tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

DrGreve wrote:Jeg lurer på hvordan en 2 meters lang slamp ser ut på den lille hesten...? Får litt assosiasjoner til en lang gubbe på en minihest :)
Den er ikke så liten serru... Men skjønner hvor du vil hen :lol: :lol: Se om det ikke er mulig å ta et bilde når jeg sitter på sykkelen... ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Fikk jaggu svidd av noen kroner til på tampen av sesongen. Hva skal man kalle dette da? Baggasjeløsning må mann uansett ha.

Jeg gjorde som Snikkeren å kjøpte meg Blizzard sine Saddle bags fra Ledena.no

Image

Disse er vanntett og de som passer sykkelen min best. Kikket på et par andre alternativ, blandt annet mosko moto, men de hadde ikke noen god løsning som var stor eller liten nok. :-k Wolfman er også populært, men finnes ikke vanntett, derfor helt uaktuelt.

Plukket med meg en tankveske i samme slengen. Vanntett og minst mulig. Vil strengt talt klare meg uten tankveske, men veldig greit når man skal ha med kamera på de lengre turene, samt solbriller, lommebok osv.

Image

Da er det bare innkjøp av GPS som gjennstår, men det får vi ta utpå nyåret i håp om at prisene skal synke litt, eller jeg kommer over et bedre tilbud på finn.no
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Busa Trond »

Har Blizzard small på KTMen. Viktig å ha så lite som mulig med. Telt, sovepose, tarp, stol og div+, Kriega20 med mat og konjakk så kjører du lett.ImageImage

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by hakhap »

Denne, Premiere Rush CC, kom nå i siste oppdateringen av Creative Cloude min, kanskje passer deg som handen i hansken?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Busa Trond wrote:Har Blizzard small på KTMen. Viktig å ha så lite som mulig med. Telt, sovepose, tarp, stol og div+, Kriega20 med mat og konjakk så kjører du lett.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Du er en kostbar mann å kjenne Trond :lol: :lol: Jeg ryker på smell etter smell. Ja jeg vil prøve å kjøre så minimalt som mulig, derfor jeg gikk for Large modellen, så jeg får mest mulig ned på sidene og forhåpentligvis ingen ting på toppen. Men jeg kommer ikke unna at jeg må ha litt mer plass enn de 2 x 6L som smal rommer. Stol, køye eller telt, crocks, kokemuligheter og et skift med ekstra tøy.... Man blir å lukte hyse på tur, da er det greit å ha et skift så man får byttet underveis :lol:

Får prøvepakke det jeg pleier å ha med, kutte ned på mengden også pakke på nytt. Jeg er innstillt på at jeg må kutte en god del i luksus, Skulle L bli "for stort" går jeg for Medium. :thumleft
hakhap wrote:Denne, Premiere Rush CC, kom nå i siste oppdateringen av Creative Cloude min, kanskje passer deg som handen i hansken?
Dette minnet veldig om Imovie, men jeg skal sjekke den ut... virker lovende og veldig enkel :thumleft Takk for tips
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by knutk »

tshansen wrote: …..
Ja jeg vil prøve å kjøre så minimalt som mulig, derfor jeg gikk for Large modellen, så jeg får mest mulig ned på sidene og forhåpentligvis ingen ting på toppen. Men jeg kommer ikke unna at jeg må ha litt mer plass enn de 2 x 6L som smal rommer. Stol, køye eller telt, crocks, kokemuligheter og et skift med ekstra tøy.... Man blir å lukte hyse på tur, da er det greit å ha et skift så man får byttet underveis :lol:
.......
Med 2 x 6L får du akkurat plass til kaffekoppen og Borat-trusa....

Man kan ikke forvente å benytte samme pakk-lista som tidligere når man går fra GSAs alukofferter til myke fingerbøll. \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

knutk wrote:
Med 2 x 6L får du akkurat plass til kaffekoppen og Borat-trusa....

Man kan ikke forvente å benytte samme pakk-lista som tidligere når man går fra GSAs alukofferter til myke fingerbøll. \:D/
Nei, derfor jeg gikk for lagre modellen, her snakker vi 12 liter på hver side, noe som også er et langt steg tilbake i forhold til alu kofferter, men når det er sagt! Så jeg aldri måtte pakke fornuftig i alu kassene! Der får man med alt :lol: men til mitt bruk blir 6 liter alt for lite
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by knutk »

tshansen wrote:
knutk wrote:
Med 2 x 6L får du akkurat plass til kaffekoppen og Borat-trusa....

Man kan ikke forvente å benytte samme pakk-lista som tidligere når man går fra GSAs alukofferter til myke fingerbøll. \:D/
Nei, derfor jeg gikk for lagre modellen, her snakker vi 12 liter på hver side, noe som også er et langt steg tilbake i forhold til alu kofferter, men når det er sagt! Så jeg aldri måtte pakke fornuftig i alu kassene! Der får man med alt :lol: men til mitt bruk blir 6 liter alt for lite
Da får du så mye plass at du kan leie ut den ene som hybel \:D/ \:D/

Spøk til side, det går nok greit :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Dere som har prøvd litt forskjellige sko.... Hva skal man velge? Eller hvor stive sko skal man velge?

Image

Disse har jeg nå, å de er alt for myk..... De var noe stiv med en gang de var nye, men etter en sesong ble det rimelig slafsete. Sliter veldig med at jeg blir sliten under foten og i leggene ved mye stående kjøring.

Så spørsmålet mitt er.... Er det "nok" å gå for en adventure/enduro støvel med en klemme esktra, eller bør man gå helt opp til en cross sko? :-k Minuset med cross skoene er vel at de ikke finnes vanntett? Å det er jo helt sjanseløst i utgangspunktet!

Har kikket på disse....

Image

Eller alternativt Alpinestar sine (lett å få tak i her i Bergen)

Image

Alpinestar skoa har bare 2 hemper, men får latterlig mye skryt på det store interenettet.... Men er de stive nok? :-k :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by knutk »

Der finnes nok like mange meninger som føtter.

Selv valgte jeg disse:
https://www.sportsbikeshop.co.uk/motorc ... rod/106707
Image


De ble valgt pga:
- Goretex
- Øvre stramming med klemme. Borrelås vil gi en løsere støtte for leggen.
- Ekstra beskyttelse rundt hælen
- Generelt god beskyttelse for nedre del av foten.
- Pris.

Støvlene føltes stive i begynnelsen. De er fortsatt litt stive, men det går greit å gire selv om de er litt høye over rista. Passformen er ypperlig for min fot og de kjennes komfortable på foten selv på slutten av lange dager.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Kant1 »

Når vi drog til Portugal med Touratech i vinter, var der stående ordre om å ha skikkelige cross/endurostøvler.
De fleste Adventure støvler er for myke, når kjøringa blir krevende
Men det koker vel ned til hvor man skal kjøre. Skal man ut på realle kyrastier, uten kompiser, og langt av lei, så er vel cross-støvler det beste og tryggeste.
Er jo mulig å ha vanntette sokker, det er jo et godt BusaTricks fra Islandsturen i sommer.
Selv kjører jeg mest med Alpinestars Toucan adv.støvler, jeg kan stå og kjøre med dem hele dagen, og de er potte tett i all slags vær.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by knutk »

Når det gjelder vanntetting av støvler er det viktig å tenke på en ting. Goretex er fint for kjøring i regnvær. MEN om man kjører under forhold hvor støvlene uansett blir våte inni, som for eksempel ved kryssing av elver kommer ulempene med Goretex fram, nemlig at om de først har blitt våte på innsiden bruker de mye lenger tid for å bli tørre. Da er det bedre å bruke støvler uten membran og heller bruke vanntette sokker, ala Sealskin.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Ja, men når jeg ser antall mil kjørt og hvor mange elvekryssinger man har i løpet av et år, spesielt så djupe, er det liten tvil om at vantette sko har sine fordeler. Jeg bor tross alt på vestlandet :lol: :lol:

Men blir det ikke veldig kaldt på bena selv om man har vanntette sokker? Våte sko 14 dager på tur høres ut som en trivelig odør i teltet på kvelden. :roll:
Kjekt å få prøvd sko også vettu... faen ikke en kjæft som har min størrelse inne, så må bestille sko hver gang :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by knutk »

tshansen wrote:Ja, men når jeg ser antall mil kjørt og hvor mange elvekryssinger man har i løpet av et år, spesielt så djupe, er det liten tvil om at vantette sko har sine fordeler. Jeg bor tross alt på vestlandet :lol: :lol:

Men blir det ikke veldig kaldt på bena selv om man har vanntette sokker? Våte sko 14 dager på tur høres ut som en trivelig odør i teltet på kvelden. :roll:
Kjekt å få prøvd sko også vettu... faen ikke en kjæft som har min størrelse inne, så må bestille sko hver gang :roll:
Har ikke ment hva noen skal velge med hensyn til mebran eller ikke. Ville bare poengtere fordeler og ulemper. Selv er jeg såre fornøyd med Gortex støvler, og for min type kjøring anser jeg Gortex som en stor fordel. Men jeg kjører kun steder hvor motoren skyver sykkelen. For ferdsel i ulendt tereng finnes der helikopter...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

knutk wrote: Har ikke ment hva noen skal velge med hensyn til mebran eller ikke. Ville bare poengtere fordeler og ulemper. Selv er jeg såre fornøyd med Gortex støvler, og for min type kjøring anser jeg Gortex som en stor fordel. Men jeg kjører kun steder hvor motoren skyver sykkelen. For ferdsel i ulendt tereng finnes der helikopter...
:lol: :lol: Hahaha... helikopter :-D Nei, jeg bare tenker litt høyt. For selv om det er kjekt med stive sko, så skal jeg tross alt toure en del med de også. Å man kommer ikke unna at vantette sko er absolutt en fordel enn så lenge. Kan hende bruket forandrer seg underveis, men da får jeg heller investere i ett sett til med sko. :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Locked