tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

biker7 wrote:Bagasjeløsningen på bildene over: Er det det eneste du skal ha med deg når du legger ut på TET-kjøringa di ??
Må i så tilfelle si at det er "litt" forskjell fra et full-lastet GS-lokomotiv :shock: :lol: ;-)
Det stemmer.... jeg har prøvepakket et par ganger, å får med meg litt mer enn bare det nødvendige :lol: Selv om det kanskje ikke ser slik ut.
Men når det er sagt, så er det noe vi aller er eksperter på....ta med oss for mye drit vi ikke trenger. Eller kanskje ikke bruker i det hele tatt. Alt er jo avhengig av hvor lenge du skal være på tur og hvor mye komfort du vil unne deg. For min del, gjelder det å bare ha med seg det ytterst nødvendige. Å ha med seg 2 par sko, ekstra bukse, klær om man skulle ta seg en tur på byen, camping bord, esktra stort telt, proviant for en uke om gangen, osv osv..... Hvis man er litt streng med seg selv så er det utrolig hvor kompakt du kan pakke. Se bare til de som går på tur i fjellet ;-)

Når jeg pakka på GSA'en, var det i utgangspunktet bare en boks jeg hadde alt utstyret mitt i... den andre var telt og sovegreier... å toppboksen var luksus, mat (for flere dager) kokemulighter osv osv osv. Å det var ikke antydning til trangt om plassen.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Moffa »

tshansen wrote:Når jeg pakka på GSA'en, var det i utgangspunktet bare en boks jeg hadde alt utstyret mitt i... den andre var telt og sovegreier... å toppboksen var luksus, mat (for flere dager) kokemulighter osv osv osv. Å det var ikke antydning til trangt om plassen.
Det høres absolutt betryggende ut ;-)
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Det er god plass :plystre

[youtube][/youtube]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Er ikke ofte det tikker inn SMS på telefonen lengre, men når det gjør det er det ofte gode nyheter fra Ride :-)

Dine deler er ankommet :plystre

Image

Third time and we have a winner! Original hendelen fra 450 exc satt som dritt i kram snø! Meget oppegående!

Fikk også montert på radiator beskytter! Solid ramme med enkel montering

Image

Image

Bare et lite problem!!! KTM sendte med noen små spacere til den lille avstandsforskjellen det ble mellom sidekåpe og original hull som er festet i radiator! Her er det blitt litt større avstander etter montering! Men løsner du skruen, kan du ta deg håndfast i stjerna på at du aldri blir å finne den igjen!
Heldigvis fant jeg en alternativ løsning! Avstandstykke med gummi spacer fra den originale luftfilterboksen i boden

Image

Image

Perfect fit! Kjekt når man har ekstra deler og forskjellig nips i boden! Da finnes det bare løsninger :lol:

Kjekt når andre folk har troen på deg å sponser deg med utstyr [emoji3526]

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by freddy123 »

Artig, hvem er det som sponser da?

Ingen vei tilbake nå[emoji851]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

freddy123 wrote:Artig, hvem er det som sponser da?

Ingen vei tilbake nå[emoji851]
Nei, navn, nummer og annen info er ikke ønskelig å gå ut med :lol:
Ja nå er det ingen vei tilbake. Ikke umulig det kan drysse litt til om jeg har noe mer å vise til etterhvert ;-) Men jeg har ingen planer om å la andre styre eller kreve noe form for innhold. Jeg gjør dette for jeg selv syns det er gøy, ikke for å pepre folk jeg kjenner med snikreklame :lol:

Men jeg ser jo at batteri fronten på GoPro har stått stille siden siste jeg hadde. Vi snakker ikke rare levetiden på det som står i :lol:
Hva er mest praktisk å ha? En større powerbank koblet til med ledning? flere små batteri med lader i tankvesken eller strøm bare direkte fra sykkelen? :-k Noen som har erfaringer her? @snikkeren kanskje?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Kant1 »

tshansen wrote:
freddy123 wrote:Artig, hvem er det som sponser da?

Ingen vei tilbake nå[emoji851]
Nei, navn, nummer og annen info er ikke ønskelig å gå ut med :lol:
Ja nå er det ingen vei tilbake. Ikke umulig det kan drysse litt til om jeg har noe mer å vise til etterhvert ;-) Men jeg har ingen planer om å la andre styre eller kreve noe form for innhold. Jeg gjør dette for jeg selv syns det er gøy, ikke for å pepre folk jeg kjenner med snikreklame :lol:

Men jeg ser jo at batteri fronten på GoPro har stått stille siden siste jeg hadde. Vi snakker ikke rare levetiden på det som står i :lol:
Hva er mest praktisk å ha? En større powerbank koblet til med ledning? flere små batteri med lader i tankvesken eller strøm bare direkte fra sykkelen? :-k Noen som har erfaringer her? @snikkeren kanskje?
I Portugal i vinter, brukte jeg først strøm fra sykkelen på fjernkontrollen, og powerbank på kamera (Har en eldgammel Hero 3 Black)
Var litt tungvint med powerbank så jeg tok med flere småbatteri og en USB-lader.

Er nok flere veier til Rom, dette finner du utav :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Kant1 wrote: I Portugal i vinter, brukte jeg først strøm fra sykkelen på fjernkontrollen, og powerbank på kamera (Har en eldgammel Hero 3 Black)
Var litt tungvint med powerbank så jeg tok med flere småbatteri og en USB-lader.

Er nok flere veier til Rom, dette finner du utav :thumleft
Ja, var bare når jeg først skal svi av en høvdning er det greit å vite hvilken løsning som er mest optimal. Men lar jeg ladeluken stå åpen, er ikke kamera vanntett lengre, så 2 ekstra batteri og en slik usb lader
Image

Holder nok i massevis. Jeg skal jo ikke holde på med kontinuerlig filming over lengre tid. Blir vel stort sett mindre klipp og flere av de når jeg er i områder som kan være interessante. Så får jeg i verste fall kjøpe en ekstra lang leding å gå med direkte strøm fra sykkel om det skulle butte på :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by knutk »

tshansen wrote: ….
Hva er mest praktisk å ha? En større powerbank koblet til med ledning? flere små batteri med lader i tankvesken eller strøm bare direkte fra sykkelen? :-k Noen som har erfaringer her? @snikkeren kanskje?
Har prøvd både strøm i tankveske og powerbank fra Biltema.

Strøm fra sykkel er greit nok, men en del av apparatene kan ikke lades mens de er i drift (for eksempel lyd i hjelm). På min sykkel er koblingen styrt av tenningen, slik at lading i pauser var ikke-tema.

Ved skifte av tankveske gadd jeg ikke koble til strøm fra sykkel, og powerbank ble løsningen.

Fordelen med powerbank er at lader i pauser, og den har rikelig med strøm for flere dager (etter mitt bruk). Den koster og mye mindre enn ekstra kostnader for en elegant løsning av strøm fra sykkel.
På neste sykkel blir det utelukkende powerbank...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

knutk wrote:
Fordelen med powerbank er at lader i pauser, og den har rikelig med strøm for flere dager (etter mitt bruk). Den koster og mye mindre enn ekstra kostnader for en elegant løsning av strøm fra sykkel.
På neste sykkel blir det utelukkende powerbank...
Jeg har et par powerbanker tilgjengelig, av 10.000 typen. Men problemet jeg opplever med disse er at de tar så himla lang tid å lade opp. Må ha litt ekstra puff til mobil, hodelykt osv når jeg camper over flere dager. Men å fylle de opp igjen tar votter og vår :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by knutk »

tshansen wrote:
knutk wrote:
Fordelen med powerbank er at lader i pauser, og den har rikelig med strøm for flere dager (etter mitt bruk). Den koster og mye mindre enn ekstra kostnader for en elegant løsning av strøm fra sykkel.
På neste sykkel blir det utelukkende powerbank...
Jeg har et par powerbanker tilgjengelig, av 10.000 typen. Men problemet jeg opplever med disse er at de tar så himla lang tid å lade opp. Må ha litt ekstra puff til mobil, hodelykt osv når jeg camper over flere dager. Men å fylle de opp igjen tar votter og vår :-k
Kanskje en kraftigere lader vil hjelpe på? USB lading kan dra maks ca 2A, så det innebærer 5-6 timer for 10.000 mAH om den er helt tom.

Alt er relativt, men jeg har aldri opplevd at jeg ikke har hatt tid til å lade opp powerbank. Men det er basert på mitt bruk....

Men uansett hvilken løsning man velger finnes der fordeler og ulemper.
Man kan ta en Ole Brom. Legg strøm i sykkelen.kjøp en mindre powerbank og lad den under kjøring og bruk Powerbank i pauser...
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Tommas »

Fordelen med powerbank er mange synes jeg. For det første kan det brukes til "alt". Prisene har droppet, og det finnes ganske mange gode og oppdaterte tester som man kan støtte seg på. Kombiner med en god lader, så kan du holde liv i mesteparten av elektroniske livsnødvendigheter på tur.

Du kan jo toppe opp underveis også med lading fra sykkel, så kan du lade feks et par gode batteribanker de gangene du har tilgang på "landstrøm". For alt jeg vet så kan selv noen kvadratcentimeter med solceller hjelpe underveis? Kult hadde det vært også 8)

Ikke den nyeste, men Tek.no pleier å være ganske nøye med testene sine:

https://www.tek.no/artikler/guide-nodla ... rom/447905
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by ojda »

En kombinasjon av ALLE er vel det beste :thumleft
Men sålenge telt er hovedingrens ved overnatting, synes jeg 12v lading fra "sovende sykkel" er ett must [-X
Greit å lage en kabelstump med kontakt som du kan ha diverse piggyback til.
Fex til usb-converter, lading av sykkelen, 12v forbruk...
Men her trenges det å følges godt med på igjenværende strøm på sykkelbatteriet [-X (voltmeter?).
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by tshansen »

Det får bli et par ekstra batteri å en liten lader i morgen, så får jeg legge inn bestilling på en Anker etterhvert. Dette er definitivt den som går av med seieren når det kommer til bruk i felt (spesielt blandt hikere)
https://www.proshop.no/Noedlader/Anker- ... Ah/2610498
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *TET - Trans Euro Trail*

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:Det får bli et par ekstra batteri å en liten lader i morgen, så får jeg legge inn bestilling på en Anker etterhvert. Dette er definitivt den som går av med seieren når det kommer til bruk i felt (spesielt blandt hikere)
https://www.proshop.no/Noedlader/Anker- ... Ah/2610498
Anker?
Hmm, det overrasker meg, eller jeg har vært ekstremt uheldig..
Hadde en 5-ports usb-lader (220v) fra Anker, kjøpt på Amazon. Den døde etter kort tid og jeg fikk ny. Den døde også, eller rettere sagt, portene sluttet å "hurtiglade" og brukte 6-7 timer på å lade opp telefonen. Gikk i søpla da jeg ikke gadd å reklamere igjen.
Kjøpte også en slik powerbanksak med lys. Den fikk det for seg at den plutselig skulle skru på lyset og det gikk ikke å skru av.. Da ble jo også "reservejuice'n" jeg skulle bruke til tlf borte. Gikk i søpla den og.

Det jeg brukte på tur nå i sommer som var, og som funket helfint var denne fra Biltema: https://www.biltema.no/kontor-teknikk/m ... 2000040624
Har også et solpanel som Claser'n førte tidligere. Finner den ikke der nå, men dette er en tilsvarende (for illustrasjon): https://www.ebay.co.uk/itm/12v-3w-Solar ... SwE95byH~O
Locked