Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Ducati!

Post by JK95 »

Blir sikkert kjempetøft :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Inunf - Ducati!

Post by ashland »

inunf wrote:PAKKE!!! :D
Har du kjøpt det her i landet eller hentet inn fra det store utland?

Driver å lurer litt på ett likens til XR´en. Prisen er ikke ran også ser det bra ut
Att db-killeren var festet med en låsering var jeg ikke klar over, det er i seg er ett pluss å slipper å fomle med skruer
fun is not a straight line
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Inunf - Ducati!

Post by freddy123 »

Det der kommer til å bli tøft [emoji108][emoji41] for ikke å snakke om lyden [emoji57]


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

ashland wrote:
inunf wrote:PAKKE!!! :D
Har du kjøpt det her i landet eller hentet inn fra det store utland?

Driver å lurer litt på ett likens til XR´en. Prisen er ikke ran også ser det bra ut
Att db-killeren var festet med en låsering var jeg ikke klar over, det er i seg er ett pluss å slipper å fomle med skruer
Jeg kjøpte gjennom Jan Kristiansen/MC Import som importere sykkelen for meg. Han forhandler SC-Project. Fikk pakkepris på sykkel med effektanlegg. Ta gjerne kontakt med han og hør om pris, mener det var snakk om ca. 8 lapper for å kjøpe løst. Jeg bestilte i slutten av juli og det kom først nå, så lønner seg nok å bestille i løpet av høsten hvis du vil være klar til våren.

Det følger ikke med noen papirer, så man får det ikke godkjent i vognkortet.

Jeg gikk løs på originalanlegget i gårkveld.

Image

Image

Regner med jeg kommer til å lage nytt vameskjold selv, dette passer ikke helt med det nye anlegget.

Image

Image

Endelig fritt innsyn til bakfelgen! Gikk egentlig ganske greit å få av pottene mtp. at de har vært der i 8 år.

Image

Litt styr å demontere mellomrøret, verst var eksosventilen.

Image

Demontert!

Image

Dette er det originale røret ned fra den bakre sylinderen. Måtte demontere det for å komme til. Det har blitt litt stygt, så jeg bestemte meg for å polere det opp.

Image

Image

Det ble ikke fantastisk, men det ble bedre.

Image

Eksosventilmotoren etterlater seg et stort rom, håper jeg kan bruke det til noe.

Image

Eksosventilmotoren. Synes den ligner veldig på eksosventilmotoren på RS 250, lurer på om det kan være samme greia?

Veide alle delene jeg skrudde av og alle de nye delene. Vektreduksjonen (med eksosventilmotoren og uten dB-killer) er ca. 5,7 kg. Det vil jeg si er signifikant, og mye av grunnen til at jeg gikk for SC-project i stedet for Termi slip-on. Termi helanlegg hadde vært kult, men fortsatt to potter og det er dyrt. Tror ikke det er noe særlig effekt å hente på å bytte de delene av originalanlegget som ikke er i kitet fra SC-Project.

Image

Begynte monteringen. Vet ikke hva denne pluggen er til (drenering?), men vasket den, satte inn gjengene med kobberpasta og fant frem ny skive.

Det var så langt jeg kom i gårkveld, det kommer mer i morgen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Inunf - Ducati!

Post by supermons »

Nesten 6 kg lettere er litt ja :) Gleder meg til å se resultatet!
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Inunf - Ducati!

Post by Tommas »

Signifikant vektbesparelse på en sykkel som allerede er veldig lett :thumleft

Artig å høre om du er fornøyd med lyden også, den er jo som regel ganske rå allerede :lol:
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Ducati!

Post by JK95 »

Det frister ikke mindre med italiener med enkelsving nå :roll:
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Inunf - Ducati!

Post by ashland »

Beveger meg litt ut på tynn is, men bruker vel ikke følge med godkjennings papirer?
Det er uansett ikke den største bekymringen å bli tatt i en evt kontroll :roll:

Blir morsomt å se hva du synes om det når alt er klart
fun is not a straight line
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Jeg tok feil, viste seg at det fulgte med et lite kort (kredittkortstørrelse) med typegodkjenning. Er det slik godkjenningspapirene bruker å se ut? Er det mulig å få dette inn i vognkortet?

Fortsatte i gårkveld.

Image

Image

Når jeg først hadde tilgang vasket jeg av litt gammel dritt.

Image

Image

Ble ganske rent og pent.

Image

Image

Kjørte ei ny runde med polering på det vertikale røret her. Ville ha det blankere ned mot det nye Y-røret, men ikke for blankt, og ikke så blankt på toppen at det skilte seg veldig fra røret ut fra sylinderen. Kjøpte poleringsflapdisk til vinkelsliper og poleringspasta på Biltema, pluss et spann med Autosol.

Image

Image

Image

Prøvde flapdisken med Biltema poleringspasta først. Det funket ikke. Den var for hard til å legge på skikkelig, og det var veldig lite effekt.

Deretter prøvde jeg autosol og flapdisk. Det gjorde vei i vellinga. Super effektivt, kan absolutt anbefales! Bare pass på å være forsiktig med flapdisken rundt fester og kanter, for den har lett for å flise seg. Har dessverre ikke noen gode bilder av før og etter, bare bildene over av røret etter montering.

Image

Image

Image

Var litt bekymret over at potten kom så langt ut fra sykkelen. Originalpottene lå nesten helt inni bakdekket, kanskje 1-2 cm klaring.

Image

Image

Image

Endte opp med å tvinge det på plass, ble litt bedre. Er litt skuffet over passformen, kunne fortsatt ha vært 2-3 cm lenger inn mot bakdekket. Det er ingen krise, og må si jeg er veldig fornøyd med utseendet. Fulgte med et klistermerke til å sette på potten, men jeg tror jeg bare beholder det slik. Liker at det ser litt nøytralt og nesten originalt ut.

Image

Hadde mer på lur, og kvelden var enda ung. Trodde det skulle være en smal sak å bytte hendler. Viste seg å være et rent helvete. Faktisk ikke kina-hendlene sin feil, det var de originale Brembo-hendlene som var vanskelige å demontere.

Image

Det ble bra, men angrer bittert på at jeg ikke valgte gull i stedet for rødt på justeringen. Heldigvis har jeg rikelig med reservehendler til banesykkelen, de ser ut til å være av samme type og har justeringen i gull. Kanskje jeg kan bytte om?

Image

Det kommer seg, sakte men sikkert :D
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Inunf - Ducati!

Post by Tommas »

Ta det med en klype salt, men slik har jeg forstått bråkepotte-opplegget så må du ha dokumenter på at potta er godkjent (e-nummer) for din spesifikke modell (holder ikke med en generell godkjennelse). Har også blitt fortalt at om det ikke er skrevet inn i vognkortet, så må du vise sykkelen uansett hva slags dokumentasjon du har med deg ved en evt kontroll. Ved visning skal det da holde med før nevnte dokumentasjon.

Når kommer det forresten "fra siden" bilde... 8)
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Ja, på det kortet sto det Ducati Streetfighter og e-nummer. Det er kanskje bra nok da?

Har ingen erfaring med dette, tidligere har jeg bare montert effektanlegg og kjørt. Har aldri fått problemer pga. lyden, selv når jeg har blitt stoppet i andre forbindelser. Tenkte å bare kjøre uten å bry meg med det, men hvis jeg har muligheten til å få det godkjent hadde det vært greit. Da kan man kanskje dra på utenlandstur også uten å måtte bytte potte.

Er dessverre litt begrenset fotomuligheter for tiden da det står en KTM i veien, og ute regner det :/
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Image

Det var bra nok. Nå trenger jeg bare sette i dB-killeren for å dra på utenlandstur.

Fikk testet TC'en på vei hjem fra kontrolltimen. Kaldt og våte veier, og litt hardt pådrag i 2. gir så blinka det ganske heftig. Hadde retta opp sykkelen etter rundkjøringa før jeg ga på, så det hadde nok gått bra uansett, men greit med litt hjelpemidler. Hadde vel ikke tatt en så stor håndfull heller om jeg ikke visste at jeg hadde TC.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Inunf - Ducati!

Post by Tommas »

Var det sorgløst å få det godkjent?
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Ja, det gikk helt fint. Tok en liten time, vet ikke om det var noen problemer på bakrommet som jeg ikke hørte om. De sa i alle fall ikke noe. Kanskje de bare tok seg god tid?

Startet ikke sykkelen, og de tok ingen støymålinger. Men de tok bilder av potta og chassisnummeret.

Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Inunf - Ducati!

Post by Andreas »

Hørtes ut som et fornuftig Vegvesen dere har! Sa de noe om fjerning av katalysator? Eller er det katalysator i SC-potta?
Post Reply