Book of joo...

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Book of joo...

Post by joo »

Etter Sauetjuvens ødeleggende framferd og så Fotobøttas fall har jeg ikke gidda å bry meg så mye om å poste noe som helst på et par år.

Nå tenkte jeg imidlertid at det finnes et par sjeler her inne som liker å mekke på gamle sykler, eller nye sykler for den saks skyld? Så siden jeg dro nytt vinterprosjekt i hus for å ha litt å gjøre i mekkebua deler jeg noen bilder.
Servicen på de andre syklene var gjort på to dager, og jeg slo til på en god gammel boxer. Er litt over middels glad i tohjulinger med slike motorer, og da en 2v R80GS med storserva motor dukka opp ble det kjapt kjøp.

Image
Image
https://photos.app.goo.gl/roLAjiiDwnTyd6jUA

Har en Paris/Dakar-tank, men mangler sidevangene og instrumentkåpen til den. Det ultimate hadde vært å ha den i P/D, svart selvsagt. Får se hva man finner, bare å sjekke ebay og diverse andre plasser der sånt kan dukke opp. alternativt har jeg deler til å bygge den bumblebee, eller bare ha den standard som nå.

Den er ikke så pen som den ser ut... Der var lakkflikka litt grovt med sprayboks på tanken, men litt vannsliping og tosteg polering gjorde en stor forskjell. Ny lakk har ikke 1-pri nå.

Tenkte at i vinter skulle jeg fikse litt framme, samt få rensa forgasserne. Forgasserne fikk seg en time i ultralydbad og nye pakninger og O-ringer. Håper dette hjelper, den gikk ikke pent når den var kald. Håper det bare var den ene choken som var gæli.

Image

Der er en del unødvendige slanger og rør rundt motoren. Fjerna oljekjøleren med de stygge slangene, skal bare få satt inn det korte filterrøret i bunnen av oljefilterkammeret så er det unnagjort.

Image

Så var det SLS-systemet. Det er en masse ræl som skal slippe inn friskluft til eksosen rett etter eksosventilene. På bildet over er det røret som går inn i blokka under eksosen.
I tillegg ligger der ventiler i luftfilterboksen som styres av vacuumet på gasserne. (Bildet under) Alt ble fjernet, og med deler fra BMW ble alle hull blindet etter boka.

Image

Nå blir det mer ryddig rundt motoren :thumleft

Har aldri mekka så gammel BMW, men dette var for det meste så enkelt alt jeg skjønner hvorfor eventyrreisere liker disse så godt.
Last edited by joo on 20 May 2020 19:29, edited 1 time in total.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Book of joo...

Post by Palma »

Det der ser jo ut som et overkomelig prosjekt Joo. Knallfin sykkel da. Og det finnes jo deler i bøtter og spann å f tak i. Ekspertise og. Men blir ikke overrasket om du fikser det meste selv. :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Book of joo...

Post by Kant1 »

Kjekt å se du er "på" igjen. :thumleft

Jeg har savna turfortellingene dine, du skriver steikji godt, tar bra bilder og kjører interessante turer. Så håper du kommer tilbake med noen go'turer etterhvert.

Den BMWen ser jo interessant ut, ikke en tohjuling jeg har noe forhold til fra før, men sånne Hitlerbørser vokser seg stadig inn i bevisstheten. De ser relativt lettskrudde ut.

Åssen går det med XTen din da? Min gamle Tenere får tidvis litt oppmerksomhet, blir vel mer utover ettervinteren, når Helsereisen 2.0 er unnagjort, og oppussing av Juniors nye leilighet er ferdig \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Book of joo...

Post by joo »

Palma: ja dette er veldig overkommelig. Deler er ikkeno problem.
Målet er jo å prøve å fikse alt selv, er jo det som er moro :)

Kant1: Får se om man får til litt turbilder igjen. Mange steder igjen å besøke vet du :)
Lettskrudde Hitlerbørser som også er kapabel til litt lengre turer skal du ikke kimse av. Ligger jo mye MC-historie i disse 2-ventilerte ur-adventuresyklene. Har merkelig nok 3 bokser-maskiner nå, og har lyst på flere. Sliter med det som går på å selge.
XT`en har vært ferdig ei stund nu. Veldig lettstarta og går fint. Har et par år bestemt meg for siste shininga; må lakke clutch- og dynamodeksler så den blir penere å se på! Men har jeg fått gjort det...? Kanskje i vinter :) Koselig sykkel, selv om den neppe blir like strøken som din XT.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Book of joo...

Post by jhn »

joo wrote: .... .... ....
Har aldri mekka så gammel BMW, men dette var for det meste så enkelt alt jeg skjønner hvorfor eventyrreisere liker disse så godt.
Vil tro de er lettskrudde ja ... jeg tok en gang en havarert langveisfarende motorsyklist i hus mens vi ventet på en ny gearkasse. Det var vel en R100 GS
Det gikk en god time fra demonteringen begynte til alt var ferdig ... han hadde gjort det før.
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Book of joo...

Post by joo »

Det tror jeg så gjerne jhn :D
Godt der fins barmhjertige sjeler som deg langs vegene som tar vare på langveisfarende med trøbbel. Tror det er veldig god reklame for landet vårt! Tenker han har nevnt den historien noen ganger til andre motorsyklister hjemme.

Når man har skrudd noen få timer på gamle boxerR-sykler kan man det meste og gjør sånt rimelig kjapt. R100GS er nok veldig lik min som er R80 GS. Det meste kan byttes om uten videre bortsett fra eksosen, toppene og forgasserne. Originale 100-topper har større utblås-diameter og innsug/forgasser.
På min er det satt på 100-kit, altså 1000ccm sylindre og stempler, men har fremdeles toppene fra 80 med eksosdiameter og eksos grenrør som før. Samme med forgasserne som er fra 80 (Bing 64). Man kan kanskje hente noe med å bytte til større hoveddyse. Den skifter man på 3-4 minutter pr forgasser :thumleft Ja så lett er de å skru på.

Som med andre spesielle merker/sykler med litt historie har selvsagt også disse sin store menighet og tilhengerskare som holder liv i sakene og bruker dem.
Der er en del firmaer som kan nullstille det meste. Motoren Israel er kanskje det mest kjente, motor, topper og girkasse på min har vært der for gjenoppbygging. Siebenrock er berømt for sine power/kubikk-kit osv. På min sitter det 1000-kit fra dem.

Så lenge man finner interesse i eldre saker også er slett ikke gamle bokserdrevne sykler de verste å ha som hobby :thumleft
Eller helt andre merker selvsagt.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Book of joo...

Post by mekkern »

joo wrote:Palma: ja dette er veldig overkommelig. Deler er ikkeno problem.
Målet er jo å prøve å fikse alt selv, er jo det som er moro :)

Kant1: Får se om man får til litt turbilder igjen. Mange steder igjen å besøke vet du :)
Lettskrudde Hitlerbørser som også er kapabel til litt lengre turer skal du ikke kimse av. Ligger jo mye MC-historie i disse 2-ventilerte ur-adventuresyklene. Har merkelig nok 3 bokser-maskiner nå, og har lyst på flere. Sliter med det som går på å selge.
XT`en har vært ferdig ei stund nu. Veldig lettstarta og går fint. Har et par år bestemt meg for siste shininga; må lakke clutch- og dynamodeksler så den blir penere å se på! Men har jeg fått gjort det...? Kanskje i vinter :) Koselig sykkel, selv om den neppe blir like strøken som din XT.
Du er inne på noe der.... vanskelig å selge noe... :lol:
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Book of joo...

Post by joo »

mekkern: ja det er rart det der :roll:
Kanskje det fins medisin mot salgsvegring...

Er ikke mye finish på lista i vinter, men noen shabby mindre deler som er plukka av har fått seg en tur i sandblåsingskabinett. Spesielt batterikassa og deler av bakramma får litt TLC i vinter. Greit med kompiser som blåser, man putter shabby deler i en pose og får dem tilbake neste helg rene og pene :thumleft

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Book of joo...

Post by tshansen »

Jeg har ikke så mye å bidra med når det kommer til mekking og skruing, da jeg er relativ ubevandret i det faget. Men jeg følger godt med å suger til meg kunnskap og erfaring etter beste evne :-) Blir kjekt å føle med på det prosjektet her :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Book of joo...

Post by Gulars »

Kul sykkel, men den refleksen på fremgaffelen.........?

Trodde det var slik moderanes som kom i 2016?

Har forresten samme sykkel som deg, den nyeste. Helst ville jeg vært foruten refleksen på gaffelen på den også, men den får vel være. :)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Book of joo...

Post by mekkern »

joo wrote:mekkern: ja det er rart det der :roll:
Kanskje det fins medisin mot salgsvegring...

Er ikke mye finish på lista i vinter, men noen shabby mindre deler som er plukka av har fått seg en tur i sandblåsingskabinett. Spesielt batterikassa og deler av bakramma får litt TLC i vinter. Greit med kompiser som blåser, man putter shabby deler i en pose og får dem tilbake neste helg rene og pene :thumleft
Litt smådetaljer som har lyst på glassblåsing har jeg mulighet til... ;-)
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Book of joo...

Post by joo »

Gulars wrote:Kul sykkel, men den refleksen på fremgaffelen.........?
Trodde det var slik moderanes som kom i 2016?
Har forresten samme sykkel som deg, den nyeste. Helst ville jeg vært foruten refleksen på gaffelen på den også, men den får vel være. :)
Den refleksen på gaflene har vel BMW-ene hatt i veldig mange år. Så da får den sitte der videre :thumleft
1996-modell du har? Er faktisk registrert ny i -96 min, men ligget over et år eller to. Bruker du din mye? Mekking?

mekkern wrote: Litt smådetaljer som har lyst på glassblåsing har jeg mulighet til... ;-)
Fått trena noe på glassblåsing? Skrytebilder?

tshansen wrote:Jeg har ikke så mye å bidra med når det kommer til mekking og skruing, da jeg er relativ ubevandret i det faget. Men jeg følger godt med å suger til meg kunnskap og erfaring etter beste evne :-) Blir kjekt å føle med på det prosjektet her :thumleft
Du har vel nok i stå i med med jobb og TET-planer. Har vært "medlem" på TET ei stund, men helsa spesielt gjør at det kun blir med ønsker. DU får se å få gjort noen stint av løypenettet, kan bli noen meget spesielle minner :thumleft


Jobbet innimellom på den gamle boxern. Ser det er litt eldre når det er elektronikk merket Telefunken. Det merket husker jeg fra jeg var bitteliten :shock:

Image

Har satt sammen bakenden på sykkelen. Ble ikke veldig bra med bakramma og diverse på midten renblåst, etse-grunnet og lagt 2k lakk på, og så veldig stor overgang til det gamle smårustne lenger framme!

Ganske spesielle oppsett på opplagringene både foran kardangen og av selve svingarmen. Pinbolter som fortrekkes med 19-20Nm, løsnes og torqes med 6,8-7,6Nm... Så sitter der låsemutre på dem igjen som settes med 100 - 150Nm, ikke likt fra side til side...
Ser rart ut når man ser etter, er ca. 5mm klaring mellom ramme og sving/svinglagre. Og det skal sentreres :shock: Se pil.
Jaja, artig med nye ting å prøve å få til.
Der ser jeg forresten hvor en del av relèene er forlagt mens jeg har det elektriske oppe for tørk og rens. Hadde nok sett dem før jeg hadde prøvd å dytte batteriet nedi der.

Image
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Book of joo...

Post by Gulars »

joo wrote:
Gulars wrote:Kul sykkel, men den refleksen på fremgaffelen.........?
Trodde det var slik moderanes som kom i 2016?
Har forresten samme sykkel som deg, den nyeste. Helst ville jeg vært foruten refleksen på gaffelen på den også, men den får vel være. :)
[/quote]
Den refleksen på gaflene har vel BMW-ene hatt i veldig mange år. Så da får den sitte der videre :thumleft
1996-modell du har? Er faktisk registrert ny i -96 min, men ligget over et år eller to. Bruker du din mye? Mekking?
[/quote]


Nei, 2018 GSA, mente at jeg har den nyeste modellen. :) Ja, bruker den mye og nei, heldivis ikke mye mekking. :)
Post Reply