Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Inunf - Ducati!

Post by inunf »

JK95 wrote:Knallbra arbeid, og enda bedre at du deler =D> =D>
Minn meg på at jeg må ta en titt på JPDiag, virket ikke dumt :-k
JPDiag er ganske bra og gratis. Det er kun til diagnose/stramming av belter osv. Det er spesielle krav til kabler, du må ha en USB til OBDII og en OBDII til Fiat(?). Koster ikke all verden på Ebay.

Jeg har akkurat kjøpt et annet program for å flashe ecu, samme utvikler. Litt kronglete, må skrive to poster på forumet og donere €100 gjennom JPDiag for å få tilgang. Er VELDIG spent på å ta det i bruk, men det blir neste helg.

Var forresten i kontakt med Klev Tuning, de kan ikke flashe ECU. De kunne installere Power Commander og mappe den, men fordi ECUen kjører closed loop under 5,5 krpm vil det ikke ha effekt der (dvs. ECU vil kompensere for endringene som blir gjort med PCen slik at man sakte men sikkert kommer tilbake til utgangspunktet). Hovedproblemet er rufsete gange rundt 3-4000, så da er jeg like langt. Skal prøve å flashe selv først. Klev tuning var også åpen for å lage custom map og flashe ECU hvis jeg stiller med programvare selv. Langt å kjøre til Horten, så vi får se hva det blir til.
Last edited by inunf on 21 May 2018 22:07, edited 1 time in total.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Ducati!

Post by JK95 »

Takk for svar =D> :thumleft Kan du resette servicelampa med det systemet der?
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Ja, med JPDiag (gratisprogrammet). Det var det som i utgangspunktet gjorde at jeg ramlet nedi kaninhullet :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Ducati!

Post by JK95 »

inunf wrote:Ja, med JPDiag (gratisprogrammet). Det var det som i utgangspunktet gjorde at jeg ramlet nedi kaninhullet :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
Knall!! =D> :thumleft Da får jeg se litt nærmere på det, også venter jeg med tuning til du har fått til noe fungerende til flashing 8) :plystre
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Planene mine om å bli ferdig og hente ut skiltet ble forskjøvet litt pga en plutselig jobbtur til Chile. I går fikk jeg endelig tid til å gjøre meg ferdig, etter at jeg begynte å prøve litt på tirsdag.

Image

Moderne mc-mekking

Image

Leste først ut standard map med et eget program som heter reader. Det tok sin tid, 10-15 min kanskje?


Image

Flasher ECU med et program som heter W_riter, samme person som står bak det, reader og JPDiag. Fikk tilsendt forskjellige map, jeg valgte et fra 2010 Streetfighter S Ducati Performance med Termignoni helanlegg, dvs. samme som chipen som følger med om du kjøper helanlegg fra Ducati Performance. Må være map fra en S-modell for å ha traction control. Gjorde litt endringer, skrudde ned oppstartstemperaturen for viftene, satte skiftlyset lavere og endret teksten som vises i displayet når man skrur på tenninga.

Image

Image

Image

Image

Kanskje litt harry, men er nå personlig i alle fall.

Skriving gikk fortere enn lesing, og gikk helt problemfritt. Motorlampen som lyste fordi eksosventilservoen er fjernet, sluknet. Den kan man slå av/på i writer, men DP-mappet har den av som standard. Etter skrivingen var ferdig nullstilte jeg TPSen med JPDiag. Startet opp, alt så ut til å virke og motoren gikk jevnt og fint.

Image

La merke til et lite problem med frambremsen, bremselyset lyste konstant. Viste seg å være den nye hendelen som ikke bygde nok mot bremselysbryteren. Var ikke mulig å flytte bryteren, så jeg bygde opp hendelen med tape. Ikke optimalt, men det funker.

Image

Siste jobb var å bytte reservoaret til clutchen.

Image

100 kr på ebay. Ja, særlig.

Image

Image

Ferdig! Henter ut skiltet i dag, første tur blir til Ålesund i morgen. Ordnet forsikring, fikk pruter det ned til 7465 kr pluss 1999 kr i årsavgift. Full kasko, 4000 i egenandel og 75% bonus. Synes det er et par tusen for mye, men de nektet å gå lavere. Får se om jeg tar meg en ringerunde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Last edited by inunf on 07 Jun 2018 14:26, edited 1 time in total.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Ducati!

Post by JK95 »

Mye fin lesing her =D> Kjører samme map på min, bare uten TC :thumleft
Spørs om jeg ikke må slå til på de kontaktene og JPdiag, hvis ikke må jeg vel til deg å resette servicelampa senere i sommer :lol:

Du som har god kontroll på det meste, hva av verktøy trengs for ventilsjekken? :-k Brenner nok på meg 36k service midsommers :-#
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Inunf - Ducati!

Post by knutk »

inunf wrote: Var forresten i kontakt med Klev Tuning, de kan ikke flashe ECU. De kunne installere Power Commander og mappe den, men fordi ECUen kjører closed loop under 5,5 krpm vil det ikke ha effekt der (dvs. ECU vil kompensere for endringene som blir gjort med PCen slik at man sakte men sikkert kommer tilbake til utgangspunktet). Hovedproblemet er rufsete gange rundt 3-4000, så da er jeg like langt. Skal prøve å flashe selv først. Klev tuning var også åpen for å lage custom map og flashe ECU hvis jeg stiller med programvare selv. Langt å kjøre til Horten, så vi får se hva det blir til.
Angående Closed Loop (CL) og PowerCommander (PC):

Trodde greia med PC var å koble fra O2 sensor for å hindre at virkningen ble nøytralisert. Siden CL baserer seg på justering av blandingen i henhold til tilbakemelding fra O2 sensor vil man blokkere CL ved å koble O2 sensor ifra. Sykkelen vil da gå i Open Loop hele tiden.

Det samme kan sies om å reflashe ECU. Så lenge O2 er tilkoblet vil enhver justering av mapping over tid bli nøytralisert siden ECU hele tiden prøver å tilpasse seg i henhold til tilbakemelding fra O2.

Har kun erfaring med BMW, men trolig virker de i praksis likt. Dvs. man kan godt kjøre motor i Open Loop hele tiden, men man er da prisgitt en grei map. Og skjer der driftsmessige ting underveis som påvirker blandingsforhold (feks. tett luftfilter, luftlekkasjer, skifte av eksospotte etc.) vil dette ikke bli kompensert for.

Om ønsket er penere og jevnere gange og samtidig beholde de adaptive egenskapene kan jeg forslå en O2 manipulator, også kalt Lambda Shifting (LS). Vet ikke hva som finnes til Ducati, men søk på "Lambda shifting" dukker der vel opp noe.

Fordelen med LS er at man kan ganske nøye kontrollere nivået for oppriking av blandingen, motor beholder sine adaptive egenskaper og man slipper å tenke på Dynokjøring.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Ducati!

Post by JK95 »

Lite ekstraspørsmål fra meg :-# Kjører ECU fortsatt closed loop under 5,5 med Termi-map? :-k
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Her har det vært flittig oppdatert ja...

@JK95: Det kan du velge i programmet.

Har ikke skjedd så fryktelig mye MC-relatert, har kjørt litt i høst men mest til og fra jobb.

KTMen til min far ville ikke starte mer i sommer. Vi feilsøke litt, den startet greit på trillstart men startmotoren var helt død. Den har kick også, men den har vi aldri fått til. Kom til at det måtte være startmotoren, og en gang jeg var hjemme i høst skrudde jeg den opp for å se.

Image

Image

Det viste seg å være en børste som hadde kilt seg. Tørket det rent og så var den god som ny. Litt køddent å få den på plass igjen, men alt i alt gikk det lettere enn forventet.

Image

Det skulle ha vært tatt et oljeskift også, det ser jeg litt svart på. Det er tre forskjellige filter og ganske mye styr ifølge de som har gjort det før.

Holder også på med Streetfighteren, den skal få nye belter i vinter.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Dette er den sykkelen det er mest styr å ta av tanken på av alle de jeg har skrudd på. Tanken å tømmes, for koblingene er ikke dry break. Har heldigvis hevertpumpe jeg bruker til banesykkelen, så det er ikke noe stort problem, men det er fortsatt irriterende at det skal være så vanskelig.

Image

Image

Image

Reimene er 5 år gamle nå, til tross for lav km-stand er det nok på høy tid å bytte de.

Sjekket pris på nye reimer rundt hele internett, men det billigste alternativet var å kjøpe originalt fra Løvaas. God service er det også, da er det veldig greit å handle innenlands.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
pelsen
Posts: 1106
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Inunf - Ducati!

Post by pelsen »

5 år på remmene er veldig konservativt, jeg har brukt tilsvarende som drivrem mellom motor og gear på Triumph, fant fram en 15 år gammel rem en gang og kjørte med den et par sesonger. Gikk fint det, og der er det "litt" mer belastning enn å trekke rundt en desmokam.
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Jeg spurte Løvaas, de sa at siden det står 2 år i serviceheftet på sykkelen min så er det 2 år som gjelder, selv om det på senere modeller har blitt 5 år og det er samme delenr. på reimene. Meget mulig at de holder lenger, men de er ikke SÅ dyre, og forhåpentligvis ikke veldig vanskelig å skifte, så for nattesøvnen sin del er det nok greiest å gjøre det hvert 5. år.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Ducati!

Post by JK95 »

Da jeg hadde tanken av var det så enkelt som at hurtigkoblingene på tanken gjorde at tanken kunne være full, men bensinen i slangene rant ut, så så lenge du har ei fille under tanken så går det bra :-k
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Da er det nok hurtigkoblingene på tanken min som er problemet, når jeg kobler av renner det sakte men sikkert bensin til tanken er tom.
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Fikk endelig ut fingeren og byttet reimene på Ducatien i går. Var redd det skulle være vanskelig, men det gikk overraskende lett.

Image

Image

Satte sykkelen i 6. gir, og snurret bakhjulet til merket på reimhjulet på veiva var på linje med merket på veivhuset. Det gikk lettere enn jeg fryktet, trengte ikke skru ut tennpluggene en gang.

Image

Image

Merkene på reimhjulene på kammene var ikke på linje med noe jeg kunne se. De stemte heller ikke med det jeg fant bilder av på nettet. Bekymret meg litt at det ikke var noen merker å støtte seg på hvis kammene skulle bevege seg mens reimene er av.

Merket reima og hjulene med svart tusj, ikke optimalt på ei svart reim, men det var det jeg hadde.

Image

Verktøy for å låse innsugskammen på den vertikale sylinderen. Det var veldig greit å ha siden denne kammen er under belastning og kan rotere seg om man ikke låser den.

Image

Image

Image

Overførte merkene fra de gamle reimene til de nye.

Image

Image

Image

Nye reimer på plass. Største jobben er å komme til, selve reimbyttet gikk veldig greit.

Image




Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Inunf - Ducati!

Post by tshansen »

Jeg fikk erfare det selv når jeg skiftet reimer på min for mange år siden... Jeg hadde ikke verktøyet som hindret den i å bevege seg :lol: Men vi løste da det også. :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply