Var en tur i Ă
lesund i pÄska, og fikk skrudd litt pÄ XJ'en. MÄlet var Ä fÄ den sesongklar, men vi gikk oss pÄ et lite problem.

Resultatet av ventilkontrollen. Alle klaringene var innenfor spesifikasjonene, sÄ det var ikke nÞdvendig med justering. Heldigvis, for det var ganske trangt. Hadde regnet med en "enklere" konstruksjon pÄ en sÄpass gammel/billig motor, men det var shim under bucket som betyr at man mÄ av med kamakslingene for Ä justere. Helt greit Ä slippe det.

Vi byttet ogsÄ olje pÄ gaflene. Det var nok pÄ tide, for den var veldig skitten. Ingen bilder av det, siden jeg hadde olje pÄ fingrene :p Mekanikerassistenten er fortsatt interessert og blir mer og mer selvgÄende.

Satte pÄ nytt speedometerdrev og etter litt klÞning fikk vi det til Ä virke ogsÄ. Veldig greit Ä se hvor fort man kjÞrer

Neste jobb var bytte av hjullager bak. Byttet alle fire lagrene og tetningene. DÄrlig med bilder av det, siden jeg (igjen) hadde skitne fingrer. Gikk veldig greit Ä bytte lager, la de nye i fryseren kvelden fÞr slik at de var veldig lette Ä banke inn. Lageret pÄ hÞyre side var helt Þdelagt, ikke rart at sykkelen woblet innimellom.

FÞr vi skulle bytte motorolje ville jeg se om den startet. Holdt pÄ og styrte en del, batteriet virket svakt men greide Ä drive startmotoren. Kjinnet og kjinnet, men ville ikke tenne. PrÞvde startgass inn i luftfilteret, men til ingen nytte. Ville sjekke om det var gnist, sÄ jeg skrudde ut en av pluggene og holdt mot toppen mens jeg kjinnet. Det var i alle fall nok gnist til Ä antenne startgassen som ikke hadde gÄtt i luftfilteret, for det smalt noe jÊvlig!

Da var det jo tydeligvis gnist, men den virket svak. Som et siste forsÞk prÞvde jeg Ä trillstarte den. Det gikk veldig greit, da startet den med en gang jeg slapp clutchen. Eneste problemet var en ganske frisk oljelekkasje fra toppen et sted. Veldig usikker pÄ hva Ärsaken er, sÄ ikke helt hvor det kom fra. Spekulerte litt pÄ om vi kan ha tatt knekken pÄ toppakningen med eksplosjonen, men kan liksom ikke skjÞnne helt det heller. Noen tips?

Trodde fÞrst lekkasjen kom fra dreneringshullet i toppen mellom eksosrÞr 1 og 2, men det ligger olje rundt tennpluggen ogsÄ.

Ser ut som at oljen kommer ut i omrÄdet rundt tennpluggen pÄ sylinder 2?
Skal til Ă
lesund en tur neste helg, da skal jeg vaske av motoren, fylle pÄ mer olje, starte opp og se hvor det lekker fra. HÄper det bare er en slange eller ett eller annet vi har glemt av, sesongstarten stÄr i fare hvis det er toppakningen.

I pÄsken fikk jeg ogsÄ (endelig) tilbake bakdemperen fra Barn Life Racing. Den er nÄ overhalt og forlenget med 3 mm for Ä passe bedre til meg og sykkelen min.

Monterte den inn i sykkelen, og fikk endelig tatt den ned fra stroppene som hang fra taket. Tydelig at festene i taket funker, for den hang der i nesten to mÄneder.

Gikk meg pÄ et lite problem pÄ slutten av sesongen i fjor. Heldigvis bruker jeg ikke bakbremsen sÄ ofte, men greit Ä ha den tilgjengelig nÄr det trengs.

Fikset!

Begynte ogsÄ pÄ et lite (av mange) prosjekt pÄ Ducatien. Den eneste forskjellen motormessig mellom SF og 1098 er at 1098 har bedre luftinntak, noe som gjÞr at den har 5 hk mer. Har lest meg opp pÄ dette pÄ nettet, og ser flere som hevder at man fÄr vesentlig effektÞkning med Ä sette pÄ stÞrre luftinntak. Det finnes massevis av alternativer som er som de originale bare stÞrre, men jeg vil ha noe litt mer sportslig. KjÞpte originale luftinntak til 1098, og de passer rett pÄ luftfilterboksen. Resonanskammeret kommer i konflikt med blinklyset, sÄ det kappet jeg av.

MÄlet er noe som blir noenlunde slik.

Tar gjerne i mot forslag til hvor jeg skal kappe det pÄ lengden slik at det flyter best mulig med linjene pÄ sykkelen.
Har begynt Ä fÄ det litt travelt med Ä fÄ banesykkelen klar for sesongstart. FÞrste treningen blir nok pÄ VÄler fÞrste helga i mai, i Malmedalen ligger det fortsatt en halvmeter med snÞ :/ Nye regler for Äret, i stedet for A- og B-fÞrere som i fjor skal alle kvalifisere sammen, de beste fÄr kjÞre A-finale og de andre kjÞrer B-finale. Det betyr at alle mÄ ha startnummer i samme serie. Tidligere har Superbike hatt svarte tall pÄ hvitbakgrunn, Superstock 600 har hatt blÄ tall pÄ hvit bakgrunn og B-fÞrere (bÄde 1000 og 600) har hatt hvite tall pÄ rÞd bakgrunn. NÄ skal alle som kjÞrer 1000 ha svarte tall pÄ hvit bakgrunn og alle som kjÞrer 600 skal ha blÄ tall pÄ hvit bakgrunn. Det betyr at jeg mÄ lakke opp igjen noen felt, satser pÄ Ä bytte om farger pÄ hele sykkelen men fÄr se hva jeg rekker. Har registrert startnummer, 52 var ledig sÄ da har jeg samme som jeg har hatt fÞr

Ventilkontrollen pÄ banesykkelen var heldigvis grei, alle innenfor spec eller i alle fall nÊrt nok.

Monterte toppdeksel

Coiler

Ledningsnett, bla. til quickshifteren.

Radiatoren har kommet pÄ plass.

Et triks for Ä fÄ opp toppen pÄ gaffelbeina er Ä lÞsne den fÞr du slakker opp boltene pÄ styrebroen. Jeg mÄtte demontere gaflene for Ä komme til med ventilkontrollen, sÄ da tredde jeg gaffelbeina pÄ plass for Ä fÄ lÞsnet toppen. Skiftet oljen, den var greit sliten sÄ det var nok pÄ tide.

Gaffel og forhjul montert men ingen bremser. De mÄ jeg gÄ over grundig da jeg aldri ble helt kvitt problemene med fading.

Luftfilterboks pÄ plass.

Startet opp for Ä varme opp oljen for oljeskift. Det blinket FI, sÄ jeg satte den i dealer mode.

Feilkode C49 er PAIR valve solenoid malfunction. Greit nok, siden den ligger pÄ ei hylle i kjelleren hos foreldra mine. Har satt inn en motstand i stedet, men har tydeligvis skiplet den mens jeg holdt pÄ Ä demontere/montere toppdekselet. Ikke noe problem, vet hvor det er og hva det er.

Den varme oljen rant lett ut. Litt skitten olje, men ikke noe alarmerende. Har jukset litt med oljeskift, sÄ det var nok pÄ tide nÄ.

Nytt oljefilter sikret med slangeklemme.

Tappepluggen sikret med lÄsetrÄd.