Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Inunf

Post by inunf »

Hei!
Da bestemte jeg meg for å lage en blog. Eller arbeidslogg over arbeidet på apriliaen da...
Først litt om meg: jeg er 18 år gammel, bor i Ålesund, når jeg ikke kjører motorsykkel så driver jeg med langrenn. Jeg kjører også slalom og går turer i fjellet både om sommeren og vinteren.
Hvis noen lurer på hvor jeg fikk nicket mitt fra, så er det ganske enkelt: Jeg satt å funderte på hva jeg kunne kalle meg, da tanken slo meg:"Hvorfor ikke bare trykke villt på tastaturet og se om det kommer opp noe fornuftig?". Dermed var inunf født.

Den 15. mai var jeg på tur til Rogne i Oppland for å kjøpe motorsykkel. Sykkelen er en aprilia RS 250 fra 1997 og den virket ganske bra. Turen hjemigjen ble en prøvelse, det verste var da det begynte å snø mellom Grotli og Geiranger. Heldigvis gikk det bra med både meg og sykkelen (bortsett fra forfrossne fingrer og et ødelagt speedometer).

Den har gått helt fint, men nå har den rullet 24 000 km, og det er derfor duket for service. 4, 6, 8 og 12 000 service for å være nøyaktig. Det viser seg også at det ryker mer av den ene potta enn av den andre. Nærmere undersøkelser viser at det sannsynligvis er toppakningen som har tatt kvelden. Deler er bestillt, og jeg har fått en bilmekanmikerkamerat til å hjelpe meg med å skru. Nå har den stått i to uker,jeg fikk ikke gjort noe forrige uke, for jeg hadde eksamen på fredag, og nå er jeg så syk etter å kjøre at det gjør vondt.

Skrudde til klokken var 23.30 i gårkveld, fikk nesten av den bakerste sylinderen (stempelringene og stempelet skal inspiseres).

Har forresten et spørsmål: Er det noen her som har eller har hatt en slik sykkel? Noen som vet hvor plomberingene sitter (den har 34 hk)?
Last edited by inunf on 16 Jan 2024 20:40, edited 73 times in total.
Pollti

Post by Pollti »

Du kan høre med Frode Dahl Mototverksted om eventuelle plomberinger på den. Tlf 333 91783. Frode vet det meste om Aprilia. Tar jeg ikke helt feil så har han en 250 stående også som er helt strøken.
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Ellers så har man jo MC-Tuning her i Tr.heim. De selger og fikser Aprilia.
Men så skal det jo nevnes at ikke alle kundene er like fornøyde.. Men ring og spør, de vet sikkert hvor plomberingene er :D
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Post by supermons »

Hvor mye hester har den uten plomber?

Er kule sykler forresten..
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

74 hk er det ikke?
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

72. Eller 288 hester per liter om du vil :D. Og det på en sykkel som veier 162 kg. VÅT! Og som dessuten er sammen med Ducati 916, den masseproduserte sykkelen som har best bakkeklaring under kurvekjøring.
Fant forresten plomberingene i gårkveld. De sitter i innsuget. Er bare å skru av forgasserene og dra de ut. Tok ut den ene og kikket på den. Så VELDIG hjemmelaget ut. Utrolig at de skivene koster flere hundre kroner.
Skrudde av begge sylinderene også. En kompis av meg skal ta de med på skolen og putte dem i vaskemaskinen (han går mekanisk, og det er en spesialvaskemaskin for bildeler). Det viser seg at jeg trenger nye toppakninger, sylinderpakninger, stempelringer i tillegg til en kjølevannslange som ligger så nært kåpa at det nesten har gnagd hull på den. Ja, også giveren til speedometeret da. Og det verste er at det ikke er noen av de lokale delepusherene som fører aprilia. Men i dag har jeg ringt litt rundt, og det endte opp med at jeg fikk verkstedshåndboken i en epost fra importøren :D. Håper inderlig at jeg skal få plukket sammen apriliaen til neste helg. Ikke at jeg skal noe spesielt, men jeg får vondt av å ikke kjøre sykkel :cry:
Pollti

Post by Pollti »

Frode har en hel plastboks med speedometer givere liggende,han sender deg sikkert en.
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Da må jeg få tak i Frode. Etter den prisen på speedometergiveren som jeg fikk oppgitt fra en semi-lokal scooterforhandler(!), skulle man tro at den var laget av gullstøv hentet fra baksiden av jupiters tredje måne :shock:
Pollti

Post by Pollti »

For en stund siden så ble jeg tilbudt en speedometer giver fra England for GBP 25 på E-Bay UK til Pegasoen. Og det ligger en sensor for RS 125 på E-Bay for rundt GBP 45 akkurat nå ser jeg. En del av delene går rundt hverandre,bla tenningsforsterkere.
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Frode hadde ikke noen speedometergivere han :( . Men i morgen skal jeg bestille de delene jeg trenger fra MC-1. Er det noen som vet hvor lang leveringstid det er hos dem?
Pollti

Post by Pollti »

Det er det dummeste jeg har hørt !! :twisted: Han har en boks full av forskjellige speedometer givere stående. Må en tur bort til ham i morgen og høre etter delene mine så da skal jeg spørre ham. Kan jo være at det er en spesiell giver til din sykkel og at han ikke har akkurat den liggende. Men han skal sikkert til Italia og hente sykkler og deler i sommer også så da kan han ta med seg en giver til deg i lomma.
Når du ringer til verkstedet må du være sikker på at det er Frode du har på tråden og ikke en av mekanikerene hans....
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Frode hvem?
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Ringte MC-1 i dag. Nei, bergenseren klarte ikke å si meg prisen på delene jeg vil ha, selv om han har hatt siden onsdag på seg. Men fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyfaen som han kan prate! Trodde nesten han skulle prate hull i hodet på meg...
Pollti

Post by Pollti »

Er det disse gutta i England ? Kjøpte ny bremsepumpe,kaliper,klosser etc til bakbremsen på E-Bay akkurat nå for Eur 25 fra FMH i Tyskland. FMH har også masse brukte og nye deler til Aprilia av alle typer.
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Ja, da har jeg bestillt deler fra Mc-1 til over 4000 kr. Dette er nok første og siste gang jeg handler hos dem. De var ikke billigere enn forhandleren her hjemme, og kundeservicen har vært ELENDIG. Eneste positive var den billige totaktsoljen, Motul helsyntetisk racingolje til ca 100 kr literen. Jeg har fortsatt en overbevisning om at mc-deler ikke er så dyre, det gjelder bare å finne den rette plassen å handle dem... Så da får jeg fortsette letingen :)
Post Reply