tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by ojda »

tshansen wrote:
10. Mai 2019 begir jeg meg ut på det som er starten på et lengre eventyr/prosjekt :love I starten vil jeg få gleden av å kjøre med to søte piker så får vi se hvordan eventyret former seg når man er kommet igang

Hahaha! Kamuflere ett 5 års turprosjekt i en post om dekkjærn :roll: DuÆkkeGod 8) :lol:

Vi vil jo sef ha litt mere mat på dette (medengang) [-X
Har du tenkt å følge ruta "en av veiene", eller plukke passende biter, som tilsammen dekker mesteparten?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

mekkern wrote:The 2 wheeled doomsdayprepper....

:lol:
Å være forberedt på alle eventualiteter er viktig for en med mild OCD :lol: :lol:
ojda wrote: Hahaha! Kamuflere ett 5 års turprosjekt i en post om dekkjærn :roll: DuÆkkeGod 8) :lol:

Vi vil jo sef ha litt mere mat på dette (medengang) [-X
Har du tenkt å følge ruta "en av veiene", eller plukke passende biter, som tilsammen dekker mesteparten?
Er jeg ikke god :plystre det har vi jo visst lenge... :-P
Jeg tok jo Norge i høst, å dette ga meg så utrolig mye på alle plan. Det gjorde godt for kjørelysten, motivasjonen og eventyrlysten. Når jeg kom hjem ble det mye søking på filmer, historier og erfaringer fra denne såkalte TET ruten. Når man ser hvor ekstremt mange godbiter som finnes rundt i Europa, må ting bare oppleves og utforskes.
Så i Mai starter jeg med Sverige, men her avhenger jo det av snø og føreforhold hvor langt nord jeg kommer meg. Det hadde vært kjekt å startet i en enda å kjørt hele veien rundt, men det får jeg ikke til å gå opp med familie, jobb, fri og alt annet som river i meg.

Så jeg tror jeg bare må legge opp til å ta deler/ bruddstykker også være litt taktisk på hvilke områder jeg tar og hvor mye tid jeg bruker om gangen. Men noe mer enn 3 - 4 uker sammenhengende kjøring om gangen blir fort vanskelig. Også kan jeg ikke prioritere å ta med sykkelen hjem hver gang. Da vil jeg slite meg ut på transportetapper som er helt unødvendig.

Er ikke umulig at jeg kjøper en bruktsykkel i Spania f.eks som jeg kan ha der nede og selger igjen når jeg har rundet Spania og Portugal. Nå kjenner jeg også flere folk som har hus/leilighet i det området, så muligheter for å leie litt garasjeplass osv kan la seg ordne for framtidige vinter prosjekt. Som du sikkert forstår så planlegges det i stor skala også får vi heller lande på noe realistisk etterhvert.

Å komme seg Nordover er jo mulig med Hurtigruten svinge inn i Sverie og ned de 3 baltiske landene før man tar ferge til Sverige og setter igjen sykkel på Østlandet.
Turer skal det hvertfall bli mange av. Tror også det er viktig for meg i denne fasen av livet å ha noe større å glede seg til, ikke bare kjøre spontanturer over ett par dager. Det er jeg blitt litt lei (om du skjønner) Da kan det fort bli litt lettere å ha ro i sjela til å være hjemme å bruke båt/hytte samt dyrke andre hobbyer 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by ojda »

Spennende skal det bli ijaffal, så får vi bare håpe på masse bruddstykker underveis :thumleft

Har du tenkt over hvilke fora du vil benytte på turene da (bortsett fra her da selvfølgelig)?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Busa Trond »

Detta høres veldig spendende ut :thumleft
Vil du kjøre oppdatering her eller på andre medier!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Det er mulig jeg må lage meg en hjemmeside slik at jeg får lagret og hostet bilder! Men blir naturligvis å holde det gående her inne og noen innslag via Instagram! Bruker den litt som turdagbok...
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by ashland »

Kjøre TET på 5 år, det kaller jeg eventyr =D>
Du må pent holde oss oppdatert underveis

Hva syntes du om den norske delen av TET - ruten? Grusveier eller mer ulendt terreng?
fun is not a straight line
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:... og ned de 3 baltiske landene ...
Jeg vet om en grei lagringsplass utenfor Riga. Husk bare å legg igjen nøklene 8) ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

ashland wrote:Kjøre TET på 5 år, det kaller jeg eventyr =D>
Du må pent holde oss oppdatert underveis

Hva syntes du om den norske delen av TET - ruten? Grusveier eller mer ulendt terreng?
Jeg har en stor mengde bilder jeg hadde tenkt å dele, pluss skrive noen ord om fra årets tur... men siden flickr ikke er venn med meg lengre, må jeg finne annen løsning før jeg begir meg utpå det prosjektet.

Den Norske delen ble kjørt med fult opplastet GSA, så den var langt mindre krevende enn jeg først trodde, selv om det var mange partier med hjertet i halsen. Hadde meg 3 fine nedlegg av sykkel også, men egentlig helt uproblematisk (lav fart) Den Norske TET ruten er mye det samme som vi opplever på grusturen i Øst. Men en fantastisk natur og utrolig mange kjekke partier man kunne spole å leke seg på =D>
Bikeridr wrote:vet om en grei lagringsplass utenfor Riga. Husk bare å legg igjen nøklene 8) ;-)
Høres veldig bra ut... Noe jeg helt sikkert kan være frekk nok til å benytte meg av opp og frem i tid :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Image

Tet 2019 og veien videre er under planlegging. For min egen del er det viktig å være godt forberedt og ha alle forutsetninger for å gjennomføre noe slikt uten å være avhengig av andre. Jeg går å venter på siste tilskudd i verktøy skrinet så jeg kan begynne å øve meg på å skifte slange/dekk i felt! Dette kan sikkert for mange være enkelt og en selvfølge! Men jeg har aldri gjort det før og trenger derfor mengdetrening.

Image

Jeg la ut bilde på Instagram og gikk ut «offentlig» med hvilke planer jeg har. Responsen lot ikke vente på seg! TET samfunnet er helt unikt og det har allerede kommet inn flere hendvendelser i forhold til overnatting, guiding, hjelp om jeg står fast osv! Slikt er alltid kjekt og gjør meg enda tryggere på at dette er fullt gjennomførbart med mine forutsetninger [emoji6]

Image

Rutene er detaljrike og inneholder mye informasjon. Jeg planlegger det meste via Basecamp da få andre programmer klarer å gjengi like mye informasjon i forhold til spor og veipunkter på samme sted.

I de skandinaviske landene blir jeg nok å bruke hengekøye, men mange av de andre landene må man bruke telt da det er langt verre å fricampe! Oppheng til køye er ikke mange av på de forskjellige campingene gjennom Europa!
Jeg håper og tror at mobilen skal fungere utmerket som GPS enhet for turen, men dette må prøves og eventuelt feiles på før jeg begynner de lengste strekkene lengre nede på kontinentet.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Kant1 »

Detta blir spennende å følge med på. :thumleft
Jeg har allerede fantasert om å ta Gamlegutten med på eventyr, og holde deg med selskap deler av veien.
Spesielt dette med å gjøre Spania/Portugal om vinteren.
Å vinterlagre sykkel der nede burde være relativt enkelt, i være dager har jo "alle" en onkel/tante ellernosånt med hus/leilighet der nede.

Du bygger deg opp en stor fallhøyde med å gå ut så offentlig med denne planen..., men vi (iallefall jeg..innimellom) unner deg dette. Bare du deler med oss \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Du må bare sette seil på gamlegutten, for dette er noe du burde gjøre langt mer av selv :thumleft

Litt av grunnen til at jeg går ut «offentlig» er at du skaper litt større forventning og dermed legger litt mer i det i forhold til gjennomføring. Blir liksom litt verre å bryte når du har sagt det her inne først :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Busa Trond »

Henger meg på Olav, ønsker dere alt vell.
Ikke bruk bruk opp all engasjement på 4 uker nå, dette er livet.
Hadde jeg kjørt grus i 8 uker, så hadde jeg nok fått nok :shock:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Busa Trond wrote:Henger meg på Olav, ønsker dere alt vell.
Ikke bruk bruk opp all engasjement på 4 uker nå, dette er livet.
Hadde jeg kjørt grus i 8 uker, så hadde jeg nok fått nok :shock:
Takk for det Busa :-) Din egen galskap har nok bidratt litt på dette feltet :lol: Er også en av grunnene til at jeg velger å fordele det litt utover. Muligheten for at det kan bli for mye av det gode er høyst tilstede, å jeg har ikke nok erfaring til å mene så mye om det. Da tenker jeg selv at det er mest fornuftig å justere litt underveis. Kanskje jeg bør ha flere mindre turer, eller noen korte og noen lange. Det må jeg nesten bare kjenne litt på. Siden det er store forskjeller i nivåer på ruten, kan det periodevis være veldig krevende og slitsomt terreng. Dette er også noe jeg må ta høyde for.

Jeg ser jo at jeg har vært plaget av A til Å sjuka i mange år. At man setter en rute og gir seg faen ikke før man er kommet fram. I stede for å være på tur å ha en overordnet plan som man hele tiden justerer. Hvorfor har man det så travelt med å nå hit eller dit? Jeg føler at jeg selv har vært forbanna urutinert på planlegging og tar for hardt i....dermed går man glipp av masse godbiter underveis for at man ikke "har tid", man må jo komme seg videre. Dette må jeg jobbe litt med. Målet er ikke nødvendigvis å komme frem, men å fylle turen med mest mulig innhold, så får det heller ta en dag eller to ekstra ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Gielas »

tshansen wrote: Målet er ikke nødvendigvis å komme frem, men å fylle turen med mest mulig innhold, så får det heller ta en dag eller to ekstra ;-)
"Turen er målet", er det ikke så? :-k
God tur Thomas. :thumleft
Gielas
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Gielas wrote: "Turen er målet", er det ikke så? :-k
God tur Thomas. :thumleft
Turen er definitivt målet... Dette er fort å glemme! Man legger inn alt for mange mil hver dag å stresser avgårde til neste veipunkt i stede for å nyte turen der du faktisk er.

Det er greit å ha en tegnet rute, eller hvertfall et mål for turen (uansett hvilken tur man kjører) men problemet blir ofte at man henger seg for mye opp i stedene og antall km. Hva faen spiller det om man kjører 20 mil, eller 40 mil den dagen? Så lenge turen har vært full av innhold? :-k Jeg kan ikke forklare det, men km jaget og målet med å "nå frem" er alt for ofte drivkraften. Mulig det er pga tidsklemma. Man føler at man har for lite tid og prøve å klemme inn mest mulig kjøring på den tiden man har tilgjengelig :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Locked