MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 21 apr 2018 08:07

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 1913 innlegg ]  Gå til side Forrige 1124 125 126 127 128
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Re: Inunf - Ducati!
Legg innLagt inn: 26 feb 2018 19:59 
Offline
Onkel
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 06:10
Innlegg: 1748
MC: Triumph Tiger 1200 Explorer XCA
2017 mod
inunf skrev:
Pakke i posten i går :D

Sent from my iPhone using Tapatalk


Rizoma er kort og godt "porr" til Striitfaiters :shock:
Lekker den 1098'en der. kjekt å se bildene.

En kamerat har en rød 1098S, og det er nok noe av det lekreste som finnes i klassen. Både visuelt og lydmessig :smt007

_________________
[/size]Triumph Motorcycles-- Kansje ikke for alle, men for noen, er det alt <3

Norges kanskje beste MC blogg:
www.kant1.no


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Inunf - Ducati!
Legg innLagt inn: 18 mar 2018 10:18 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4405
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Lite som skjer her. Har vært mye styr og mye jobb, og lite tid til garasjeaktiviteter. Håper jeg rekker å få gjort litt i påsken, slik at syklene blir klare til sesongen.

Bilde

Lånte sykkelen til min far i går, storkoste meg på tørr asfalt og litt privat traktorvei, til tross for temperatur så vidt over null.

Er det noen som har erfaring med Halvarssons sin elektrisk oppvarmede halskrage? Kjøpte den og en batteripakke i bursdagspresang til min far. Lurer på å kjøpe til meg selv også, blir jo fort kaldt på Ducatien uten kåpe.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Inunf - Ducati!
Legg innLagt inn: 18 mar 2018 14:18 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4820
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania
inunf skrev:

Er det noen som har erfaring med Halvarssons sin elektrisk oppvarmede halskrage? Kjøpte den og en batteripakke i bursdagspresang til min far. Lurer på å kjøpe til meg selv også, blir jo fort kaldt på Ducatien uten kåpe.


Sent from my iPhone using Tapatalk



Den kragen kom vel sent høsten 17, så det er vel ikke mange som har rukket å teste den enda?
Men jeg tror absolutt den kan ha noe for seg, også tar den jo veldig lite plass i bagasjen i forhåld til ei hel el-jakke :thumleft

Tror kansje jeg ville basert bruken på direkte usb strømuttak ;-)

Vurderer sterkt ett kjøp :-k

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte på: 0km ;-)


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Inunf - Ducati!
Legg innLagt inn: 18 mar 2018 17:32 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4405
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Den er såpass ny på markedet ja, det var jeg ikke klar over. Kjøpte Biltema sin 10,4 Ah batteripakke, etter det som står på pakken til kragen skal den holde til 4 timer. Den passer "greit" på innerlomma, og for han som ikke kjører lange turer uansett bør den være passelig. Klart, for de som kjører i timesvis er det det nok helt klart greiest å ta strøm fra sykkelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Inunf - Ducati!
Legg innLagt inn: 12 apr 2018 18:01 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4405
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Var en tur i Ålesund i påska, og fikk skrudd litt på XJ'en. Målet var å få den sesongklar, men vi gikk oss på et lite problem.

Bilde

Resultatet av ventilkontrollen. Alle klaringene var innenfor spesifikasjonene, så det var ikke nødvendig med justering. Heldigvis, for det var ganske trangt. Hadde regnet med en "enklere" konstruksjon på en såpass gammel/billig motor, men det var shim under bucket som betyr at man må av med kamakslingene for å justere. Helt greit å slippe det.

Bilde

Bilde

Vi byttet også olje på gaflene. Det var nok på tide, for den var veldig skitten. Ingen bilder av det, siden jeg hadde olje på fingrene :p Mekanikerassistenten er fortsatt interessert og blir mer og mer selvgående.

Bilde

Satte på nytt speedometerdrev og etter litt kløning fikk vi det til å virke også. Veldig greit å se hvor fort man kjører :lol:

Bilde

Bilde

Neste jobb var bytte av hjullager bak. Byttet alle fire lagrene og tetningene. Dårlig med bilder av det, siden jeg (igjen) hadde skitne fingrer. Gikk veldig greit å bytte lager, la de nye i fryseren kvelden før slik at de var veldig lette å banke inn. Lageret på høyre side var helt ødelagt, ikke rart at sykkelen woblet innimellom.

Bilde

Før vi skulle bytte motorolje ville jeg se om den startet. Holdt på og styrte en del, batteriet virket svakt men greide å drive startmotoren. Kjinnet og kjinnet, men ville ikke tenne. Prøvde startgass inn i luftfilteret, men til ingen nytte. Ville sjekke om det var gnist, så jeg skrudde ut en av pluggene og holdt mot toppen mens jeg kjinnet. Det var i alle fall nok gnist til å antenne startgassen som ikke hadde gått i luftfilteret, for det smalt noe jævlig! :shock: Da var det jo tydeligvis gnist, men den virket svak. Som et siste forsøk prøvde jeg å trillstarte den. Det gikk veldig greit, da startet den med en gang jeg slapp clutchen. Eneste problemet var en ganske frisk oljelekkasje fra toppen et sted. Veldig usikker på hva årsaken er, så ikke helt hvor det kom fra. Spekulerte litt på om vi kan ha tatt knekken på toppakningen med eksplosjonen, men kan liksom ikke skjønne helt det heller. Noen tips?

Bilde

Trodde først lekkasjen kom fra dreneringshullet i toppen mellom eksosrør 1 og 2, men det ligger olje rundt tennpluggen også.

Bilde

Ser ut som at oljen kommer ut i området rundt tennpluggen på sylinder 2?

Skal til Ålesund en tur neste helg, da skal jeg vaske av motoren, fylle på mer olje, starte opp og se hvor det lekker fra. Håper det bare er en slange eller ett eller annet vi har glemt av, sesongstarten står i fare hvis det er toppakningen.

Bilde

I påsken fikk jeg også (endelig) tilbake bakdemperen fra Barn Life Racing. Den er nå overhalt og forlenget med 3 mm for å passe bedre til meg og sykkelen min.

Bilde

Monterte den inn i sykkelen, og fikk endelig tatt den ned fra stroppene som hang fra taket. Tydelig at festene i taket funker, for den hang der i nesten to måneder.

Bilde

Gikk meg på et lite problem på slutten av sesongen i fjor. Heldigvis bruker jeg ikke bakbremsen så ofte, men greit å ha den tilgjengelig når det trengs.

Bilde

Fikset!

Bilde

Begynte også på et lite (av mange) prosjekt på Ducatien. Den eneste forskjellen motormessig mellom SF og 1098 er at 1098 har bedre luftinntak, noe som gjør at den har 5 hk mer. Har lest meg opp på dette på nettet, og ser flere som hevder at man får vesentlig effektøkning med å sette på større luftinntak. Det finnes massevis av alternativer som er som de originale bare større, men jeg vil ha noe litt mer sportslig. Kjøpte originale luftinntak til 1098, og de passer rett på luftfilterboksen. Resonanskammeret kommer i konflikt med blinklyset, så det kappet jeg av.

Bilde

Målet er noe som blir noenlunde slik.

Bilde

Bilde

Tar gjerne i mot forslag til hvor jeg skal kappe det på lengden slik at det flyter best mulig med linjene på sykkelen.

Har begynt å få det litt travelt med å få banesykkelen klar for sesongstart. Første treningen blir nok på Våler første helga i mai, i Malmedalen ligger det fortsatt en halvmeter med snø :/ Nye regler for året, i stedet for A- og B-førere som i fjor skal alle kvalifisere sammen, de beste får kjøre A-finale og de andre kjører B-finale. Det betyr at alle må ha startnummer i samme serie. Tidligere har Superbike hatt svarte tall på hvitbakgrunn, Superstock 600 har hatt blå tall på hvit bakgrunn og B-førere (både 1000 og 600) har hatt hvite tall på rød bakgrunn. Nå skal alle som kjører 1000 ha svarte tall på hvit bakgrunn og alle som kjører 600 skal ha blå tall på hvit bakgrunn. Det betyr at jeg må lakke opp igjen noen felt, satser på å bytte om farger på hele sykkelen men får se hva jeg rekker. Har registrert startnummer, 52 var ledig så da har jeg samme som jeg har hatt før :D

Bilde

Ventilkontrollen på banesykkelen var heldigvis grei, alle innenfor spec eller i alle fall nært nok.

Bilde

Monterte toppdeksel

Bilde

Coiler

Bilde

Ledningsnett, bla. til quickshifteren.

Bilde

Radiatoren har kommet på plass.

Bilde

Et triks for å få opp toppen på gaffelbeina er å løsne den før du slakker opp boltene på styrebroen. Jeg måtte demontere gaflene for å komme til med ventilkontrollen, så da tredde jeg gaffelbeina på plass for å få løsnet toppen. Skiftet oljen, den var greit sliten så det var nok på tide.

Bilde

Gaffel og forhjul montert men ingen bremser. De må jeg gå over grundig da jeg aldri ble helt kvitt problemene med fading.

Bilde

Luftfilterboks på plass.

Bilde

Startet opp for å varme opp oljen for oljeskift. Det blinket FI, så jeg satte den i dealer mode.

Bilde

Feilkode C49 er PAIR valve solenoid malfunction. Greit nok, siden den ligger på ei hylle i kjelleren hos foreldra mine. Har satt inn en motstand i stedet, men har tydeligvis skiplet den mens jeg holdt på å demontere/montere toppdekselet. Ikke noe problem, vet hvor det er og hva det er.

Bilde

Den varme oljen rant lett ut. Litt skitten olje, men ikke noe alarmerende. Har jukset litt med oljeskift, så det var nok på tide nå.

Bilde

Nytt oljefilter sikret med slangeklemme.

Bilde

Tappepluggen sikret med låsetråd.


Sist redigert av inunf den 12 apr 2018 20:27, redigert 2 ganger totalt.

Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Inunf - Ducati!
Legg innLagt inn: 12 apr 2018 18:22 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2593
MC: Ducati ST4S -01
Sted: Sør-Trøndelag
Mye fint å se her =D> =D> Bredere fothvilere på Ducatien? Og ram-air innsug?


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Inunf - Ducati!
Legg innLagt inn: 12 apr 2018 22:27 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4405
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
JK95 skrev:
Mye fint å se her =D> =D> Bredere fothvilere på Ducatien? Og ram-air innsug?


Det blir andre fothvilere på Ducatien ja, men det er banesykkelen det er bilde av her. Har ikke kommet lenger enn prøvemontering på Ducatien, men det kommer bilder når den blir ferdig en eller annen gang. Det er ram-air på den originalt, bare med fryktelig liten åpning plassert bak gaffelen. Satser på at dette hjelper på litt.

Det hører med til historien at onkelen min kjøpte en 1098S omtrent samtidig som at jeg kjøpte SF'en. 1098 er oppgitt til 160 hk mot SF sine 155. Ja, det er barnslig, men det er faktisk ganske bittert. Så jeg må gjøre en liten innsats for å finne de 5 manglende hk'ene :twisted:


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Inunf - Ducati!
Legg innLagt inn: 12 apr 2018 22:42 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2593
MC: Ducati ST4S -01
Sted: Sør-Trøndelag
Skjønner :lol: :thumleft Har selv lest meg opp noe på Ducati.ms i det siste, og sett mange snodige patenter :lol: Synes den ser noe lang ut foreløbig, den du holder på med, spent på å se ferdig produkt :thumleft


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 1913 innlegg ]  Gå til side Forrige 1124 125 126 127 128

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Tommas og 22 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner