Har vært Ducatieier i litt over en uke nå, tenkte jeg skulle si litt om hvordan Streetfighteren oppleves. Så en slik sykkel på Tyrigrava for rundt 6-7-8 år siden, bortsett fra det har jeg bare sett den på bilder. Leste jo en del tester og slikt, og tror jeg fikk meg et greit inntrykk av hva jeg gikk til. Hovedpoenget var at jeg skulle ha nakensykkel, og dette var den jeg syntes var kulest. Jeg er ganske medium i størrelse, så jeg følte meg trygg på at sittestillingen skulle passe. Hvis ikke kan man alltids bygge om
Det negative:
-Dårlig plass til høyre fot, hælen kommer i konflikt med eksosen. Må sitte med hælen vinklet utover om man skal ha tåballene på fothvilerene (og det skal man jo)
-Litt glatte fothvilere, som nevnt over her.
-Ingen plass til skivelås eller slikt, knapt nok til vognkortet. Man trenger verktøy for å komme til verktøysettet (nei, jeg tuller ikke).
-Tror blinklysa bak har fått kjørt seg, det høyre er så slarkete at det vibrerer 2-3 cm opp og ned på tomgang.
-Er ikke fan av eksosen. Liker de to pottene på S2R og S4R, men på Streetfighter sitter de for lavt slik at de skjuler bakfelgen (som tross alt utgjør ca. 30-40 % av grunnen til å kjøpe Ducati)
-Sittestillingen er kanskje blittelitt mer aggressiv enn jeg kunne ha tenkt meg, men det kan like gjerne være fordi jeg hadde ryggsekk på de to langturene jeg har hatt med den.
-Original dreving, høyt 1. gir og litt rufsete gange under 3k gjør at man må slure på clutchen for å kjøre under 30 km/t. Det er litt upraktisk i et boligfelt med grusvei.
Det positive:
-Fytti satan for en lyd, selv med originalt eksosanlegg! (lyden er vel ca. 50 % av grunnen til å kjøpe Ducati
) På tomgang og i fri høres den ut som om noen mister verktøykassa ned trappa. Dritkult!
-Den går bra. Skikkelig bra. Drar rent og fint fra ca. 3k og opp til sperra.
-Minimalt med elektronikk, kun traction control. Har ikke helt bestemt meg for om jeg liker TC eller ikke, men den kan i alle fall slåes av.
-Liten, lett og lettkjørt.
-Veldig gode bremser (som forventet).
Alt i alt er jeg veldig fornøyd, og må absolutt si at den svarer til forventingene. Artig å ha noe som ikke er så vanlig, og som gjør at folk innleder samtalen med "kul sykkel!"
Kommer til å handle litt i vinter, en del av morroa er jo å gjøre sykkelen litt mer "min". Kommer til å kjøpe:
-SC-project eksos (allerede på vei). Kun en potte, håper jeg får se mer til bakfelgen. Tror også det blir en god del lettere.
-Cordona quckshifter
-Tankpad. Noenlunde nøytral som kan beskytte tanken og dekke over noen små merker som er der fra før.
-Fothvilersett. Har lyst på noe med faste pinner og bedre grep.
-Led-blinklys. Usikker på om jeg vil ha integrert i baklyset bak, eller om jeg vil ha egne blinklys. Har også sett noen som legger inn en remse med LED i ventilasjonsåpningene i hekken. Kanskje det hadde vært et godt kompromiss mellom synlighet og ryddig utseende.
-Beholdere til bremse og clutch. Lokket har blitt litt frynsete på de originale. Tenker på å gå for
disse her.
-Baggasje. Må ha noe jeg kan feste på hekken, og ei tankveske. Vil helst ha Givi eller SW Motech med feste i tanklokket. Trodde jeg måtte modifisere tanklokket for å få til dette siden det ikke er synlige skruer utenfra, men ser nå at SW Motech ION og EVO tankring skal passe. Må sjekke opp nærmere så jeg er sikker på at jeg får noe som passer. På hekken tenker jeg å bruke enten den Biltema pakksekken jeg har, eller kjøpe Kriega. Usikker på om det da blir US30 combo, eller US 30.
-Depotstøtte bak. Har etterhvert et veldig godt utvalg i depotstøtter, men ingen til monosvingarm. Kjøpte selve støtten på biltema i går, men adapterpinnene har gått ut av salg, så her må jeg finne en annen løsning.
-Lurer litt på nye speil også, men der må jeg nok spekulere litt mer før jeg bestemmer meg. Usikker på hva slags utseende jeg foretrekker. Eneste jeg er sikker på er at jeg vil ikke ha noe som stikker ut fra styret. Er lett for at de ryker når man manøvrerer gjennom døråpninger og slikt.
-Ledning og programvare for diagnose.
På sikt har jeg en liten fantasi om å kvitte meg med eksosventilen og tilhørende servo som sitter under førersetet. Da kan jeg kanskje ommøblere litt der og flytte batteriet ned dit (så ut til å være greit med plass). I så fall kan jeg kanskje ommøblere litt under passasjersetet også, og få det lille rommet til bla. skivelås som jeg savner.
Motorsykkel er dyrt!