Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Pollti

Post by Pollti »

De hemmelige urinlekene får du sysle med alene Gixx 8) Det store spørsmålet er jo hvorfor møkka har gitt opp ånden ? Og hva er galt med oljepumpa ? Det har jo vært utført litt hjemmeskruing og resultatet er vel ikke helt vellykket :?:
Inunf vil jo la et verksted se på motoren og da ligger det vel tilrette for at den blir i orden igjen. Når det gjelder olje som renner fra pottene er jeg ikke helt sikker på hva som kan være galt,men jeg har registrert oljedrypping fra eksospotta på Pegasoen også når den er parkert.Aprilia burde ha lært motorene sine å snufse. "Alle" forteller meg at Aprilia motorer bruker mye olje og at en ikke skal strupe ned på oljepumpa. Jeg har stilt ned oljepumpa så den ikke får olje på tomgang men den ryker like mye for det og ikke er forbruket redusert heller og det drypper fremdeles fra potta også.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Det drypper fra potta fordi du bruker helsyntetisk olje, og den renner igjennom hele systemet uten å sette seg fast. Dermed hjelper den mot koks i eksosanlegget. Grunnen til skjæringen min er nok at jeg ikke honet sylindrene etter at jeg byttet ringer. Å betale noen for å ordne det har jeg ikke råd til, men jeg kjenner meg sikker på at jeg skal få det til skikkelig neste gang. Selvgjort er velgjort :smt073. Dilemmaet er om jeg skal bytte bare den ene sylinderen eller begge. for den som ikke er skjært må hones opp, og hvis den må hones opp så mye at jeg må bytte stempel, så må den andre sylinderen (den nye) også hones opp et nummer og da er det kanskje like greit å kjøpe alt sammen nytt, ihvertfall hvis deleprisene er litt mer realistiske enn hos MC-1.

EDIT:
Når det gjelder oljepumpa, så har jeg ikk RØRT den! Den funket i gamle dager, men så ble den plutselig TØRST.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Sjekk om det er mindre dyser enn standard i forgasserne.
Skjæringen kan med stor sannsynlighet komme av for mager blanding, siden den gikk veldig bra rett før den skar. Dette er helt typisk for to-taktere, man dyser ned for å hente ut mer effekt, og sykkelen går best med så små dyser at den så vidt ikke skjærer.

Honing er en lett sliping av sylinderoverflaten. Vanligvis kan man ikke hone opp til en større stempeldimensjon, da må sylinderen borres.
Et stempel som har vært med på en skjæring er lurt å bytte uansett. Det kan ha fått skader som gjør at det senere kan gå i stykker. Slike ting går i stykker på fullt turtall, og da går gjerne både sylinder , topp og veivhus dukken samtidig.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Skjæringen kom nok av at jeg ikke honet sylindrene da jeg byttet stempelringer. Søskenbarnet mitt, som har en del greie på totaktere mener at honingen var utslitt, og at det var derfor den skjærte seg.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

I dag falt dommen. Jeg stakk innom Breivika Motorverksted og fikk høre at den skjærte sylinderen var skrap (hadde jeg aaaldri trodd...). Den gode nyheten var at den andre sylinderen bare trenger litt honing. Da slipper jeg å kjøpe to nye sylindrer og stempel. Mailet også RSVR.net for å høre om de kunne skaffe delene jeg trenger. Forventer å få svar fra dem i morgen, og da er det forhåpentlig vis ikke lenge til apriliaen er på veien igjen.

Ellers har jeg nettopp kommet tilbake fra to ukers ferie, det var deilig, men selfølgelig ble jeg forkjølet, så i dag jobbet jeg i feberørska. Ellers så driver jeg å vurderer bilkjøp, men siden internett ikke har noe spennende/billig nok til meg, så ser det ut til å bli denne i stedet :D
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Ringte karen som skulle selge Dominator i dag. Den ble vist solgt i går :( . Men men. Får vel heller satse på å kjøpe meg en bil. Ellers så har jeg pratet med Motomania. De mente at nytt stempel med alt som trengs kommer på ca 3000 kr. Da jeg spurte om sylinderen sa han jeg pratet med:"tja, en slik veskekjølt sylinder blir fort 6-7-8-9-10 tusen kroner". Så sånn gikk det med de pengene. Har fortsatt ikke fått svar fra RSVR.net. Synes det er litt slappt...
Last edited by inunf on 20 Aug 2006 19:33, edited 1 time in total.
Pollti

Post by Pollti »

6-10 000 for en sylinder :shock: :shock: :shock: :?: Er den gullbelagt og pyntet med diamanter ? Den prisen er ran syntes jeg og ikke noen pris.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Pollti wrote:6-10 000 for en sylinder :shock: :shock: :shock: :?: Er den gullbelagt og pyntet med diamanter ? Den prisen er ran syntes jeg og ikke noen pris.
Neida, for sånne sylindre må du nok legge til 2-3 nuller til før komma. :wink: Du får dem fra de "busespisende-mamma-pulende-amerikanske-musikksnakkendes" tilbehør&strass-forretning i Loss Ænsless! :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Pollti wrote:6-10 000 for en sylinder :shock: :shock: :shock: :?: Er den gullbelagt og pyntet med diamanter ? Den prisen er ran syntes jeg og ikke noen pris.
Alle forslag til billigere måter å skaffe en sylinder på mottaes med takk :wink:
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Her ligger den fine annonsen min. Sendte med et bilde av stempelet til skrekk og advarsel.
Pollti

Post by Pollti »

Du kan jo høre med Frode ? Hva den mann ikke har i containerene sine er ikke mye. Og hvis det ikke er mye hast så kan det være verdt å vente så dukker det opp noe.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Mangel på sykkel gjør meg GAL! Så du kan si at det haster litt... Fant forresten en brukt sylinder på ebay.de i går. Den hadde gått 12 000 km og kostet € 2,50. Verdt et forsøk? Jeg skal prate med Frode ja. Tenkte jeg skulle prøve en forhandler i Sverige også. Er åpen for andre forslag, alt motaes med takk!
Pollti

Post by Pollti »

Er det denne du byr på ?

http://cgi.ebay.de/Zylinder-mit-Kolben- ... dZViewItem


Har rundet 10 Euro nå,og 2 dager igjen.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Trust me, den prisen stiger med ganske mange prosent den siste halvtimen. Ikke anta at du vil få den til noe i nærheten av den prisen :) Been there done that for å si det sånn. Satt og bød/bydde(faen hvordan skrives det) på no motordeler til DR'n jeg hadde, og de var også til den prisen der. Vips, så var det ikke like billig lengre. Endte opp på 228 Euro eller no sånt. :P

Hovedsaken er at JEG vant :smt040
Pollti

Post by Pollti »

En må ligge og kikke og bare la folk by hva de vil. Bare å sitte og vente,når det gjenstår sekunder så smeller du til med budet ditt og det er ikke tid for andre til å komme med høyere bud. Bingo.
Å hive seg inn og by lang tid før avslutning er håpløst. Og det viktigste er å ha bestemt seg for hva du er villig til å betale på forhånd og ha nerver til å hoppe av når den grensen passeres.
Post Reply