HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
HeleneFS
Posts: 110
Joined: 24 Apr 2017 20:24
MC: Suzuki GSR 600
Location: Oslo/Akershus

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by HeleneFS »

Hehe, skitten sykkel skal jeg holde meg for god til, om jeg klarer :redface .
Desmo wrote:Tenkte jeg skulle hilse på den nye Damen her. Morn og velkommen. Og du har akkurat skaffet deg en litt brukt GSR? Jeg har hatt en litt lengre prøvetur på en sånn. En grei og liketil sykkel uten noe fiksfakserier. Eller for å si det på en annen måte en fin begynner-/litt erfaren-sykkel. I mine øyne har den bare en feil; Den er firesylindret. Jeg vil ha twin. ;-)
Takk, jeg tok lappen på en sånn, så jeg har kjørt en del km på den typen allerede :)
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by Leffy »

Slenger meg på og ønsker deg velkommen hit. Alltid artig med nye folk :thumleft

Doningen din ser relativt strøken ut. Når det gjelder bagasjeløsningen din så hiver jeg meg med LordShaft.. Sjekk Kriega sine løsninger. Utrolig fine og holdbare bagger :) Ser bedre ut enn toppboks gjør det også ;)

Hiv gjerne ut bilder og litt skriblerier etter og ha nytt tilværelsen på to hjul :)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
HeleneFS
Posts: 110
Joined: 24 Apr 2017 20:24
MC: Suzuki GSR 600
Location: Oslo/Akershus

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by HeleneFS »

Leffy wrote:Slenger meg på og ønsker deg velkommen hit. Alltid artig med nye folk :thumleft

Doningen din ser relativt strøken ut. Når det gjelder bagasjeløsningen din så hiver jeg meg med LordShaft.. Sjekk Kriega sine løsninger. Utrolig fine og holdbare bagger :) Ser bedre ut enn toppboks gjør det også ;)

Hiv gjerne ut bilder og litt skriblerier etter og ha nytt tilværelsen på to hjul :)
Takk, skriblerier kommer!

Siden sykkelen er mitt primærkjøretøy er jeg avhengig av å kunne legge fra meg kjøreutstyr ofte, feks når jeg skal gå på fjellturer, så jeg er usikker på hvordan jeg skal løse baggasje-utfordringen, men det virker faktisk som de har greie bagger, om jeg låser de fast til sykkelen med kjetting eller noe når jeg er parkert så burde det vel gå greit....
User avatar
HeleneFS
Posts: 110
Joined: 24 Apr 2017 20:24
MC: Suzuki GSR 600
Location: Oslo/Akershus

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by HeleneFS »

Hvis noen skal se etter meg i trafikken, så har jeg ganske unik hjelm 8)

Image
Med halvsotet visir.

Jeg er så sinnsykt fornøyd med denne hjelmen, men jeg er redd den begynner å bli for gammel. Den har vær minimalt brukt de siste årene og sitter fortsatt godt på hodet, både stramt og helt uten slitasjetegn :-# , men så er det visst noe med at isoporen tørker ut?
Peter
Posts: 37
Joined: 25 Aug 2016 18:18
MC: Overgang A2 - A 10.05.18 - Da skal det bli to-hjuling igjen

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by Peter »

Hei og velkommen om bord i skuta! :D Alltid kjekt med nye medlemmer, og mc-miljøet er underrepresentert fra kvinnenes side, så er kjekt å se at flere finner veien over på to hjul! \:D/
Flott sykkel! Leken og lett. Håper du holder oss oppdaterte om turer, planer og vedlikehold. (Om du gjør slikt selv).
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by tshansen »

Nja, det er nok en sannhet med modifikasjoner... En gammel hjelm, som blir utsatt for uv stråler og bruk blir sprø og dermed tåler mindre, hvor lenge de forskjellige hjelmene er ment å holde varierer. Dette er størst problem hos plasthjelmer. Så vidt meg bekjent er ikke noen av shoei sine hjelmer laget i plast, de er av glassfiber. De tåler langt mer bruk før de blir "tørr"/"sprø"

Isoporen innvendig er mest for isolasjon, demping, forming osv. Den er helt tørr og kan ikke tørke ut :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by Snikkeren »

Da importøren for Arai snakket på inspirasjonskvelden på MC-Deler i fjor, så fortalte han at det ikke bare var snakk om UV-stråling. Tenk kjemiske reaksjoner i isoporen i hjelmen. Man bruker hårprodukter (shampo, balsam, hårspray, hårgele, osv), og i tillegg svetter man. Dette kan føre til reaksjoner i isoporen. Han sa kan, da man rett og slett ikke vet hvordan akkurat din hjelm har blitt påvirket, da man ikke vet hvordan du bruker hårprodukter og svetter. Isoporen er jo det som faktisk skal ta imot støt, så det er viktig at den har de rette egenskapene, og derfor har de en tommelfingerregel om at man bør bytte hjelm hvert 5. år.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by Toven »

“The five-year replacement recommendation is based on a consensus by both helmet manufacturers and the Snell Foundation. Glues, resins and other materials used in helmet production can affect liner materials. Hair oils, body fluids and cosmetics, as well as normal "wear and tear" all contribute to helmet degradation. Petroleum based products present in cleaners, paints, fuels and other commonly encountered materials may also degrade materials used in many helmets possibly degrading performance. Additionally, experience indicates there will be a noticeable improvement in the protective characteristic of helmets over a five-year period due to advances in materials, designs, production methods and the standards. Thus, the recommendation for five-year helmet replacement is a judgment call stemming from a prudent safety philosophy.”
Så er det jo alltid kult med ny hjelm da :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by tshansen »

Snikkeren wrote:Da importøren for Arai snakket på inspirasjonskvelden på MC-Deler i fjor, så fortalte han at det ikke bare var snakk om UV-stråling. Tenk kjemiske reaksjoner i isoporen i hjelmen. Man bruker hårprodukter (shampo, balsam, hårspray, hårgele, osv), og i tillegg svetter man. Dette kan føre til reaksjoner i isoporen. Han sa kan, da man rett og slett ikke vet hvordan akkurat din hjelm har blitt påvirket, da man ikke vet hvordan du bruker hårprodukter og svetter. Isoporen er jo det som faktisk skal ta imot støt, så det er viktig at den har de rette egenskapene, og derfor har de en tommelfingerregel om at man bør bytte hjelm hvert 5. år.
Ja, slikt får man alltid høre fra selgere og produsenter av sikkerhetsutstyr. Tro meg jeg har vært det selv :-D
Det er da rart at ikke isoporen vi bruker til å isolere med under betong tar skade av den behandlingen den blir utsatt for :-k For de av oss som har vært på fabrikken til (sundolitt) så kan jeg fortelle at det er akkurat samme produktet, uansett hva det er brukt til :thumleft

Men ja, ytterskallet derimot. Det blir utsatt for bruk og uvstråler. Som jeg hadde bekymret meg mest for. Men har hjelmen lagt store deler i en mørk bod, innpakket. Ser jeg ikke noe problemer med at den kan leve i langt fler år ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by ole m. »

LordShaft wrote:
Snikkeren wrote:Da importøren for Arai snakket på inspirasjonskvelden på MC-Deler i fjor, så fortalte han at det ikke bare var snakk om UV-stråling. Tenk kjemiske reaksjoner i isoporen i hjelmen. Man bruker hårprodukter (shampo, balsam, hårspray, hårgele, osv), og i tillegg svetter man. Dette kan føre til reaksjoner i isoporen. Han sa kan, da man rett og slett ikke vet hvordan akkurat din hjelm har blitt påvirket, da man ikke vet hvordan du bruker hårprodukter og svetter. Isoporen er jo det som faktisk skal ta imot støt, så det er viktig at den har de rette egenskapene, og derfor har de en tommelfingerregel om at man bør bytte hjelm hvert 5. år.
Ja, slikt får man alltid høre fra selgere og produsenter av sikkerhetsutstyr. Tro meg jeg har vært det selv :-D
Det er da rart at ikke isoporen vi bruker til å isolere med under betong tar skade av den behandlingen den blir utsatt for :-k For de av oss som har vært på fabrikken til (sundolitt) så kan jeg fortelle at det er akkurat samme produktet, uansett hva det er brukt til :thumleft

Men ja, ytterskallet derimot. Det blir utsatt for bruk og uvstråler. Som jeg hadde bekymret meg mest for. Men har hjelmen lagt store deler i en mørk bod, innpakket. Ser jeg ikke noe problemer med at den kan leve i langt fler år ;-)
Her er jeg helt enig, hjelmer kan brukes vesentlig lenger enn disse fem årene man gjerne hører om. Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by knutk »

ole m. wrote: Her er jeg helt enig, hjelmer kan brukes vesentlig lenger enn disse fem årene man gjerne hører om. Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.
Mener ikke å være ufin her, men er det fordi du vet bedre, eller fordi du ikke vet bedre?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by Tommas »

ole m. wrote: Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.
Det sier vel egentlig ingenting om at hjelmen er trygg eller ei, annet enn at enhver får vurdere hva man velger å vektlegge når det gjelder sikkerhetsutstyr :thumleft
User avatar
kvase
Posts: 4009
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by kvase »

Vær og en får bytte hjelm når de føler det er riktig :-# - Sjøl bytter jeg når det rir en fanden i meg fordi jeg mener jeg trenger en ny fordi jeg fortjener det . :twisted:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by ole m. »

knutk wrote:
ole m. wrote: Her er jeg helt enig, hjelmer kan brukes vesentlig lenger enn disse fem årene man gjerne hører om. Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.
Mener ikke å være ufin her, men er det fordi du vet bedre, eller fordi du ikke vet bedre?
Jeg regner med du har en oppfatning av dette selv.
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: HeleneFS sin nye MC tilværelse...

Post by ole m. »

Tommas wrote:
ole m. wrote: Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.
Det sier vel egentlig ingenting om at hjelmen er trygg eller ei, annet enn at enhver får vurdere hva man velger å vektlegge når det gjelder sikkerhetsutstyr :thumleft
Det sier vel omtrent like mye eller lite som en generell levetid på fem år? Det er bruk, vedlikehold og oppbevaring av hjelmen som avgjør levetiden. Materialegenskapene kan endre seg ettersom tiden går, og man får selv vurdere hva egen hjelm har vært utsatt for, og hva man synes man kan bruke.

Hjelmen jeg har nevnt er ikke eneste hjelm jeg har, og har selvfølgelig ikke vært i daglig bruk alle disse årene, da hadde den vært utslitt.
Post Reply