Forbruk MC

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Sjarken
Posts: 11
Joined: 05 Jun 2016 00:18
MC: R1200GS 2015

Forbruk MC

Post by Sjarken »

Min bil Mini Cooper Diesel kjører jeg på 0.45/mil men min MC klare jeg sjelden å komme under 0.6/mil, tror MC fabrikantene har litt å gå på.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Forbruk MC

Post by mekkern »

Sjarken wrote:Min bil Mini Cooper Diesel kjører jeg på 0.45/mil men min MC klare jeg sjelden å komme under 0.6/mil, tror MC fabrikantene har litt å gå på.
Hadde "minien" gått på bensin så hadde du sett høyere forbruk...

Forbruket på bil kontra mc er omvendt proposjonalt m hastighet.
dette kommer av luftmotstand.
en bil bruker lite i jevn hastighet på ca 80-90.
men hvis du kjører by eller skikkelige bakker så leder mc.

dessuten ligger vi ikke å kjører mc motorene i det ideelle turtallet da det går vel fort..
Tuningsgraden i en moderne mc motor ligger nok en del høyere enn en ferrari..

kjører du en kawasaki 250 r
kan du ved å kjøre denne "riktig" komme ned i 0.25-0.28 på mila...

Turbodiesel mc?? nei takk SÅ kort effektbånd er uaktuelt..
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Forbruk MC

Post by jhn »

Ja, det har de nok. Sjarken min bruker vel omtrent det samme.
Tror ikke det er så mange mc som kommer ned mot Minien ... men vet ikke.


edit. men der kom mekkern med et mer vitenskapelig innlegg
Sjarken
Posts: 11
Joined: 05 Jun 2016 00:18
MC: R1200GS 2015

Re: Forbruk MC

Post by Sjarken »

Kjøre nok litt hardere med sykkeln, men bilen og førerer er jo minst 4 ganger så tung som meg på MC. Bensinturbo e vel kanskje fremtiden.
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Forbruk MC

Post by quattrokim »

Tja, eg køyrer min Versys 650 på 0,47 på mila med blanda køyring og klager ikkje på det forbruket.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Forbruk MC

Post by Toven »

Som vanlig rundt 4.5 på min lille sv, ved meget variert kjøring :lol: Men ikke 'store' motoren på den da
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Forbruk MC

Post by pelsen »

hehe "mini"
Jeg kjørte bak en onkli Mini igår, de er små gitt, en Audi suvdriter som kjørte forbi kunne jo tatt hele minien i bagasjerommet :lol:
Har målt RC8Ren til 0.6 på mila, og det var med litt fortkjøring på Autobahn
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Forbruk MC

Post by jhn »

Sjarken wrote:Kjøre nok litt hardere med sykkeln, men bilen og førerer er jo minst 4 ganger så tung som meg på MC. Bensinturbo e vel kanskje fremtiden.
Motoren har jo visst forbruk kun for å holde seg i livet ... før du begynner å henge på vekt.
Ganske stor prosent av det totale forbruk.
Man sparer ikke mye i verken bil eller på mc, ved å la den gå på tomgang kontra aktiv landeveiskjøring for eksempel.
:-k :-k
Spiller ikke vekta egentlig en ganske liten rolle i det store bildet da? :-k :-k ble plutselig litt i stuss her jeg sitter :-k ... stikk i strid med tidligere sannheter :-k ? Hæ?
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Forbruk MC

Post by Lasse Liten »

Kjører en 1999 modell ensylindret suzuki med 50 hester, den går på 0.43 på milen på langkjøring med tre kofferter (målt over 6060 km i sommer).
Til hverdags med mye kaldkjøring, start og stopp osv 0,45L/mil. (rekkevidde 420 km på 19L )

En bil ligger på 1200-1800 rpm mens en motorsykkel ligger på 2500-5000 rpm i vanlig kjøring.
Det er helt sikkert noe å gå på, men vi snakker om to helt forskjellige planeter hva gjelder kjøremønster og effektuttak pr motorvolum. Mitt intrykk er at motorsykler har kommet lengre enn biler på motorstyring, hvis vi skal ned i forbruk må vi nok ned i motorvolum og effekt. Dette virker det som om motorsykkelprodusentene er i gang med da vi stadig ser nye 300 kubikkere med under 40 hester utkledd som voksensykler :)

En bil med 1 liters motor har typisk 60-75 hestekrefter, mens en motorsykkel med 1 liters motor har typisk 120-150 hk , noen 200 hester !
Når vi snakker om miljø, så er jo noe av det som bruker mest drivstoff å stå på tomgang (!) det slipper jo motorsykler helt.
FEMA har faktisk klart å overbevise EU administrasjonen om at motorsykkel er svært miljøvennlig, trass i forbruket sammenlignet med bil ikke er særlig bra, det som vektlegges er den faktiske mobiliteten som en direkte klimagevinst :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Forbruk MC

Post by RuneMC »

CRF1000L med DCT:
998 ccm motor med forbruk 0,43 i D (2200 rpm) og 0,45-0,48 i S1 (2500 rpm) rpm-verdiene da i girene under 6te gir og ved pen kjøring. Veksler jeg manuelt ned eller tar "kickdown" eller bruker S2/S3 blir det sikkert mer pga høyere turtall.

Bensin uansett mye bedre enn diesel mhp helse og miljø.
Bjerknez

Re: Forbruk MC

Post by Bjerknez »

Jeg mener da bestemt at jeg har svart i denne posten tidligere og at den var på flere sider...?

Har noen av postene forsvunnet under sist oppdatering?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Forbruk MC

Post by Tommas »

Jepp, den spiste opp posten min også.

Og den var bra!
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Forbruk MC

Post by Elolz »

Jeg hadde en Kawasaki Ninja 250R for noen år siden, og den målte jeg til et snitt på 0,28 over en lengre periode. Men den måtte en cruise rundt i 6000-7000rpm med. Da følte jeg at motoren gikk best. I tillegg har jeg alltid kjørt med lite bruk av bremser og heller brukt motorbremsing.

Hondaen min nå sluker bensin... Har ikke målt den, men den blir jo aldri kjørt i nærheten av optimalt, motoren ligger jo å daffer på 4-5k rpm i fjerdegir med disse fartsgrensene, selv om jeg har drevet den om en god del for å få turtallet litt høyere. Kunne ikke brukt mer enn 2 gir uten å riske lappen om den skulle få cruise i godsonen sin. Sånn eeegentlig har vi vel litt for store motorer til at de kjøres optimalt, men det hørte dere aldri meg si. :-# :lol:
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Forbruk MC

Post by KliffArne »

Bjerknez wrote:Jeg mener da bestemt at jeg har svart i denne posten tidligere og at den var på flere sider...?

Skrev du et svar på flere sider :shock:
Bergen

Re: Forbruk MC

Post by Bergen »

Full lastet GSA fra Bergen til Sarpsborg i godt driv brukte nøyaktig 33 liter på 63 mil, og da var det tomt fikk jeg erfare :D

Kjørte en stram wire tur for en stund siden med ZRX1200R'en ilag med en MV Agusta 1000ccm og en R1. Vi startet alle med full tank, og jeg fyllte 11 liter på første fylling, MV'en 13 og R1 fyllte 15 liter. Forbruket stod i stil med hk..
Post Reply