tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by mekkern »

Har selv en tendens til at mila ruller på og at en glemmer å stoppe og nyte...

Blitt mer bevisst på dette i senere tid, men "nærmiljøet" har blitt "oppbrukt" og en må litt lengre unna..

På "flerdagstur" er det greit med en dag innimellom med kun slækking i området... for meg ca hver 3 dag...avhengig av vær og lokasjon.

Eller som vi gjorde i 2018-ha et fast hotell en ukes tid i Dolomittene og ta lange korte eller ingen tur avhengig av lyst...veldig avstressende.


Kjøre med folk som røyker -elsker kaffe eller har veldig aktiv blære kan ofte gi noe mindre "milstress".. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by tshansen »

Gode innspill dette.... Å jeg forstår at det er veldig individuelt. Jeg har full forståelse for at noen trives best med å kjøre og naturligvis gjør det meste ut av det. Men for min del handler tur mer om tilstedeværelse, egenpleie og alt mellom A og B. Men er jeg på tur, blir det liksom uskrevent at man ruller litt hver dag... Man "må" jo forflytte seg litt.

Men legger man inn hviledager finner man seg kanskje plutselig på steder man ellers ikke ville stoppet eller opplevd. Spist på steder og opplevd mat/drikke man ellers ikke hadde spist osv. Jeg tror at uvanene med å jage km henger litt igjen fra tidligere turer og jeg må være flinkere å ta pauser eller legge inn dager hvor målet er å vile/planlegge turen videre.
Må se om jeg ikke klarer å få til noe slikt på neste langtur. Jeg ser bare for meg at det kan gi rom for å oppleve enda mer på tur og flytte fokuset mere over på turen for opplevelsen og ikke turen for å kjøre. :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Bikeridr »

Hmm, "miljøskada" som jeg er som ektefødt nordlenning og vant til at det er 3 1/2 times non-stop-kjøring bare over til naboen, så har jeg aldri vært innom tanken på "hviledag".
Jeg kan heller ikke si jeg synes min egen kjøring er stressende og/eller miljagende. Som mekkeren sier; alt i nærområdet er "oppbrukt" og man må litt ut i distriktet for å finne noe spennende.
Såsom siste "grusturen" jeg hadde og har lagt ut her; 42 mil, 6 1/2 time i salen, kun avbrutt av ett bensinstopp og ett pissestopp. Nå ble jo denne turen (som vanlig) litt offer for tidsklemma, men en bra tur likevel. Planen var jo å besøke Skrunda, som er en forlatt Sovjetisk militærby, men fant ikke selve militærbyen, bare den sivile. Kriteriet for turen av at jeg ville krysse grensa mellom Latvia og Litauen på "det minst overvåkede område" og fant dermed de grusveiene rundt 15 mil hjemmefra. Så da ble det 2x15 mil transport og de siste 12 mil i grensepassering og grus :)

Det der med OCD-aktig planlegging av hver minste meter av turen plottet inn på GPS for slavisk å følge har aldri, og kommer aldri til å bli "min greie". At man er flere på tur og må ha en noenlunde planlagt rute er helt innafor, men er jeg alene så "rekalkulerer" jeg ca 24 ganger oftere enn GPS trenger.

Men det er nå meg, da, og jeg kjører ofte alene og da blir det til at jeg "glemmer" å stoppe annet enn etter 40 mil når jeg må fylle bensin..
Forøvrig, den 2018-turen jeg hadde var den roligste og minst milslukende turen jeg noensinne har kjørt. Eneste to "langstrekkene" var 1. og nestsiste dag hvor jeg skulle rekke "begynnelsen" og "slutten" av turen. Ellers gikk det 40-50 mil pr dag og stopp somregel før kl 19. Med inkluderte stopp ble det rundt 9-10 timer totalt med "aktivitet" inkludert utsiktsstopp o.l. Neste dags stopp ble planlagt iløpet av kjøredagen for så, mer enn en gang, å bli spontanforandret under morgenkaffen, basert på vær eller hvor jeg hadde ombestemt meg til å heller ville besøke.
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by intruder »

Husker det var noen på et annet forum som skrev om og praktiserte noe 24-timersgreier,mener det kanskje var en slags konkurranse...
Men husker ikke helt hvem trådstarteren var...hmmm...."tagesk"?..i Italia ?

:-k
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by freddy123 »

Du som er litt glad i friluft kan jo bringe dette med i mc-turen også som en fridag, sjekke om det er en fjelltopp som er verdt å bestige osv.

Jeg drar nedover til alpene om 2uker og da blir fjellskoene med nedover og badebukse om man blir lei av kjøring og bare vil slappe av langs bassenget en dag eller to.

For min egen del blir jeg jævlig lei av å kjøre visst det blir veldig varmt, mange km dag etter dag... Da blir det mere stress en ferie

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by tshansen »

Man kan ha med fjellsko, sekk, kniv, primus og alt anne som hører friluftslivet til. Det er ikke dermed sagt at det blir brukt. Dette fikk jeg selv erfare i fjor når jeg kjørte Norske TET. Planen var å ha flere dager i fjellet, men det skjedde ikke. Er man på sykkeltur, så er man på sykkeltur (tydeligvis) :lol:

Jeg tror nok det blir lettere å benytte seg av den slags om man har et bevisst forhold til å legge inn hviledager, eller så må fjellturen være målet og sykkelkjøring delmålet for å komme seg til fjellet om man skjønner hva jeg skriver!

Jeg er har vært flink å omtrent planlegge ned til den minste millimeter på GPS for tur, men jeg avviker ofte veldig fra den satte plan. Så nå har jeg glidd mer og mer over til at jeg planlegger tur, med de serverdighetene jeg ønsker å få med meg også legger jeg det inn som spor som er synlig i kartet som jeg har muligheten til å følge om jeg ønsker det. Men det går ikke lange tiden jeg kjører før eventyrlysten begynner å klø å jeg leter rundt om på alle sideveier :-)
Jeg liker heller ikke å ha et mål for dagen. Fra hit til dit.... da blir det nesten uten unntak at man siter å "hater" de siste 10 milene fram til der man har satt at man skal campe for å gjøre seg ferdig med dagen. Nå har jeg flere dager lagt inn i samme ruten, også camper jeg når jeg er lei, ikke når jeg har kommet dit jeg har sett for meg at jeg skal klare å kjøre den dagen.
MEN, det er enda et godt stykke unna det å ta seg en helt fridag. Sove lenge, spise en bedre frokost, tråkke litt rundt i området, eller bare ligge i camp å nyte stillheten/utsikten.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by jhn »

Bikeridr wrote: ....

Det der med OCD-aktig planlegging av hver minste meter av turen plottet inn på GPS for slavisk å følge har aldri, og kommer aldri til å bli "min greie". At man er flere på tur og må ha en noenlunde planlagt rute er helt innafor, men er jeg alene så "rekalkulerer" jeg ca 24 ganger oftere enn GPS trenger.

Men det er nå meg, da, og jeg kjører ofte alene og da blir det til at jeg "glemmer" å stoppe annet enn etter 40 mil når jeg må fylle bensin..
Forøvrig, den 2018-turen jeg hadde var den roligste og minst milslukende turen jeg noensinne har kjørt. Eneste to "langstrekkene" var 1. og nestsiste dag hvor jeg skulle rekke "begynnelsen" og "slutten" av turen. Ellers gikk det 40-50 mil pr dag og stopp somregel før kl 19. Med inkluderte stopp ble det rundt 9-10 timer totalt med "aktivitet" inkludert utsiktsstopp o.l. Neste dags stopp ble planlagt iløpet av kjøredagen for så, mer enn en gang, å bli spontanforandret under morgenkaffen, basert på vær eller hvor jeg hadde ombestemt meg til å heller ville besøke.
Jeg er litt enig med deg. Jeg mistenker at behovet for en hviledag kommer av at man har en timeplan å følge.
Først bruker man lang tid på å planlegge turen, og så noe tid på montering av nye dingser. Man må være "der" kl xx, og der kl yy. Mye unødvendig jag og stress
jeg vil ikke være bundet opp på den måten, og derfor kjører jeg alltid rundt med telt og det som hører med ... ... det er jo ferie for svarten, og jeg vil kunne stoppe når og hvor jeg vil. Mye av hensikten med ferie er jo at alt av klokker og timeplaner og den slags , legges bort ... i alle fall for min del.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by tshansen »

jhn wrote: Jeg er litt enig med deg. Jeg mistenker at behovet for en hviledag kommer av at man har en timeplan å følge.
Først bruker man lang tid på å planlegge turen, og så noe tid på montering av nye dingser. Man må være "der" kl xx, og der kl yy. Mye unødvendig jag og stress
jeg vil ikke være bundet opp på den måten, og derfor kjører jeg alltid rundt med telt og det som hører med ... ... det er jo ferie for svarten, og jeg vil kunne stoppe når og hvor jeg vil. Mye av hensikten med ferie er jo at alt av klokker og timeplaner og den slags , legges bort ... i alle fall for min del.
Jeg er ikke så sikker på at man har en timeplan, mer en alt for ambisiøs plan for hvor langt man skal "nå" den gitte dag.
Å planlegge turen ser jeg på som helt nødvendig og over halve turen i seg selv. Finne ut hva som er å se, hvilke veier som er i området og hvilke plasser som er anbefalt kontra å bare dunke gjennom E6 for å komme f.eks til Nord-Norge. Det er mange veier jeg velger å utforske selv om de ikke står på ruta jeg har planlagt i forkant, men disse er som regel blindveier. Å skal man drive å kjøre alle blindveier man kommer over blir dagene fort lange eller nesten ikke flytta seg noe særlig :-P

Men ja, vi er alle forskjellig. Jeg opplever at turene jeg har blir langt mer innholdsrik når jeg gjør litt forarbeid, kontra når jeg bare kjører på måfå. SPESIELT i områder jeg ikke er godt kjent! :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by jhn »

tshansen wrote:
jhn wrote: Jeg er litt enig med deg. Jeg mistenker at behovet for en hviledag kommer av at man har en timeplan å følge.
Først bruker man lang tid på å planlegge turen, og så noe tid på montering av nye dingser. Man må være "der" kl xx, og der kl yy. Mye unødvendig jag og stress
jeg vil ikke være bundet opp på den måten, og derfor kjører jeg alltid rundt med telt og det som hører med ... ... det er jo ferie for svarten, og jeg vil kunne stoppe når og hvor jeg vil. Mye av hensikten med ferie er jo at alt av klokker og timeplaner og den slags , legges bort ... i alle fall for min del.
Jeg er ikke så sikker på at man har en timeplan, mer en alt for ambisiøs plan for hvor langt man skal "nå" den gitte dag.
Å planlegge turen ser jeg på som helt nødvendig og over halve turen i seg selv. Finne ut hva som er å se, hvilke veier som er i området og hvilke plasser som er anbefalt kontra å bare dunke gjennom E6 for å komme f.eks til Nord-Norge. Det er mange veier jeg velger å utforske selv om de ikke står på ruta jeg har planlagt i forkant, men disse er som regel blindveier. Å skal man drive å kjøre alle blindveier man kommer over blir dagene fort lange eller nesten ikke flytta seg noe særlig :-P

Men ja, vi er alle forskjellig. Jeg opplever at turene jeg har blir langt mer innholdsrik når jeg gjør litt forarbeid, kontra når jeg bare kjører på måfå. SPESIELT i områder jeg ikke er godt kjent! :thumleft
Timeplan eller en altfor ambisiøs plan er vel samme sak ... nesten. Jeg var ikke helt bokstavelig når jeg sa "timeplan", men det forstod du vel? Jeg tror ikke noen bruker en faktisk timeplan ... i ordets rette betydning. La oss si bare "plan" så slipper vi en diskusjon om ordvalg og den slags tøv
"Å dunke gjennom E6" eller andre veier, gjør jeg sjelden. Det har jo skjedd at man har det litt travelt og må dunke seg et stykke/en dag, men det er som regel for at man har startet en dag for seint elns.
Jeg trives aller best når bare himmelretning er planlagt for de neste par timene, men det krever jo at kjørekompisen har samme filosofi. Heldigvis har jeg et par kompiser som tenker likt.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by tshansen »

I dag var jeg innom å shoppa litt igjen. Som mange vet, er jeg over gjennomsnittet plaga av knott og mygg. Om jeg lukter drit, har søtt blod eller hva F du vil kalle det. De plager vett av meg og det viser seg at neste innkjøp skal være intent mindre enn revolusjonerende i kampen mot plageåndene!!

Image

http://friluftslivet.net/test-thermacel ... tt-myggen/

https://www.tek.no/artikler/test-therma ... ger/441077

En kollega av meg kunne varmt anbefale denne, han brukte den MYE og var kvitt problemet med mygg og delvis knott hele sesongen (båt)
Så til den prisen er det verdt å prøve å se om det hjelper for meg også. :thumleft Kanskje det går an å sitte på utsiden av hytten å preike skit framover, og ikke på innsiden :lol: :lol:

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Tommas »

Satt ute i helgen hos noen som hadde en Thermacell og kan bekrefte at den i alle fall virket 100% som lovet.

den blir kjøpt inn på neste tur på camping :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by tshansen »

Tommas wrote:Satt ute i helgen hos noen som hadde en Thermacell og kan bekrefte at den i alle fall virket 100% som lovet.

den blir kjøpt inn på neste tur på camping :thumleft
Det er godt å høre at det er flere som har god erfaring med denne saken! Mange vil si at det er dyrt med slike refill puter. Men holder det mygg og knott unna er det en BILLIG pris å betale (mener jeg) :thumleft =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 4290
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by intruder »

Åssen i huleste Helvete får du plass til alt , :-k .. :?:

Var i Helvete i Gausdal i \:D/ går,ingen mygg da afall...bare ei :smt061
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by tshansen »

intruder wrote:Åssen i huleste Helvete får du plass til alt , :-k .. :?:

Var i Helvete i Gausdal i \:D/ går,ingen mygg da afall...bare ei :smt061
Easy peasy! Man får plass til det som er helt nødvendig :-P
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by tshansen »

Image

Greit å ha seg en bil som står i stil med størrelsen på kjeften :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Locked