tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by intruder »

Du tshansen (eller uteliggeren på tur )) , har aldri vært i Bærgen,men er det ikke byen mellom de sju fjell ?... ....eller tar jeg helt feil as usual....Å bygge flere veier kan være problematisk kanskje....men
finnes muligheter med tuneller da.... =D>

ååå..du og sykkern kan jo ta vy-toget (?) opp tell Ulriken .overnatte på høyeste punkt og så fortsette etter frokost :?: :?:
Skal bli artig med snutt fra utoverbakken !! :smt073 :thumleft :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by Kant1 »

Min beste modifikasjon på den Olmax-omleggern er å borre noen 8,5mm hull i ramma på den, og peise ned franske treskruer med digre stoppskiver, slik at greia står skikkelig, når man skal true på stive dekk.
Ellers danser hele greia over låvegulvet..
Og ja, til MotoZ dekka må jeg bruke et spett istedefor det medfølgende håndtaket, ellers er jeg sjanseløs mtp å kjøre monteringshodet hele veien rundt.....

Og så fikk jeg laget meg ny aksling til framfelgen, da den medfølgende var 20mm, altså 1 mm for stor til framfelg
(Bak har jeg jo adapter til 54mm)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by Palma »

Kant1 wrote:Min beste modifikasjon på den Olmax-omleggern er å borre noen 8,5mm hull i ramma på den, og peise ned franske treskruer med digre stoppskiver, slik at greia står skikkelig, når man skal true på stive dekk.
Ellers danser hele greia over låvegulvet..
Og ja, til MotoZ dekka må jeg bruke et spett istedefor det medfølgende håndtaket, ellers er jeg sjanseløs mtp å kjøre monteringshodet hele veien rundt.....

Og så fikk jeg laget meg ny aksling til framfelgen, da den medfølgende var 20mm, altså 1 mm for stor til framfelg
(Bak har jeg jo adapter til 54mm)
Jeg la på Motozdekk 17" bak på Betty med min omlegger uten større problemer... men nå kostet den bare 799,- da :lol: :-#
Sikker på at du brukte monterinngshodet riktig retning og vulsttråden liggende riktig på hodet osv??
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by mekkern »

JK95 wrote:Takker til begge to =D> :thumleft
Streetfighteren har en sådan «spesialfelg» som kan gjøre det vanskelig :-k Når du sier senteradapter, er det snakk om en enkel tapp/sylinder jeg kan kaste sammen med litt bruk av vinkelsliper og sveiseapparat, eller må vi til med dreiebenk og slikt?
om det er en mm eller 2 slark er ikke SÅ nøye..
finner du en bit med litt hardt treværk og borrer passe hull og spikker/sliper den til å passe i felgen funker det greit også. :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by ojda »

Kant1 wrote:Min beste modifikasjon på den Olmax-omleggern er å borre noen 8,5mm hull i ramma på den, og peise ned franske treskruer med digre stoppskiver, slik at greia står skikkelig, når man skal true på stive dekk.
Ellers danser hele greia over låvegulvet..)

Minn "teoretiske løsning" på det samme problemet vil være å montere en på en forskalingsplate
med "overlapp" på en side, så bilen kan rygges oppå og forankre faanskapen :thumleft

Har ikke gått til annskaffelse enda da :-#


P.S. Har ikke låve enda :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

Nå har jeg ikke prøvd å legge om så veldig mange dekk enda, men mitas e-07+ som skal sies å være et forbanna stivt dekk gikk lekende lett, selv uten forankring. Men jeg måtte sørge for å smøre kanten godt, samt passe på at lippa var over halve armen, ikke hele som jeg ser mange gjør. :thumleft Men mulig den er vanskelig å bruke på andre dekk. Dette løses lett med å forankre den med to lekter f.eks :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by mekkern »

Syntes den funker over all forventning. Smører godt med dekksmøring.og smetter vulsten over halve hodet og drar mot klokka. Svupp av/på plass.
Men hvis alene bør den festes for mindre pes.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

Jøssenavn... jeg må si jeg er mektig imponert over lyden i denne slip-on eksosen uten decat. Fy faen! Blir nok kjøp av denne i vinter =D> \:D/

[youtube][/youtube]

02:54 uti filmen for lyden uten begrensning
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by mekkern »

Lyden er nok sånn passe med den demperen. :thumleft
Men en "decat" så blir den direkte ubehagelig..selv med originalpotta..

Men vinkelen på potta likte jeg ikke-følger ikke linjene-men med vesker spiller det ingen rolle. :-k
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by knutk »

Skjønner at folk ønsker å lage støy om man har pizzatryne og vil imponere småjenter.

Men for sykler som er ment å skulle ferdes utenfor all-far-vei og tatt i betraktning trendene i tiden, hvor store deler av Europa sliter med at veier blir avstengt for mc bruk pga. tullkjøring og støyende sykler, er det da så lurt å montere på potter som støyer mer og nører opp under irritasjon?
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by intruder »

Enig med knutk

For min del er vel lyd innen rimelighetens grenser okay....
Men uansett er jeg ikke likere kallen enn at jeg "bråker og regjerer"her på forumet....uten begrensninger :redface
En får værra som en er,uansett..... [-X
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by biker7 »

knutk wrote:Skjønner at folk ønsker å lage støy om man har pizzatryne og vil imponere småjenter.

Men for sykler som er ment å skulle ferdes utenfor all-far-vei og tatt i betraktning trendene i tiden, hvor store deler av Europa sliter med at veier blir avstengt for mc bruk pga. tullkjøring og støyende sykler, er det da så lurt å montere på potter som støyer mer og nører opp under irritasjon?
Jeg er verken pizzatryne eller småjente-imponerer, men liker allikevel litt lyd av tohjulingen min ;-)

For meg er faktisk god-lyd en ganske stor del av opplevelsen av å kjøre mc, så har derfor hatt potte med litt grøvre/"grommere" lyd på de aller fleste av mine motorsykler oppigjennom årene. Men det MÅ jo ikke være "bråkeanlegg" som setter sinne til naboer og medtrafikanter i kok da, bare det blir litt mere godlyd som får fram godfølelsen min \:D/ Noe "symaskinlyden" i mange orginalanlegg ofte ikke gjør :roll:
(Men noen har jo tålelig grei lyd, feks. CRF1000, GS1250)

En annen ting er at jeg personlig synes utseende på mange sykler ødelegges litt av digre, stygge orginal-potter, så dette er jo også en bonus :D
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by ojda »

Hva skal man si? Out of my comfortzone :shock:


2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

knutk wrote:Skjønner at folk ønsker å lage støy om man har pizzatryne og vil imponere småjenter.

Men for sykler som er ment å skulle ferdes utenfor all-far-vei og tatt i betraktning trendene i tiden, hvor store deler av Europa sliter med at veier blir avstengt for mc bruk pga. tullkjøring og støyende sykler, er det da så lurt å montere på potter som støyer mer og nører opp under irritasjon?
Vel, det er ikke alt du har like god greie på hører jeg :plystre

Men fra spøk til alvor! Det er liten eller ingen tvil om at lyd, til en viss grad spiller en mye større rolle i trafikkbildet i en storby enn på landet! Ferdsel i fjellet og på stier er det ganske begrenset av og like lydløst som originalt med db-killer i. For meg handler gleden av sykkel veldig mye om lyd! Ingen skal komme å fortelle meg at det ikke gjør godt litt inn i sjela når JRO fyrer opp ducatien sin kontra de wanna be symaskinene som produseres på løpende bånd nå om dagen :lol: :lol:

Nei, de får forbanna det de som vil, jeg kommer alltid til å velge god lyd framfor stille!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by intruder »

Hadde jaggu vært en ide med snakkeposter her inne gett...
Uansett...en relativt stor del av den norske befolkning betakker seg nok for en del av den unødvendige ulyden i utmarka....og jeg er en av dem... =; ...unnskyld...

Bruke så mange gryn for å kunne plage de som gjerne vil ha litt stillhet i naturen... :smt003 :smt003
Men deler av folket ønsker kanskje ei ny 1 % gruppe.. bli nevnt i bisetninger er vel greit...
og...om 5 girs Intrudern ikke duger på skauen...Så har æ en DBS Intruder 21,også den 92 `modell... \:D/

Alvoret får jeg ta en annen gang... :redface

PS...synd de 247 uregistrerte ikke henger seg på , men de får kanskje vann på mølla etterhvert..........hopes so..
Locked