tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by ArcticTiger »

Sverige er egentlig ikke så aller værst, hadde det ikke vært for alle svenskene :roll: [-X
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by intruder »

Dra ikke nordpå i nærheten av russera...nå har de visst utprøvd metoder som kan gjøre dem i stand til å overvåke ulike aktiviteter utenom hjemlandet å... :-k :-s
Huffameg å huffameg...sa tante Sofie... :roll:


...og noen turer kverner rundt i topplokket mitt også... \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by tshansen »

Da er jeg vel hjemme igjen etter noen lange mil fra Øst til Vest. Planen var egentlig å ta etappen mot vest i 2 dager, men pga et jævlig regnvær og flere lekkasjer i Klim buksa, ble det korteste og raskeste vei helt hjem :lol:

Image

Man gjør seg helt klart gode erfaringer på slike langturer. Jeg kjørte totalt i underkant av 3500 km og fikk bruk for alt jeg hadde med meg av utstyr og jeg savnet ikke noe! Så jeg tror jeg har nailet oppakningen ganske godt. Minimalt, men allikevel det en bør ha med på lengre tur :thumleft

Par ting som ikke virket optimalt... Sekken bakpå hekken ble liggende litt for nært slik at når jeg stod å kjørte i nedoverbakker kom ræva ani... dette må jeg få flytta lengre bak og gjerne litt flatere. 12V uttaket på styret tar inn vann og fungerer ikke optimalt. Jeg hadde lading hele veien, men det knitret og spraket nedi der noen ganger :-P
Mobiltelefon som navigering fungerer langt bedre enn jeg først hadde regnet med. Det var rett og slett en drøm og kunne skifte mellom appene og ha så mye info tilgjengelig til en hver tid. MEN!!! Å ha en mobiltelefon festet til styret på en 1 sylindret sykkel, det ender som det må ende... Kamera gikk i stykker. Det har rista istykker stabiliseringa eller noe slikt. Så hver gang jeg åpner kamera appen så lager telefonene en jævlig lyd og bildet blir helt gele :lol: Heldigvis har jeg en gammel telefon og den står klar til oppgradering i løpet av sommeren. Så får vi se om jeg fortsetter å bruke gamletelefonen som navigering eller om jeg må se meg nødt å spandere på meg en Garmin :-k

Sykkel
Hva skal man si.... Sykkelen har fungert over all forventning. Man må definitivt ikke ha stor-traktor for å kunne "erobre" europa. Jeg har fått et langt mer avslappet syn på den type sykkel og langkjøring, selv om dagsetappene begrenser seg selv litt. Det gikk helt fint å kjøre de 55 mila hjem fra Pål, de lengste dagsetappene jeg hadde på turen var mellom 30 og 40 mil å jeg var aldri stiv eller støl i kroppen. Man sitter langt mer værutsatt, så farten er bortimot umulig å overstige mer enn 130 km/t.... Opp til 120 går helt fint. Men skal jeg ligge å jage noen timer på motorvei for å komme meg noe sted, da blir det fort tungt, kjedelig og på grensen til farlig. Blåse gjennom Danmark eller Tyskland kan man realistisk sett bare glemme!

Nå skal jeg ha meg et par lengre turer til på sykkelen før jeg endelig konkluderer, men for videre bruk og planlagte langturer..... kan det hende at jeg vurderer å spandere på meg en litt større sykkel :-k 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by kvase »

Vell kjørt å Vell utprøvd er kjekt innen rimelig avstand fra Berget i det Blå Bergen. du skal se at du brått havner på en 790R eller der omkring. =D>
Hull i Klim boksa hørtes ikke bra ut eller er det en fabrikasjons feil ? :-k
Godt å komme hjem å litt :-s
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by intruder »

Har blitt blaut i Jofamabuksa av og til jeg også;;enten forårsaket av diare eller :smt061 :smt060 :smt061
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by Kant1 »

Nå har jeg kjørt min del med endunkere opp igjennom, riktignok av eldre årgang...Men dog.
For realle langturer der vekt ikke er nøkkelfaktor nummer 1 (og 2), finnes nok bedre alternativer.

Men jeg må si jeg liker "fri-tenkingen" din, krever litt omstilling i knotten for å nedskalere på den måten du gjorde.

Velkommen hjem til bolle og brus, så håper jeg vi sees om ei drøy uke \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by Kant1 »

tshansen wrote: Nå skal jeg ha meg et par lengre turer til på sykkelen før jeg endelig konkluderer, men for videre bruk og planlagte langturer..... kan det hende at jeg vurderer å spandere på meg en litt større sykkel :-k 8)
Synes jeg ser på sosiale media at du er ute med større redskap? Helt til Modalen!?
Vennligst fortell :)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by tshansen »

Kant1 wrote:
tshansen wrote: Nå skal jeg ha meg et par lengre turer til på sykkelen før jeg endelig konkluderer, men for videre bruk og planlagte langturer..... kan det hende at jeg vurderer å spandere på meg en litt større sykkel :-k 8)
Synes jeg ser på sosiale media at du er ute med større redskap? Helt til Modalen!?
Vennligst fortell :)
Hahaha, sosiale media avslører det meste. Jeg måtte ned på Ride i dag å levere inn Klim Buksa mi, den lekker som F*AEN i skrittet og nå sender vi den inn til reklamasjon. Det der er ikke godt nok. Kjetil kunne informere om at det var flere som hadde samme problem med en viss type basland bukse med slik stoff stretch i skrittet. Så vi får se hva som skjer. Håper jeg får ny bukse!

Når jeg allikevel var innom tenkte jeg at det var på tide å prøvekjøre de nye syklene som er kommet, å i dag stod 790 for tur. De har bare vanlige modellen inne, ikke R utgaven. Denne føles veldig liten med en gang du setter deg over den, altså LAV... men med en gang du begynner å kjøre sitter du overraskende komfortabelt.
Motoren er et fyrverkeri jeg sjeldent har opplevd maken til... haha! Jeg skjønner godt at denne sykkelen faller i smak hos mange \:D/

Personlig er jeg veldig fan av 690 og de egenskapene som bor i den, men den er en krykke på langturer som inneholder mye asfalt, å det ser jeg jo i langt større grad i dag enn for et år siden. Da er alternativene å finne en bil som man kan frakte den i, eller kjøpe noe som er litt bedre egnet for langtur, men fortsatt er lite og smidig på grus/skogen... Å der har vi plutselig et problem! Det finnes rett og slett ikke. Så hvilke kompromiss kan vi gjøre? :-k Jeg vet ærlig talt ikke, mulig jeg bare må innfinne meg med at det ikke finnes noe perfekt sykkel for akkurat de eventyrene jeg er i ferd med å begi meg i kast med framover. :thumleft

Men men, livet er for kort til å sløse vekk på bekymringer... Din beste sykkel er din neste, så hvem vet. kanskje jeg har kjøpt meg 1250 jeg også :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by Kant1 »

tshansen wrote: Men men, livet er for kort til å sløse vekk på bekymringer... Din beste sykkel er din neste, så hvem vet. kanskje jeg har kjøpt meg 1250 jeg også :plystre



Det er ikke dumt å være smart \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by tshansen »

Da er første avsnitt i serien om de forlatte endelig sluppet live for publikum :lol: :lol: Det ble ikke noe premiere på preikestolen, men mulig at vi kan få til noe på en mobil når Grustur i Øst går av stabelen :lol

Dette er bare jeg som loker rundt i Danmark, jeg har så vidt begynt på sverige eventyret som jeg skal prøve å bruke litt ekstra tid og ressurser på :redface
Håper det faller i smak. Kom gjerne med innspill på hva jeg bør gjøre annerledes... Takk :-)

[youtube][/youtube]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by intruder »

=D> =D> .. \:D/ \:D/
glimrende Charlie Chaplinimitasjon....så er ikke jeg den eneste klovnen på forumet ! :-$ :-$
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by Gielas »

tshansen wrote:Da er første avsnitt i serien om de forlatte endelig sluppet live for publikum :lol: :lol: Det ble ikke noe premiere på preikestolen, men mulig at vi kan få til noe på en mobil når Grustur i Øst går av stabelen :lol

Dette er bare jeg som loker rundt i Danmark, jeg har så vidt begynt på sverige eventyret som jeg skal prøve å bruke litt ekstra tid og ressurser på :redface
Håper det faller i smak. Kom gjerne med innspill på hva jeg bør gjøre annerledes... Takk :-)
Det var en fin begynnelse Thomas! Gleder meg til resten av turen. :thumleft
Gielas
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by Bikeridr »

Da har jeg fått tygget meg igjennom filmsnutten.
Bra greier, og jeg blir nok å stjele etpar ideer :thumleft

Meeen, siden du har lagt hodet på blokka og ønsker innspill; så har jeg etpar "pet peeves".
Du må få litt mer "dreis" på lyden. Det er veldig bra med musikk og motorlyd, men talen er altfor lav. Ikke at du akkurat prater hull i hodet på folk (slik som jeg ;-) ) men det lille du formidler blir litt lavt. Kan jeg anbefale en ekstern lydkilde, ev. "looping"?
En annen ting; bitrate på "fremoverkameraet" ditt er håpløst. Jeg antar du har satt opp redigeringsprogrammet til "constant bitrate". Hvis du går igjennom filmen, så ser du spesielt at det blir "ullent" når det er mye informasjon i bildet. Når du kjører på stranda og store åpne sletter er det grei og klar film, mens når det er mye skog rundt og mye som beveger seg, så dropper kvaliteten som en stein.

Kanskje du vet om årsaken til denne kvalitetsforringelsen, eller ikke. Men (og det er godt ment) jeg legger ved en videosnutt av en flott formidler jeg følger på YT, ved navn Tom Scott. Han forklarer helt folkelig og greit her hva som er "problemet":
[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by tshansen »

Bikeridr wrote:Da har jeg fått tygget meg igjennom filmsnutten.
Bra greier, og jeg blir nok å stjele etpar ideer :thumleft

Meeen, siden du har lagt hodet på blokka og ønsker innspill; så har jeg etpar "pet peeves".
Du må få litt mer "dreis" på lyden. Det er veldig bra med musikk og motorlyd, men talen er altfor lav. Ikke at du akkurat prater hull i hodet på folk (slik som jeg ;-) ) men det lille du formidler blir litt lavt. Kan jeg anbefale en ekstern lydkilde, ev. "looping"?
En annen ting; bitrate på "fremoverkameraet" ditt er håpløst. Jeg antar du har satt opp redigeringsprogrammet til "constant bitrate". Hvis du går igjennom filmen, så ser du spesielt at det blir "ullent" når det er mye informasjon i bildet. Når du kjører på stranda og store åpne sletter er det grei og klar film, mens når det er mye skog rundt og mye som beveger seg, så dropper kvaliteten som en stein.

Kanskje du vet om årsaken til denne kvalitetsforringelsen, eller ikke. Men (og det er godt ment) jeg legger ved en videosnutt av en flott formidler jeg følger på YT, ved navn Tom Scott. Han forklarer helt folkelig og greit her hva som er "problemet":
Takk for tilbakemelding, det blir nok muligens innkjøp av en Røde mic etterhvert. Lyden vet jeg er lav og dårlig rett fra kamera.

Jeg må gå gjennom å se, men jeg eksporter filmen i anbefalte innstillinger og codec for youtube... filmen jeg har liggende på maskina har ingen slike kompresjons feil, men med en gang jeg laster den opp på youtube, så blir gopro bildene utrolig dårlig. Slik jeg har lest meg fram, så er det ikke kamera i seg selv som er problemet, men kodeken youtube velger å bruke. Høyreklikker du i filmen å velger "statistikk" for nerder, får du opp avc1 også kjent som mp4a. Filmer som har ekstremt mye seere har annen kodek å lider ikke av samme komprimering. (slik jeg har lest meg opp til å forstå det)

Det skal finnes måter å "tvinge" fram VP9 kodek, men det virker som mye styr :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by JK95 »

Godt jobbet =D>
Locked