tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by knutk »

tshansen wrote:
knutk wrote: Har ikke ment hva noen skal velge med hensyn til mebran eller ikke. Ville bare poengtere fordeler og ulemper. Selv er jeg såre fornøyd med Gortex støvler, og for min type kjøring anser jeg Gortex som en stor fordel. Men jeg kjører kun steder hvor motoren skyver sykkelen. For ferdsel i ulendt tereng finnes der helikopter...
:lol: :lol: Hahaha... helikopter :-D Nei, jeg bare tenker litt høyt. For selv om det er kjekt med stive sko, så skal jeg tross alt toure en del med de også. Å man kommer ikke unna at vantette sko er absolutt en fordel enn så lenge. Kan hende bruket forandrer seg underveis, men da får jeg heller investere i ett sett til med sko. :-k
Man kan gjøre en ting på mange måter, og det meste funker. Blir nok mest et spørsmål om komfort.

For egen del har jeg 3 par støvler. 1 par som brukes i varmt vær, ordinære kjørestøvler som blir brukt oftest samt Adventurestøvlene som jeg bruker når jeg forventer å kjøre på veier hvor jeg står og kjører.
For stående kjøring er det mye bedre å kjøre med støvler hvor sålen er litt stiv samt at man har ekstra god støtte for ankelen, og det virker som vi ser likt på den delen. Men samtidig synes jeg at Adventurestøvlene er tilstreklig komfortable, så en hel dag med blandet kjøring er absolutt ingen problem. Dog er støvlene så tylkke rundt leggen pga. ekstra beskyttelse at Rukka buksa ikke lar seg bruke. Klimbuksa derimot funker perfekt.

Å traske rundt med Adventurestøvlene går greit på flatt underlag, men har man ambisjoner om å kombinere MC tur med fottur i tereng ville jeg ta med et par ekstra sko.
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by ole m. »

Har kjøpt meg Sidi Adventure 2, som er støvler med Gore-Tex. Har brukt dem et par uker, og de fungerer så langt meget bra. Føles stive nok, og er komfortable på mine føtter. Men måtte opp en størrelse større enn jeg pleier å bruke.

Image

Adventure-støvlene brukes så langt til gruskjøring, hvor man er på tur med stopp og pauser, og det blir gjerne litt gåing også. Ellers har jeg mx-støvler til motocross og enduro. De siste jeg skaffet meg var Sidi Crossfire 3, som er vesentlig stivere enn Adventure-støvlene. Men de er ikke vanntette.

Image

For meg blir det forskjellige støvler til ulik bruk. Til gruskjøring er Adventure-støvlene fra Sidi så langt svært gode for meg. Folk er forskjellige, og føtter er forskjellige. Man må nesten bare prøve seg frem, etter hvert lærer man hva man foretrekker.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

ole m. wrote:Har kjøpt meg Sidi Adventure 2, som er støvler med Gore-Tex. Har brukt dem et par uker, og de fungerer så langt meget bra. Føles stive nok, og er komfortable på mine føtter. Men måtte opp en størrelse større enn jeg pleier å bruke.

Adventure-støvlene brukes så langt til gruskjøring, hvor man er på tur med stopp og pauser, og det blir gjerne litt gåing også. Ellers har jeg mx-støvler til motocross og enduro. De siste jeg skaffet meg var Sidi Crossfire 3, som er vesentlig stivere enn Adventure-støvlene. Men de er ikke vanntette.


For meg blir det forskjellige støvler til ulik bruk. Til gruskjøring er Adventure-støvlene fra Sidi så langt svært gode for meg. Folk er forskjellige, og føtter er forskjellige. Man må nesten bare prøve seg frem, etter hvert lærer man hva man foretrekker.
Jeg ser de sidi Crossfire blir anbefalt stort sett over hele fjøla... Virker som solide sko, men det første som slår meg er at disse blir noe stiv til mitt bruk (enda) Det vil jo bli mye touring og ikke minst kjøring som ikke er like ekstremt. Så jeg tror jeg vil prøve å sikte meg inn på sko som er stive nok til gruskjøring og litt offroadkjøring. Skulle bruket forandre seg mer til det ekstreme, blir jeg nok nødt å ha to par jeg også.... :-k

Takk for innspill :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Jeg forstår det slik at det er en grei løsning å bruke vanntette sokker under mx sko som ikke er vanntett... men hvordan fungerer dette i praksis over mange dager eller lengre kjøring? Noen som vil dele erfaringene sine? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Busa Trond »

Har kjørt mange år på Sidi Adventure, helt knall og vanntette.
Har for det meste brukt Alpinestars Tech 7 Enduro i år, blitt glad i dem. Passer foten min bedre en Sidi og Crossfire.
Dem skal ikke være vanntette, men har ikke blitt våt på GSAen med dem. Men når dem først blir våte når jeg har vasset, blir dem ikke tørre over natta nei.
På Island turen brukte vi Sealskinz sokker. Dem puster ganske bra og holder beina tørre om du ikke får vann over toppen på dem. Får du vann opp i dem, vil ikke vannet komme ut igjen men da holder du deg varm på føttene. Var litt morro å ta på seg våte sko og sealskinsokker, og var like tørr på beina etter endt dag.

Tror disse "cross støvlene har reddet beina mer en en gang, både i fart og stille velt. Også så mye bedre å stå kjørende med. Litt tilvenning krever dem, men skal du ut i ulendt terreng er det det som duger.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Fikk bagasjeløsningen min fra Ledena.no i dag! Å jeg må si at jeg er meget fornøyd så langt! Ble rett og slett utrolig bra...

Image

Image

Image

Nå kan jeg sikkert justere hele løsningen litt fram mot styret, men da blir det mindre plass mellom hel og bunn av bagasje! Mulig jeg blir nødt å investere i det heatshield beskytter greiene de selger.

Image

Image

Den kartmappen som er festet på toppen av tankvesken er litt i veien når jeg reiser meg, så mulig den må ligge igjen hjemme

Image

Image

Dette syns jeg selv sykkelen kledde godt! Skal se hvor mye jeg får med meg i løpet av kvelden! Ikke umulig jeg må tenke nytt når det kommer til pakking og hva en skal unne seg av luksus :lol:

Image

Fy flate! Nå gleder jeg meg til tur igjen! Litt kjedelig å sette sykkelen inn for vinteren i dag, men det er meldt minusgrader fra torsdag! Så vi får si oss fornøyd
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Trondgv »

Den bagasjeløsningen så jo meget bra ut! Du bør klare å få med deg alt du trenger i de baggene der. :thumleft

Angående kjøresko så bruker jeg for øyeblikket TCX X-Desert. Har alltid holdt vannet ute og de er passelig stive! Jeg kjøpte dem "brukt" av en kar som kun hadde kjørt et par turer med dem før han solgte sykkelen. De var stive til å begynne med, men ble litt bedre etterhvert, men til vanlig gruskjøring er de mer enn stive nok, syntes jeg. Jeg fikk jo krasjtesta dem for noen uker siden og fikk sykkelen oppå foten, uten at det ble noe mer enn antydning til et blåmerke. Med touring skoene jeg har hadde jeg kanskje endt opp med brukket fot, da de ikke har noen som helst form for støtte eller beskyttelse. Jeg kjører ikke med annet enn disse, og de er behagelige selv etter å hatt dem på hele dagen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Ble en liten prøvepakking... :-D

Image

Dette er hva jeg pleier å ha med på en lengre motorsykkeltur.

Image

Jeg må legge igjen crocks eller stolen min for å få plass til liggeunderlag i sideveskene.
Telt eller køye og sovepose må jeg ha i en pakksekk på hekken! Jeg er overrasket og litt sjokkert at jeg fikk med alt.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
KjetilH
Posts: 95
Joined: 08 Apr 2018 16:20
MC: BMW R1200GS Rallye

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by KjetilH »

tshansen wrote: Image
De veskene passet helt utmerket til sykkelen... Meget bra :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by mekkern »

tshansen wrote:

Image

Fy flate! Nå gleder jeg meg til tur igjen! Litt kjedelig å sette sykkelen inn for vinteren i dag, men det er meldt minusgrader fra torsdag! Så vi får si oss fornøyd
men ser ut som det er nødvendig med vanntette greier på andre sia av fjellet ja.... her er det nesten like tørt som i sommer.... :plystre
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Ja så beriket dere er med svingete veier og fantastisk utsikt, kan det liksom bare være tørt :lol: :lol: Her på disse kanter nytter det ikke med annet enn vanntett... Det har jo faen meg trollet ned ny nedbørsrekord igjen! :-s
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by ole m. »

Du får jo gjerne leve i den tro at det ikke er svingete veier her på Østlandet, men at vi har tørt og greit vær har du visst fått med deg.

Og du som er nyfrelst gruskjører, hvor mange meter med grusveier er det dere har der på Vestlandet igjen? 8)
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Trond_V »

Har asfalt på veiene våre vi ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

ole m. wrote:Du får jo gjerne leve i den tro at det ikke er svingete veier her på Østlandet, men at vi har tørt og greit vær har du visst fått med deg.

Og du som er nyfrelst gruskjører, hvor mange meter med grusveier er det dere har der på Vestlandet igjen? 8)
Jeg lever ikke i en tro om noe som helst... Det er ikke svingete veier på østlandet! Tørt og greit er ikke noe problem så lange man har utstyr som holder regnet ute... Klim'en gjør jobben sin + litt til :-) Det er eneste minuset med vest kontra øst... mengden med grus! Men sist jeg sjekka, holdt ikke Vidar på med aktiv gruskjøring :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by mekkern »

tshansen wrote:
ole m. wrote:Du får jo gjerne leve i den tro at det ikke er svingete veier her på Østlandet, men at vi har tørt og greit vær har du visst fått med deg.

Og du som er nyfrelst gruskjører, hvor mange meter med grusveier er det dere har der på Vestlandet igjen? 8)
Jeg lever ikke i en tro om noe som helst... Det er ikke svingete veier på østlandet! Tørt og greit er ikke noe problem så lange man har utstyr som holder regnet ute... Klim'en gjør jobben sin + litt til :-) Det er eneste minuset med vest kontra øst... mengden med grus! Men sist jeg sjekka, holdt ikke Vidar på med aktiv gruskjøring :-)
Har nok blitt noen mil på meg i år også. Mest med Hysa og Xl`n. Selv om jeg ikke har campet og spist mygg ståede på sykkelen så har det nok rundet et stykke,men støvet og brannfaren har bremset en del i år.
Om det kvalifiserer til aktiv eller ikke bryr meg ikke så mye.. ;-)
Locked