tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by knutk »

Spøk til side.
8mm bleeder betyr vel at slangen har innvendig diameter 8 mm? Det betyr jo at den er 10-11 mm utvendig diameter?
Da skaffer du en slange på BT med indre diameter på 10mm, varmer den litt og trer den utenpå så har du en bleeder som passer både til 8mm og til 11mm.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

knutk wrote:Spøk til side.
8mm bleeder betyr vel at slangen har innvendig diameter 8 mm? Det betyr jo at den er 10-11 mm utvendig diameter?
Da skaffer du en slange på BT med indre diameter på 10mm, varmer den litt og trer den utenpå så har du en bleeder som passer både til 8mm og til 11mm.
Nei dette er en slags pipe, med "fastnøkkel" på som tetter med slik gummi hylse inni... Den passer på bleed plugger som er 8 mm dim... jeg må ha 11mm "pipe" for at den skal passe på sykkelen.

[youtube][/youtube]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Prøvde å redigere en liten snutt fra høydepunktene fra Aursjøvegen på mobilen.... La oss si det enkelt, det gjør jeg ikke igjen, fy faen! :lol: :lol:

Nei, bruk kroner på skikkelig verktøy så man kan justere, klippe og legge til nødvendige virkemiddel for å lage en interessant film :thumleft

[youtube][/youtube]

Får se om jeg tar opp denne interessen eller om jeg bare lar det ligge :lol: Er jo en del arbeid i dette også. Men ser jo at film, er et mer og mer foretrukket media for alle. :-k

Har en lengre grustur jeg tenkte å lansere, men er veldig i tvil på hvilket medium jeg skal benytte :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Jompa »

tshansen wrote:
Har en lengre grustur jeg tenkte å lansere, men er veldig i tvil på hvilket medium jeg skal benytte :roll:
Papiravis, f eks ? :mrgreen: :lol:
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Tommas »

Nå koster vel full pakke med alle Adobe sine programmer omtrent 350/mnd, inkludert 100Gb skylagring, så for noen ville vel det muligens være verdt pengene om man omsetter det til "kostnad per time bruk". Evt drøye 100-lappen rimeligere om man kun ønsker 1 hovedprogram (Photoshop eller Premiere etc) For andre er det vel avskyelig bruke av penger :D

Da har man i alle fall det som vel kan regnes som "best in business" på behandling av all bildebasert media man måtte ønske, samt tusenvis av timer med kurs, inspirasjon, tips og triks gratis på tilgjengelig på det store internettet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Jompa wrote: Papiravis, f eks ? :mrgreen: :lol:
Må kikke nærmere på de mulighetene :lol: :lol:
Tommas wrote:Nå koster vel full pakke med alle Adobe sine programmer omtrent 350/mnd, inkludert 100Gb skylagring, så for noen ville vel det muligens være verdt pengene om man omsetter det til "kostnad per time bruk". Evt drøye 100-lappen rimeligere om man kun ønsker 1 hovedprogram (Photoshop eller Premiere etc) For andre er det vel avskyelig bruke av penger :D

Da har man i alle fall det som vel kan regnes som "best in business" på behandling av all bildebasert media man måtte ønske, samt tusenvis av timer med kurs, inspirasjon, tips og triks gratis på tilgjengelig på det store internettet.
Jeg har abonnert på Adobe photo pakka i 3 år nå... Det er 119,- x 36. Ja jeg har tatt et ti talls tusen bilder, men ikke alle er redigert. Å i forhold til bruken, mener jeg det er jævlig dyrt for hobby fotografer. Å kjøpe en pakke til 350,- måneden... da skal du faen meg bruke det mye.
Ikke bare det, de er faen meg så frekk at de skal ha 230,- i oppsigelsesgebyr for at jeg har x antall måneder igjen i årsavtalen :evil:

Nei jeg kommer til å finne meg et program som duger greit nok, som jeg betaler engangsum for. Det blir ikke brukt nok til at det kan rettferdiggjøre prisen. Dessuten sliter Adobe med sinnsyke render tider på programmet sitt (video) så heller nok mot final cut pro også får vi se om vi finner noe "greit" nok foto alternativ
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by JK95 »

Har selv Cyberlink Powerdirector, og synes det har funket bra til mitt noe stusslige bruk, spesielt siden det er en enkelsum å betale for nedlasting og ingenting etter :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by Bikeridr »

Thomas; har du prøvd Corel Video Studio (Pro)?
Det koster 800-ish norske penger og kan bl.a ha inntil 6 kameravinkler. Veldig lett å bruke og gir profft resultat.
Søk opp "Gripps2211" på YT. Han har massevis av finfine tips og brukererfaringer på Corel Videostudio.
Bruker det fortsatt selv, ved siden av Premiere Pro.
Hvis du vil bruke en engangssum og liker flyten til Adobe, så er jo f.eks Premiere Elements et alternativ. Koster vel tett over et laken i bundle med Photoshop Elements..

Corel fås muliggens bare til win, men Premiere Elements fås til eplekasser.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Bikeridr wrote:Thomas; har du prøvd Corel Video Studio (Pro)?
Det koster 800-ish norske penger og kan bl.a ha inntil 6 kameravinkler. Veldig lett å bruke og gir profft resultat.
Søk opp "Gripps2211" på YT. Han har massevis av finfine tips og brukererfaringer på Corel Videostudio.
Bruker det fortsatt selv, ved siden av Premiere Pro.
Hvis du vil bruke en engangssum og liker flyten til Adobe, så er jo f.eks Premiere Elements et alternativ. Koster vel tett over et laken i bundle med Photoshop Elements..

Corel fås muliggens bare til win, men Premiere Elements fås til eplekasser.
Takk for tips.... Jeg har ikke begynt å kikke for alvor på det enda, bare litt løst! Jeg er jo vant til å jobbe med final cut pro, men det koster 2500,- som billigste alternativ. En sum jeg mener er innafor om du bruker det en del. Da følger jo naturligvis alt av oppdateringer med.

Jeg ser nå at min 8 år gamle macbook begynner å slite med normale arbeidsoppgaver, program blir jo bare tyngre og tyngre å kjøre! Så skal man være så galen at man går all in, å sørger for å ha tilstrekkelig verktøy for de neste 5 - 10 årene, eller skal man tviholde på gammel utstyr å se hvor lenge det varer :-P
Det blir fort dyrt om man begynner å sette sammen komponenter. Jeg trives så godt på mac, at det skal mye til å skifte over til pc. Ser jo hvor gode de oppdateringene til windows har vært siste tiden. Jeg tviler på en pc hadde holdt like lenge som denne mac'en min nå.

Men det blir ingen laptop igjen... sitter å sikler på en imac med 27" skjerm. med 16 giga ram og final cut pro, lander denne på under 25.000,- sammenlignet med andre mac produkter er dette rimelig. Sammenlignet med PC, tror jeg det er overkant dyrt? :-k
Nei.... det blir fort dyrt om man skal sitte å drømme seg bort på slikt :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

Jeg prøver igjen jeg... Er det noen som kjenner til noen ruter jeg burde kjøre i Danmark? Når jeg først er i zona der? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by ojda »

tshansen wrote:Jeg prøver igjen jeg... Er det noen som kjenner til noen ruter jeg burde kjøre i Danmark? Når jeg først er i zona der? :-k
Yess =D> =D> =D>

E45 tvers igennom, for så og fortsette "7" til du ser et skilt med Garmisch-Partenkirchen :thumleft
Efter det spiller det ikke store rollen hvilke veier du tar, det blir rett uansett :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

ojda wrote: Yess =D> =D> =D>

E45 tvers igennom, for så og fortsette "7" til du ser et skilt med Garmisch-Partenkirchen :thumleft
Efter det spiller det ikke store rollen hvilke veier du tar, det blir rett uansett :lol:
Hahaha, det hørtes jaggu ut som en ålreit plan, men denne gangen skal jeg ende opp helt sør-øst i Danmark i en liten by som heter Rødby 8) Så lurte jeg på om det var verdt å bruke tid på noen partier i DK før jeg starter TET ruten i Danmark og fortsetter mot Sverige :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by mekkern »

tjaaaa.... https://www.visitdenmark.dk/da/danmark/ ... ueritruten

er ikke det mest "spennende" landet jeg vet å kjøre...selv om det finnes småsteder...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by tshansen »

mekkern wrote:tjaaaa.... https://www.visitdenmark.dk/da/danmark/ ... ueritruten

er ikke det mest "spennende" landet jeg vet å kjøre...selv om det finnes småsteder...
Her var jo litt knask jeg kan legge til :-) tusen takk :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: tshansen - *Eventyr og andre skrøner*

Post by ashland »

Danmark har jeg selv kjørt yderst lite i. Så på vei til Berlin i høst ble ruta lagt via Fredrikshavn, Løken til Hanstholm. Derifra valgte jeg småveiene på vestkysten via Thyborøn, Thorsminde, Hvide Sande og Ribe til Tyskland
Deler av den ruten gikk innom den berømte Margueritruten

Oppsummert er jeg forsatt av det syn att Danmark er ett trivelig land, på flere måter. Strendene langs Klit/ vestkysten var litt av ett syn :shock:
Men å kjøre motorsykkel der nede er kjeeeeedelig :-# Mil - lange rettstrekker med en sving i enden og ny rett strekking på noen nye km

Gjør heller som Bamsefar sier, sikt på E45 sydover evt Kiel båten :thumleft
fun is not a straight line
Locked