tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 1 s.552*

Post by tshansen »

Det er ikke hver dag man har fiskelykken på sin side :evil: Å det er fint lite som er så jævlig irriterende når andre får fisk å en selv ikke får et jævla napp.

Et lite bildehoreri fra helgen på hytten, for de som måtte ha glede av ikke bare motorsykkelrelatert stoff :redface

[youtube][/youtube]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 1 s.552*

Post by ojda »

Detta fixer du Thomas [emoji6]Image


Sent from my iPad using Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 1 s.552*

Post by intruder »

Fine filmer,men kunne gjerne innimellom ha sett litt mer enn et ørlite glimt av idylliske setervanger og desslike ...
Noe ( :-k ) må jo kverulanten finne å kommentere.....

....og glad du er innom Rema og desslike og ikke lever i villmarka på firfisler,tusenbein og annet snacks som enkelte ammrikkanske eventyrere..... :shock: .... :thumleft
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: tshansen - *Styggen i ryggen*

Post by ketilf »

tshansen wrote:Det store Høst eventyret del.01

Det er vel ingen hemmelighet at lysten til å dra på langtur har røsket i meg helt siden TET turen med 10'er banden. Det kribler i skroget etter å få teste ny sykkelen på kjente og ukjente stier rundt om i Norge og utland. Alt er timet og tilrettelagt for årets store eventyr, bare et skift igjen på jobb. \:D/

Vakten gikk unna uten de helt store utfordringene og jeg våkner til en kollega som spiller "dine hender er fulle av blomster" på PA anlegget :roll: I dag går turen nordover mot Måløy og Refviksanden. Som de fleste vet, pleier jeg å få meg en tur opp hit hvert år, men da ofte litt tidligere på sesongen. I år har det ikke passet slik, så da får man ta igjen tapt tur nå. En kjapp tur hjem før jeg ruller videre på E39 mot Lavik - Oppdal

Image

Været er bra, temperaturen er fin og solen prøver å lure seg gjennom et tynt tåkelag. Dette blir en bra dag :D
Vanligvis pleier jeg å kjøre litt omveier i området her, men det er litt oppbrukt og jeg er mest gira på å bare komme meg på tur å heller bruke mere tid lengre nord. Jeg har klokket inn noen veier på GPS'en jeg skal utforske nærmere og heller bruke tid på de. Man vil jo komme fram i anstendig tid å slå opp camp også.

Image

Jeg møter to karer fra Nederland som er ute å lufter syklene sine og kan ikke fortelle meg nok om hvor fantastisk det er her i Norge. Jeg nikker forståelsesfull tilbake og later som jeg ikke har peiling på hva Norge har å by på. Når jeg hører om hvor de har planer å kjøre, må jeg nødt å korrigere litt. Man kan ikke kjøre mot Førde uten å få med seg veien via Dale i Sunnfjord. Jeg fikk ikke snakket med de senere, men jeg velger å tro at de blir å huske han klovnen som anbefalte de tidens detour :plystre

Image

Turen min fortsetter med jevn driv mot Vassenden hvor jeg har planlagt å stoppe for å kikke på de mange jordrasene som er gått den siste tiden. Som sikkert mange har fått med seg på nyhetene, er det flaks at ikke flere menneskeliv gikk tapt denne dagen.
Alltid trist når det går menneskeliv... men det er fortsatt en voldsom nyskjerrighet i meg når det kommer til denne typen hendelser. Får man slikt lengre sør er det jeg som risikerer å stå midt oppi det å lede søk og arbeidet rundt. Da prøver man å oppsøke slike områder å danne seg et bilde av hvordan og hva man kan forvente (om det høres fornuftig ut)

Image

Etter et lite stopp her fortsetter jeg mot Førde og Byrkjelo... et obligatorisk stopp hos Bakar-Jon kommer man seg ikke unna. I England har de fotball, i Sogn og Fjordane har de Bakar Jon :lol:

Image

Det er fortsatt litt tidlig for å ta lunsj, men en god sjokoladebolle må nytes med en kopp kaffe. Så jeg unner meg litt ekstra tid på benken ute, trakter meg kaffe og gløtter så smått på google maps. Veien jeg skal opp å utforske nå kan vise seg å være gjennomkjørbar, men det kan se ut som det er bom to plasser. Jaja, jeg har "hørt" en plass at kjæft er gratis... så her er det bare å prøve seg forsiktig fram. Det står uansett ingen skilt om at det ikke er lov å kjøre her.

Image

Her har jeg lagt å kost meg i noen timer på svingete veier og tenkt at livet er herlig. Men herregud for en effekt det er når man får litt grus under gummilissene og kan gladgasse litt i svingene :twisted: Dette får man liksom ikke gjort ofte nok her på mine kanter.

Jeg ender opp nedi noe som kan ligne som et påbegynt hyttefelt med en bom som dekker hele veien. Jeg er usikker på om jeg hadde kommet forbi her med større sykkel enn 790, da måtte man i så fall ha kjørt litt ut i terrenget for å passere, noe som så ut til å være helt problemfritt. Heller ikke her er det noe skilt som sier at det er privat vei eller forbudt å kjøre. Så jeg antar at dette er en vei som er under utarbeiding for nye hytter og de som blir å eie de på sikt.

Image

Ikke like heldig med Anda - Lote fergen, men de er begynt å gå såpass hyppig at en liten strekk på bena her gjør ingen ting. Prøver også å lese meg opp på det nye bomring - autopass - ferge greiene, men for å si det pent... jeg blir ikke noe klokere når det kommer til Mc. Nå i etterkant har jeg fått sjekket opp i regler og hva man kan gjøre for å "gå klar"

Image

Solen varmer godt på dekk og det kan minne om sydentendenser. Et eldre ektepar ankommer på en eldre BMW RT, de skal på treff i sona Ørskog å lurer på om jeg skal samme veien. Nei, jeg er nok på vei mot kysten å skal tilbringe de neste ukene i skogen. Vi ønsker hverandre god tur og jeg tar meg selv i å glede meg over hvor "lite" mc miljøet egentlig er. Hvor lett man knytter relasjoner til folk å plukker med seg bekjentskaper på veien. Mye av det jeg gleder meg ekstra over når det kommer til mc.

Image

Turen fra Nordfjordeid til Måløy går straka vegen. Ingen spenning, bare meg selv, leken sykkel og nynning av barnesanger som faen ikke slipper tak [-( Dere kan prøve å "se" for dere Dagfin Lyngbø synge om sorte krokodiller..... :roll:
Vel fremme på Campingen er det bare å slenge av seg klærne, smokke opp teltet og jekke seg en pils. Det er noe sexy med to meter mann som står med sleng i stilongsen å prøver å skjule pappakroppen :lol: :lol:

Image

Det skyer raskt over, så jeg er ikke heldig med "foto/film" været, men jeg har mange minner å gå på herifra... så det gjør ingen ting å nyte en pils til bølger som slår innover land og litt skyer på himmelen.

Image

Det blir ikke veldig seint på meg i kveld, jeg kryper tidlig inn i teltet hvor jeg prøver å finne system på hvordan jeg skal oppdatere eventyret underveis. Et par telefoner, et par pils og litt tekniske greier gjør at jeg helt glemmer å bardunere opp teltet. Ja altså ekstra barduner for å sikre det mot vind. Det er tidenes amatørfeil her oppe. Alle som har teltet i sona her vet hvor fort vær og vind snur. Så unge lovende går til sengs med sval bris i topplokket og lykkelig uviten om været som er i ferd med å treffe land.

Image

MEN!! det skal dere få høre mer om i neste avsnitt... Dette blir en episode basert greie med det jeg har av bilder fra turen. Noen av dere har sikkert sett filmene jeg har laget, men legger de med i bunnen av hvert avsnitt hvor det passer seg slik.

[youtube][/youtube]
Tusen takk for et meget bra turreferat, og bildene dine er i en egen klasse Tshansen :thumleft Mye rart som legges ut både her på forumet og på mcsiden, men dette er juvelene som bidrar til at man likevel bare må følge forumene. Ser det er mye videoproduksjon også, men håper du fortsetter å knipse slike bilder som du har lagt ut her. Har også vært artig å følge din reise fra tung ADV til mer håndterlig offroadredskap. Dine grusturer inspirerer og jeg har selv vært inne på tanken med å nedgradere motorstørrselse, men i og med at jeg gikk på en smell og handlet en 1250 GSA her i høst blir slankeprosjektet lagt på vent :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Styggen i ryggen*

Post by tshansen »

ketilf wrote: Tusen takk for et meget bra turreferat, og bildene dine er i en egen klasse Tshansen :thumleft Mye rart som legges ut både her på forumet og på mcsiden, men dette er juvelene som bidrar til at man likevel bare må følge forumene. Ser det er mye videoproduksjon også, men håper du fortsetter å knipse slike bilder som du har lagt ut her. Har også vært artig å følge din reise fra tung ADV til mer håndterlig offroadredskap. Dine grusturer inspirerer og jeg har selv vært inne på tanken med å nedgradere motorstørrselse, men i og med at jeg gikk på en smell og handlet en 1250 GSA her i høst blir slankeprosjektet lagt på vent :D
Veldig hyggelig å høre, takk skal du ha :-P
Høstturen vil komme fortløpende utover høsten nå, og etterhvert blir nok TET turen med Pål og Kjetil å dukke opp i bildeform.
Video har tatt litt mye av tiden min, da jeg har lekt meg mye med redigering og lære meg hvordan kamera og program fungerer ilag. Men målet mitt er å kombinere begge deler :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 1 s.552*

Post by intruder »

For å presisere: Er veldig fornøyd med referatene dine gutt...
Som en arbeidskamerat sa i gammeltida.....
Er som en av illsint veps avenogtell...Jager du `n ut gjennom et vindu er `n innatt gjennom et annet før du vet ordet av det ! :redface :redface
og....jeg lurer på deg i kulissene.. :shock:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 1 s.552*

Post by tshansen »

Det store Høst eventyret del.02

Image

Det siste jeg så før jeg la meg i går kveld, en rolig camping... den svake støyen fra mennesker som prater, ler og koser seg på campingen...Veeeel! Det gikk ikke mange timene før unge lovende Hansen våkner av at teltduken pisker han i trynet. Hva i Hel&$"#%.... det blåser, regner og er helt forbanna texas. Hadde det ikke vært for at teltet stod med kortenden mot vinden, hadde det nok røket denne natten.

Det første som slår meg er at teltet er ødelagt... hva gjør du nå? hvor søker du tilflukt? står sykkelen enda? man hører campingstoler og annet knask leke pingpong mellom bobilene som står parkert borte med sanitærbygget. Jeg ser en lysstråle mot teltduken og unger som griner. Den franske familien som hadde telt ved siden av meg, ble tatt på sengen de også.

Det er bare å stupe ut å redde det som kan reddes. Jeg får bardunert opp teltet, jepp i boxer og hodelykt :lol: Når jeg omsider kommer meg inn i teltet igjen, er jeg ferdig dusja og klar for soveposen igjen. Fy faen for en amatør tabbe, men men.... learning by doing.

Image

Etter å ha ryddet ned camp, fått seg en kjapp matbit på Rema ett tusen i Måløy går turen videre mot Geiranger. Jeg kjører videre mot Naustdalsetra og den nydelige grusveien som går over til Bjørkedal.

Image

Fra Måløy og hit er det ikke veldig spennende vei, men akkurat nok svinger til at man koser seg i mellom 80 og 100 på mopeden. Jeg svinger inn på skistadion som ligger i starten på denne veien. Er du i sona kan jeg absolutt anbefale å kjøre her i stedet for Stigedalen. En leken smal grusvei med fantastisk natur rundt.

Image

Det blir noen stopp oppi dalen her. Veien er tidvis veldig "humpete" akkurat som det er små bratte bakker hele tiden, så man kan hoppe og leke seg litt her under kontrollerte forhold, er jeg blitt fortalt :plystre Hørt at det er ganske artig å løfte framhjulet litt på toppen av bakken å wheelie ned. Men slik er naturligvis forbeholdt ungdomen [-(

Image

Jeg fyller på med vann i elven, vet det er snakk om harepest i år... men jeg tar en sjanse. Kaldt, friskt fjellvann..... finnes ikke maken til eventyrsmaken.
Jeg fortsetter ned på E39 og videre på gamleveien mot Fyrde hvor de berømte Paddene er gjort plass til :roll: før jeg fortsetter videre mot Sæbø.

Image

Nok en fantastisk dag på 2 hjul. Helt greit at det er litt lett overskya, det hindrer den verste varmen.

Image

Image

Det er noen minutter til fergen skal gå, så jeg rekker å kikke meg litt rundt i bygda. Hjelpe meg så flott her er. Fjord, høye fjell og storslått natur gjør noe med meg. Vet det arrangeres noe vinter greier her for ski og randonee folket. En eller annen festival som jeg har vurdert å være med på. Ikke umulig at jeg blir å hive meg rundt på dette i vinter.

Image

Peder vinker oss omsider ombord i fergen, asken fra jubben har satt seg fast i natogenseren som har x antall striper og propeller på skuldrene. Når du har den rangen å vinker ombord bilister, da er det ikke mye bemanning :lol:
Skuffelsen var stor når jeg hører den automatiske tale greien for sikkerhetsprosedyrene ombord. Hadde et lite håp om en lite show i kiosken hvor Peder gjør som flyvertinnene :lol:

Jeg befinne meg i Hjertet av Sunnmørsalpene, rett før jeg triller inn på parkeringen til hotell Union kikker jeg lengselsfullt opp på Slogen, det river i sjela at jeg enda ikke har vært oppe her enda :redface

Image

Vet ikke om dere husker når Truls Svendsen skulle overnatte her på den hurtigrute turen? Det sies at det spøker her, å det har jeg ikke vondt for å tro. Det er noe creepy med hele stedet :-#

Image

Jeg fortsetter turen videre forbi Lyngstøylvatnet og "oppover" Norangsdalen, hjelpe meg for et skue. Jeg har kjørt her før, men det er lenge siden. Jeg er faen meg like fascinert jeg som turistene er. Helt utrolig hvor mye magisk Norge har å by på rundt om =D>

Image

Jeg kommer meg ned igjen på Fv60 hvor jeg har to alternativer, enten mot Stranda og to ferger før jeg er i Geiranger. Eller kjøre via Stryn og kjøre litt kjedelige Oppstryn før man kommer seg over til Geiranger. Jeg skulle vært innom å handlet litt i Stryn, samt at det tar minst tid. Elle melle, Stryn it is!

Image

Turen fra Hjelle, etter Oppstryn og videre mot Geiranger byr på noen små innslag av eventyr de også. Jeg lar meg ofte fascinere av tanken på hvem
som har bodd her oppgjennom tidene, hvordan områdene ble brukt og hvor hinsides med arbeid det må ha vært å komme seg hit før det var vei :-s

Image

I det jeg kommer ut av siste tunnelen før jeg skal ta til venstre mot Geiranger begynner det å rykke kraftig i fotohånden. Jeg vet jeg har 100vis av bilder fra samme sted før, men jeg må virkelig ta meg sammen for å ikke gå amok med kamera :roll: Jeg skal opp igjen samme vei i morgen, så jeg trøster meg med den tanken.

Image

Jeg syntes ofte det er artig å ta bilder fra stedene de mest kjente bildene blir tatt. Her er det til tider texas og det går i ett banka kjør på alle mulige språk. Få gir inntrykk av å forstå hverandre, men gestikulering skjønner de fleste :lol:

Image

Det er jo lett å se hvorfor de oppfører seg som tullinger å bare MÅ ha et bilde, eller selfie :roll:

Image

Jeg "sjekker inn" på Geiranger Camping, som jeg er blitt veldig fan av. Gode sanitær anlegg, gratis wifi som dekker hele plassen og man ligger midt i smørøyet.

Image

Jeg slår av en prat med de tyske jentene som har slått opp telt ved siden av meg og er tydelig interessert i motorsykkel. Jeg er usikker på hvor mye av innholdet i de to vinflaskene som står på bordet som er igjen i flaskene. Men frekvensen på praten kan tyde på at det nærmer seg tomt :lol: Jabbsaft gjør underverker for selv den mest introverte

Image

Det blir ikke så sent i kveld heller, er litt sliten etter forrige natts uvær. Så jeg kryper meg omsider inn i teltet, tryner på puten, oppdaterer sosiale medier og forsvinner inn i trallala land.....zzzzzz

I neste kapittel blir jeg å fortelle litt om hva som skjedde når ryggen min røk, turen videre mot Vågamo og Norske TET.... Følg med :lol:

Blir ikke video før i slutten av neste kapittel :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by Tommas »

Takk for at vi får være med på reisen!

Flotte bilder :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by ashland »

Endelig fått tid til å oppdatere meg på tur referatene dine :D

Går aldri lei av de områdene av Norges Indrefilet
Takk for du deler :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by Kant1 »

Aaaaahhhh deilig å være med på tur =D> :D
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

Fikk en veldig ålreit mail nå i kveldinga.... greit med en liten opptur etter å ha vært med tannlegen. Faen meg voldtatt i både kjæften og lommeboka :evil:

Han Lukas i Olmaxmotors har utbedret bead breakeren til dekkverktøyet som vi har handlet. Så han ville gjerne sende meg en ny som takk for god reklame på youtube :redface Bare den delen som knekker ned kanten på hjulet, ikke hele maskina :roll:
Det må jeg si er kjempe god service og over all forventning. \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by JK95 »

Det er jo svært innafor =D>
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

Ja, jeg forstod ikke helt hva som var annerledes, men forstod det slik at det var noe med vinkelen som skulle gjøre jobben mye lettere? :-k Noe jeg mener var ganske lett fra før... men vi får se når delen kommer å sammenligne med det jeg har fra før :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by JK95 »

Spent på å høre, virker jo som en ganske genial sak :-k Når har jeg ikke klart å slite ut den resten av Roadtec01 som jeg trodde skulle være borte før HPR enda, grunnet både sykkeltrøbbel og bilferie :redface Men neste år, da skal minst ett dekksett bøte med livet :twisted:
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by intruder »

Ble skikkelig voldtatt av tannlegen i 1974..følgen ble innsatt gebiss i ettertid...både ova og nea.... :---)
Kanskje en følge av dette at jeg slenger så mye drittkjeft.... :redface :redface

Siterer forfatter Hallstein Bronskimlet i Flåklypa Tidende; :lol:

"Hils eders hustru og Charmante børn",,,,,,, :smt007



unnskyld at jeg blander meg borti samtalen deres,gutta..........
Locked