ChristerL - nå er det vår!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

ChristerL - nå er det vår!

Post by ChristerL »

Jeg har vært observerende medlem her en stund, men nå tror jeg jammen det er på tide at jeg skriver en blogg òg. Som relativt fersk på motorsykkelsetet, så kommer jeg til å legge ut opplevelser og erfaringer fra en nybegynners perspektiv.

Først litt om meg
Jeg er en mann som nærmer meg 30 med stormskritt (det vil si nesten 27 år). Jeg jobber til daglig som kontaktlærer på en ungdomsskole på Jessheim. Jobben som lærer gjør at jeg har veldig lite tid til fritidsaktiviteter (som turer) i ukedager og helger, men fordelen er jo den berømte sommerferien. 8 uker med ferie å fylle åpner opp for ganske mange muligheter til å komme seg langt, og å nyte turen dit. Jeg har hatt en del hobbyer, som pistolskyting, fotografering, akvarium osv., men nå har jeg solgt alt dette og satset alt på motorsykkelen.

Mitt liv på veien
Min motorsykkelkarriere startet høsten 2015. Jeg hadde akkurat fylt 25, jeg hadde nettopp avsluttet studiet. Jeg mistenker at det var et snev av midtlivskrise som traff meg. Plutselig begynte jeg i full jobb, og jeg forstod at mange år med øl i en studentpub skulle byttes ut med foreldremøter og kurs.

Motorsykkel var noe jeg lenge hadde drømt om, men økonomien hadde ikke strukket til i studietiden. Plutselig hadde jeg fått min første ordentlige månedslønn, og jeg forstod at "dette har jeg råd til!". Jeg tok derfor sikkerhetskurset (du vet: Det kurset hvor du betaler for å høre at "du kommer til å dø!"?), og teoriprøven bestod jeg med glans. Jeg rakk et par kjøretimer før snøen kom, og dette var nok til å få meg bitt av basillen. Jeg begynte å snuse på egen sykkel, og jeg forelsket meg veldig i en Suzuki VZ800 Marauder. Plutselig eide jeg motorsykkel, også kom snøen.
Image

Etter mange timer øvelseskjøring og kjøretimer, så var førerkortet i boks i juni 2016. Totalt tilbakela jeg 5000km på Marauderen denne sesongen, men jeg var ikke fornøyd. Sykkelen gikk som ei klokke, og jeg var veldig fornøyd med den. Dessverre satt jeg veldig ukomfortabelt på den, og jeg tok meg i å grue meg til langturer. For det meste kjørte jeg rundt i ring i nærområdet, og jeg følte aldri at jeg kom meg på de turene jeg hadde drømt om. Det ble en liten tur til Danmark, men ellers ble den mest brukt til pendling til jobb. Det var flere årsaker til dette, men først og fremst var sykkelen feil for meg. Det sitter langt inne bare å skrive det, for jeg var veldig glad i sykkelen. Sykkelen ble parkert for høsten, og jeg brukte store deler av vinteren på å drømme om ny sykkel og en bedre sesong 2017.

...Og det ble ny sykkel i 2017! Jeg hadde fulgt med på Finn lenge, og jeg hadde siktet meg inn på en sykkel i Street Fighter-segmentet. Plutselig dukket det opp en Suzuki GSR750 fra 2013 til en fornuftig pris og med riktig ekstrautstyr. Det gjorde veldig vondt å selge Marauderen, men all tvil forsvant da jeg satte meg i salen på GSR-en og startet den opp første gang. Vi ble enige om en pris, og plutselig var den min! Nå står den i garasjen til bestefaren min, og jeg har vært innom flere ganger siden jeg kjøpte den for bare et par dager siden. Først og fremst for å se på den og høre på den, men også for å drømme om alle turene jeg skal på til våren. Denne sesongen skal bli bedre enn den forrige! Dessverre er jeg av typen som ikke klarer å se på noe uten å se potensielle forbedringer, så jeg merker at dette kommer til å bli en dyr vår.
Image

Nå kommer den lange vinteren. Samme dag som jeg kjøpte sykkelen, så begynte det å snø. Det har ikke stoppet siden. Våren virker som et våt drøm for øyeblikket, og jeg lurer på hvordan i alle dager jeg skal holde ut.

Som jeg skrev innledningsvis, så kommer denne bloggen til å handle om turer, opplevelser og erfaringer fra en nybegynner. Mange av dere har helt sikkert kjørt nøyaktig de samme turene, gjort dere akkurat de samme erfaringene osv., men for meg er alt dette nytt. Jeg ønsker å prøve og feile, men selvfølgelig sier jeg tusen takk når noen deler av sin visdom
Last edited by ChristerL on 19 Mar 2017 17:49, edited 1 time in total.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by Snikkeren »

Hei, og velkommen som aktivt medlem på MC-forumet. [emoji106]

Om noen har kjørt akkurat samme runde/tur som du, så vil det jo ikke si at opplevelsen er den samme. Her er det bare å pøse på med turreferater. Sånt liker vi. [emoji965][emoji106]
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by Kant1 »

Hei og vekommen til Fraggleberget :thumleft \:D/

Opplevelser av turer varierer fra mann til mann, dag til dag og kanskje sykkel til sykkel.
Kanskje var været ekstra fantastisk, man har gjerne godt selskap eller en ekstra god dag, variablene er uendelige. Det viktigste er å komme seg ut på tur :thumleft
Vi blir ikke lei av å lese om andres turer, men en regel er ufravikelig... og det er bilder, bilder og mer bilder =D> :lol:
Ser fram til å høre mer fra deg og GSRen din, helt klart en sykkel å bli inspirert av det der \:D/ 8)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by tshansen »

Hallaien, velkommen hit og supert å lese ambisjonene dine i bloggen! Sikt liker hvertfall jeg godt!

Her er fler av oss som skriver gode reisereferater og kan sikkert gi deg mange gode tips rundt framtidige opplevelser på sykkel ryggen [emoji1303]

Flott sykkel du har funnet deg, gleder meg til å følge deg på veien! Ikke umulig at vi treffes på veien et sted heller [emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ChristerL »

Snikkeren wrote:Hei, og velkommen som aktivt medlem på MC-forumet. [emoji106]

Om noen har kjørt akkurat samme runde/tur som du, så vil det jo ikke si at opplevelsen er den samme. Her er det bare å pøse på med turreferater. Sånt liker vi. [emoji965][emoji106]
Tusen takk! :thumleft

Ja, jeg håper jo selvfølgelig på gode råd og tips til fine turer; ikke bare på Østlandet, for jeg planlegger noen helgeturer vestover og nordover òg. \:D/ Det kommer selvfølgelig oppdateringer fra turer, også tenker jeg å legge ut oppdateringer når jeg gjør meg andre erfaringer.
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ChristerL »

LordShaft wrote:Hallaien, velkommen hit og supert å lese ambisjonene dine i bloggen! Sikt liker hvertfall jeg godt!

Her er fler av oss som skriver gode reisereferater og kan sikkert gi deg mange gode tips rundt framtidige opplevelser på sykkel ryggen [emoji1303]

Flott sykkel du har funnet deg, gleder meg til å følge deg på veien! Ikke umulig at vi treffes på veien et sted heller [emoji1319]
Takker! :thumleft Jeg har lest side opp og side ned her inne, så jeg ser at mange er glade i å dele bilder og beskrivelser fra egne turer. Sånne innlegg får vinteren til å virke evig lang!

Igjen tusen takk! Nei, det skal du ikke se bort fra... Tiden framover er allerede fullbooket med planer om MC-messe, førerutviklingskurs og kjøring på Rudskogen osv., så sjansen er stor for at vi sees et sted! 8)
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ChristerL »

Kant1 wrote:Hei og vekommen til Fraggleberget :thumleft \:D/

Opplevelser av turer varierer fra mann til mann, dag til dag og kanskje sykkel til sykkel.
Kanskje var været ekstra fantastisk, man har gjerne godt selskap eller en ekstra god dag, variablene er uendelige. Det viktigste er å komme seg ut på tur :thumleft
Vi blir ikke lei av å lese om andres turer, men en regel er ufravikelig... og det er bilder, bilder og mer bilder =D> :lol:
Ser fram til å høre mer fra deg og GSRen din, helt klart en sykkel å bli inspirert av det der \:D/ 8)
Takk, takk! Ja, du har nok rett i det. I starten kommer jeg vel til å kjøre de samme rutene jeg kjørte i fjor, og da får jeg en følelse av hvor stor forskjell sykkelen gjør! :thumleft Jeg har kjørt mange svingete landeveier med Marauderen, men jeg mistenker at det blir et par hakk mer spennende med GSR-en! Haha, jeg skal sørge for å skrive mindre og bruke flere bilder! :-#
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by tshansen »

Nei du skal skrive mye mer, bare pynte litt med bilder innimellom... Du vet hva de sier, bilder or it diden't heppen :lol: (på god vigraengelsk)

Du skriver jo at du har drevet med foto.... Vær obs på at en fort kan bli bitt av den basillen igjen når man er ute å triller på tur med sykkelen. Man kommer jo over ganske mange foto perler når man er på tur :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ojda »

Du er så flink LordShaft ;-)
Jeg tenkte på å skriver nesten :roll: ordrett det du skrev i posten over,
men så kom noe i mellom. Å POFF så var det glemt :roll:

Å mens jeg husker det: Velkommen på forumet ChristerL, jeg skal følge med på bloggen din
frammover.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by Leffy »

Velkommen hit...

Bilder og tur referater liker vi svært mye :)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by Palma »

Veldig bra med flere referatskrivere her. Men ble litt bekymret på dine vegne da du skriver om midlivskrise rundt 25 :shock: :shock:
Ja, da kan du tenke deg hvordan det blir ved 40... og for ikke å glemme da du runder 50... Noe jeg håper du gjør selv om du er midt i livet ved 25.. :erte :lol
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ArcticTiger »

Palma wrote:Veldig bra med flere referatskrivere her. Men ble litt bekymret på dine vegne da du skriver om midlivskrise rundt 25 :shock: :shock:
Ja, da kan du tenke deg hvordan det blir ved 40... og for ikke å glemme da du runder 50... Noe jeg håper du gjør selv om du er midt i livet ved 25.. :erte :lol
@Palma: Hva med oss som har passert 60 da :-k Kriser har det vært fleire av, men ikkje noe Midtlivskrise :roll:
@Christer: Velkommen :thumleft Gi gass, og kjøyr på med tur-(og andre-) rapporter og bilete [-X
User avatar
kvase
Posts: 4040
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by kvase »

Pasert 50 = Midagshøyden-
pasert 60 = medium loud
pasert 65 = Good done
pasert 70 = weel done
pasert 75 = overload
pasert 80 = freee
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ChristerL »

LordShaft wrote:Nei du skal skrive mye mer, bare pynte litt med bilder innimellom... Du vet hva de sier, bilder or it diden't heppen :lol: (på god vigraengelsk)

Du skriver jo at du har drevet med foto.... Vær obs på at en fort kan bli bitt av den basillen igjen når man er ute å triller på tur med sykkelen. Man kommer jo over ganske mange foto perler når man er på tur :redface
Ja, jeg er stygt redd for at veien er kort til et lite kamera, og et lite objektiv til osv... Men enn så lenge får telefonen duge! Utrolig hva det lille Leica-kameraet klarer \:D/
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Tidsfordriv mens vi venter på våren

Post by ChristerL »

ojda wrote:Du er så flink LordShaft ;-)
Jeg tenkte på å skriver nesten :roll: ordrett det du skrev i posten over,
men så kom noe i mellom. Å POFF så var det glemt :roll:

Å mens jeg husker det: Velkommen på forumet ChristerL, jeg skal følge med på bloggen din
frammover.
Tusen takk! Jeg skal prøve å oppdatere så ofte jeg klarer (og så ofte det er nødvendig, selvfølgelig...) :thumleft
Post Reply