Page 11 of 48

Re: Ashland´s blogg

Posted: 09 Oct 2018 23:39
by Tommas
Her er jeg langt ute i synseland, men kan ikke skjønne annet enn at det må være helt minimalt med krefter som virker "sidelengs" på pinene som presses ut - sammenliknet med kreftene som strekker kjedet i lengderetning. Så da skal det vel ikke stort mer enn "symbolsk" styrke til :-k

Re: Ashland´s blogg

Posted: 09 Oct 2018 23:54
by Trondgv
Er det bevist noen plass at låseklips er dårligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri hørt om noen kjeder som ryker pga av låseklips..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Re: Ashland´s blogg

Posted: 10 Oct 2018 01:19
by DrGreve
Trondgv wrote:Er det bevist noen plass at låseklips er dårligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri hørt om noen kjeder som ryker pga av låseklips..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Det hender titt og ofte at klipset forsvinner, enten at det blir montert feil i forhold til rulleretning og ramler av pga. sentrifugalkreftene, eller får en mekanisk skade under montering.
Blir det montert korrekt så er det greit nok, men jeg foretrekker klinking :)

Re: Ashland´s blogg

Posted: 10 Oct 2018 08:28
by mekkern
Trondgv wrote:Er det bevist noen plass at låseklips er dårligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri hørt om noen kjeder som ryker pga av låseklips..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Jeg har testet litt rundt dette og korrekt montert "clips" fungerer så lenge hastigheten holdes under 220+/- avhengig av størrelse fremdrev/hjuldiameter.

Ved 250-270 et sted så forlot clipset kjedet tvert...dette fant jeg aldri igjen selv om sykkelen var stillestående. :lol:

Re: Ashland´s blogg

Posted: 10 Oct 2018 09:50
by Tommas
:thumleft

Image

(bilde rappet på nett)

Re: Ashland´s blogg

Posted: 10 Oct 2018 17:59
by knutk
Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger å demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er å klinke vs. kjedelås ser jeg ikke et poeng i å leve med usikkerhets-momentet en kjedelås representerer.
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?

Re: Ashland´s blogg

Posted: 13 Oct 2018 21:50
by ashland
knutk wrote:Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger å demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er å klinke vs. kjedelås ser jeg ikke et poeng i å leve med usikkerhets-momentet en kjedelås representerer.
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?
Du har så rett det går ann å ha
Fikk ikke helt ro i sjelen etter kjedelåsen ble skjevere enn hva jeg synes var innafor/behagelig. Prøvde dermed å rette på den, med eneste resultat att hele hærligheten ble enda mer gæli :evil: Dermed var det rett til Alf Graarud å bestille en ny, til den voldsomme sum av 65 riksdaler

Med litt mer tålmodighet og nøyaktighet gikk det mye bedre denne gangen :D Pressverktøyet gikk av og på ett par dusin ganger, bruksanvisningen til Kellermann som antydet press-pinnen ikke tålte mer enn 35Nm, glemte jeg. Begynte pent på 20Nm og tok det pent på begge nitene, ikke før jeg dro til på 45Nm ble resultatet godt nok.
Ifølge hjemme sidene til D.I.D. skulle de ferdig pressede nitene være mellom 5,69 og 5,99mm

ImageImage

Selve leddet ble ørlite skjevt igjen, men ikke i nærheten av hva det ble første gangen. Så lite trør jeg nok ikke har noen praktisk betydning

ImageImageImage

Leddet nedenfor, som jeg skulle komme nærmest mulig og aller helst innenfor 0,2mm

Image

I morgen melder profetene på Yr småpene 20 varme, så da blir det en aldri så liten luftetur for å se hvordan resultatet ble

Re: Ashland´s blogg

Posted: 13 Oct 2018 21:57
by ojda
Jeg synes du er flink jeg Jarle :thumleft
Sjøl finner jeg ikke engang ut hvor disse greiene er på GS'n :-s [-(

Re: Ashland´s blogg

Posted: 13 Oct 2018 22:28
by knutk
ashland wrote:
knutk wrote:Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger å demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er å klinke vs. kjedelås ser jeg ikke et poeng i å leve med usikkerhets-momentet en kjedelås representerer.
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?
Du har så rett det går ann å ha
Fikk ikke helt ro i sjelen etter kjedelåsen ble skjevere enn hva jeg synes var innafor/behagelig. Prøvde dermed å rette på den, med eneste resultat att hele hærligheten ble enda mer gæli :evil: Dermed var det rett til Alf Graarud å bestille en ny, til den voldsomme sum av 65 riksdaler

Med litt mer tålmodighet og nøyaktighet gikk det mye bedre denne gangen :D Pressverktøyet gikk av og på ett par dusin ganger, bruksanvisningen til Kellermann som antydet press-pinnen ikke tålte mer enn 35Nm, glemte jeg. Begynte pent på 20Nm og tok det pent på begge nitene, ikke før jeg dro til på 45Nm ble resultatet godt nok.
Ifølge hjemme sidene til D.I.D. skulle de ferdig pressede nitene være mellom 5,69 og 5,99mm

ImageImage

Selve leddet ble ørlite skjevt igjen, men ikke i nærheten av hva det ble første gangen. Så lite trør jeg nok ikke har noen praktisk betydning

ImageImageImage

Leddet nedenfor, som jeg skulle komme nærmest mulig og aller helst innenfor 0,2mm

Image

I morgen melder profetene på Yr småpene 20 varme, så da blir det en aldri så liten luftetur for å se hvordan resultatet ble
"Øvelse gjør mester" :thumleft

Re: Ashland´s blogg

Posted: 13 Oct 2018 23:00
by ashland
ojda wrote:Jeg synes du er flink jeg Jarle :thumleft
Sjøl finner jeg ikke engang ut hvor disse greiene er på GS'n :-s [-(
Takk! Magefølelsen er mye bedre med dette resultatet :D
Har du sett ved dreneringen til stempel-pinion, under slurecoilen 8) :wink:
knutk wrote: "Øvelse gjør mester" :thumleft
Helt klart, kommer nok til å ta med to låser ved neste bytte
Bare sånn i tilfelle :roll:

Re: Ashland´s blogg

Posted: 13 Oct 2018 23:40
by JK95
Når jeg gjorde samme jobb på gamlesykkelen ble det dratt til "sånn passe", uten å måle verken Nm eller tidels millimeter :-# :lol: Gikk fint i to år det, og har ikke hørt fra ny eier om problemer heller :thumleft

Re: Ashland´s blogg

Posted: 14 Oct 2018 12:36
by ashland
JK95 wrote:Når jeg gjorde samme jobb på gamlesykkelen ble det dratt til "sånn passe", uten å måle verken Nm eller tidels millimeter :-# :lol: Gikk fint i to år det, og har ikke hørt fra ny eier om problemer heller :thumleft
Litt vel overkill og mye målinger ja
Hadde ikke lyst å surre til kjedelås nr 2 :redface

Re: Ashland´s blogg

Posted: 17 Oct 2018 00:56
by tshansen
Nettopp tatt på egen sykkel, gikk som en drøm, både å få av gammelt og på med nytt! Men å få de usle små 0.010 inch’ene til å komme innafor krava var faen ikke bare bare! Måtte dra til med forlenger arm på pipa.

Ser at jeg er akkurat innafor minstekravet, men pinnene står litt ut på baksiden? Gjør dine det? Virker som Biltema verktøyet sitt mothold gir etter.... hmmm

Re: Ashland´s blogg

Posted: 17 Oct 2018 00:57
by tshansen
Image

Re: Ashland´s blogg

Posted: 18 Oct 2018 03:02
by ashland
tshansen wrote:Nettopp tatt på egen sykkel, gikk som en drøm, både å få av gammelt og på med nytt! Men å få de usle små 0.010 inch’ene til å komme innafor krava var faen ikke bare bare! Måtte dra til med forlenger arm på pipa.

Ser at jeg er akkurat innafor minstekravet, men pinnene står litt ut på baksiden? Gjør dine det? Virker som Biltema verktøyet sitt mothold gir etter.... hmmm
Selve jobben er ikke noe problem, så lenge enn har verktøy og ett sted å stå er det ingen problem med en sånn jobb :) Som bonus får enn en mulighet til å rengjøre steder enn normalt sett ikke kommer så lett til.
Det var overraskende mye jeg måtte dra til med når kjedelåsen skulle klinkes, for å komme innafor kravene. Heldigvis har momentnøkkelen lang arm :)

Måtte ut å se på kjedet, ser ut som pinnene er like hele veien på baksiden av kjedet

ImageImage