Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Inunf - Ducati!

Post by knutk »

inunf wrote:Takk for info! F2P spesifiserte 12V og 300 mA, så da turte jeg ikke annet enn å bestille en slik. Men da kan jeg rigge meg til med noe midlertidig slik at jeg får testet at det virker før jeg monter på igjen lyktekåpen på Ducatien.
Ja, det finner du nok utav.

I teorien skal sendermodulen i sykkelen monteres slik at der ikke er metall helt i nærheten, men på MC er det ikke lett å finne et slikt sted.

Har selv benyttet F2P på flere sykler, og har egentlig gitt bang i å ta slike hensyn. Har montert senderboksen hvor det har vært mest praktisk. Man ødelegger ingen ting ved "feil" montering, man bare korter ned rekkevidden. Og det er merkbar forskjell mellom rekkevidde på ulike sykler. Dog skal jeg ikke kjøre gjennom garasjeporten før jeg kommer helt nært, så ulempen har maksimalt vært at jeg har måttet stoppe sykkelen litt for å vente at porten åpner seg.

Lykke til.
I ettertid kommer du til å spørre deg selv hvorfor du ikke monterte et slikt system tidligere \:D/
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Monterer den bak lykta, der er det mest plast så jeg håper det skal gå bra. Poenget er å slippe og styre med hansker, nøkler og lommer, har ikke all verdens krav til rekkevidde.

Har ikke hatt garasjeport så fryktelig lenge, men skal bli godt å få det på plass ja!

Har du erfaring med hvordan det er å montere senderen på sykler med canbus? Har ikke sett nøye på koblingskjemaet på Ducatien, men ser ut for meg som at det er gammeldagse ledninger fra bryteren og inn på ledningsnettet. Kan det stemme?
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Inunf - Ducati!

Post by knutk »

inunf wrote:Monterer den bak lykta, der er det mest plast så jeg håper det skal gå bra. Poenget er å slippe og styre med hansker, nøkler og lommer, har ikke all verdens krav til rekkevidde.

Har ikke hatt garasjeport så fryktelig lenge, men skal bli godt å få det på plass ja!

Har du erfaring med hvordan det er å montere senderen på sykler med canbus? Har ikke sett nøye på koblingskjemaet på Ducatien, men ser ut for meg som at det er gammeldagse ledninger fra bryteren og inn på ledningsnettet. Kan det stemme?
Sender er ment å kobles paralellt med langlys-pæren. Så om du har konvensjonelle lyspærer burde det gå helt greit.
Om sykkelen er som feks. de nyeste BMWene hvor signalet til lykta går via LIN-bus (LED-lys)kan den ikke kobles letvint over pæren.
På min GSA LC har jeg koblet den via CANswitch (ettermontert), og der finnes sikkert tilsvarende til Ducati.


I verste fall kan man jo sette på en egen bryter på dertil egnet sted og trigge åpner. Men det er siste utvei
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Har konvensjonell pære ja, da kobler jeg meg på lykta i stedet. Lettere å komme til der. Tusen takk!

Har polariteten noe å si på senderen?
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Inunf - Ducati!

Post by Andreas »

SF'en har bare canbus mellom ECU, instrument og DTC-modulen i hekken :D Så bare vanlige knapper og ledninger mellom brytere og lys :thumleft

Dette portåpneropplegget så meget interessant ut.. Det har jeg lyst på!
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Inunf - Ducati!

Post by knutk »

inunf wrote:Har konvensjonell pære ja, da kobler jeg meg på lykta i stedet. Lettere å komme til der. Tusen takk!

Har polariteten noe å si på senderen?
Med forbehold om forandringer i design: Nei. I alle fall har ingen av de tre jeg har benyttet vært avhengig av polraitet. Og ledningene var/er heller ikke merket, sorte begge to.
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Andreas wrote:SF'en har bare canbus mellom ECU, instrument og DTC-modulen i hekken :D Så bare vanlige knapper og ledninger mellom brytere og lys :thumleft

Dette portåpneropplegget så meget interessant ut.. Det har jeg lyst på!
Takk! Det var det jeg trodde, mengden ledninger ut fra bryteren så ikke ut som canbus.

Jeg kjøpte min på www.dinalarm.no, men den siden eksisterer ikke lenger. Ligger på ebay, søk på "flash 2 pass".
knutk wrote:
inunf wrote:Har konvensjonell pære ja, da kobler jeg meg på lykta i stedet. Lettere å komme til der. Tusen takk!

Har polariteten noe å si på senderen?
Med forbehold om forandringer i design: Nei. I alle fall har ingen av de tre jeg har benyttet vært avhengig av polraitet. Og ledningene var/er heller ikke merket, sorte begge to.
Det er to svarte ledninger på den jeg har, så da er det nok samme. De hadde vel vært nøye med å merke de om det hadde hatt noe å si.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Inunf - Ducati!

Post by knutk »

inunf wrote:
Jeg kjøpte min på http://www.dinalarm.no, men den siden eksisterer ikke lenger. Ligger på ebay, søk på "flash 2 pass".
Kan vel også nevnes at Flash2Pass er kjøpt opp/refinansiert og kaller seg nå Flash To Open, webside https://flashtoopen.com/
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Har hatt en lang dag i garasjen i dag.

Image

Monterte blinklys, motstander og senderen til flash 2 open.

Image

Nr. 2 og 4 her er til langlyset.

Image

Image

Litt juks, men har mer tro på dette enn strømtjuver.

Image

Dessverre fikk jeg ikke til å bruke opp igjen de blå gummitetningene.

Image

Fylte opp med pakningstoff i stedet.

Image

Image

Dessverre er det en rift i gummihetta.

Image

Tapet over riften.

Image

Blinklysene virker :D

Image

Måtte ommøblere på ledningene for å få plass.

Image

Synes det ble greit jeg.

Image

Koblingen til instrumentpanelet ville IKKE spille på lag. Endte opp med å måtte ødelegge den for å få av lyktekåpen andre gang.

Image

Håper limen holder.

Image

Neste prosjekt var å ta ut luftfilterboksen for å fjerne resonanskammeret siden det ikke blir brukt med de nye luftinntakene. Veldig rett frem i manualen, et lite helvete i praksis.

Image

Der var den ute.

Image

Selvsagt var det vanskeligere å montere enn å demontere.

Image

Slangeklemmen i midten av bildet sitter på en slange som jeg tror er dreneringa fra luftfilterboksen. Sto ikke noe om den i manualen. Veldig lett å komme til.

Image

Inn bakom her var tilkoblingen.

Image

Det gikk til slutt!

Image

Neste prosjektet var å montere velteklosser. Er egentlig ikke noe fan av utseendet, men det hadde spart meg for mye styr om jeg hadde hatt det på RSV'en, så klok av skade setter jeg de på før jeg velter.

Image

Løsnet bolten i motorfestet og banket den forsiktig ut med bolten til velteklossene.

Image

Bolten som ble byttet ut.

Image

Image

Litt anonymt med svart på svart, men jeg synes det funker.

Image

Dagens siste prosjekt var å lage nytt feste for eksosen. Frykter at denne blir for spinkel, er bare ei remse av 2 mm syrefast plate. Skal teste hvordan det funker, blir det for ille lager jeg noe mer avansert.

Ny dag i morgen, og siden den er inneklemt blir det fri fra jobb og dermed tid til mer skruing :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Ble litt mer skruing i går.

Image

Var en tur på Biltema og kjøpte litiumionbatteri til RDen i håp om at den skulle bli litt mer lettstartet. Det ble ikke helt som jeg hadde håpet på, men er nede på 2-3 tråkk i stedet for 4-6.

Image

Kjøpte også større utvalg av krympestrømper slik at jeg fikk koblet blinklysene bak.

Image

Image

Klemte fast en bit låsetråd i kolblingene, slik at de passer med de originale på sykkelen. Litt primitivt, men det funker.

Image

Ferdig.

Image

Rundet av kantene og polerte eksosbraketten.

Image

Her må man visst til med både det ene og det andre om det skal bli fint med åpent deksel. Da kan det like gjerne være.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Inunf - Ducati!

Post by tshansen »

=D> =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Det blei ei runde i garasjen i dag også.

Image

Viser seg at laderen til Scala Rider Q2 passer mottakeren til flash 2 pass. Den er bare 9V, men det funket! Dritkult å blinke med lysene og så åpner porten seg :D

Image

Et lite problem på Streetfighteren er at varmeskjoldet over eksosen på høyre side bygger så langt ut at det blir trangt for foten. Et triks noen gjør er å bende festet lenger inn mot eksosen.

Image

Bendet inn festet.

Image

Boret nytt hull.

Image

Tenker ca. slik.

Image

Muttere på plass

Image

Kappet bort den nederste biten, rundet av kantene og sprøytet på litt lakk. Lakkboks, pappboks samma det?

Image

Neste ut var bremsevæskeresvoaret bak.

Image

Ikke godt å se, men byttet reservoaret til en klar slange med propp i enden. Byttet bremsevæske i samme slengen.

Image

Varmeskjoldet montert. Synes det ble greit nok, litt mørkt i garasjen så bildene blir ikke all verden.

Image

Tanken på plass igjen, begynner å nærme seg!

Image

Snart nå.

Image

Luftinntak og nytt K&N luftfilter på plass. Synes det følger linjene til sykkelen bra. Nå skal motoren være lik den i 1098 (bare lettere). Den er oppgitt til 160 hk mot Streetfighteren sine 155. Har lest tester på nettet som også peker i retning av at luftinntakene kan være verd så mye som 5 hk. Må selvsagt flashe ECUen også, tenker å få tatt meg en tur til Klev Tuning i Horten i løpet av sesongen. Skal prøve meg på å legge inn ducati performance map med et program som heter jpdiag. Det bør være nært nok frem til jeg får lagt inn noe skreddersydd.

Image

Hadde ikke frontstøtte som passet, så det ble litt styrketrening. Måtte ha den bein for å ta oljeskift.


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Siste innspurt i dag.

Image

Hiflo racing oljefilter montert. Har sekskanthode slik at det er lettere å få av.

Image

Passe fullt.

Image

Jeg har ingen problemer med å banne i kirka, selv på en søndag.

Image

Måtte ta en ny runde på ledningene til blinklysene, det var rett og slett ikke plass.

Image

Ferdig loddet med lenger ledninger. Måtte bruke lampettledning siden jeg ikke hadde noe annet.

Image

Image

Image

Ble jo greit det? Hadde jeg visst hvor mye styr det skulle være å bytte blinklys tror jeg ikke jeg hadde tatt meg bryet. Uendelig mye lettere på de syklene hvor det bare er å bytte et relé i stedet for å måtte montere motstander.

Image

Synes den ble ganske hissig med luftinntakene i front.

Image

Hekken ble grei også :D Mangler bare skilt nå, dessverre blir det litt opp og frem. Skal på jobbreise hele neste uke, så det blir ikke før neste mandag tidligst.

Har gjort et lite regnestykke på vekten, alt i alt ble dette en reduksjon på 1865 g. Velteklossene var over 600 g tyngre enn bolten som ble erstattet, ellers var det en grei reduksjon på passasjerfothvilerne og luftinntakene. Med de 5,7 kg som jeg kuttet med eksosen er vektreduksjonen oppe i 7,5 kg. Våtvekta på original S-utgave er 195 kg, dvs. jeg er nede på 187,5 kg nå. Med et litiumionbatteri og 520-kjede bør det være mulig å komme i underkant av 185 kg. Det er ganske lett for en sykkel med så mye motor og skilt.

Image

Koblet meg til med laptopen og JPDiag. Fant en feilkode på ene viften, jordingsfeil. Man kan teste viftene fra programmet. Den høyre starter på kommando, men den venstre er død. Det betyr feilsøking på ledningsnettet, men det får bli en annen gang. Greit å være obs på problemet i tilfelle køkjøring i varmt vær.

Holder på å sette meg inn i hva som skal til for å flashe ecu. Det er en kronglete prosess.

Har skrudd litt på banesykkelen også. Var tenkt meg til Våler for å kjøre Norgescup denne helga, men det ble ikke. Sløvt av meg å ikke sjekke, men kjedet er helt utslitt.

Image

Flere av leddene er knust, bare flaks at det ikke har røket. Bestiller opp nytt kjede og drev, simmerringer til den lekke gaffelen er allerede på vei.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Inunf - Ducati!

Post by Andreas »

Bra arbeid, artig å følge med på :D
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Ducati!

Post by JK95 »

Knallbra arbeid, og enda bedre at du deler =D> =D>
Minn meg på at jeg må ta en titt på JPDiag, virket ikke dumt :-k
Post Reply