tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by ole m. »

XT 660 er en trivelig tursykkel, men er i en helt annen liga enn KTM 690/701/950/990.

Edit: På 701 står det selvfølgelig Husqvarna.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by kvase »

ole m. wrote:XT 660 er en trivelig tursykkel, men er i en helt annen liga enn KTM 690/701/950/990.

Edit: På 701 står det selvfølgelig Husqvarna.
Ca. 20 gamp mindre en 690 sett som ren vare og 45 kg tyngre660
Komforten er bedre på lengre turer med 660 men smakssak det å klart 950 +990 er bedre til toring + mer
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by hakhap »

Artig dette hvordan ting endrer seg, ikke sant.



misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by Tommas »

Ønsker du deg en sykkel som er glitrende til grus, leken på stier og skikkelig bra på langtur (for å komme til nevnte grus og stier), så finnes vel ikke den pakken helt enda?

På meg virker det som (ved å lese på advrider hovedsaklig..) nevnte KTM 950/990 er en av de som kommer nærmest. Disse kan du jo omtrent få kjøpt for verditapet på en GSA, så kanskje muligheten er der til å holde seg med to sykler 8)

Nye modeller er jo wildcard, så der er jo alle muligheter åpne :-)

Nye Tenere ser jo kul ut feks :thumleft

Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by mekkern »

Glad i den lettere ombyggede XL600R`n min jeg..
kjører både langt og inn i værste dritten uten problemer..seff ikke mer enn rundt 50 gamp men funker bra da den heller ikke veier stort..tørrvekt på 132kg med all den gamle plasten og stort batteri.
tipper jeg er under 130kg nå... \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by tshansen »

Det er godt med innspill på et vaklende sinn :lol: :lol:

Men noe 990 eller en av de andre store adv syklene kommer såpass nært GSA i vekt og størrelse at da har det ingen hensikt å bytte. Målet med å bytte sykkel for meg nå (slik som jeg ser det for meg) er å ha en så lett sykkel som overhodet mulig. Det beste hadde jo vært å gå for en på rundt 100 kilo, men som jeg har begynt å skjønne utifra å lese ADVrider... det er like mange sykler som meninger.

GSA'en er nesten for god til å være sant på toruing. Det finnes ikke en sykkel jeg heller ville hatt. Går jeg for en 690/701 eller kanskje 500... så tar jeg med i beregningen at jeg blir å kjøre den litt rundt på henger når jeg skal på lengre turer.

Når det kommer til komfort, tenker jeg at vi er jvælig bortskjemt som har rullet rundt på GSA og blitt vant til den komforten der. Alt annet vil jo kjennes slitsomt ut. Men man venner seg til en del av ubehaget. Jeg har jo kjørt en del R sykkel. Å det finnes jo ikke behagelig :lol: :lol:

en 150 kilos sykkel kan jeg faktsik plukke opp med ren håndemakt. Jeg kan ta i ramma å løfte den opp. Står jeg med den mellom bena, kan jeg bikke den ned til velt og opp igjen uten å anstrenge meg. Jeg ser bare for meg at dette har store fordeler når man skal kjøre litt rundt i skogen og frese seg god på grusbane (pløyet åker)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by kvase »

Forhåpentligvis så kommer KTM 790ADV ut på markedet å så den står vel i konkurranse med den nye Tennere 7 som kommer snart- :-k
-
Joda mc rundt 140-150 kg kan være kjekt men så dukker den gjalla veien som du har brå-lyst på å forske på som setter en stopper på grunn av du er alene å med mye pes å tung fandens mc så stopper det opp :evil:
Er som regel ikke noe problem med en mc på 140-150 kg men heit i trøya kan man bli
Verre er det med 200 kg
Last edited by kvase on 20 Sep 2018 09:43, edited 1 time in total.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by ole m. »

tshansen wrote: Men noe 990 eller en av de andre store adv syklene kommer såpass nært GSA i vekt og størrelse at da har det ingen hensikt å bytte.
Det er her jeg mener du tar feil, 950/990 er noe helt annet enn en GSA. Ja,det er en stor sykkel, men den føles ikke som det.

Men skal da ha "så lett som mulig", så kjøper du deg en endurosykkel med hvite skilter, f.eks. KTM EXC 500, den har angitt vekt 106,5 kg uten bensin.

Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by ojda »

Der at jeg ikke har lagt inn kommentar før nå betyr selvfølgelig at jeg ikke klarer å forme EN positiv setning forbundet til temaet :evil:
Harre rabla fårræ :roll: Du kvitter deg vel ikke med den ultimate turmaskinen for å krabbe opp på en "sag-krakk" :shock:
Er det høsten? Her må jo "bokstavene" være i fullt opprør :-#

Inngå en periodisk byttelåne-avtale med "Den andre Hansen" til anfallet går over er mitt innspill :thumleft

Gla i deg fordet da :smt056
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by Palma »

ojda wrote:Der at jeg ikke har lagt inn kommentar før nå betyr selvfølgelig at jeg ikke klarer å forme EN positiv setning forbundet til temaet :evil:
Harre rabla fårræ :roll: Du kvitter deg vel ikke med den ultimate turmaskinen for å krabbe opp på en "sag-krakk" :shock:
Er det høsten? Her må jo "bokstavene" være i fullt opprør :-#

Inngå en periodisk byttelåne-avtale med "Den andre Hansen" til anfallet går over er mitt innspill :thumleft

Gla i deg fordet da :smt056
Støttes! :thumleft Man må lære av andres "feil" man trenger ikke gjøre alle selv :roll:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by ojda »

Palma wrote:
Støttes! :thumleft Man må lære av andres "feil" man trenger ikke gjøre alle selv :roll:

Det kan se ut til at "noen"? Tror at de yngste er eldst [-X :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by Gulars »

ojda wrote:Der at jeg ikke har lagt inn kommentar før nå betyr selvfølgelig at jeg ikke klarer å forme EN positiv setning forbundet til temaet :evil:
Harre rabla fårræ :roll: Du kvitter deg vel ikke med den ultimate turmaskinen for å krabbe opp på en "sag-krakk" :shock:
Er det høsten? Her må jo "bokstavene" være i fullt opprør :-#

Inngå en periodisk byttelåne-avtale med "Den andre Hansen" til anfallet går over er mitt innspill :thumleft

Gla i deg fordet da :smt056
Enig. Skal man bytte ut en GSA så blir det selvsagt til en nyere GSA. :D
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by ole m. »

Og der dukka GS-banden opp ja ... :D
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: tshansen - *Alpetur tar sakte form*

Post by Palma »

Nå skal vi være litt forsiktige, for nå bytter han snart bare på trass :-#
Locked