Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by Tommas »

Til tross for overdrevent forsiktig kjøring, så spiste både S1000R og Super Duke'n opp "mykere" dekk på under 5k km. På toppen av det hele så synes jeg veistandarden i Norge sørger for at man ikke har vondt av ørlite grann grovere og mer solide dekk.

Tourance Next for the win 8)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by JK95 »

Syntes ikke Angel GT virket like oppmuntrende til leken kjøring, ikke like lettkjørte, som M7RR :-k Men det kan jo være jeg husker feil :roll:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by tshansen »

JK95 wrote:Syntes ikke Angel GT virket like oppmuntrende til leken kjøring, ikke like lettkjørte, som M7RR :-k Men det kan jo være jeg husker feil :roll:
Det stemmer nok veldig bra... Det kommer av at profilen på disse to dekkene er ulik. Typiske profiler er U og V profil. Selv om m7RR dekkene har U profil, likt som Angel GT, har de fortsatt mye brattere profil, som igjen gjør sykkelen lettere å styre inn og ut av sving (flikke fram og tilbake) men på bekostning av retningstabilitet :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by Bjerknez »

Jeg er vertfasll veldig fornøyd med mine Angel GT. Er det tredje paret jeg kjører med nå på rad og dem leverer. Vertfall så tror jeg nok dekkene har mer gripeevne enn det jeg har guts uansett så jeg klarer meg nok med dem.

For som kjent.. man MÅ jo ikke ha det "beste". ANgel GT holder helt fint til mitt bruk. :lol:
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by hakhap »

Når jeg slitt ut dekkene som sykkelen ble levert med blir det m7rr igjen.

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by JK95 »

LordShaft wrote:
JK95 wrote:Syntes ikke Angel GT virket like oppmuntrende til leken kjøring, ikke like lettkjørte, som M7RR :-k Men det kan jo være jeg husker feil :roll:
Det stemmer nok veldig bra... Det kommer av at profilen på disse to dekkene er ulik. Typiske profiler er U og V profil. Selv om m7RR dekkene har U profil, likt som Angel GT, har de fortsatt mye brattere profil, som igjen gjør sykkelen lettere å styre inn og ut av sving (flikke fram og tilbake) men på bekostning av retningstabilitet :thumleft
Stemmer nok veldig bra det ja :thumleft Ikke at de mangler retningsstabilitet verken i sving eller i 2**km/t :-#
Bjerknez wrote: For som kjent.. man MÅ jo ikke ha det "beste". ANgel GT holder helt fint til mitt bruk. :lol:
Neinei, så klart ikke :redface Men så er vel det "beste" alltid banedekk som må varmes med dekkvarmere også? :-k
hakhap wrote:Når jeg slitt ut dekkene som sykkelen ble levert med blir det m7rr igjen.
misspelled with auto correct
Hvilke dekk kjører du på nå? :-s

Og til Bjarne, sorry for at jeg herper den nydelige Suzuki-tråden din med dekkprat :redface
Bjerknez

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by Bjerknez »

De beste dekkene er dem som varer lengst og sitter best på asfalten :)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by JK95 »

Bjerknez wrote:De beste dekkene er dem som varer lengst og sitter best på asfalten :)
Sett "sitter best" forran "varer lengst", så er vi enige ;-) Har kjørt på så mye dårlig, skitten eller oversvømt asfalt, og kommer til å fortsette med det, der er foreløbig M7RR en favoritt 8)
Bjerknez

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by Bjerknez »

JK95 wrote:
Bjerknez wrote:De beste dekkene er dem som varer lengst og sitter best på asfalten :)
Sett "sitter best" forran "varer lengst", så er vi enige ;-) Har kjørt på så mye dårlig, skitten eller oversvømt asfalt, og kommer til å fortsette med det, der er foreløbig M7RR en favoritt 8)
Men for oss som ikke utsetter dekkene sine for skitten og våt asfalt så vil nok Angel GT fungerer veldig bra 8) :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by tshansen »

Vi kan synse, mene og tro hva vi vil om dekk (sorry for litt avsporing i bloggen din Bjarne)

Men vi kommer ikke utenom fakta. Hva som skjer når vi kjører sykkel og hvordan dekkene reagerer med overflaten det blir rullet/kjørt på!

At noen velger et dekk de føler er bra eller er superfornøyd med, behøver ikke tilsi at dekket er best egnet for ditt bruk.
Mange tror fortsatt på den myten om at jo sportsligere dekk, jo mykere gummi og bedre grep. Det er ikke slik det nøvendigvis fungerer i virkeligheten :thumleft

Å kjøre et Hypersport dekk som varer ca 5000km som har dårligere grep enn ett som varer 10 - 15000 km, må vel sies å være bra høl i hue? Vi er alle enig om dette?
Sett vekk ifra personlige følelser rundt dette med dekk.

Men hvordan kan jeg si at et hypersport dekk har dårligere grep enn et sport touring dekk? Jo, for at temperaturen du må ha i et hypersport dekk for å oppnå optimalt grep er høyere enn hos et sport touring dekk.
Hypersport = 40 - 60 grader dekk temperatur for optimalt grep (kan variere fra merke til merke)
Sport Touring = 0 - 40 grader dekk temperatur for optimalt grep (kan variere fra merke til merke)

Man kjører i regn (kjøler ned dekket) man kjører rett fram over lengre tid (kjøler dekket) man stopper i lyskryss eller for trafikk (kjøler dekket) Her i Norden har vi mellom 15 og 20 grader på sommeren. Vår og høst har vi enda lavere temperatur. Det sier jo litt om hvilke hastigheter og aktiv kjøring man må ha for å opprettholde temperatur i dekkene. Det er slett ikke sikkert du klarer å oppnå optimalt grep i dekkene på hele sesongen (avhengig av kjørestil)
Du ser ofte R sykler som flikker sykkelen kjapt fra side til side... angivelig for å få bedre temp i dekkene før svingte parti på veien. Uviten som de er, bidrar dette faktisk til kaldere dekk :roll:
Nå skal det også sies at hypersport dekkene er blitt bedre rustet (fra noen merker) til å takle litt lavere temperaturer, dette mye pga silica innholdet

Så vi må slutte å nære under den myten om at hypersport dekk automatisk gir bedre grep, det er direkte feil! Men mangelen på kunnskap og ekstreme følelser rundt dette gjør at mytene gror som aldri før.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by Toven »

Angel GT ser jo definitivt best ut!! Dette er jo det viktigste! :D
Kan ikke kjøre rundt på dekk man helst vil photoshoppe vekk fra bilder av sykkelen [-(

Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by JK95 »

Enig med deg, Lordy, for guds skyld ;-) Men så anser jeg ikke M7RR som hypersport, men mer aktiv sporttouring :-#

Toven da, såååå ille er ikke M7RR å se til vel? :roll: Syns de er ganske tøffe jeg :redface Men så synes jeg kjøreturer med skyer på himmelen er koselig også da \:D/ :twisted:
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by KliffArne »

Kjøp det dekket du og Blomster-Finn syns er penest å se på.

Det meste er godt nok til oss søndagskjørere 8)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by hakhap »

JK95 wrote:
hakhap wrote:Når jeg slitt ut dekkene som sykkelen ble levert med blir det m7rr igjen.
misspelled with auto correct
Hvilke dekk kjører du på nå? :-s

Hvis jeg husker korrekt er det Bridgstone T30, ikke mitt valg men de satt på sykkelen ved kjøpet og har nå bare kjørt 30km eller så. De blir ikke byttet før de er slitt ut uanset hvor mye jeg ønsker meg M7RR.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Bjarne89 Suzuki gsxr 600

Post by inunf »

LordShaft wrote:Vi kan synse, mene og tro hva vi vil om dekk (sorry for litt avsporing i bloggen din Bjarne)

Men vi kommer ikke utenom fakta. Hva som skjer når vi kjører sykkel og hvordan dekkene reagerer med overflaten det blir rullet/kjørt på!

At noen velger et dekk de føler er bra eller er superfornøyd med, behøver ikke tilsi at dekket er best egnet for ditt bruk.
Mange tror fortsatt på den myten om at jo sportsligere dekk, jo mykere gummi og bedre grep. Det er ikke slik det nøvendigvis fungerer i virkeligheten :thumleft

Å kjøre et Hypersport dekk som varer ca 5000km som har dårligere grep enn ett som varer 10 - 15000 km, må vel sies å være bra høl i hue? Vi er alle enig om dette?
Sett vekk ifra personlige følelser rundt dette med dekk.

Men hvordan kan jeg si at et hypersport dekk har dårligere grep enn et sport touring dekk? Jo, for at temperaturen du må ha i et hypersport dekk for å oppnå optimalt grep er høyere enn hos et sport touring dekk.
Hypersport = 40 - 60 grader dekk temperatur for optimalt grep (kan variere fra merke til merke)
Sport Touring = 0 - 40 grader dekk temperatur for optimalt grep (kan variere fra merke til merke)

Man kjører i regn (kjøler ned dekket) man kjører rett fram over lengre tid (kjøler dekket) man stopper i lyskryss eller for trafikk (kjøler dekket) Her i Norden har vi mellom 15 og 20 grader på sommeren. Vår og høst har vi enda lavere temperatur. Det sier jo litt om hvilke hastigheter og aktiv kjøring man må ha for å opprettholde temperatur i dekkene. Det er slett ikke sikkert du klarer å oppnå optimalt grep i dekkene på hele sesongen (avhengig av kjørestil)
Du ser ofte R sykler som flikker sykkelen kjapt fra side til side... angivelig for å få bedre temp i dekkene før svingte parti på veien. Uviten som de er, bidrar dette faktisk til kaldere dekk :roll:
Nå skal det også sies at hypersport dekkene er blitt bedre rustet (fra noen merker) til å takle litt lavere temperaturer, dette mye pga silica innholdet

Så vi må slutte å nære under den myten om at hypersport dekk automatisk gir bedre grep, det er direkte feil! Men mangelen på kunnskap og ekstreme følelser rundt dette gjør at mytene gror som aldri før.
Veldig godt innlegg! Jo sportsligere dekkene er, jo høyere temperatur trenger de for sitte skikkelig.
Post Reply