MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 20 okt 2018 11:55

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 105 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 4 57 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 17:15 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 apr 2017 20:24
Innlegg: 110
MC: Suzuki GSR 600
Sted: Oslo/Akershus
Hehe, skitten sykkel skal jeg holde meg for god til, om jeg klarer :redface .

Desmo skrev:
Tenkte jeg skulle hilse på den nye Damen her. Morn og velkommen. Og du har akkurat skaffet deg en litt brukt GSR? Jeg har hatt en litt lengre prøvetur på en sånn. En grei og liketil sykkel uten noe fiksfakserier. Eller for å si det på en annen måte en fin begynner-/litt erfaren-sykkel. I mine øyne har den bare en feil; Den er firesylindret. Jeg vil ha twin. ;-)

Takk, jeg tok lappen på en sånn, så jeg har kjørt en del km på den typen allerede :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 17:22 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2016 15:03
Innlegg: 595
MC: BMW S1000XR - 2017
Sted: Rena
Slenger meg på og ønsker deg velkommen hit. Alltid artig med nye folk :thumleft

Doningen din ser relativt strøken ut. Når det gjelder bagasjeløsningen din så hiver jeg meg med LordShaft.. Sjekk Kriega sine løsninger. Utrolig fine og holdbare bagger :) Ser bedre ut enn toppboks gjør det også ;)

Hiv gjerne ut bilder og litt skriblerier etter og ha nytt tilværelsen på to hjul :)

_________________
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: Bullweiler28


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 21:24 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 apr 2017 20:24
Innlegg: 110
MC: Suzuki GSR 600
Sted: Oslo/Akershus
Leffy skrev:
Slenger meg på og ønsker deg velkommen hit. Alltid artig med nye folk :thumleft

Doningen din ser relativt strøken ut. Når det gjelder bagasjeløsningen din så hiver jeg meg med LordShaft.. Sjekk Kriega sine løsninger. Utrolig fine og holdbare bagger :) Ser bedre ut enn toppboks gjør det også ;)

Hiv gjerne ut bilder og litt skriblerier etter og ha nytt tilværelsen på to hjul :)

Takk, skriblerier kommer!

Siden sykkelen er mitt primærkjøretøy er jeg avhengig av å kunne legge fra meg kjøreutstyr ofte, feks når jeg skal gå på fjellturer, så jeg er usikker på hvordan jeg skal løse baggasje-utfordringen, men det virker faktisk som de har greie bagger, om jeg låser de fast til sykkelen med kjetting eller noe når jeg er parkert så burde det vel gå greit....


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 21:29 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 apr 2017 20:24
Innlegg: 110
MC: Suzuki GSR 600
Sted: Oslo/Akershus
Hvis noen skal se etter meg i trafikken, så har jeg ganske unik hjelm 8)

Bilde
Med halvsotet visir.

Jeg er så sinnsykt fornøyd med denne hjelmen, men jeg er redd den begynner å bli for gammel. Den har vær minimalt brukt de siste årene og sitter fortsatt godt på hodet, både stramt og helt uten slitasjetegn :-# , men så er det visst noe med at isoporen tørker ut?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 21:43 
Offline

Registrert: 25 aug 2016 18:18
Innlegg: 37
MC: Overgang A2 - A 10.05.18 - Da skal det bli to-hjuling igjen
Hei og velkommen om bord i skuta! :D Alltid kjekt med nye medlemmer, og mc-miljøet er underrepresentert fra kvinnenes side, så er kjekt å se at flere finner veien over på to hjul! \:D/
Flott sykkel! Leken og lett. Håper du holder oss oppdaterte om turer, planer og vedlikehold. (Om du gjør slikt selv).

_________________
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 21:46 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17305
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Nja, det er nok en sannhet med modifikasjoner... En gammel hjelm, som blir utsatt for uv stråler og bruk blir sprø og dermed tåler mindre, hvor lenge de forskjellige hjelmene er ment å holde varierer. Dette er størst problem hos plasthjelmer. Så vidt meg bekjent er ikke noen av shoei sine hjelmer laget i plast, de er av glassfiber. De tåler langt mer bruk før de blir "tørr"/"sprø"

Isoporen innvendig er mest for isolasjon, demping, forming osv. Den er helt tørr og kan ikke tørke ut :thumleft

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Flickr
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 22:05 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 31 mai 2010 01:03
Innlegg: 2299
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
Da importøren for Arai snakket på inspirasjonskvelden på MC-Deler i fjor, så fortalte han at det ikke bare var snakk om UV-stråling. Tenk kjemiske reaksjoner i isoporen i hjelmen. Man bruker hårprodukter (shampo, balsam, hårspray, hårgele, osv), og i tillegg svetter man. Dette kan føre til reaksjoner i isoporen. Han sa kan, da man rett og slett ikke vet hvordan akkurat din hjelm har blitt påvirket, da man ikke vet hvordan du bruker hårprodukter og svetter. Isoporen er jo det som faktisk skal ta imot støt, så det er viktig at den har de rette egenskapene, og derfor har de en tommelfingerregel om at man bør bytte hjelm hvert 5. år.

_________________
http://www.snikkeren-mc.no
https://www.facebook.com/SnikkerenMC
https://www.youtube.com/c/SnikkerenK


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 22:07 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 20 aug 2008 17:50
Innlegg: 2563
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle
Siter:
“The five-year replacement recommendation is based on a consensus by both helmet manufacturers and the Snell Foundation. Glues, resins and other materials used in helmet production can affect liner materials. Hair oils, body fluids and cosmetics, as well as normal "wear and tear" all contribute to helmet degradation. Petroleum based products present in cleaners, paints, fuels and other commonly encountered materials may also degrade materials used in many helmets possibly degrading performance. Additionally, experience indicates there will be a noticeable improvement in the protective characteristic of helmets over a five-year period due to advances in materials, designs, production methods and the standards. Thus, the recommendation for five-year helmet replacement is a judgment call stemming from a prudent safety philosophy.”


Så er det jo alltid kult med ny hjelm da :D


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 22:37 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17305
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Snikkeren skrev:
Da importøren for Arai snakket på inspirasjonskvelden på MC-Deler i fjor, så fortalte han at det ikke bare var snakk om UV-stråling. Tenk kjemiske reaksjoner i isoporen i hjelmen. Man bruker hårprodukter (shampo, balsam, hårspray, hårgele, osv), og i tillegg svetter man. Dette kan føre til reaksjoner i isoporen. Han sa kan, da man rett og slett ikke vet hvordan akkurat din hjelm har blitt påvirket, da man ikke vet hvordan du bruker hårprodukter og svetter. Isoporen er jo det som faktisk skal ta imot støt, så det er viktig at den har de rette egenskapene, og derfor har de en tommelfingerregel om at man bør bytte hjelm hvert 5. år.

Ja, slikt får man alltid høre fra selgere og produsenter av sikkerhetsutstyr. Tro meg jeg har vært det selv :-D
Det er da rart at ikke isoporen vi bruker til å isolere med under betong tar skade av den behandlingen den blir utsatt for :-k For de av oss som har vært på fabrikken til (sundolitt) så kan jeg fortelle at det er akkurat samme produktet, uansett hva det er brukt til :thumleft

Men ja, ytterskallet derimot. Det blir utsatt for bruk og uvstråler. Som jeg hadde bekymret meg mest for. Men har hjelmen lagt store deler i en mørk bod, innpakket. Ser jeg ikke noe problemer med at den kan leve i langt fler år ;-)

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Flickr
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 22:46 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 nov 2006 18:07
Innlegg: 580
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo
LordShaft skrev:
Snikkeren skrev:
Da importøren for Arai snakket på inspirasjonskvelden på MC-Deler i fjor, så fortalte han at det ikke bare var snakk om UV-stråling. Tenk kjemiske reaksjoner i isoporen i hjelmen. Man bruker hårprodukter (shampo, balsam, hårspray, hårgele, osv), og i tillegg svetter man. Dette kan føre til reaksjoner i isoporen. Han sa kan, da man rett og slett ikke vet hvordan akkurat din hjelm har blitt påvirket, da man ikke vet hvordan du bruker hårprodukter og svetter. Isoporen er jo det som faktisk skal ta imot støt, så det er viktig at den har de rette egenskapene, og derfor har de en tommelfingerregel om at man bør bytte hjelm hvert 5. år.

Ja, slikt får man alltid høre fra selgere og produsenter av sikkerhetsutstyr. Tro meg jeg har vært det selv :-D
Det er da rart at ikke isoporen vi bruker til å isolere med under betong tar skade av den behandlingen den blir utsatt for :-k For de av oss som har vært på fabrikken til (sundolitt) så kan jeg fortelle at det er akkurat samme produktet, uansett hva det er brukt til :thumleft

Men ja, ytterskallet derimot. Det blir utsatt for bruk og uvstråler. Som jeg hadde bekymret meg mest for. Men har hjelmen lagt store deler i en mørk bod, innpakket. Ser jeg ikke noe problemer med at den kan leve i langt fler år ;-)

Her er jeg helt enig, hjelmer kan brukes vesentlig lenger enn disse fem årene man gjerne hører om. Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 22:58 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1191
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
ole m. skrev:
Her er jeg helt enig, hjelmer kan brukes vesentlig lenger enn disse fem årene man gjerne hører om. Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.


Mener ikke å være ufin her, men er det fordi du vet bedre, eller fordi du ikke vet bedre?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 23:08 
Online
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5108
MC: Nada...
ole m. skrev:
Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.


Det sier vel egentlig ingenting om at hjelmen er trygg eller ei, annet enn at enhver får vurdere hva man velger å vektlegge når det gjelder sikkerhetsutstyr :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 23:11 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 1372
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Vær og en får bytte hjelm når de føler det er riktig :-# - Sjøl bytter jeg når det rir en fanden i meg fordi jeg mener jeg trenger en ny fordi jeg fortjener det . :twisted:

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 23:32 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 nov 2006 18:07
Innlegg: 580
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo
knutk skrev:
ole m. skrev:
Her er jeg helt enig, hjelmer kan brukes vesentlig lenger enn disse fem årene man gjerne hører om. Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.


Mener ikke å være ufin her, men er det fordi du vet bedre, eller fordi du ikke vet bedre?

Jeg regner med du har en oppfatning av dette selv.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 apr 2017 23:40 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 nov 2006 18:07
Innlegg: 580
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo
Tommas skrev:
ole m. skrev:
Jeg har en Shoei-hjelm som snart er 20 år, som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke.


Det sier vel egentlig ingenting om at hjelmen er trygg eller ei, annet enn at enhver får vurdere hva man velger å vektlegge når det gjelder sikkerhetsutstyr :thumleft

Det sier vel omtrent like mye eller lite som en generell levetid på fem år? Det er bruk, vedlikehold og oppbevaring av hjelmen som avgjør levetiden. Materialegenskapene kan endre seg ettersom tiden går, og man får selv vurdere hva egen hjelm har vært utsatt for, og hva man synes man kan bruke.

Hjelmen jeg har nevnt er ikke eneste hjelm jeg har, og har selvfølgelig ikke vært i daglig bruk alle disse årene, da hadde den vært utslitt.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 105 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 4 57 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner