Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

23,5 mil i dag, Steinkjer - Namsos - Grogn - Snåsa med et par svingete småveier for å krydre turen. Fikk en mil med regn, nok til at hanskene ble litt våte, eller varmt og fint :-)

Blir litt støl av Hornet'en også, men setter beina på slidersene eller flytter rumpa på passasjersetet, og varierer litt så kommer det seg med en gang. Husker jeg bytta mye stilling på Savage'n også, så det er nok minnet som svikter litt når jeg sier jeg aldri ble støl av den. Koser meg like mye med sykkelkjøring nå, som da jeg hadde den. En liten lett mann bør ha en liten lett sykkel - Basta!

Savage'n ble forresten bygd om til bobber (av senere eier), og solgt på nytt her for et par år siden:
[youtube][/youtube]
Video fra finn-annonsen (https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=63750792)

Image
Her fra da jeg solgte den i desember 2007

Stortrives ihvertfall pr i dag på Honda'en, gullvepsen som en kalte den her om dagen.
Image
Tissepause og stopp ved der en av mine oldefedre kom fra.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

På skytebanen igjen i kveld. Ble kjempebra med den Vortex-kikkerten til 1200,- kr. Gode samlinger, og stort sett innenfor tieren liggende på 100 meter.

Image
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

Prøvesmaking av moltelikøren i kveld :-)

Image
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg

Post by Tekumseh »

Kjøpte forresten lakk i dag for å lakke sidedekslene under setet til samme farge som reten av sykkelen.
Image
Vanguard Beige Metallic - Originaldekslene har sprukket (ørene er knekt i underkant)

Kjøpte "nye" deksler fra en Honda Hornet som hugges: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=73961334

De hadde noen striper, men jeg tenker å lakke de. Valget sto mellom beige/grå (originalt), Perlerav (gull) eller Mørk koksgrå metallic som resten av dekslene - har tenkt å gå for siste alternativ. Fant lakk på Biltema som stemmer 98% så det får duge.

Image
Pearl Amber Yellow - Bilde stjålet fra internett

Så da vil den bli sånn:
Image
Cynos Grey Metallic - Bilde stjålet fra internett

OBS: Nå så jeg at mudguarden under bakskjermen er for kort - forstår hvorfor ryggen blir skitten når det regner...
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh fjerning av scottoiler

Post by Tekumseh »

Har en Scottoiler montert på sykkelen, jeg vet ikke om den fungerer og den er stygg og "i veien."
Det er selvasagt klipt i en vakumslange og satt inn et T-stykke. Jeg må vel erstatte det med et I-stykke - blir å blende med 180-graders knekk og strips mens jeg venter på en sånn plast-dings fra Ebay:
Image
http://www.ebay.com/itm/Straight-Barbed ... 2046323725

Ellers er selve scottoileren skrudd fast innenfra i bakskjermen så sykkelen må i molekyler for å få den bort. Men da får man vel morgendagen til å gå :-)

[youtube][/youtube]
Her monterer de på en sånn sykkel
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh fjerning av scottoiler

Post by Tekumseh »

Plastdekslene under setet ble i går byttet ut med "nye." (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=73961334)
De nye var litt ripete, så det ble en runde med 240 og 400 sandpapir først noen steder.

Lakkerte de først med mørk mørk koksgrå metallic (en tone mørkere enn forventet, men det får duge.) Originalen er også mattere, men det får duge til jeg eventuelt tar meg råd til å kjøpe utbedringslakk fra Honda til altfor mange hundrelapper.

Image
Spennende med regn i lufta og svarte skyer, men jeg rakk å bli ferdig før dråpene kom.

Image
Vanskelig lys, kommer bedre bilder senere.

Etter monteringen så jeg at en slange fra Scottoileren hadde kommet i klem, og at bakskjermen ikke er helt på plass (det var den heller ikke på bildene fra salgsannonsen viste nærmere undersøkelse.) Så i dag i finværet blir det å plukke ned stjerten på sykkelen, og fjerne dritten og få ting på plass. Ser ut som det er en h**vetes jobb med av med batteri, reler, sikringsboks, kabelholdere og greier og greier... (Glad jeg har verkstedsmanualen i PDF-form i tillegg til owners manual under setet.)

REMOVING FENDER :-) :
[youtube][/youtube]

Fra spøk til alvor:
Image

Image
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tekumseh fjerning av scottoiler

Post by inunf »

Dekslene ser bra ut, enig med fargevalget :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh fjerning av scottoiler

Post by Tekumseh »

inunf wrote:Dekslene ser bra ut, enig med fargevalget :thumleft
Takk for det :-) Ja, originalfargen er litt for mye beige/gul, så det ble mye bedre.

Scottoileren er borte og bakskjermen på plass, selv om det tok lang tid og var veldig kronglete å få den på plass. Utfordringen er det ikke bilde av i boka en gang, så det ble litt bryting og bannskap først. Reparerte også blinklyset som var litt på halv tolv samtidig. Så sykkelen blir da den :-)

6,5 mil nå i ettermiddag, hvorav 3 av dem på grus :-) Dette er en allround-sykkel - ingen tvil om det :-)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh back to black

Post by Tekumseh »

Øvre delen av bakskjermen er blågrå av tidens tann (sikkert stått lagret ute i solvegg noen somre). Skulle så gjerne fått tilbake fargen, det pørs om det blir lakkering også her, da med mattsvart. Men innen den tid, gjør jeg et forsøk med denne - kjøpt for en hundrings på Shell:
Image

Vet ikke hvor langvarig gleden er om det funker heller, men tenkte det var verdt et forsøk.

[youtube][/youtube]
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Tekumseh back to black

Post by supermons »

Så bra ut med svart hekk :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Tekumseh back to black

Post by Tommas »

Frekk hekk :thumleft
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tekumseh back to black

Post by Toven »

Kan jo tipse om Owatrol Polytrol:
http://owatrol.com/en/all-our-products/ ... ytrol.html

Noe som virkelig fungerer.. veldig god holdbarhet og resultat. Bare google litt på detailer forum.

Billigere saker som den du kjøpte holder ikke mange vasker. Men om du tenker å lakkere så er det jo en grei midlertidig løsning.. :)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh back to black

Post by Tekumseh »

Tommas wrote:Frekk hekk :thumleft
Takk for det :-)
supermons wrote:Så bra ut med svart hekk :)
Takk for det :-)
Toven wrote:Kan jo tipse om Owatrol Polytrol:
http://owatrol.com/en/all-our-products/ ... ytrol.html

Noe som virkelig fungerer.. veldig god holdbarhet og resultat. Bare google litt på detailer forum.

Billigere saker som den du kjøpte holder ikke mange vasker. Men om du tenker å lakkere så er det jo en grei midlertidig løsning.. :)
Tusen takk for tips :-)
Det blir nok lakkering i vinter, etter å fått renset gørra jeg holder på å kline på nå.. :-)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tekumseh's Blogg

Post by inunf »

Polytrol har jeg også god erfaring med, men det beste er å lakke :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

inunf wrote:Polytrol har jeg også god erfaring med, men det beste er å lakke :thumleft
Bakskjermen er betydelig svartere ihvertfall, men som du sier lakk er nok best :-) Men det blir noe jobb å få bort gørra for å få lakken til å sitte... Den tid den sorg.

Her fra tur forrige helg - Sakshaug Gamle Kirke i Inderøy der bl.a. min farfars farfars farfars farfar (5xtippoldefar - født 1760) er døpt og begravd i:
Image
Han var forresten jektbygger som bodde og jobba 1 km nedenfor kirka, like ved der Hoff Sundnes Brenneri ligger nå (Jegtvolden).

Klokka 17:55 i går bestemte jeg meg for å etterfylle olje på sykkelen da jeg så det var lite. Jeg fylte og fylte, til jeg så at "øyet ikke var tomt, men helfullt... Så jeg overfylte nok med en liter (med "feil" olje også). Resultatet ble selvfølgelig å tappe av hele sørja, så i dag står den tom og venter på at butikkene skal åpne på mandag.

Så da ble dagen startet med en joggetur - 5 km på 24:30 i dag, med påfølgende hodepine, hehe :-) 2 år siden Petteröes'en ble kasta i disse dager, det merkes kan man si.

Solgte speilrefleksen her om dagen, hadde et gammelt Canon EOS 450D. Lette egentlig etter 100D, men har blitt interessert i EOS-M. Ser man får EOS-M10 for 3000,- på Elkjøp med kit-objektiv (15-45mm). I tillegg får man et adapter på Ebay for et par hundrelapper, så jeg kan bruke macro-ringene og 300-objektivet mitt...

Image
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-1 ... anon-EOS-M

Det går penger. Her om dagen kjøpte jeg et par Street-sko (TCX X-Rap WP) og Wrap-buksa til Lindstrands. Brukt på Finn ganske billig heldigvis. Det ligger ute til salgs igjen. Det var ikke min stil, buksa er nok ikke lagd for langryggede-kort-i-beina-fyrer som meg - utslitt var den også. Knebeskytterne havna på leggen. Mulig jeg beholder skoene om de ikke blir solgt, de var helt OK. Selger Lizard-buksa samtidig. Den er for glatt og blir aldri brukt.

Image
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =103981061

Har jo også Viking-sko fetish, så det ble et par Gaupe Leather til et par lapper her forrige uke også. Har Myrdrag som er høy, og disse er egentlig samme sko bare lav. Hva jeg skal med begge kan man jo undre seg... :-)

Image
reklamebilde

Så at Rolling Stones spilte i Tyskland i går kveld, med en fantastisk set-liste, så det er bare å glede seg til Stockholm 12. oktober.
Image

Ellers har jeg gått delvis sykemeldt snart et år, og vært på arbeidsutprøving i annen etat i kommunen - jobba 100% med sykemelding - IA-bedrift. Men det ser ut nå til at de ikke får meg over i annen etat (vaktmester/driftsoperatør) før sykemeldingstiden går ut, så det spørs om man må tilbake i gammeljobben (barne- og ungdomsarbeider)- Sånt som hever skuldrene en anelse i hverdagen for tia. Alternativet er arbeidsavklaringspenger og mer utprøving (100% jobb med 2/3 lønn uten feriepenger og fast jobb på papiret..) Jaja, det blir vel "ei rå."
Post Reply