tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by ojda »

biker7 wrote:Gir en liten pekepinn ihvertfall :) Er visst fra boka "Strøm om bord" av Jon Winge om båt, men angående spenning/volt så skulle det vel bli det samme på alle våt-batterier!! batterier vil jeg tro.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Palma »

biker7 wrote:Ellers så fant jeg dette sitert fra noe skrevet i ei eller anna bok.. :

"12,7 V= fullt batteri

12,3 V= halv kapasitet

12,0 V= ca en tredjedel tilbake, batteri må lades omgående

11,7V= helt flatt og kanskje ødelagt batteri. Det kan muligens reddes ved øyeblikkelig lading om det ikke har stått for lenge. "
Mitt fullada batteri viste just nu 13,56V, men det sitter på en BMW og da \:D/ Og både batteri og det diggitale multimeteret er fra BILTEMA :-#

Det forrige BT-batteriet (kr 650,-) hadde jeg på Betty i 4 sesonger (bytta for sikkerhetsskyld), sto alltid i sykkelen, uten fett på polene og med litt vedlikeholdslading et par ganger ila vinteren.

Men 12,7 V stemmer bra det, så boka er rett Biker7 :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Nå satt jeg batteriet på lading, for å være sikker på at det er fullt.... koblet det fra ventet en times tid og sjekket spenning på batteriet... 12.8V :-k :-k
Så hvordan skal jeg tolke det da?
Det viser jo at batteriet er fult? Jeg får sporadiske "spenningsvarsler" fra sykkelen? :-s Jeg har jo ikke peiling på dette
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by biker7 »

Palma wrote: Mitt fullada batteri viste just nu 13,56V, men det sitter på en BMW og da \:D/ Og både batteri og det diggitale multimeteret er fra BILTEMA :-#
UTEN noen lader tilkoblet da "I presume".. :roll: ;-)
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Palma »

biker7 wrote:
Palma wrote: Mitt fullada batteri viste just nu 13,56V, men det sitter på en BMW og da \:D/ Og både batteri og det diggitale multimeteret er fra BILTEMA :-#
UTEN noen lader tilkoblet da "I presume".. :roll: ;-)
Ja, jeg hadde akkurat kobla fra, så det var heilt mætti strøm. :thumleft Har sikkert sunket nå
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by mekkern »

tshansen wrote:Nå satt jeg batteriet på lading, for å være sikker på at det er fullt.... koblet det fra ventet en times tid og sjekket spenning på batteriet... 12.8V :-k :-k
Så hvordan skal jeg tolke det da?
Det viser jo at batteriet er fult? Jeg får sporadiske "spenningsvarsler" fra sykkelen? :-s Jeg har jo ikke peiling på dette
Full ja...
Men litt forskjell på en full 1.5 liter og et fullt fingerbøll...
Hvor mye energi du har lagret sier det ingen ting om..
Sett på tenningaog lyset- hva er spenninga da?
Og etter et par minutter med lyset på.?
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by mekkern »

Eller gi faen i alt dette tullet og smekk inn et nytt.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

mekkern wrote:Eller gi faen i alt dette tullet og smekk inn et nytt.
Hahahaha..... Det enkle er ofte det beste! Det er vel nå jeg skal si..... SIR, YES SIR =D>

Vi får ta eventuelle som kommer om det ikke løser seg med nytt batteri.... Å kaste vekk en dag på piss jeg strengt talt ikke trenger, men jeg får så jævlig oppheng på ting jeg ikke forstår. Vil liksom skjønne greia å resonere meg fram til riktige ting :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by biker7 »

Gikk for morroskyld ut i garasjen nå, og tok en uformell måling av batteriene som sitter i mine kjøretøy :) :

Mercedesen: 12,52 volt.
Var helt nytt batteri ved kjøp for 11 mnd. siden. Ble ladet for ca ei uke siden. Greit å lade denne innimelom,
spesielt på vintern, for går hovedsaklig på småkjøring.

Dominatorn : 13,06 volt.
ca 8 år gammelt BILTEMA :shock: gel-batteri, som blir ladet noen ganger i løpet av vinteren. Ble ladet nå fredag til lørdag (i går).

Tracern : 12,72 volt.
OEM-batteriet som satt i ved kjøp 3 år siden, som blir ladet noen ganger i løpet av vinteren. Ble ladet nå fredag til lørdag (i går).

Er da brukt C-Tec vedlikeholds-ladere på alle batteriene.


Og konklusjon bli vel da: BILTEMA er best !!! :shock: :thumleft :thumleft :lol: ;-)
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Tommas »

Jeg har flere ganger snublet borti batterier som har tilsynelatende ok volt, men ikke lenger evner å levere godt med amp til start. Tror et nytt batteri (når man begynner å miste tilliten til det...) er en billig forsikring.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Tommas wrote:Jeg har flere ganger snublet borti batterier som har tilsynelatende ok volt, men ikke lenger evner å levere godt med amp til start. Tror et nytt batteri (når man begynner å miste tilliten til det...) er en billig forsikring.
Ja, det tror jeg også... der hvertfall den enkleste feilkilden.... Helt unødvendig å tenke mer på om hvis ka men.... Bytte batteri, så får vi heller se om problemet fortsetter. Skulle det gjøre det, da er det lettere å feilsøke videre :-p
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Tok turen rett ned på Ride å fikk meg nytt batteri i dag morres! Gleden var stor når alle symptomer forklart tidligere var helt borte... litt skruing til, rydde litt i den klasen med ledninger rundt batteriet også laget meg to dreneringshull i den oppbevarings saken under salen!

Når jeg først var i gang tok jeg å justerte bagasjeløsning min, samt testa den nye pakksekken fra Biltema!

Image

Godt fornøyd så langt! Par småjusteringer til så er vi i mål

Image

Image

Med 8 grader er lysten på tur stor! Men vi får smøre oss med tålmodighet en liten stund til!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Kant1 »

Det der må jeg si ser fristende ut, jeg var like ved å sette ut på årets Lindesnestur i forrige uke. Litt på trass, om ikke annet.

Men som vi alle vet så ødelegger jo ungene for mye morro, så jeg prioriterte å hjelpe guttungen mens det var opphold og plussgrader. :roll: jaja vi kan få en lang sesong her vest i år. . :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Kant1 wrote:Det der må jeg si ser fristende ut, jeg var like ved å sette ut på årets Lindesnestur i forrige uke. Litt på trass, om ikke annet.

Men som vi alle vet så ødelegger jo ungene for mye morro, så jeg prioriterte å hjelpe guttungen mens det var opphold og plussgrader. :roll: jaja vi kan få en lang sesong her vest i år. . :thumleft
Ja, om den lille kuldeperioden som er meldt å ankomme til helgen holder seg mildere enn først antatt og det kan komme skikkelig vestlandsregn å ta vekk saltet. Så er det faen meg liten sannsynlighet for at vi ser noe særlig mer snø i år \:D/ \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by biker7 »

Bagasjeløsningen på bildene over: Er det det eneste du skal ha med deg når du legger ut på TET-kjøringa di ??
Må i så tilfelle si at det er "litt" forskjell fra et full-lastet GS-lokomotiv :shock: :lol: ;-)
Locked