tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:... Slik jeg har lest meg fram, så er det ikke kamera i seg selv som er problemet, men kodeken youtube velger å bruke. Høyreklikker du i filmen å velger "statistikk" for nerder, får du opp avc1 også kjent som mp4a. Filmer som har ekstremt mye seere har annen kodek å lider ikke av samme komprimering. (slik jeg har lest meg opp til å forstå det)

Det skal finnes måter å "tvinge" fram VP9 kodek, men det virker som mye styr :-k
Hmm, nå har jeg gått igjennom alle de filmene jeg har lagt ut selv. Det er jo en salig blanding av avc1 og vp9. Fant ikke noe konsistent om hvilket kamera som konverteres til hva..
Det jeg ser, er at det meste av det jeg har lagt opp og som er redigert i Corel Video Studio og hvor "render for youtube" er valgt, så blir det vp09, uavhengig av om jeg har brukt GoPro, Garmin Virb eller telefon. Av alle filmene fra i fjor sommer, er de redigert i Openshot (gratis opensource og tilgjengelig på win, mac og linux) med unntak av Trollstigenfilmen som er redigert i Garmin sitt eget Virbedit. Trollstigenfilmen er i vp9 mens alle de andre er i avc1. Også de filmene jeg har redigert i Adobe Premiere Pro er i avc1. Men nå har jeg fått et "stalltips" av han styrmannen her på nyjobben og som bruker Adobe Premiere Pro (og legger alt ut i 4K) at det er en innstilling spesielt for YT. Jeg skal prøve den selv når jeg kommer hjem. Alle hans filmer er i vp09.
Den siste filmen jeg la ut, fra jobben, ble redigert i "Videopad Video Editor" (gratisprogram) og er redigert fra både bilder og film fra telefonen og Olympus TG-5 kameraet mitt. Begge rendret ned til 720 fra 4K materiale. Her ble det avc1 på codec'en, ser jeg.
Hmm, må forske litt på dette.. :)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by hakhap »

Godt stykke arbeid :thumleft

Litt tilbakemelding, ble litt for lite "action" for meg og derfor så jeg bare videre fordi det var deg :) mange av klippene i begynnelsen og i forkant av dusjen der ble litt lange i min mening, kunne nok greit vært klippt ned lit mere.

Når du setter opp "senga" brukte du time lapse eller bare høyere hastighet i editering? Kunne vært kult med en skikkelig timelaps av oppsettet.

Ellers er det litt det samme some Bikeridr er inne på i skogen ble det suddig og dårlig bilde :( og talet er aldeles for lavt men du vet du kan fikse dette i Davinci ikke sant?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Skauracer
Posts: 48
Joined: 28 Apr 2017 14:42
MC: BMW 1200GSA

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by Skauracer »

Flott Thomas :thumleft

Det viktigste er vel å stimulere utferdstrangen hos den enkelte. Man trenger ikke stor adventure sykkel for å komme seg på tur \:D/ I disse flyskam tider så er vel en MC tur ikke å forakte =D>
Mange flotte turer rett utenfor stuedøra.

Keep up the good work Thomas, Hollywood neste, eller Hællewood som vi sier på riktig side av Oslofjorden!

Sees i neste uke!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by tshansen »

hakhap wrote:Godt stykke arbeid :thumleft

Litt tilbakemelding, ble litt for lite "action" for meg og derfor så jeg bare videre fordi det var deg :) mange av klippene i begynnelsen og i forkant av dusjen der ble litt lange i min mening, kunne nok greit vært klippt ned lit mere.

Når du setter opp "senga" brukte du time lapse eller bare høyere hastighet i editering? Kunne vært kult med en skikkelig timelaps av oppsettet.

Ellers er det litt det samme some Bikeridr er inne på i skogen ble det suddig og dårlig bilde :( og talet er aldeles for lavt men du vet du kan fikse dette i Davinci ikke sant?
Danmark er utrolig lite spennende i så måte, men skal ta det med videre!

Hvordan fikser jeg dette i davinci? Filmen er ikke i dårlig oppløsning når jeg ser filmen som ligger på maskina? YouTube anbefaler 10.000 bitrate! Alt over blir komprimert? Noen tips
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by Tommas »

Veldig bra start synes jeg :thumleft

Starten synes jeg er helt perfekt. Topp måte å skape interesse på, "spole tilbake i tid" starter historien etter en liten forsmak. =D>

Det er en fortelling, ikke en actionfilm, så jeg synes det var ganske passende fremdrift.

Kan alltids pirke litt utenom det andre har nevt (litt lav tale, og merkelig grumsete bildekvalitet til tider). Jeg synes at et par av "klippene" ble litt korte (den hvite kirken og den ene bunkeren feks). Når man "panorerer" så skal det føles pinlig sakte for kameramann, men det blir akkurat passe for oss som ser på.

Gleder meg til neste episode \:D/
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:Hvordan fikser jeg dette i davinci? Filmen er ikke i dårlig oppløsning når jeg ser filmen som ligger på maskina? YouTube anbefaler 10.000 bitrate! Alt over blir komprimert? Noen tips
Litt kjapt YT-søk og man finner iallefall etpar metoder til å fremtvinge vp09. Han her karen har en løsning, og den tror jeg jaggu jeg skal prøve selv.
Kort fortalt; en må laste opp i høyere oppløsning enn 1080. 1440 funker, sier han..
[youtube][/youtube]
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by hakhap »

tshansen wrote: Danmark er utrolig lite spennende i så måte, men skal ta det med videre!

Hvordan fikser jeg dette i davinci? Filmen er ikke i dårlig oppløsning når jeg ser filmen som ligger på maskina? YouTube anbefaler 10.000 bitrate! Alt over blir komprimert? Noen tips
Det var lyden jeg tenkte på du kan fikse i Davinci. Når det kommer til videobitrate så har jeg ikke brukt youtube eksport settingen i Davinvci ennå men har ikke opplevd noe lignende fra mine After Effects eksporter med youtube setting og de er så vitt jeg kan huske VBR (Variable bitrate) hvilken du skall kunne sette i Davinci.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by Bikeridr »

Da kan jeg bekrefte at en film, uansett opptaksoppløsning, upscalet til 1440x2560 H264 i redigeringsprogram og deretter opplastet til YT, får VP09 codec.
Det kan dog ta noen timer etter opplasting før codecen "trer i kraft".
Leg lastet opp (som eksperiment) en upscalet 640x480 film. Det er heller ikke noen kvalitetsforringelse på upscalingen :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by tshansen »

Bikeridr wrote:Da kan jeg bekrefte at en film, uansett opptaksoppløsning, upscalet til 1440x2560 H264 i redigeringsprogram og deretter opplastet til YT, får VP09 codec.
Det kan dog ta noen timer etter opplasting før codecen "trer i kraft".
Leg lastet opp (som eksperiment) en upscalet 640x480 film. Det er heller ikke noen kvalitetsforringelse på upscalingen :)
Stilig, dette må jeg sjekke nærmere :-) Takk for info :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by intruder »

intruder wrote:=D> =D> .. \:D/ \:D/
glimrende Charlie Chaplinimitasjon....så er ikke jeg den eneste klovnen på forumet ! :-$ :-$
Altså..jeg synes sekvensen med Charlie Chaplin-inspirasjon var gørrbra...
Det kan kanskje virke litt diffust om jeg synes det er Charlie elller tshansen som leder til klovneideen,men uansett er det vel greit hvem jeg sikter til.Chaplin er ikke medlem her;; Ergo blir vel tshansen og jeg klovnene... :redface
Yess !! :lol: :smt008 ](*,)
User avatar
Pål
Posts: 100
Joined: 11 Jun 2011 01:07
MC: BMW G310 GS "18
Location: Stavanger

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by Pål »

Jeg kan ikke beskrive hvor missunelig jeg er på de siste turene dine =D> og at du har begynt å lage fristende fantastiske videosnutter som underbygger depresjonen jeg opparbeider meg hver dag som går uten at jeg får mulighet til å delta på slike herligheter :(

Akk ja, min tid kommer... Så får jeg bare håpe at du fortsetter å lage slike behagelige videosnutter jeg kan drømme meg bort i enn så lenge :thumleft


Så på YT at de lager noen slike Roadbook rally challenges på andre siden av dammen. Hadde det vært noe å prøvd seg på etterhvert?

[youtube][/youtube]
Last edited by Pål on 27 May 2019 14:16, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by tshansen »

Pål wrote:Jeg kan ikke beskrive hvor missunelig jeg er på de siste turene dine =D> og at du har begynt å lage fristende fantastiske videosnutter som underbygger depresjonen jeg opparbeider meg hver dag som går uten at jeg får mulighet til å delta på slike herligheter :(

Akk ja, min tid kommer... Så får jeg bare håpe at du fortsetter å lage slike behagelige videosnutter jeg kan drømme meg bort i enn så lenge :thumleft


Så på YT at de lager noen slike Roadbook rally challenges på andre siden av dammen. Hadde det vært noe å prøvd seg på etterhvert?

[youtube][/youtube]
Hahaha :-P det er godt å høre at jeg plager deg litt :erte Gøy med film, å mer skal det bli. Regner meg jeg blir å investere i drone iløpet av høsten også, slik at man får enda litt mer dybde og dynamikk i action sekvensene.

Jeg har allerede blitt tipset av Greg Villalobos, som lager de filmene der om eventene som skjer borti England. Jeg håper bare det blir mer enn bare snakk om mulig ferge fra Stavanger til Newcastle så vi slipper å kjøre helt til Nederland. For det der har jeg definitivt lyst å få med meg.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Pål
Posts: 100
Joined: 11 Jun 2011 01:07
MC: BMW G310 GS "18
Location: Stavanger

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by Pål »

Ja, må over en tur å teste og lære litt. Med tiden kunne det til og med gått ann å organisert noe lignende i mindre form her hjemme :D

Har en venninne med en større seilbåt, vi får låne den for en overfart en gang om ikke de oppretter et fergjetilbud snart :shock: \:D/
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by intruder »

Dere får ta en tur nordøstover og låne en sprøkkin holk...
men for å få det tell må vi nok skaffe tolk---.. =D> :roll:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - Ute på tur*

Post by tshansen »

ja det hadde faktisk vært utrolig kult å arrangert noe tilsvarende i litt mindre skala her på berget :thumleft

Seilbåt med to sykler på dekk... det liker jeg! Eventyr har få eller ingen grenser :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Locked