tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Ambro wrote:Har liten til ingen erfaring med Mac selv, men stusser når en skal kjøpe en flett ny maskin, og CPU som blir levert er 2 generasjoner bak det nyeste tilgjengelig for resten av folket...
Ja, men dette er jo en maskin som kom i midten av 2017. De siste modellene som selges nå er midt 2018, men samme spec som de ett år eldre modellene. iMac holder seg skremmende godt i pris (utsalg)

Det finnes mye bra på nettet, men jeg må personlig si at jeg liker dårlig windows. Det er så mye mer styr med det. Apple har vært plug & play siden dag 1. Å det fungerer så utrolig bra med de programmene jeg styrer med til dagen.
Kjøper jeg en slik maksin, så ser jeg for meg at den skal vare mellom 5 og 10 år. Jeg kjøper ikke for at jeg vil ha det flotteste og dyreste pr. dags dato. Men en arbeidshest som kan redigere 4k video mange år fram i tid, uten at jeg må sitte i 5 - 10 min å vente bare for at man har lagt til tekst oppå en filmsnutt. At man kan kjøre foto redigering uten at maskina lager brannsår på lårene å snurrer ball hver gang du gjør litt brå bevegelser. Jeg kunne nok fått laptoppen min til å fungere noen lunde i 2 år til med å oppgardere ram og koble til ekstern gpu.... Men da måtte jeg ha tatt samme runden igjen om et par år igjen. :-k
Tommas wrote:Normalt sett så får man jo i bøtter og spann mer "hestekrefter" ved å velge pc fremfor mac, men akkurat iMac er litt spesiell siden du på godt og vondt får med skjermen - sparer jo litt kroner der (men kan ikke oppgradere senere). Men fortsatt så vet man jo at man historisk donerer en stor slump penger til menigheten for design og grensesnitt. Liker man først økosystemet, så kan man jo like godt bli der, og betale de ekstra kronene det koster.

30-35k er mye penger, men målt i pris pr time så blir det nok ikke så ille sammenliknet med andre ting man svir penger på 8)
Ja men skal man ha en pc som matcher samme spekkene så må man opp i 20 - 25 (utifra hva jeg kan finne av utstyr)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Tommas »

tshansen wrote:Ja men skal man ha en pc som matcher samme spekkene så må man opp i 20 - 25 (utifra hva jeg kan finne av utstyr)
Apple har alltid tatt seg godt betalt for Hardware, og de har vært flinke til å pakke inn ting pent nok til at det faktisk lar seg gjøre å få en premium pris for medium vare (fra et teknologisk synspunkt). Så lenge du som kunde er happy med hva du får for pengene så er jo det det viktigste. Da oppfattes det vel heller ikke som "for dyrt" i dine øyne.

Prioriteringen kan kanskje sammenliknes med feks helsereiser til Portugal :erte
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Tommas wrote: Apple har alltid tatt seg godt betalt for Hardware, og de har vært flinke til å pakke inn ting pent nok til at det faktisk lar seg gjøre å få en premium pris for medium vare (fra et teknologisk synspunkt). Så lenge du som kunde er happy med hva du får for pengene så er jo det det viktigste. Da oppfattes det vel heller ikke som "for dyrt" i dine øyne.

Prioriteringen kan kanskje sammenliknes med feks helsereiser til Portugal :erte
Skjønner hvor du vil, men jeg mener at det kanskje ikke er heeeeelt likt alikevell :lol: Men da kan man igjen begynne å snakke om definisjoner, hva man får igjen av penger som er investert osv osv osv. En evig diskusjon 8)

Ja, det er vel en grunn til at apple har vært "best" i klassen på markedsføring i ganske mange år. Men de klarer å levere kvalitet i samme pakken, å det er vel her som er grunnen til at så mange velger mac, framfor windows... den ufattelige sømløse opplevesen det er å jobbe med OSX.

Men vil du påstå at de nyeste iMac og Mac Pro er medium produkt til premium pris? Jeg er på ingen måte noe data guru, å vet knapt nok hva halvparten av de forskjellige tingene betyr. Men jeg har ikke inntrykk av at prosessor, ram og gpu er tatt så stort steg videre? :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4031
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by kvase »

Smaken er lik baken og hva man foretrekker det er individuelt av type program og brukes måte.-
:-s
Har hatt eple kasse med ekstern skjerm - Har også drevet med data i ca. 25 år som da dekker de 2 leira ser da bort fra IBM
Må bare si meg enig at Eple produkt tar seg ekstremt godt betalt for komponenter som skal dytter inn utenom standarden.
Joda har bytta en del innmat på eple produktet med helt ordinære løs komponenter til 1-3 del av hva eple skulle ha vanlige pc innmat :lol:
Programfronten så er Eple ekstra gode på grafikk på grunn av det er noe de ser ekstra etter på sine oppbygningskrav av brødboksen eller alt-i-et panel-
Bærbare til eple er gode
bruker man la oss si en sum av 40 høvdinger eller mer på et produkt som på en måte er utdatert om 2-3 år på det beste så er det helt greit sikkert vis man har rom til det er jo ikke mere en hva en ny mc taper seg i løpet av samme periode ---Men man kan ha glede flere år etter den tid med begge,. :-k
Har også lært meg en del 3D program fra 3D Max også AutoCAD arkitekt desktop som jeg har brukt i mitt yrke.--- grafikk kort her kosta jo bare 35 til 40 000 kroner vell :shock:
tshansen
få deg det du vill du enklere kan det vell ikke tenkes for du gjør det på yur road any weir
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Ambro »

Husker ikke hvordan utviklingen har vært siden sist jeg kjøpte meg ny maskin i 2012, men har heller ikke vært veldig imponert av utviklingen.
Det skal dog sies at etter den 7. generasjon CPU, så begynte det å skje noe. Har for sammenligningsgrunnlag snublet inn på komplett for å sammenligne den CPUen som står i iMacen, mot den nyeste av tilsvarende CPU.
Image

Vil tørre å påstå at dobbelt så mange kjerner, og 400MHz ekstra i boost frekvens vil være merkbart i noe så tungt som videoredigering.
Hva grafikkort anngår så må en se på iMac som en laptop, da den benytter laptop komponenter for å få plass inne i en skjerm. Dette fører jo til at en må betale et premium for mindre komponenter som utvikler mindre varme, samtidig som de yter mindre. Kan ikke sammenlignes med en stasjonær PC som ikke må ta like stor høyde for varme og plass problemer.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Tommas »

Den iMac'en gjør helt sikkert en glimrende jobb, men om du ønsker å få mest mulig kraft for pengene (og programmene du bruker også finnes for windows) så får du fortsatt vesentlig mer ytelse for pengene med en PC. Da sikrer du også at produktet du kjøper kan oppgraderes nærmest til evig tid, og det til billigst mulig pris.

Men, om du er innstilt på Mac-verdenen så vet du at du betaler ekstra for "pakka" og da er det jo strengt tatt greit. Du som skal bruke den, og du som skal betale, så da er det rett og slett bare å kline til 8)

Med en maskin i den prisklassen så skal det mye til at du ikke kommer til å være gulle fornøyd i mange mange år fremover :thumleft

tshansen wrote:det er vel her som er grunnen til at så mange velger mac, framfor windows...
Det er vel fortsatt 8-10 ganger så mange som bruker Windows i sin datamaskin sammenliknet med Mac, så pris/ytelse betyr nok en del for mange ;-)

Husker min far drev reklamebyrå... da måtte man nærmest kysse føttene til yppersteprestene hos Eple-menigheten samt legge igjen en gullbarre for aller nådigst få lov å ta med seg litt RAM og en oppdatering til PageMaker hjem :lol:

Tok ikke så mange årene før mine hjemmebygde kreasjoner kjørte i ring rundt "arbeidstasjonen" fra Apple, til en brøkdel av prisen. Ikke tvil om at Apple har blitt mer skjerpet på pris (livsnødvendig) etterhvert, men de tar seg fortsatt meget godt betalt for komponentene.

Når det er sagt, så er det både lov og fornuftig om man kan få det til å funke :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5116
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by mekkern »

Kan jo kjøre OSX på pc også da..... :plystre
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Min yngre bror har vært å lekt seg en ukes tid.... Kjenner jeg blir dårlig, men faen så kult!

[youtube][/youtube]

Han er filma en del fra 3:52 når han prøver å henge på instruktøren :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Tommas »

Det så HELT rått ut :shock:
User avatar
kvase
Posts: 4031
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by kvase »

tshansen wrote:Min yngre bror har vært å lekt seg en ukes tid.... Kjenner jeg blir dårlig, men faen så kult!

[youtube][/youtube]

Han er filma en del fra 3:52 når han prøver å henge på instruktøren :thumleft
Bianco felt
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:Min yngre bror har vært å lekt seg en ukes tid.... Kjenner jeg blir dårlig, men faen så kult!

[youtube][/youtube]

Han er filma en del fra 3:52 når han prøver å henge på instruktøren :thumleft
"Denne videoen er fjernet av brukeren"
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Bikeridr wrote: "Denne videoen er fjernet av brukeren"
Ja, jeg ser dette..... hmm, mulig de har tatt de ned for å redigere de til? Ikke vet jeg... flere som er forsvunnet ser jeg. :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Det kunne vært verre! 459,- i ekstra utgift fra DHL lander fortsatt bakdekket på en hyggelig sum! Blir jo billigere om man kjøper et sett

Image

Ikke umulig jeg blir å handle mer dekk fra www.adventure-spec.com
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Tommas »

Ser at DHL har tatt 197,- for jobben med å kreve inn de 262,- som skal til staten :-k

Det tar nok ikke så lang tid før systemet hvor godkjente selgere krever inn moms direkte for sluttbruker er oppe og går.
Muligens bare de største aktørene som blir med til å begynne med, men kommer til å strømlinjeforme hele handelen.

Da spiller det også mindre rolle om vi beholder momsfritak på pakker under 300, eller ikke, siden det ikke kommer noe særlig kostnader ut over de 25% mva på toppen. Skrammel fra Kina vil fortsatt være rimelig 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Det er like spennende å åpne postkassen hver dag, man vet liksom aldri hva som dukker opp :lol

Pengene jeg sparer på å ha en sykkel har virkelig fått bein å gå på! Men nå begynner det å nærme seg slutt på små nipset jeg «må» ha :plystre

Image

Veldig fornøyd med gopro festet til hjelmen fra dango-design

Image

Går å venter på nye litt bredere og lengre fothvilere! Også er det ikke helt umulig at det dukker opp litt annet knask også! Faen, jeg begynner å forstå hvorfor kvinnfolka er så glad i å handle sko :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Locked