Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by Amaliuhuu »

Hei bloggen!

Sesongen har vært i gang noen uker, men kan kun skryte på oss reine transport turer.

Men i dag! I dag har vi endelig fått ordnet opp alle små feil.

Mens alle har utnyttet fin været, har vi stått i garasjen hjemme hos pappa.

Meg og pappa skulle bare så vidt begynne å fikse opp i ting. Så vi begynte med å skifte bremseklosser og bremser bak, der pappa hadde full kontroll på hvordan vi skulle gjøre det.
I det han begynner å skru dekket av, så åpner jeg å gjør klart for olje skift samtidig.
Det er det og ta av framdekket jeg kan uten hjelp [emoji28] (håp om forbedringer.)
Jeg hadde kjøpt inn ny bremse skive til bak, siden klossene var helt nedslitte. Etter litt diskusjon om hvor vidt vi måtte bytte skiven, ble vi enig om at det var like greit. Jeg hadde jo kjøpt den, og godt var det! Den var vindskeiv. Minner nesten om en tallerken med kanten oppover.
Image

Image

Mens han styrer på med det, bytter jeg olje og filter.

Image

Etter det fortsatte vi framover til forgafflene. Der begge simmeringene og tettningene måtte byttes.
Det gikk overraskende lett. Alt ble lagt på rekke etter hver del ble tatt ut.
Image

Og gikk som smurt sammen igjen! Slitt med mye lekkasje de siste ukene og var komt mye vann nedi den ene gaffelen [emoji29]
Men no skal alt være på stell!

Bremse klossene ble byttet, var vist på tide det og. Var ikke mye igjen der heller [emoji28]

Image

Men dere vet når alt går så bra. Så må noe gå gale... siste skruen! Den knakk jo selvfølgelig når jeg skrudde den til... men ingenting som ikke kan bli fikset. Pappa klarte å få boret ut den knekte delen og fant en midlertidig skrue til meg. [emoji16]
Eneste som mangler for at Sølvi skal bli helt klar til sesong start er å få byttet batteriet, det begynner å synge på siste verset og.. det jeg hadde kjøpt var selvfølgelig feil i forhold til + og -.

No kan solen og varmen bare komme! Vi er klar for turer [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by Amaliuhuu »

Kan ikke skryte på meg noe nevne verdig kjøring i det siste.
Så i dag har dagen gått til å massere kjøre utstyret, forbedrede det til en våt tur over fjellet på fredag. Image

Rett og slett så mye abstinenser på både mc kjøring og sol at jeg rømmer over til Drammen for en helg :)

Siden det skal regne fra Bergen til Drammen. Har jeg begynt jakten på nye sko! Viser seg at jeg er 39,5 i skostørrelse og ikke passer til alle typer sko... så langt har jeg funnet et par som er innafor i komfor og størrelse. Håper på litt mer utvalg når jakten forsetter i morgen :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by frode »

God tur! Fin Honda, har samme tank-fasong på min CB, bulk inkludert :P Fikset dere tilfeldigvis på det også? Har ikke giddet å gjøre det selv, siden jeg stort sett har tank-trekk på, men blir av og til lysten på å se om det lar seg reparere uten for mye pes..
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by Amaliuhuu »

frode wrote:God tur! Fin Honda, har samme tank-fasong på min CB, bulk inkludert :P Fikset dere tilfeldigvis på det også? Har ikke giddet å gjøre det selv, siden jeg stort sett har tank-trekk på, men blir av og til lysten på å se om det lar seg reparere uten for mye pes..
Nei dessverre, koster 5000kr å få det fikset [emoji85] så da får den bare være, når de sier at den sprekker uansett. Vist jeg velter igjen.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by Amaliuhuu »

Endelig ankommet Drammen! Vært en våt tur fra ene enden til andre.
De nye skoene holdt tett som lovet og Biltema regntøyet var tett som vanlig [emoji16]
Image

Var en ganske flott tur, selvom litt kjedelig vei over til tider.
Merker at dette var første "lang" turen i går. Er helt utkjørt og kroppen er sikkelig Sleten, så er klar for et par dager oppladning før hjem turen på mandag.
Kjørte Lærdal og hemsedal over, rett og slett fordi det er den veien jeg kan best. Etter uttale bilferier over til Drammen den veien.

Så satser jeg heller på sol og hardangervidden hjem igjen [emoji16]
Og muligens litt flere pauser enn veien til.
Ga jo opp alle pauser nesten når regnet kom etter et par minutter i ro. Vurderte et par ganger å ta av regntøyet, men hver gang jeg svingte av veien så begynt det å regne igjen. Så det ble værende på hele veien [emoji85]

Slenger med et par bilder(trenger jo bildebevis på at jeg har vært på tur)
Image
ImageImage


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by tshansen »

Selv om det er langt kjekkere å kjøre på tur når det er fint vær, er det en egen sjarm med å kjøre sykkel når det regner også :thumleft

Kjekt å se du får dradd nytte av sesongen du også. Hva er det du styrer med i Drammen? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by Amaliuhuu »

LordShaft wrote:Selv om det er langt kjekkere å kjøre på tur når det er fint vær, er det en egen sjarm med å kjøre sykkel når det regner også :thumleft

Kjekt å se du får dradd nytte av sesongen du også. Hva er det du styrer med i Drammen? :-k
Ja litt sjarm er det, men etter 7 timer så var jeg ganske lei :(

Er klimaflyktning som jeg skjuler under unnskyldningen at familien trengte litt besøk :D så håper solen holder seg.
Image



Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by tshansen »

Ja her på Vestlandet er det ikke veldig festlig om dagen [emoji31] håper bare vi får litt gløtt av sol neste uke [emoji23]

Det er jaggu jævlig når det har regnet hver dag hele juni [emoji848]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by Amaliuhuu »

LordShaft wrote:Ja her på Vestlandet er det ikke veldig festlig om dagen [emoji31] håper bare vi får litt gløtt av sol neste uke [emoji23]

Det er jaggu jævlig når det har regnet hver dag hele juni [emoji848]
Ny regnrekord! Men de lover håp om sol på tirsdag heldigvis. Får bare håpe de har rett for engang skyld... [emoji849]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by Amaliuhuu »

Hjem turen besto av sol! Og heldigvis bare et par regn drypp en skjelden gang.
Ble enig om å kjøre hemsedalen med en kompis som kjører lastebil sånn at vi kunne underholde hverandre i pausene, ene pausen ble akkurat litt for lang med tanke på at jeg måtte fylle bensin og.
Image

Var akkurat 3 minutt forsein... lenge siden jeg har vært så sur før. Så måtte jo stå og vente i en time da... :( heldigvis ble jeg med i en konferanse samtale med en haug med lastebil sjåfører. Så de underholdt meg over tlf i det minste :) viste ikke om de andre, før jeg hadde slengt av meg et par gloser... de lo litt av meg siden værtfall en av de hadde møtt på meg på veien.
Kom til enda en kolonne når jeg var komt rett før Osterøy broen, der var det heldigvis en kjekk ungdom som sa at det kom til å gå mye fortere for meg å kjøre gamle veien rundt. Jeg som da ikke eier veisans, fikk god forklaring på hvor jeg skulle kjøre heldigvis.
Fikk knipset et bilde der og på veien :D Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by tshansen »

Gamleveien fra trengereid til Arna er helt fantastisk [emoji1303] denne kjører jeg nesten uten unntak når jeg skal denne veien[emoji56] hadde jeg vært 3 min for seint hadde jeg kjørt rett forbi! Du hadde tatt igjen kolonnen og han med Ping pong rekkerten kunne blir så sint han bare ville! En time venting? Kjøss meg i kaviar krysset
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by inunf »

Så lenge du kjører forbi bakerste bilen i kolonna er det greit? :twisted:
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by Amaliuhuu »

Ja gamleveien var flott! Aldri vist om den før :)
Jeg vuderte det, jeg var ikke blid.. så neste gang! Så tror jeg heller at jeg bare kjører, de ville ikke ha merket meg engang :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
User avatar
Amaliuhuu
Posts: 103
Joined: 18 Jan 2016 21:48
MC: Honda CBF500

Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by Amaliuhuu »

Etter østlands turen har jeg liksom syntes at noe ikke har stemt med visiret mitt. Følt at der ikke har vært sikkelig på plass, det har slippet inn både regn og vind. Etter å ha irritert meg grønn over dette i 2 uker og prøvd litt, men ikke helt skjønt hva som var gale... så fant jeg endelig utav det i dag...

Festet var knekt..Image

Bare rett over et år siden jeg byttet det... utrolig irritrernde!
Så no har jeg gjort et hederlig forsøk på å lime det sammen igjen.. håper egentlig at det holder ut sesongen, siden ny hjelm ikke akkurat står på budsjettet i år. Vil egentlig ikke bytte visiret igjen i år. Da blir det akkurat som jeg har kjøpt ny hjelm nesten, siden det koster nesten 1000kr og samme type hjelm som jeg har no koster 2700kr... :( Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er lettere å be om tilgivelse, enn tilattelse :twisted:
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Amalie&Sølvi's eventyr (Honda CBF500 2004)

Post by JK95 »

Garantisak? :-k
Post Reply