Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Pollti

Post by Pollti »

Problemet er vel heller at du ikke spør de rette spørsmålene eller spør gal
mann ? Har du kjøpt rett olje da ? Der er 3 typer såvidt jeg husker,alt etter hvor hard eller myk gaffelen skal være.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Joda, det er tre viskositetsgrader, men det er 10 W som er anbefalt, og det er den jeg har kjøpt. Men da jeg sto i butikken og pratet med han, så gikk samtalen noenlunde slik:
-Her er gaffeloljen du skal bruke på din motorsykkel
-Hmm... Litt dumt at flasken er så liten, man må jo kjøpe to hvis det går mer enn 250 mL i hvert bein
-Joda, men det står her at du trenger bare 420 mL
-Ok, da tar jeg den
Så leser jeg i manualen at: "Left Leg: ... Trought the upper sleeve cap housing, refill the leg guard with 420 cc of the prescribed oil."
"Right leg: ... Through the upper sleeve cap housing, refill the leg guard with the prescribed oil upt to (ja, der står faktisk "upt to". Dårlig engelsk går som en rød tråd gjennom hele manualen :()60 mm from the upper rim border of the sleeve (with the tube firmly fitted into the sleeve and the pumper fitted)". Jeg byttet olje i høyre gaffelbein i går, og da brukte jeg nesten all oljen for å få nivået opp til 60 mm fra streken. Så nå skal jeg ut på tur for å handle mer olje.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Jippi! Fikk start på sykkelen kl. 00.30 på mandag (eller teknisk sett tirsdag), og er godt i gang med innkjøringen. Jeg har ikke funnet noen andre tall enn det som sto i instruksjonsboken om å kjøre inn sykkelen når den er ny (det står ingenting i verkstedsmanualen), så jeg skal følge det. 800 km under 6000 rpm, og så 800 km til under 9000 rpm. Og det på en sykkel som ikke drar skikkelig før den bikker 9000. KJELDELIG! Men nå må jeg ut å kjøre igjen, har allerede kjørt 92 km siden overhalingen. :D
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Pratet med delepusheren min i dag, og han mente at jeg bare trenger 50 mil med innkjøring, og siden jeg har holdt meg under 6000 de 25 første, så blir det vel under 9000 de 25 neste nå da. Må si at den drar ganske bra over 7000 rpm. Forhørte meg også om pris på Arrow effektanlegg, noe han sa han hadde på lager, ca 8 høvdinger for to håndsveisede ekspansjonskammer og kevlarlyddempere :D . Men det er vel strengt tatt mer penger enn jeg har tenkt å bruke. Kanskje jeg kan finne noe brukt?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

jippi! Oljeblanderen har tatt av og blander MINST 10% olje :x. Pluss at termostaten sannsynligvis sitter fast på "gjennomtrekk". Men men. De tolv milene i gårnatt gjør det nesten verdt det... Synes bare at det er så urettferdig at oljeblanderen skal klikke! Jeg har jo ikke rørt den, vet ikke hvor den er en gang! Arr, neste gang blir det japaner :x
Pollti

Post by Pollti »

Oljeblanderen er mekanisk drevet og husker jeg rett så sitter den under et rundt deksel på venstre side av motoren. Du finner den lett ved å følge wirene fra forgasseren. Av med lokket når du finner en wire som bare "forsvinner" inn i motoren tilsynelatende uten mål og mening. Ta av dekslet og se om overett merkene er riktig satt.
Min er faring er at tomgangs setting gir mye olje og røyk-spesiellt når motoren er kald. Har stilt pumpa slik at oljeblandingen er tilnærmet null på tomgang uten at det hjelper så mye at det gjør noe. Du får skylde på at veden er våt hvis noen bemerker noe :roll: Aprilia motorer liker mye olje og oljetanken holder ikke lenge før lampa lyser og den vil ha mere.
1,8 liter på 700 km er ikke uvanlig.
En del av disse RS 250ene er utsryrt med Honda motor så det kan lønne seg å snakke med en Honda mekaniker hvis du mener oljepumpa er ute av lage.

Får du ikke opp kjølevannstempen til 70 grader er termostaten gåen. Ny termostat koster rundt 4-500 kr og sitter særs krøkkete til .
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Det er motor fra Suzuki RGV 250 i ALLE aprilia RS 250. Ellers så er det ikke tomgangen som er problemet, det er på "bånn hyler". Og nå er veden så våt at det RENNER ut av pottene og nedover svingarmen. Og dette var mer EN liter på 120 km!
Kjølevannstempen kryper nok aldri over 60* i varmt vær. Vanligvis ligger den på 50*. Har fri fra jobben i dag, så jeg skal prøve å få skrudd litt. Får bare kose meg med tanken på hvor bra den går nå¨r den først går :D
Pollti

Post by Pollti »

Selvfølgelig er det Suzuki- brainfade igjen :oops: 1 liter på 120 km er nok i meste laget ja. Skal innom Frode i løpet av uka,han har en del 250 deler liggende. Med litt flaks har han ei pumpe også. Ihvertfall hadde han hatt den hvis du ikke trengte den :shock:
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Pollti wrote:Ihvertfall hadde han hatt den hvis du ikke trengte den :shock:
Slik er det alltid :x. Har ambisjoner om å reparere pumpa da, så det er ikke sikkert at jeg trenger ny. Men selvfølgelig, er den ødelagt, så er den ødelagt. Men kan ikke du spør om han har en termostat? Er vel små sjangser for at jeg klarer å fikse den? Skal i allefall se hva manualen mener om oljepumpa...
Pollti

Post by Pollti »

Termostat har han ikke,den må bestilles. Til Pegaso koster den firehundreognosmått. Oljepumpe har han ikke heller. Var der i går kveld.
Men han så ut som et spørsmål tegn når oljepumpa ble etterspurt. Ikke en komponent som er kjent for å svikte etter hva jeg forstod.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Nå har jeg i sammarbeid med fader'n og en kompis utviklet en teori som kan forklare episoden med oljeforbruket: Vi tror at oljepumpa må ha litt motstand eller vakum i oljetanken for å suge korrekt mengde olje. Dette er basert på at:
1- Jeg kjøpte sykkelen 15. mai og kjørte 30 mil hjemigjen. Kjørte også en god del her hjemme, før jeg plukket den i biter.
2- Jeg kjørte en god del etter at jeg fikk plukket den sammen mandag forrige uke.
3- Fikk en oljeskvett med en kompis på torsdag (lampa lyste). Ikke over 200 mL.
4- Fylte olje på fredag og GLEMTE Å SETTE PÅ LOKKET IGJEN. Kjørte 12 mil. Da lyste lampa igjen.
5- Fylte olje søndag morgen. Kjørte til jobb og hjemigjen. Rant olje fra pottene.

Skal jeg bare satse på at det er feilen, fortsette å kjøre og se om oljeforbruket er like sinnsykt?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Kom nettopp oppigjen fra kjelleren. Jeg kokte suppe på termostaten og fant ut at den åpner og lukker seg slik som den skal. Er det positivet at den virker, eller er det negativt at noe annet sannsynligvis er ødelagt? Hva annet kan det være da? Kanskje bare giveren til kjølevesketemperaturmåleren? :?
Pollti

Post by Pollti »

Oljepumpa på Pegasoen må luftes hvis den har blitt kjørt tom. Men høres ut som det er verdt å prøve med lokket på. Virker termostaten som den skal kan det være sensor eller instrument feil.
Pollti

Post by Pollti »

Begynner med det hyggelige,veldig sjelden det er problemer med oljepumpa på 250 sier Mario. Han er testfører hos Aprilia.

Det var det hyggelige deretter ble det mest Catstrofa O Mama Mia. Nøøkelen til Pegasoen ble vridd ut mine klamme hender og så kom formaningene:

-En totakts motor skal kun kjøres på Castrol TTS 2 takts olje. Med Castrol kan det forventes 25 000 km mellom overhaling. Biltema 2T olje 5-8000 km og Statoil/Pennzoil 8-11000 km.

- Kun Castrol på gearkassa.

- Ducati,Aprilia,Honda,Suzuki V motorer MÅ kun påfylles Castrol. Kun Castrol og intet annet enn Castrol.

Nå står Pegason på Frodes verksted og tappes for alt av oljer under store,sukk og stønn på telefon til Umberto om Idioto Nourego. Visstnok så skal motoren dissekeres og sjekkes. På onsdag kommer Umberto for å dobbelsjekke og prøvekjøre den. Er litt usikker på om jeg får nøkkelen igjen jeg. En mishandler ikke edelt italiensk haitekk ustraffet der i gården ser det ut som :shock: En lærer no nytt hver dag...
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

:shock: Hva med Motul da? Jeg har Transoil Expert på girkassa (skal være det beste som finnes til totaktsgirkasser), og bruker 710 i blandesystemet. Må jeg bytte olje gjen? Flaks at det ble Castrol på demperene da om ikke annet... Ellers har jeg ikke fått gjort så mye. Har fri fra jobben på tirsdag, så da skal jeg bytte plugger, etterteite og prøve å fikse oljeblandingen.
Post Reply