ChristerL - nå er det vår!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Bjerknez

Re: ChristerL - nå er det vår!

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:
Bjerknez wrote:Nå spør jeg sikkert dumt... men dette er faktisk litt interresant...tror jeg...

- Hvordan fungerer dette i praksis?
- Hvor lenge varer batteriene?
- Hvor lan tid bruker man på og lade opp til 100%?
- Hvor varmt blir det egentlig med varmejakke?
- Er dette en egen jakke, eller en slags vest man har under en jakke man allerede har?

Enten uttak med ledning fra sykkel til jakke/vest som du har under vanlig motorsykkel klær, eller så har det nylig kommet vester/jakker med batterier som varer fra 2 til 12 timer.
En slik varmejakke (batteridreven) hadde vert knall... :-k
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: ChristerL - nå er det vår!

Post by Kant1 »

Med fare for å kuppe tråden til ChristerL, evt får admin flytte dette over i en egen tråd... kanskje :thumleft

@ Lordshaft: har du ikke sett varmejakka mi?? :-k det er en tynn softshelljakke som jeg har brukt noen år no (dette blir tredje sesongen tror jeg) absolutt et midlayer plagg, jeg har brukt den under både skinndressen og tekstilkjørejakka mi. Har kjørt midtvinters i minusgrader, med kun en ulltrøye under.
Da føler man seg ikke som en Michelinmann når man skal ut å kjøre... derimot er man løs og ledig.
@ Bjerkiz: se svar over... det er en egen jakke.
Man får også varmevester, men ut i fra egen erfaring er jakke langt å foretrekke, da armene fanger mye vind under kjøring.
Jakka mi er 12V, med ledning til sykkelen. Så jeg har et ledningsopplegg fra batteriet, og kontakt som titter ut under salen. Setter meg på sykkelen, kobler inn kontakten fra jakka, har normalt kontrollen i jakka på nivå 3 (fem nivåer - 1 til 5) og det har holdt til all kjøring jeg har gjort sålangt. Nivå fire blir for varmt og nivå fem innbærer en mild form for steking.
Batteriplagg har jeg ikke prøvd... det har sine begrensninger, og jeg kan ikke gå tom på langturer.

På jakka mi kan jeg også koble til varmehansker, men disse har jeg ikke brukt etter at StorTigern kom i hus =D> ;-)
Man får også bukser, såler og sokker som kan kobles til, men jeg får varme fra motoren, og fryser ikke så lett på beina. (Dessuten er Goretex støvlene min varme og gode, så med gode ullsokker holder jeg meg varm selv i temperaturer under 0.

Edit: har foresten beskrevet dette godt i bloggen også... www.kant1.blogg.no
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Bjerknez

Re: ChristerL - nå er det vår!

Post by Bjerknez »

Kant1 wrote:Med fare for å kuppe tråden til ChristerL, evt får admin flytte dette over i en egen tråd... kanskje :thumleft

@ Lordshaft: har du ikke sett varmejakka mi?? :-k det er en tynn softshelljakke som jeg har brukt noen år no (dette blir tredje sesongen tror jeg) absolutt et midlayer plagg, jeg har brukt den under både skinndressen og tekstilkjørejakka mi. Har kjørt midtvinters i minusgrader, med kun en ulltrøye under.
Da føler man seg ikke som en Michelinmann når man skal ut å kjøre... derimot er man løs og ledig.
@ Bjerkiz: se svar over... det er en egen jakke.
Man får også varmevester, men ut i fra egen erfaring er jakke langt å foretrekke, da armene fanger mye vind under kjøring.
Jakka mi er 12V, med ledning til sykkelen. Så jeg har et ledningsopplegg fra batteriet, og kontakt som titter ut under salen. Setter meg på sykkelen, kobler inn kontakten fra jakka, har normalt kontrollen i jakka på nivå 3 (fem nivåer - 1 til 5) og det har holdt til all kjøring jeg har gjort sålangt. Nivå fire blir for varmt og nivå fem innbærer en mild form for steking.
Batteriplagg har jeg ikke prøvd... det har sine begrensninger, og jeg kan ikke gå tom på langturer.

På jakka mi kan jeg også koble til varmehansker, men disse har jeg ikke brukt etter at StorTigern kom i hus =D> ;-)
Man får også bukser, såler og sokker som kan kobles til, men jeg får varme fra motoren, og fryser ikke så lett på beina. (Dessuten er Goretex støvlene min varme og gode, så med gode ullsokker holder jeg meg varm selv i temperaturer under 0.

Edit: har foresten beskrevet dette godt i bloggen også... http://www.kant1.blogg.no
Jeg kjører nok ikke så lange etapper som deg i kalde omgivelser, så jeg ser for meg at jeg kommer langt med en slik jeg linket til over. Altså en batteridrevet sak som jeg kan ha under jakka jeg allerede har. Da kan jeg slå på "sola" når jeg begynner å fryse slik at jeg kommer meg hjem eller til neste stoppested.

Jeg ser for meg at hvis batteriet holder til to timer eller mer så holder det for meg og mitt bruk. Jeg legger som nevnt uansett ikke ut på elleville turer i lave temperaturer :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: ChristerL - nå er det vår!

Post by tshansen »

Jeg opprettet egen tråd som vi kan fortsette utgravingen av disse plaggene. Det er helt klart spennende, også skal vi ikke tynne ut bloggen til ChristerL :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: ChristerL - nå er det vår!

Post by Kant1 »

Bjerknez wrote:
Kant1 wrote:Med fare for å kuppe tråden til ChristerL, evt får admin flytte dette over i en egen tråd... kanskje :thumleft

@ Lordshaft: har du ikke sett varmejakka mi?? :-k det er en tynn softshelljakke som jeg har brukt noen år no (dette blir tredje sesongen tror jeg) absolutt et midlayer plagg, jeg har brukt den under både skinndressen og tekstilkjørejakka mi. Har kjørt midtvinters i minusgrader, med kun en ulltrøye under.
Da føler man seg ikke som en Michelinmann når man skal ut å kjøre... derimot er man løs og ledig.
@ Bjerkiz: se svar over... det er en egen jakke.
Man får også varmevester, men ut i fra egen erfaring er jakke langt å foretrekke, da armene fanger mye vind under kjøring.
Jakka mi er 12V, med ledning til sykkelen. Så jeg har et ledningsopplegg fra batteriet, og kontakt som titter ut under salen. Setter meg på sykkelen, kobler inn kontakten fra jakka, har normalt kontrollen i jakka på nivå 3 (fem nivåer - 1 til 5) og det har holdt til all kjøring jeg har gjort sålangt. Nivå fire blir for varmt og nivå fem innbærer en mild form for steking.
Batteriplagg har jeg ikke prøvd... det har sine begrensninger, og jeg kan ikke gå tom på langturer.

På jakka mi kan jeg også koble til varmehansker, men disse har jeg ikke brukt etter at StorTigern kom i hus =D> ;-)
Man får også bukser, såler og sokker som kan kobles til, men jeg får varme fra motoren, og fryser ikke så lett på beina. (Dessuten er Goretex støvlene min varme og gode, så med gode ullsokker holder jeg meg varm selv i temperaturer under 0.

Edit: har foresten beskrevet dette godt i bloggen også... http://www.kant1.blogg.no
Jeg kjører nok ikke så lange etapper som deg i kalde omgivelser, så jeg ser for meg at jeg kommer langt med en slik jeg linket til over. Altså en batteridrevet sak som jeg kan ha under jakka jeg allerede har. Da kan jeg slå på "sola" når jeg begynner å fryse slik at jeg kommer meg hjem eller til neste stoppested.

Jeg ser for meg at hvis batteriet holder til to timer eller mer så holder det for meg og mitt bruk. Jeg legger som nevnt uansett ikke ut på elleville turer i lave temperaturer :lol:

Ja.. du som kjører BMW er jo vant med "nest best"... eller la oss heller si... "godt nok" ;-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: ChristerL - nå er det vår!

Post by ChristerL »

Da var det på tide med en liten oppdatering!

Som de fleste sikkert har merket, så har det vært skiftende vær her på Østlandet. Det betyr at det bare har blitt 70 mil på sykkelen de siste to ukene, men for noen fantastiske mil det har vært! Jeg merker at kjøregleden øker for hver kilometer, og det kommer nok av at jeg fortsatt lærer meg den nye sykkelen å kjenne. I går kjørte jeg 20 mil uten stopp, og kroppen kjentes helt fin hele veien. Det er en stor forbedring fra Marauderen, hvor jeg fikk vondt i både halebein, armer og andre bein etter bare 5 mil. :thumleft Jeg stoppet bevisst ikke for å ta bilder, fordi jeg ville teste hvor lenge jeg klarte å kjøre non stop. Jeg beklager derfor mye tekst og lite bilder denne gangen.

I går var jeg altså på en veldig fin rundtur. Strålende vær (møtte den samme regnbygen to ganger, men det var bare forfriskende), veldig mange møtende sykler, og ja, alle hilste. Jeg merket til og med at gamlingene med Harley som satt på bensinstasjonen og røykte, hilste. Jeg opplevde også at bilistene var flinke til å vise at de så meg i trafikken. Det lover godt for resten av sesongen, at mange allerede er klar over at vi er på veien. Spørsmål til dere erfarne: Når dere møter en gruppe på 3-4 sykler; holder dere hånda ute og hilser på alle, eller holder det med at dere hilser på førstemann? Har ikke helt funnet ut hva som er forventet.

Jeg prøve å registrere turen med LocaToWeb, men den hadde visst skrudd seg av før jeg kom meg ut av gårdsplassen, så den hadde registrert svimlende 100 meter. Stakkars dama trodde jo jeg hadde kjørt meg ihjel, i og med at jeg spesifikt sa at hun kunne følge med på om jeg var i live eller ikke.. \:D/ Jeg legger derfor heller ved ruta fra Google Maps. Kanskje jeg møtte noen av dere i går? Jeg synes gamleveien fra Rånåsfoss og helt ned til Askim er fantastisk fin.
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: ChristerL - nå er det vår!

Post by tshansen »

ChristerL wrote:
I går var jeg altså på en veldig fin rundtur. Strålende vær (møtte den samme regnbygen to ganger, men det var bare forfriskende), veldig mange møtende sykler, og ja, alle hilste. Jeg merket til og med at gamlingene med Harley som satt på bensinstasjonen og røykte, hilste. Jeg opplevde også at bilistene var flinke til å vise at de så meg i trafikken. Det lover godt for resten av sesongen, at mange allerede er klar over at vi er på veien. Spørsmål til dere erfarne: Når dere møter en gruppe på 3-4 sykler; holder dere hånda ute og hilser på alle, eller holder det med at dere hilser på førstemann? Har ikke helt funnet ut hva som er forventet.
Kjekt å høre du venner deg til ny sykkelen :D Alltid kjekt å kjenne på følelsen at man har valgt riktig sykkel.

Jeg har blandet erfaring med bilister, noen er veldig flinke, andre er det ikke! Så kjør alltid som om at ingen ser deg... Det er en huskeregel som kan være fornuftig å ta med seg :)

Et følge på 3 - 4 sykler, så hilser jeg på alle! Er det tett holder jeg ute hånden til de har passert (så lenge det ikke er midt i en kurve) Lengre "tog" med sykler... Si 20 - 30 stykk, da hilser jeg bare på de 2 - 3 første også siste mann/dame :thumleft

Du vil også muligens oppleve å komme til steder (f.eks Alpene) der det er sinnsykt med sykler. Da må du bare selv føle på hva som er hensiktsmessig. Skal du hilse på alle syklene vil du ikke få gjort annet :lol: Alt med måte.
Men når det er sagt! Det er alltid hyggelig å få et vink på sykkel :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: ChristerL - nå er det vår!

Post by ChristerL »

LordShaft wrote:Jeg har blandet erfaring med bilister, noen er veldig flinke, andre er det ikke! Så kjør alltid som om at ingen ser deg... Det er en huskeregel som kan være fornuftig å ta med seg :)

Et følge på 3 - 4 sykler, så hilser jeg på alle! Er det tett holder jeg ute hånden til de har passert (så lenge det ikke er midt i en kurve) Lengre "tog" med sykler... Si 20 - 30 stykk, da hilser jeg bare på de 2 - 3 første også siste mann/dame :thumleft
Absolutt! Var sånn jeg lærte å kjøre bil, og det har reddet meg fra mange potensielle uhell, både i bil og på sykkel! :thumleft

Jeg har vel til gode å møte en så stor gruppe som 20-30, men da har jeg en viss idé... Takk for svar! \:D/
Post Reply