ChristerL - nå er det vår!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ChristerL »

Liten oppdatering! I dag var jeg på besøk hos sykkelen igjen. I morgen kommer de fra HS MC-senter Ås og henter sykkelen til service. De var billigere enn MC Oslo, og samtidig henter og returnerer de sykkelen uten ekstra kostnad. Deilig å ha sykkelen klar når sesongen endelig begynner!

MEN jeg støtte på et lite problem. Jeg prøvde å bytte speil, men det var lettere sagt enn gjort. Jeg har sett en del videoer på youtube om hvordan man setter på bar end mirrors, men løsningen på mitt styre kjente jeg ikke igjen. Jeg skrudde av dekslene på endene av holkene, men jeg fikk ikke ut pluggen med gjenger på. Noen som har noen tips? Jeg prøvde å skru skruene litt inn, for så å dra hele driten ut, men de rikket seg ikke.
Image

Speilene jeg skal sette inn ser sånn ut:
Image

...og til slutt et skrytebilde av sykkelen (nå helt uten speil...):
Image
(Er det vår snart :-k )
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by Jompa »

Skru skruene et stykke ut og gi skrujernet ett godt slag med en hammer, så skal du se at de løsner.
Pluggen som du kaller den, er lodd som skal dempe vibrasjon i styret.
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by Palma »

Støtter den Jompa, skruen sitter i en kon som ved stramming glir inn i ei expanderende hylse inni styret. Litt fukt og rust er garantert. Strammer du mer vil det sitte enda bedre. Må ha litt juling slike [THUMBS UP SIGN]

Sendt herifra!
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by KliffArne »

Jompa wrote:Skru skruene et stykke ut og gi skrujernet ett godt slag med en hammer, så skal du se at de løsner.
Det tror jeg også
Jompa wrote:Pluggen som du kaller den, er lodd som skal dempe vibrasjon i styret.
Loddene er de han kaller for deksler, som han allerede har skrudd vekk.

Personlig tror jeg ikke det blir fint med bar end speiler på den moppen der
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by Jompa »

KliffArne wrote:
Jompa wrote:Skru skruene et stykke ut og gi skrujernet ett godt slag med en hammer, så skal du se at de løsner.
Det tror jeg også
Jompa wrote:Pluggen som du kaller den, er lodd som skal dempe vibrasjon i styret.
Loddene er de han kaller for deksler, som han allerede har skrudd vekk.

Personlig tror jeg ikke det blir fint med bar end speiler på den moppen der
Jepp, blyet sitter ytterst.
Det er lurt å bruke en annen skrue enn den originale og slå direkte på den.
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ChristerL »

Jompa wrote:Jepp, blyet sitter ytterst.
Det er lurt å bruke en annen skrue enn den originale og slå direkte på den.
Er det disse du mener?
Image

For de fikk jeg ut uten problemer, men de var skrudd inn i de som jeg kaller for plugger med gjenger som sitter igjen inne i styret...
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by KliffArne »

ChristerL wrote:
Jompa wrote:Jepp, blyet sitter ytterst.
Det er lurt å bruke en annen skrue enn den originale og slå direkte på den.
Er det disse du mener?
Image

For de fikk jeg ut uten problemer, men de var skrudd inn i de som jeg kaller for plugger med gjenger som sitter igjen inne i styret...
Det er lodda du har skrudd av.

Ta og skru de på igjen, med 5-6 mm slakke. Så slår du på skruen, da vil konen som sitter i styret løsne og gå inn i styret, og du kan dra hele skjiten ut.
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ChristerL »

KliffArne wrote:Det er lodda du har skrudd av.

Ta og skru de på igjen, med 5-6 mm slakke. Så slår du på skruen, da vil konen som sitter i styret løsne og gå inn i styret, og du kan dra hele skjiten ut.
Tusen takk for tips! Da skal jeg prøve det når sykkelen er tilbake fra service! :thumleft
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ChristerL »

Enda et spørsmål til dere erfarne:

Jeg kjøpte meg altså ny bruktsykkel for litt siden. Den er utstyrt med BODIS-slip on som ble montert av forhandler da sykkelen ble kjøpt splitter ny. Det fulgte også med TÜV-papirer som sier "Declaration of conformity: We declares as manufacturer that this produkt providing appropriate transportation and storage conditions, complies with the pertinent provisions of EC Directive(s)" osv. osv.

Jeg antar derfor at pottene er godkjent (med db-killers som av en eller annen merkelig grunn fortsatt ligger ubrukt i esken :-k), men må jeg fortsatt vise den for å få det i vognkortet, eller holder det at jeg kjører rundt med TÜV-papirene? Jeg vet at mange sier "drit i det, blir du stoppa, så...", men jeg liker å ha ting i orden hvis jeg først kan. Jeg planlegger også å være med på førerutviklingskurset til Senior MC, og de krever jo at oppgitt db i vognkort stemmer med virkeligheten...
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by biker7 »

Slik jeg har forstått det, så skal man vel ha det i vognkortet for at alt skal være helt i orden. Men hvis man har med de rette "EC-papirene" ,så trur jeg muligens man bare får en oppfordring av "stopperne" om å få det i vognkortet fortest mulig. Angående banekjøring er jeg usikker. :)
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by Okda »

styreloddene kan du vel be verkstedet løsne mens de har sykkelen på service. Er du heldig så løsner de dem mellom alt det andre uten kostnad - kanskje du må betale en hundrings - så ser du hvordan de er festet når de er ute.....
OkDa
Fjr 1300
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ChristerL »

biker7 wrote:Slik jeg har forstått det, så skal man vel ha det i vognkortet for at alt skal være helt i orden. Men hvis man har med de rette "EC-papirene" ,så trur jeg muligens man bare får en oppfordring av "stopperne" om å få det i vognkortet fortest mulig. Angående banekjøring er jeg usikker. :)
Takk for svar! Jeg leser stadig skrekkhistorier om folk som har fått skiltene klippet på stedet på grunn av manglende papirer, men det regner jeg med at heller er unntaket enn regelen? :lol:
Hvis det verste som kan skje er en oppfordring om å vise, så klarer jeg meg nok uten noe styr...
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ChristerL »

Okda wrote:styreloddene kan du vel be verkstedet løsne mens de har sykkelen på service. Er du heldig så løsner de dem mellom alt det andre uten kostnad - kanskje du må betale en hundrings - så ser du hvordan de er festet når de er ute.....
Det var ikke så dumt! Skal ta en telefon ned til verkstedet i morgen, så får vi krysse fingrene for at de ikke allerede er ferdige med den.. Ser for meg at det sitter litt lenger inne å gjøre mer hvis de allerede er ferdige... :-k
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ojda »

Sitter å knasker på en sånn en :-)
Ganske sikker på at den faller i smak lord'n.

Image

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by tshansen »

Jeg kjenner jeg er skeptisk [emoji23]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply