tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
kvase
Posts: 4034
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

kvase wrote:Kjøpt den Django saken herfra ?
https://www.dango-design.com/shop/gripper-mount-black/
stemmer :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Ser man det, komplett mobil er blitt kjøpt opp av ICE mobil, noe som gjør at de går vekk ifra alle fordeler + at man mister Telenor dekningen (som jeg er helt avhengig av på hytten)
Jaja, back to Talkmore igjen da 8) Helt ålreit at man såpass enkelt får bytta abb via nettet. Økte datagrensen en smule også. Ser at 6 giga er litt for lite av hva jeg pleier å bruke. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Må jeg ha lommen full av minnekort, eller finnes det en slags disk som man kan stappe minnekort inni også overfører det innholdet automatisk? :-k

Jeg tenker bare når jeg er på tur, kanskje da over flere uker.... et 64gb minnekort har i overkant av 2 timer med film plass. Plassmessig har det helt klart fordeler med 3 - 4 minnekort, men prismessig er det vel ikke like gunstig? :-k

Noen av dere som har noe erfaring på dette feltet? Jeg tenker det er bere å knipse, filme 2 timer for mye enn for lite, også heller sortere når man redigerer.
Alternativt er jo å laste klippene over på mobilen via gopro appen, også laste det opp til one drive, men det får jeg ikke med fotoapparatet :-k Eller det går vel, men da blir det en del ekstra styr, for ikke å snakke om WIFI tilgang :-# Man skal ikke langt utenfor Norge før man blir bekjent med hvor langt det kan være mellom god internett.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4034
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by kvase »

Jeg har en ekstern HD som fungerer som rein back-up av bilder å film Kobler bare en kabel mellom kamera eller film kamera trykker på en knapp derpå trekker den bilder å film rett inn på HD 2 1/2 tommers HD som går på lommelyktbatterier eller powerbanks :shock: alle muligheter er kjekt eller hva .- https://butikk.foto.no/lacie/111856/lac ... n-harddisk
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

kvase wrote:Jeg har en ekstern HD som fungerer som rein back-up av bilder å film Kobler bare en kabel mellom kamera eller film kamera trykker på en knapp derpå trekker den bilder å film rett inn på HD 2 1/2 tommers HD som går på lommelyktbatterier eller powerbanks :shock: alle muligheter er kjekt eller hva .- https://butikk.foto.no/lacie/111856/lac ... n-harddisk
Se der ja, noe slikt hadde vært konge, hadde det kosta 1/3 av prisen :lol: Djizes så den kosta da.... kan kjøpe mange minnekort til den prisen der.... over 10x faktisk
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by JK95 »

Skal ikke gi noen fasit i valget ditt, bare husk å kjøp gode nok minnekort ;-) Har prøvd et med for lav skrivehastighet i en Gopro 4, det taklet ikke full-HD gitt :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:Jeg tenker bare når jeg er på tur, kanskje da over flere uker.... et 64gb minnekort har i overkant av 2 timer med film plass. Plassmessig har det helt klart fordeler med 3 - 4 minnekort, men prismessig er det vel ikke like gunstig? :-k
Da jeg filmet 24/7 på NN-turen vår, hadde jeg ett stk 200GB og ett stk 128GB minnekort og det holdt hhv 33 og 16 timer film i 720/50 kvalitet.

Den disken Kvase lenket til kosta, ja - ser jeg :shock:

I sommer kjørte jeg en kombo med å ha med meg en 2TB disk (til 1000-lappen) og en liten PC til rundt 2000. Ble jo billigere det til sammen enn den ene disken der..

PC'n jeg bruker/brukte er tilsvarende denne: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/ ... /p-570539/
Definitivt ikke verdens raskeste, men den fungerte fint på tur med å være "backuplink" mellom HDD og kamera, samt enkel videoredigering med https://www.openshot.org/nb/ redigeringsprogram. Det gikk ikke lynende raskt, men lot ofte rendringa skje om natta, så lastet jeg opp til YT da jeg sto opp og spiste frokost.
Er klar over at du har tenkt å "travel light", men den PC'n veier under 1,5kg og er såpass billig at det ikke blir statskrise om den dauer. Ikke mister jeg noe heller, for med 32GB "HardDisk" er det ikke plass til noe annet enn operativsystem og etpartre programmer. All lagring foregår på tilkoblet USB-disk.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Ja det er gode alternativer dette Bikerider, men jeg får faktisk ikke plass til en pc og alt mulig ekstra dill.... redigering må jeg ta når jeg kommer hjem uansett. korte snutter kan jeg lett redigere med quick på mobilen for instagram og forumet her.

Utifra hva jeg har klart å søke meg fram til i disse morgentimer, så er x antall minnekort billigste og minste løsningen :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Bikeridr »

Ja, ser den.
Kun minnekort er selvsagt den desidert minst plasskrevende løsningen og dagens Sandisk/Lexar kort er såpass robuste at det ikke er noen grunn til å bekymre seg for å ha lat lagret der til du kommer hjem. I tillegg kan man, når man renner tørr, kjøpe nye kort nær sagt hvor som helst hvor det er ei kirke og en pub.
Men, som jeg erfarte, er at når du sitter med 100-vis av timer med film, så blir det litt av et tiltak å begynne redigeringsjobben. (Ev. får du outsource den oppgaven til en kar i Mo i Rana ;-) )
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Ja, jeg vet forbanna godt hvor tidkrevende og overveldene det er med x antall timer med klipp eller i for min del, tusenvis av bilder som skal sorteres, lukes vekk, redigeres osv.... Men det må jeg bare leve med.... fordelen er jo at filene rangeres i stigende rekkefølge, så man enkelt kan finne ut ca hvilke filmer som hører til hvilke dager osv.... men her må det bare prøves og feiles. En ting er hvertfall sikkert, å redigere på veien, det blir det ikke tid til.
Jeg prøvde meg på det når vi var på NN turen, eneste plassen jeg fikk tid/lyst var på fergen fra Bodø... Det blir kanskje litt annerledes når man turer alene. Men frykter at det blir lett å isolere seg med pc'en i stede for å åpne opp for nye inntrykk, folk og ikke minst opplevelser :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by intruder »

Skal sende en filmsnutt av meg og kjerringa bedrivende 19 ulike aktiviteter,da skal du få noe å reddigere da,Sam.. :smt109 :smt075 :smt067
særlig kapitel sex.. \:D/
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by hakhap »

Min foreløpige plan for en ennå ikke realisert alpetur er å ha noen minnekort per dag som hver kveld kopieres til ekstern hd via laptop, siden jeg uansett kommer til å ha laptop med for eventuelle kjappe foto redigeringer.

Totalt for kanskje 5 dager og hvis det trenges mer så tømmes dag 1 korten.

Nå ser jeg ikke før meg 24/7 filming uansett.

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

hakhap wrote:Min foreløpige plan for en ennå ikke realisert alpetur er å ha noen minnekort per dag som hver kveld kopieres til ekstern hd via laptop, siden jeg uansett kommer til å ha laptop med for eventuelle kjappe foto redigeringer.

Totalt for kanskje 5 dager og hvis det trenges mer så tømmes dag 1 korten.

Nå ser jeg ikke før meg 24/7 filming uansett.

misspelling with autocorrect
Jeg har heller ingen plan om å filme 24/7, bare høydepunktene.... men 5 min her, 5 min der blir fort til et par timer og fult minnekort :thumleft Så hadde det vært en billig løsning ala den typen kvase snakket om, så hadde det vært perfekt. Men ser ut som jeg bare får satse på de små minnekortene til sandisk.... Må da muligens ha noen ekstra for fotoapparatet også. Da det sikkert blir langt mere film og ikke bare stillbilder på de brikkene framover.
Er et slik micro kort like raskt om det står i en slik adapter eller må du ha sånn "stort" ? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Locked