tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

ojda wrote:Jeg hadde litt mistanke om at dette hadde gått litt fort for seg, det var derfor jeg nevnte det :thumleft
Det er ingenting som er værre enn å tro man har alt på det tørre, for så å få seg en på trynet når ‘lovens vokter’
står der med stramme øyenbryn :?


O.M = Operasjonsmanual :)


https://luftfartstilsynet.no/globalasse ... orsk-1.doc
Er du helt sikker på dette? RO1
Du trenger ikke å søke om tillatelse for kategorien RO1. For denne kategorien må du i tilfelle deklarere at du vil operere i tråd med kravene i forskriften.
Står det på Luftfartstilsynet sine sider. Med RO1 operatør setter du deg inn i de krav som gjelder, at du har forstått de regler som gjelder og at du forplikter deg til å forsikre dronen mot skade på 3 part. :-k
Det kan da UMULIG være bedre å ikke ha RO1 om uhellet skulle være ute, eller om du får en anmeldelse på deg? :shock:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

ojda wrote:
O.M = Operasjonsmanual :)
https://www.tek.no/nyheter/guide/i/0nXn ... ler?page=2
Jeg leste denne før jeg stupte med hodet først inni det... better safe than sorry :-P Så får vi heller se hvilke endringer som trer i kraft 01.07.2020 og gjøre det beste utav det da :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by ojda »

En ting er sikkert, å det er at det er mye ‘lodden informasjon’ om dette rundtom på diverse nettsteder og forum.
Det gjør det ikke bedre at store deler av brukerne deler lite info om saken, for å beskjytte sitt eget marked [-X
(Når du deklarerer ro1 har du lov til å tjene penger på flyvingen din).
Det er mange potensielle snubletråder i forhåld til dette, å jeg har ivertfall landet på å fly udeklarert med
(stortsett) gode marginer til lovbegrensninger :roll: (Jadda! unntak har skjedd) :redface
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

ojda wrote:En ting er sikkert, å det er at det er mye ‘lodden informasjon’ om dette rundtom på diverse nettsteder og forum.
Det gjør det ikke bedre at store deler av brukerne deler lite info om saken, for å beskjytte sitt eget marked [-X
(Når du deklarerer ro1 har du lov til å tjene penger på flyvingen din).
Det er mange potensielle snubletråder i forhåld til dette, å jeg har ivertfall landet på å fly udeklarert med
(stortsett) gode marginer til lovbegrensninger :roll: (Jadda! unntak har skjedd) :redface
Ja, man kan jo bli mørkeredd av mindre. Det er veldig ufullstendig informasjon der ute. Men det er flere som har anbefalt meg å bli ro1 operatør da det gjør ting enklere i forhold til lovgivning.
Hvilke regler gjelder om man ikke deklarer seg som operatør da? :-k Å hva er konsekvensene om man skulle bli anmeldt for å fly osv?
Det er ikke alle som holder fartsgrensene heller, men det betyr ikke at man konsekvent bryter de. Så om man har flydd litt i grenseland tviler jeg på at man blir huket av den grunn.

Jeg tjener jo i prinsippet penger på dronefilmene mine, da jeg tjener penger på alt innholdet jeg har på youtube, som pr definisjon er inntekt, selv om jeg ikke har planer om å si opp jobben av den grunn :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

I dag er første dagen etter jeg oppdaterte til new Firmware at det var mulig å få flydd litt i Bergen

[youtube][/youtube]

Jeg måtte få teste at alle sensorer og rekkevidden fortsatt fungerer og jeg må si jeg er strålende fornøyd med denne lille krabaten. Ble noen små klipp som folket kan få kikke på. Det er helt uredigert annet enn klipping og musikk :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by ojda »

Så fint at dere er blitt venner :thumleft
Søtt lite klipp ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

ojda wrote:Så fint at dere er blitt venner :thumleft
Søtt lite klipp ;-)
Ja, som du vet best av alle... hadde vi en ganske røff start på forholdet. Men fortsetter det slik kommer nok jeg og drona til å bli veldig gode venner etterhvert :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

Jeg er smått imponert over hva som er mulig med mobilkamera i dag :shock:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

Jeg husker tilbake når jeg var i 20 årene, ja det er ikke så veldig lenge siden, men! Jeg og en kompis var litt stuck i livet å var veldig usikker på hva vi skulle ta oss til. Planen landet på å seile jorden rundt, melde oss ut av samfunnet å brygge rom i mellomamerica. Vel, som mange vet, gikk ikke det helt etter planen, jeg sitter jo her :-P Vi fikk faen ikke tak i en gammel seilbåt på den tiden.

Men når det er sagt, så er det en liten flamme i meg som sier at de 7 hav, ja der finnes eventyr. Når man i tillegg får slike filmer servert... ja da klør det i eventyrlysten. Fy flate!! :love

[youtube][/youtube]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by ojda »

Tro meg Hansen, du er ikke den eneste som har vært på vippen til slikt =D>
Selv var jeg så nære at 48"s seilbåt lå på andre siden av "brygga mi", hvor invitasjonen og seilingsdato til Engeland var satt :thumleft

Noen alvorlige skjær i sjøen, å muligheten var passert :(

Dette var dog "kun" en Atlanterhavs-kryssning til (Paradis) 8)

Jaja, jeg har da ivertfall fått "seilt" meg godt Sør av Gøteborg ved etpar anledninger :-k :-s
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

Jeg vet ikke hva som gjør at det klør så inn i helvete i eventyrlysten min for tiden. Lurer på om det kan være noe taterblod i familien, for den evige lysten på å "melde seg ut av samfunnet" å leve på loffen river i meg mer enn noe annet. Kunne livnære seg på det man har, møte motgang og løse det med læring og utnytting av ressursene man har til rådighet.

Sukk... det kommer vel en dag hvor jeg bare må... bare må ha det :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by kvase »

har en del kompiser eller bekjente har det vel blitt nå- i Kajakk verden. 1 Som er lamm egentlig har padla Norge på langs + mange elver dro med seg rulle stol tøff kar. 1 anen drar på en solo tur fra Notodden ut forbi Brevik rett ned til Egersund non stopp - Flere som padler rett over om trent samme rute som ojda ferga - fulgte et par stykker som padlet fra Kristiansand og opp til Tromsø-- Så har vi 2 karer fra Nannestad som padla en hjemmelaga kano fra Norge å ned til Nilen å hjem igjen :-#
Kom igjen thansen flere av de jeg nevner her var eldre en deg =D>
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by ojda »

kvase wrote:har en del kompiser eller bekjente har det vel blitt nå- i Kajakk verden. 1 Som er lamm egentlig har padla Norge på langs + mange elver dro med seg rulle stol tøff kar. 1 anen drar på en solo tur fra Notodden ut forbi Brevik rett ned til Egersund non stopp - Flere som padler rett over om trent samme rute som ojda ferga - fulgte et par stykker som padlet fra Kristiansand og opp til Tromsø-- Så har vi 2 karer fra Nannestad som padla en hjemmelaga kano fra Norge å ned til Nilen å hjem igjen :-#
Kom igjen thansen flere av de jeg nevner her var eldre en deg =D>



Det står respekt av å padle en kano ned til Nilen, men fy pokker som jeg beundrer de for å «gidde å padle hjem igen» =D> =D> =D>

Hadde det vært meg (en smule tvilsomt) hadde nok hjemturen gått med SAS eller dets like 8) :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by kvase »

Men den turen til Nilen ble det bok av
Å for seilasens gleder anbefaler jeg denne
https://www.nautiskfritid.no/products/m ... ert-skrog2 Med en kvinne i hvert skrog
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

Høst-Turen 2019 del 3

Image

Det er tidlig morgen på Geiranger Camping, jeg våkner til en kjent lyd i det fjerne.... Italienske turister som har munndiare (look how's talking) og susen fra elva som skiller camp området og sanitærbyggene. Jeg gløtter på klokken, å får bekreftet at det er tidlig, men la gå... dagen i dag skal by på mange nye eventyr.

Image

Dagen er ikke den samme uten skikkelig kaffe. Jeg må si at det nye kjøpet av kopp og filter er noe av det bedre jeg har brukt penger på i nyere tid. En skikkelig kopp med god kaffe på morran! Priceless =D>

Jeg får omsider pakket ned camp, kastet meg på sykkelen og planlegger å bruke dagen godt i hårnålene opp fra Geiranger. I dag skal det filmes mye, jeg skal jo bare "lengste" vei til Vågamo i dag.
Jaggu faen sa jeg smør.... Jeg stoppet oppi en av hårnålene, satt fra meg kamera, hastet nedover så jeg fikk snu å kjøre opp igjen før bussene og bobilene jeg nettopp hadde kjørt forbi skulle ta meg igjen. Jeg registerer at jeg kan være kjapp å rekke å hente kamera å suse videre uten for mye styr... men i det jeg svinger foten over salen å trår i bakken... PANG! ryggen kiler seg så jævlig! Der står unge lovende.... med 90 graders bøy, runkrygget som aldri før og sperrer for all trafikk. Kommer meg verken opp eller ned.... Fy faen! Å hvem hjelper en stakkar? Ikke en kjæft :lol: :lol:

Vel, for å gjøre en lang historie kort, prolaps i ryggen... 2 steder!!! :evil:

[youtube][/youtube]

Jeg klarer omsider å klore meg opp på sykkelen igjen. Hva faen gjør jeg nå? Jeg står lenge å vurderer om jeg må bryte, men det er langt hjem, det er langt alle veier... Jaja, jeg får kjøre til Vågamo å satse på at en dag med hvile gjør ryggen bedre....

Image

Jeg må si at det river godt i sjela å måtte kjøre forbi alle de fine stedene jeg unlot å filme dagen før for jeg skulle bruke dagen effektivt i dag. Jaja, helsa kommer først, tross alt.
Det går forbausende bra å sitte på sykkelen. Det går også greit å reise seg å kjøre på sykkelen. Men av og på er tidenes klovneshow. Prolaps i ryggen, for de som ikke vet hva det er... gled dere! Det er i følge legene Norges nye folkesydom :plystre

Image

Siden det går så fint å kjøre, velger jeg å kjøre via Gamle Strynefjellsveg. Været drar seg til å jeg får et sinnsykt møkkavær, men jeg får knipset et par bilder uten å måtte gå av sykkelen.
Området her er jo tatt ut av en Norges reklame

Image

Image

Jeg må stoppe å fylle drivstoff, det er så mye komikk ute rundt pumpa at han som stod bak kassen kom ut å lurte på om jeg trengte hjelp til noe :lol: Det var visst ikke vanskelig å se at jeg hadde problemer med ryggen :roll: Jeg takket for tilbudet å spurte om han kunne fikse det slik at jeg slapp å gå av sykkelen for å betale osv. Den automaten stod forbanna toskete plassert.

Jeg kommer meg omsider til Vågamo, det er tidlig dag. Jeg slår opp teltet på en litt avsidesliggende rasteplass, får handlet meg litt mat og tilbringer mange, laaaange timer i teltet. Regnet bøtter ned, jeg trøstespiser alt for mange kalorier og googler alt av kjerringråd angående ryggen. Lite visste jeg på dette tidspunkt at det var prolaps jeg hadde.

I neste episode fortsetter turen mot Grustur i Øst, ryggen blir ikke verre og jeg begynner på det egentlige eventyret på denne turen, den norske TET ruten :love
En film i slutten for de som vil gjenoppleve denne delen av turen i farver

[youtube][/youtube]

PS! Det blir ikke like lenge til neste episode :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Locked