at "everyone hits a bump in the road sometimes," og så ut til å ha fått for mye eller lite av et eller annet. Hans ene lille feilskjær på gitarsoloen til Streets Of Love i Bergen 2006 mens regnet hølja ned. Eller i Hyde Park i 2013 da Keith åpnet konserten med Start Me Up og hadde satt fingrene feil på gripebrettet - mange forundrede blikk før det ble full jubel og konserten var i gang.

Disse feilslagene ble det noen av på tordag kveld også - det som gjør det hele til et ærlig og autentisk "live-show."
Oppvarmingsbandet the Hellacopters kom sent på scenen, de spilte høyt og lenge i ekte rock'n'roll-ånd og hadde til og med spytta på golvet (det kunne ikke vi se fra bakerste benk.) Og de fikk skryt fra Mick Jagger senere på kvelden.

Image
Hellacopters

Fire store (!) TV-skjermer bak scenen ble røde og Sympathy for the Devil var i gang - whhooo - whooo. (Kom til å huske en vi traff i Oslo i 1998 som hadde fått mer enn nok drikke, han kunne én sang av Stones, det var "den whoo-whoo!" :-) )
Jeg syntes Jagger synger bedre enn på mange år. Etter soloen bommet Keith på timinga, og dro en E istedet for H på refrenget, men det tror jeg ikke så mange la merke til.

Image

Start Me Up måtte startes to ganger, "Take two!" sa Mick før Keith dro det berømte riffet på nytt. Jumping Jack Flash ble også farget av en akkord først, så liten pause før intro - jeg tipper han ikke hadde fått beaten på øret i rett tid.
Honky Tonk Women filmet jeg hele sekvensen med mobilen, men fikk med meg at Mick sang feil på tredje linja. Det ble at han møtte en gin soaked bar-room queen i Memphis to ganger.

Image

Lyden ble mot slutten av konserten for høy (kan ha med min edruelighet (og alder?) å gjøre i tillegg til plassering på arenaen) og det ble litt skrell der på lekteren bakerst. De som sto på golvet skryter derimot uhemmet av lyden. Så neste gang prøver vi på nytt Golden Circle-billetter og litt alkohol.

Stones leverer så til de tider både visuelt og auditivt, selv om noen synes de har blitt en litt for moderne "pengemaskin." Men tro meg, de TRENGER ikke holde på, de har penger på bok så det holder, så de gjør dette for oss fansen.

Jeg er glad de fortsatt holder på, og gir sånne som meg opplevelser man lever lenge på. Hele mitt voksne liv har bestått at tiden før og etter en Stones-konsert - kroker man henger andre livshendelser på. Thank you Stockholm - thank you Rolling Stones! Håper vi ses på de Britiske Øyer neste år :-)

Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Tekumseh - It's Only Rock'n Roll

Post by Tommas »

Første og eneste gang jeg så de var på Valle Hovin i 1998 (tror jeg det var). Husker det forsatt som en kveld med bra trøkk!

Artig å se at de faktisk holder ut enda 8)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Tekumseh - It's Only Rock'n Roll

Post by jhn »

Ja, artig at de holder på, selv om ikke jeg er overvettes begeistret for deres musikk. Litt for fantasiløst ... elns
Men at de gjør dette for "vår" skyld tviler jeg sterkt på ... de gjør det nok helst for at de synes det er artig
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Tekumseh - It's Only Rock'n Roll

Post by knutk »

Man kan mene hva man vil om musikken til RS, men første gang jeg som liten gutt så en konsert på TV var i 1963, det var med RS.
Gutta har ikke bare spist salat og jogga, for å si det pent. At de fortsatt holder konserter og publikum er fortsatt fornøyde er i seg selv en stor prestasjon i min bok. :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh - It's Only Rock'n Roll

Post by Tekumseh »

jhn wrote:Ja, artig at de holder på, selv om ikke jeg er overvettes begeistret for deres musikk. Litt for fantasiløst ... elns
Men at de gjør dette for "vår" skyld tviler jeg sterkt på ... de gjør det nok helst for at de synes det er artig
Joda, de gjør det vel fordi de liker det :-) Du har rett i det. De vet jo ikke av noe annet heller.
knutk wrote:Man kan mene hva man vil om musikken til RS, men første gang jeg som liten gutt så en konsert på TV var i 1963, det var med RS.
Gutta har ikke bare spist salat og jogga, for å si det pent. At de fortsatt holder konserter og publikum er fortsatt fornøyde er i seg selv en stor prestasjon i min bok. :thumleft
Såpass ja, ja de har snart holdt på en mannsalder og gir seg nok ikke før det blir "naturlig frafall." :-) Tror det er mest salat nå, men det som har vært gjennom de kroppene der er vel mer enn en gjennomsnittlig tollstasjon har "på bakrommet."
Tommas wrote:Første og eneste gang jeg så de var på Valle Hovin i 1998 (tror jeg det var). Husker det forsatt som en kveld med bra trøkk!
Artig å se at de faktisk holder ut enda 8)
Kult, jeg var også på min første på Valle Hovin i 1998 - Bridges To Babylon-turnéen. Men det har blitt 9 til etterpå. Nå drar man jo bare fordi det "kan være siste mulighet."

Her er forresten konserten i sin helhet (fra ulike youtubeklipp):
[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tekumseh - It's Only Rock'n Roll

Post by tshansen »

Man kan jo spørre seg om hvor skadelig diverse stoff i pulver og væske form egentlig er [emoji23][emoji23] artig referat fra konserten [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Tekumseh - It's Only Rock'n Roll

Post by DrGreve »

tshansen wrote:Man kan jo spørre seg om hvor skadelig diverse stoff i pulver og væske form egentlig er [emoji23][emoji23] artig referat fra konserten [emoji1303]
Jeg skrev vel dette, enten her eller på FB at hvis Bob Dylan kan få Nobel sin litteraturpris, så kan vel en eller annen i RS få kjemiprisen? :)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh - It's Only Rock'n Roll

Post by Tekumseh »

tshansen wrote:Man kan jo spørre seg om hvor skadelig diverse stoff i pulver og væske form egentlig er [emoji23][emoji23] artig referat fra konserten [emoji1303]
Takker :-) Du ser jo på ticks'ene til Keith at det han har gått på tidligere ikke har gjort han bra. Men han har hatt et sterkt psyke, noe de fleste rusmisbrukere klarer å ta knekken på i et tidlig stadie. Det sies at Keith nå er helt rusfri på tredje året. Men at Ron Wood har tatt kokain nesten daglig fra 1970 frem til i fjor vises ikke like bra på han. Og han har tydeligvis beholdt hodet han også.. :-)
DrGreve wrote:Jeg skrev vel dette, enten her eller på FB at hvis Bob Dylan kan få Nobel sin litteraturpris, så kan vel en eller annen i RS få kjemiprisen? :)
Hehe, ja du har ett poeng der :-) Bare å ringe Nobelskomitéen :-)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh - It's Only Rock'n Roll

Post by Tekumseh »

Da har jeg endelig fått lovnad på 100% fast jobb igjen :-)
Etter sykemelding fra jobben som barne- og ungdomsarbeider og arbeidstrening og dritt og lort siste året har det blitt en løsning.
1. mars blir det full 100% fast som driftsoperatør / vaktmester i et kommunalt foretak - mot at jeg tar fagbrev så fort det lar seg gjøre (i løpet av 5 år).

Ellers har sykkelen stått inne noen uker nå. Uten ordnet økonomi blir det ikke prioritert noen service før våren nærmer seg. Må bytte noen hjullager (og kjøpe sånn "kroneløfter" for å løfte opp fronten) i tillegg til filter og olje. Dekka tror jeg klarer seg fram til utpå sommeren ihvertfall.

Sa til samboeren at når jeg fikk fast jobb skulle jeg kjøpe en sykkel til, men det vil vise seg hvor skjevt jeg kommer ut innen den tid. Står en 1996 Honda CB500 her omkring til rundt 10 lapper, som hadde vært fin nybegynnersykkel til henne. Den ser litt shabby ut, men hadde gått å få fin igjen med litt egeninnsats. Vi får se om den blir solgt før våren kommer, eller om noen annen uforutsett utgift dukker opp som de pleier å gjøre.. :-)

Image
1996 Honda CB500 - gått 96.000 KM
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Tekumseh - Ny jobb fra 1. mars

Post by Kant1 »

Gratulerer med fast, og forhåpentligvis kjekk jobb. :thumleft Fast jobb og inntekt er jo en av de viktigste elementene for å kunne sikre en "normal" livssituasjon".

Selv er jeg "lausarbeider" for tida, det er greit nok det, men ser fram til den dagen jeg får signere for noe fast igjen ;-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Tekumseh - Ny jobb fra 1. mars

Post by Desmo »

Ser ut som du har landet deg en fin jobb, Tekumseh! Har vært vaktmester som det het en stund. Det var bare et vikariat som varte ett og et halvt år. Jeg var på et av kommunens bo og servicesentre, eller gamlehjem om du vil, fire dager i uken. Den siste arbeidsdagen var jeg på en barneskole/-hage. Det var en fin tid med varierte oppgaver. Hadde faste oppgaver som eiendomsavdelingen i kommunen hadde lagt opp. Lese av el- og vannforbruk, sjekke brannvarsling med jevne mellomrom og forfallende vedlikehold på og rundt bygget. Så kom oppgavene som brukerne ville ha gjort. De skrev opp ting som måtte fikses eller gjøres i en bok jeg hadde liggende. Der kvitterte jeg når jobben var gjort og sjekket om det var nye oppdrag hver morgen. På gamlehjemmet var fjerning av søppel dagens første og siste oppgave. Vinterstid hadde snømåking og strøing høy prioritet. Selve parkeringsplassen og plassen foran bygget ble ryddet/strødd av en med traktor. Men foran innganger og på gangveien fra parkeringa og inn måtte jeg trå til. På skolen og i barnehagen var det litt mindre faste oppgaver siden jeg delte ansvaret der med en annen. Han var der på tirsdag og jeg på torsdag. Men de hadde jo boka å skrive i og litt ellers. Der startet dagen med en kaffekopp sammen med småttingene i barnehagen og litt tull og tøys med dem.
En ting som jeg mener er viktig som vaktmester er å være omgjengelig og være blid og positiv. Det er litt irriterende å stå midt oppe i en jobb og bli avbrutt av en som skal ha gjort noe øyeblikkelig og som ikke bryr seg om at du jobber. Da kommer diplomatiske evner inn.
Lykke til. :thumleft
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Tekumseh - Ny jobb fra 1. mars

Post by supermons »

Grattis med jobb! :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Tekumseh - Ny jobb fra 1. mars

Post by ojda »

Yupp, som det sies:Flott med fast jobb og inntekt :thumleft
Gratulerer \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh - Ny jobb fra 1. mars

Post by Bikeridr »

Henger meg på; gratulerer med fast jobb :thumleft
Post Reply