tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Sesongen er igang, snart langtur*

Post by tshansen »

knutk wrote: Har selv hatt disse i to sesonger. De passer godt på hånden og er tette i regnvær.

Eneste ankepunkt er at de er litt tykke og klumpete i åpningen pga. dobbel-funksjonen.
Også greit å ta dem på selv når hendene er fuktige, og de er behagelige å ha på i begge moduser.
Om man er på tur og ikke ønsker å dra med seg mange par hansker er dette rasende praktisk.


Når det gjelder regntette hansker finnes der to typer. Gode hansker og dritthansker.
De gode hanskene er dem som BÅDE holder tett og lar seg ta av og på problemfritt flere ganger mens de er våte på utsiden.

Resten er dritthansker.

Jeg har ikke hatt gode i regnværshansker som har kostet mindre enn 1500.
Takk for tilbakemelding knutk :thumleft Slik liker vi å høre. Jeg ser "noen" kritiserer de for å bli veldig våt når du kjører i regnet med de og det tar lang tid å få de tørr igjen. De er ikke våt på hånden, men "grip" modusen tørker liksom ikke over natta. Har ingen erfaring med slike hansker selv, men vet hvordan held skinnhanskene mine kan være når de har trukket godt med vann.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *Sesongen er igang, snart langtur*

Post by kvase »

tshansen wrote:
kvase wrote: Å det var Avon Trailriders som du har på der ?
Hørtes kjedelig ut vis de slites fort
Ja det stemmer... fantastiske dekk på alle måter, men helt sinnsykt så fort bakdekket har blitt slitt. Nei jeg får nok kaste på et nytt tkc70, så kjører jeg med trailrider framdekket til det er slitt ut. Mulig jeg prøver karoo street neste gang.
Har selv bestilt Pirelli Scorpion Rally STR håper de er greie på antall km etter hvert
Image
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Sesongen er igang, snart langtur*

Post by tshansen »

kvase wrote: Har selv bestilt Pirelli Scorpion Rally STR håper de er greie på antall km etter hvert
Image
Ja, ser det er mange som prøver disse i år. Har du noe formening om hva folk pleier å få utav et sett med disse dekkene? Jeg syns mønsteret ser veldig grunt ut. Altså lave knaster. Sammenlignet med sporet i f.eks tkc70,
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Sesongen er igang, snart langtur*

Post by knutk »

tshansen wrote:
knutk wrote: Har selv hatt disse i to sesonger. De passer godt på hånden og er tette i regnvær.

Eneste ankepunkt er at de er litt tykke og klumpete i åpningen pga. dobbel-funksjonen.
Også greit å ta dem på selv når hendene er fuktige, og de er behagelige å ha på i begge moduser.
Om man er på tur og ikke ønsker å dra med seg mange par hansker er dette rasende praktisk.


Når det gjelder regntette hansker finnes der to typer. Gode hansker og dritthansker.
De gode hanskene er dem som BÅDE holder tett og lar seg ta av og på problemfritt flere ganger mens de er våte på utsiden.

Resten er dritthansker.

Jeg har ikke hatt gode i regnværshansker som har kostet mindre enn 1500.
Takk for tilbakemelding knutk :thumleft Slik liker vi å høre. Jeg ser "noen" kritiserer de for å bli veldig våt når du kjører i regnet med de og det tar lang tid å få de tørr igjen. De er ikke våt på hånden, men "grip" modusen tørker liksom ikke over natta. Har ingen erfaring med slike hansker selv, men vet hvordan held skinnhanskene mine kan være når de har trukket godt med vann.
Min erfaring er at generelt bruker skinnhansker lang tid på å tørke, det være seg forede hansker såvel som uforede hansker. De gangene jeg har lagt fra meg våte skinnhansker har de fortsatt vært fuktige selv etter flere dager. Når man er på tur må man jo bruke hanskene hver dag. Så lenge det regner vil de selvsagt forbli våte på utsiden, men når det slutter å regne tørker de fort opp så lenge man har dem på hendene. Har inntrykk av at varmen fra hendene samt fartsvind gir det vesle ekstra som skal til for at skinnhanskene skal tørke.
Eksempel:
Under grustreffet i fjor høst hadde jeg en termos (full av varmt vann) i toppboksen som hadde dårlig lokk, og da jeg kom fram låg der to par uforede skinnhansker som badet i vann (bruker Nescaffe).
Tok hanskene inn i huset, og selv om de låg til tørk hele natta, var de fortsatt godt våte om morgenen.
Jeg tok med begge par hansker på grusturen, tok dem på selv om de var våte og satte på varmen i handtakene. Begge parrene var tørre i løpet av formiddagen.

Om jeg kommer hjem med våte skinnhansker etter å ha vært på tur trer jeg dem inn på handtakene på snøfreseren (for å holde flatene fra hverandre og slippe inn luft). De tørker fortsatt ikke fort, men man slipper at de surner.

Etter å ha kjørt litt med skinnhansker i vått vær skjønner man hvorfor Rukka benytter mye tekstil i sine regnværshansker....

Summa summarum: Skinn har sine fordeler og ulemper. Men om jeg ellers liker hanskene anser jeg ikke det som et stort praktisk problem at hanskene er skinnhansker.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Sesongen er igang, snart langtur*

Post by tshansen »

kvase wrote: Har selv bestilt Pirelli Scorpion Rally STR håper de er greie på antall km etter hvert
Tror jeg blir å bestille et tkc 70 dekk bak, også kjører jeg på det til Trailrider dekket mitt er utslitt fremme. Når det er slitt, kjører jeg på med nye dekk foran og bak... å da blir det spennende å se hva du får utav disse STR dekkene. Selv om det er fristende å prøve Karoo street, får de pirelli dekkene sinnsykt gode skussmål på nettet rundt om ser jeg.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *Sesongen er igang, snart langtur*

Post by kvase »

tshansen wrote:
kvase wrote: Har selv bestilt Pirelli Scorpion Rally STR håper de er greie på antall km etter hvert
Tror jeg blir å bestille et tkc 70 dekk bak, også kjører jeg på det til Trailrider dekket mitt er utslitt fremme. Når det er slitt, kjører jeg på med nye dekk foran og bak... å da blir det spennende å se hva du får utav disse STR dekkene. Selv om det er fristende å prøve Karoo street, får de pirelli dekkene sinnsykt gode skussmål på nettet rundt om ser jeg.
Fra en som driver med salg av mc + utstyr til de fortalte at Meltzer skulle komme med noen inntres-ange dekk for Adventure mc er
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: tshansen - *Sesongen er igang, snart langtur*

Post by RuneMC »

Så en GS på Karoo 3 dekk her i vinter, tipper jeg prøver de neste gang, synes mønsteret ser bra ut (kan funke bra både på asfalt og grus). Karoo Street er visst også nytt for den som prioriterer asfalt og slitestyrke.

Mitas 07 på fordekk som jeg har nå er godt til grus, men slites for fort.

Mine små tanker om dekk for tiden...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Sesongen er igang, snart langtur*

Post by tshansen »

Det er tidlig morra på stasjonen i dag. Var inne på en ekstravakt søndag, og egen vakt mandag... i disse tider er det jævlig populært med nattmat må man vite :roll:
Værmeldingene er nesten for god til å være sann.... Så jeg planlegger en lengre tur på sykkel. Som mange ganger tidligere, blir slike planer fort sabotert når livet ellers skal gå opp med frue og småttis :lol:
Men jeg gjør det beste utav den tiden jeg har..... Jeg kaster meg på traktoren, uten gubbejakke... det er nemlig 17 grader klokken 09:00 :twisted:

Image

Jeg kjører den faste "ruten" over langedalen og ned mot Arna, før jeg beveger meg mot Tysse. Er noen veier her jeg har glemt og gjerne vil utforske igjen :thumleft

Image

Kjører meg en tur opp til skianlegget på Totræna for å se om det er noe grusveier som er mulig å snike seg inn på, men det var det heller dårlig med. Her er det en som har parkert for sesongen :lol:

Image

Jeg sliter litt med å bestemme meg for hvor turen går videre, jeg får hakket mindre tid enn planlagt, da bror min ringer å sier at vi kan "ta over" båten i dag. Så jeg legger meg i god driv mot Mundheim å bestemmer meg for å ta en tur til Norheimsund og hjem via Kvamskogen.

Image

Hardanger viser seg fra sin aller beste side i dag.

Image

Image

Image

Det er ikke få ganger jeg har bestemt meg for å ta bildet av dette treet som står midt i veien, bokstavlig talt. I dag ble dagen :-P

Image

Det er ganske herlig å cruise rundt på disse veiene i slike omgivelser og slik temperatur. Finner meg en liten rasteplass å knasker i meg noe lunsj og drikker en kaffe

Image

Første gangen i år jeg måtte åpne ventilene på Klim'en... herregud så effektiv luftingen i Badlands jakken og buksen er :thumleft

Image

Sender noen obligatoriske bilder om hvor jævlig det er på kontoret i dag.... er noen treitabukker som står på "hurtigsend" for å si det slik :lol: :lol:

Image

Jeg pakker sammen, det er faktsik så varmt at det blir ubehagelig å sitte i solsteiken for lenge. Komme seg på sykkelen igjen å få vind i fleisen...

Image

PeakDesign stoppen jeg har kjøpt fungerer aldeles utmerket til kamera. I setebelte stoff, er denne veldig grei å ha over nakken/skulderen slik at kamera kan henge ned langs siden og jeg enkelt får knipset bilder i fart. Dette vil gjøre det langt mer interessant på bildefronten i forskjellige referat framover.

Image

Image

Image

Fortsatt en del snø igjen over Kvamskogen

Image

Image

Image

Tar meg en liten fotostopp ved Fossenbratte og kjører opp å kikker på krigsminnet som er her.

Image

Image

På andre siden, nedi dalen går det en grusvei langt innover i fjellet. Denne er uten snø og frister noe helt sinnsykt. Men jeg vet at det henger kjetting med hengelås her vanligvis. Men jeg drister meg til å prøver igjen. Her må jeg finne en "løsning" en dag :plystre

Image

Man får dure på videre og legge inn et aldri så lite fothvilerskrap helt i begynnelsen på sesongen :twisted:

Image

Det har vært en aldeles grusom dag på kontoret.... håper det ikke blir for mange slike dager i år... jeg vet rett og slett ikke om jeg har helse til det :-P

Image

https://www.myrouteapp.com/track/open/119972
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Slitsom dag på kontoret s.440*

Post by ojda »

Ja jeg hadde en hønse-bonde på tråden efter at du tydelig hadde sjenket han noen "drypp" fra dagens tur :evil: Men han hadde roet seg ned og virket i bedre hummør da jeg tilslutt kunne legge på luren og fortsette dagens arbeide :thumleft
Men han var visst fortsatt litt øm i "styggfingeren" ;-)

Masse godbilder Thomas, og det gleder oss at du har fått dreis på "on the road-knipsinga".
Det skal bli artig fremover \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
KjetilH
Posts: 95
Joined: 08 Apr 2018 16:20
MC: BMW R1200GS Rallye

Re: tshansen - *Slitsom dag på kontoret s.440*

Post by KjetilH »

Flotte bilder !
Hardanger badet i sol er utrolig flott :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: tshansen - *Slitsom dag på kontoret s.440*

Post by Palma »

Åkei da, det ser veldig fint ut, veldig fine bilder, veldig missunnelig, nydelig natur, alt bra, og ja jeg har svetta 5 liter i sola ved siden av vedmaskinen i dag og det synes knapt på haugen. ](*,) Koselig du sender bilder :smt067
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: tshansen - *Slitsom dag på kontoret s.440*

Post by Kant1 »

Fiiine bilder Thomas, men strengt tatt så er det jo bare ein heilt vanlig vårdag her i Hardanger!?
Nei... jeg får rusle ut på trappa her og nyte fruktblomstringa :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: tshansen - *Slitsom dag på kontoret s.440*

Post by ashland »

Virkelig flotte bilder :thumleft

Kan dette være noe for fremtidige turer?
https://www.clasohlson.com/no/Bosch-GWS ... rofilering
fun is not a straight line
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Slitsom dag på kontoret s.440*

Post by tshansen »

Takk takk gutter :thumleft

Jeg har egnet verktøy som tar langt mindre plass og lager langt mindre støy... så får vi se om det ikke er mulig at det har vært noen vandaler på ferde en gang i framtiden :lol: :lol:

Da har jeg vært å fått ordnet meg nytt bakdekk på sykkelen. 6000 km å Avon Trailrider er nesten utslitt. Jeg tipper jeg får 8000 av bakdekket, men framdekket derimot... det ser jo nesten nytt ut enda :lol:
Det ble et nytt tkc70 bakdekk for min del. Jeg er veldig fornøyd med levetid, våtegenskaper og grep på de grusveien jeg normalt kjører. Trailrider er bedre på vei, men med så få km, blir dekkene alt for dyr i lengden.
Ikke umulig jeg blir å prøve et sett med Pirelli Scorpion Rally STR når framdekket er utslitt, men skal vente å høre hvilke erfaringer Kvase og Trond gjør seg :thumleft

Har vært innom å handlet litt remedier til sjarken.... :thumleft Spørs om jeg ikke må ha meg en lengre tur med båten også snart :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Slitsom dag på kontoret s.440*

Post by knutk »

ashland wrote:Virkelig flotte bilder :thumleft

Kan dette være noe for fremtidige turer?
https://www.clasohlson.com/no/Bosch-GWS ... rofilering
I tillegg tar man med seg en hengelås, kapper den som står der og setter på en ny. Så kan eierne stå der og ikke ha nøkkel til egen bom \:D/

"Don't get mad. Get even"
Locked