MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 23 apr 2019 03:09

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar p√• emne  [ 173 innlegg ]  G√• til side Forrige 1 ‚Ķ 8 9 10 11 12 Neste
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 09 okt 2018 23:39 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5409
MC: Nada...
Her er jeg langt ute i synseland, men kan ikke skj√łnne annet enn at det m√• v√¶re helt minimalt med krefter som virker "sidelengs" p√• pinene som presses ut - sammenliknet med kreftene som strekker kjedet i lengderetning. S√• da skal det vel ikke stort mer enn "symbolsk" styrke til :-k


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 09 okt 2018 23:54 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2611
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karm√ły
Er det bevist noen plass at l√•seklips er d√•rligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri h√łrt om noen kjeder som ryker pga av l√•seklips..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 10 okt 2018 01:19 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1870
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
Trondgv skrev:
Er det bevist noen plass at l√•seklips er d√•rligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri h√łrt om noen kjeder som ryker pga av l√•seklips..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Det hender titt og ofte at klipset forsvinner, enten at det blir montert feil i forhold til rulleretning og ramler av pga. sentrifugalkreftene, eller får en mekanisk skade under montering.
Blir det montert korrekt så er det greit nok, men jeg foretrekker klinking :)


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 10 okt 2018 08:28 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3418
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Trondgv skrev:
Er det bevist noen plass at l√•seklips er d√•rligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri h√łrt om noen kjeder som ryker pga av l√•seklips..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Jeg har testet litt rundt dette og korrekt montert "clips" fungerer s√• lenge hastigheten holdes under 220+/- avhengig av st√łrrelse fremdrev/hjuldiameter.

Ved 250-270 et sted så forlot clipset kjedet tvert...dette fant jeg aldri igjen selv om sykkelen var stillestående. :lol:


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 10 okt 2018 09:50 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5409
MC: Nada...
:thumleft

Bilde

(bilde rappet på nett)


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 10 okt 2018 17:59 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1379
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S
Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger å demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er å klinke vs. kjedelås ser jeg ikke et poeng i å leve med usikkerhets-momentet en kjedelås representerer.
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 13 okt 2018 21:50 
Offline
U-Svingen
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 799
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
knutk skrev:
Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger å demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er å klinke vs. kjedelås ser jeg ikke et poeng i å leve med usikkerhets-momentet en kjedelås representerer.
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?

Du har så rett det går ann å ha
Fikk ikke helt ro i sjelen etter kjedel√•sen ble skjevere enn hva jeg synes var innafor/behagelig. Pr√łvde dermed √• rette p√• den, med eneste resultat att hele h√¶rligheten ble enda mer g√¶li :evil: Dermed var det rett til Alf Graarud √• bestille en ny, til den voldsomme sum av 65 riksdaler

Med litt mer t√•lmodighet og n√łyaktighet gikk det mye bedre denne gangen :D Pressverkt√łyet gikk av og p√• ett par dusin ganger, bruksanvisningen til Kellermann som antydet press-pinnen ikke t√•lte mer enn 35Nm, glemte jeg. Begynte pent p√• 20Nm og tok det pent p√• begge nitene, ikke f√łr jeg dro til p√• 45Nm ble resultatet godt nok.
If√łlge hjemme sidene til D.I.D. skulle de ferdig pressede nitene v√¶re mellom 5,69 og 5,99mm

BildeBilde

Selve leddet ble √łrlite skjevt igjen, men ikke i n√¶rheten av hva det ble f√łrste gangen. S√• lite tr√łr jeg nok ikke har noen praktisk betydning

BildeBildeBilde

Leddet nedenfor, som jeg skulle komme nærmest mulig og aller helst innenfor 0,2mm

Bilde

I morgen melder profetene på Yr småpene 20 varme, så da blir det en aldri så liten luftetur for å se hvordan resultatet ble


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 13 okt 2018 21:57 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5862
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Jeg synes du er flink jeg Jarle :thumleft
Sj√łl finner jeg ikke engang ut hvor disse greiene er p√• GS'n :-s [-(

_________________
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 13 okt 2018 22:28 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1379
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S
ashland skrev:
knutk skrev:
Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger å demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er å klinke vs. kjedelås ser jeg ikke et poeng i å leve med usikkerhets-momentet en kjedelås representerer.
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?

Du har så rett det går ann å ha
Fikk ikke helt ro i sjelen etter kjedel√•sen ble skjevere enn hva jeg synes var innafor/behagelig. Pr√łvde dermed √• rette p√• den, med eneste resultat att hele h√¶rligheten ble enda mer g√¶li :evil: Dermed var det rett til Alf Graarud √• bestille en ny, til den voldsomme sum av 65 riksdaler

Med litt mer t√•lmodighet og n√łyaktighet gikk det mye bedre denne gangen :D Pressverkt√łyet gikk av og p√• ett par dusin ganger, bruksanvisningen til Kellermann som antydet press-pinnen ikke t√•lte mer enn 35Nm, glemte jeg. Begynte pent p√• 20Nm og tok det pent p√• begge nitene, ikke f√łr jeg dro til p√• 45Nm ble resultatet godt nok.
If√łlge hjemme sidene til D.I.D. skulle de ferdig pressede nitene v√¶re mellom 5,69 og 5,99mm

BildeBilde

Selve leddet ble √łrlite skjevt igjen, men ikke i n√¶rheten av hva det ble f√łrste gangen. S√• lite tr√łr jeg nok ikke har noen praktisk betydning

BildeBildeBilde

Leddet nedenfor, som jeg skulle komme nærmest mulig og aller helst innenfor 0,2mm

Bilde

I morgen melder profetene på Yr småpene 20 varme, så da blir det en aldri så liten luftetur for å se hvordan resultatet ble


"√ėvelse gj√łr mester" :thumleft


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 13 okt 2018 23:00 
Offline
U-Svingen
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 799
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
ojda skrev:
Jeg synes du er flink jeg Jarle :thumleft
Sj√łl finner jeg ikke engang ut hvor disse greiene er p√• GS'n :-s [-(

Takk! Magef√łlelsen er mye bedre med dette resultatet :D
Har du sett ved dreneringen til stempel-pinion, under slurecoilen 8) :wink:

knutk skrev:
"√ėvelse gj√łr mester" :thumleft

Helt klart, kommer nok til å ta med to låser ved neste bytte
Bare sånn i tilfelle :roll:


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 13 okt 2018 23:40 
Offline

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2985
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: S√łr-Tr√łndelag
N√•r jeg gjorde samme jobb p√• gamlesykkelen ble det dratt til "s√•nn passe", uten √• m√•le verken Nm eller tidels millimeter :-# :lol: Gikk fint i to √•r det, og har ikke h√łrt fra ny eier om problemer heller :thumleft


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 14 okt 2018 12:36 
Offline
U-Svingen
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 799
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
JK95 skrev:
N√•r jeg gjorde samme jobb p√• gamlesykkelen ble det dratt til "s√•nn passe", uten √• m√•le verken Nm eller tidels millimeter :-# :lol: Gikk fint i to √•r det, og har ikke h√łrt fra ny eier om problemer heller :thumleft

Litt vel overkill og mye målinger ja
Hadde ikke lyst å surre til kjedelås nr 2 :redface


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 17 okt 2018 00:56 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17973
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Nettopp tatt p√• egen sykkel, gikk som en dr√łm, b√•de √• f√• av gammelt og p√• med nytt! Men √• f√• de usle sm√• 0.010 inch‚Äôene til √• komme innafor krava var faen ikke bare bare! M√•tte dra til med forlenger arm p√• pipa.

Ser at jeg er akkurat innafor minstekravet, men pinnene st√•r litt ut p√• baksiden? Gj√łr dine det? Virker som Biltema verkt√łyet sitt mothold gir etter.... hmmm

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 20000 km - Continental TKC80
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 17 okt 2018 00:57 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17973
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Bilde

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 20000 km - Continental TKC80
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Ashland¬īs blogg
Legg innLagt inn: 18 okt 2018 03:02 
Offline
U-Svingen
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 799
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
tshansen skrev:
Nettopp tatt p√• egen sykkel, gikk som en dr√łm, b√•de √• f√• av gammelt og p√• med nytt! Men √• f√• de usle sm√• 0.010 inch‚Äôene til √• komme innafor krava var faen ikke bare bare! M√•tte dra til med forlenger arm p√• pipa.

Ser at jeg er akkurat innafor minstekravet, men pinnene st√•r litt ut p√• baksiden? Gj√łr dine det? Virker som Biltema verkt√łyet sitt mothold gir etter.... hmmm

Selve jobben er ikke noe problem, s√• lenge enn har verkt√ły og ett sted √• st√• er det ingen problem med en s√•nn jobb :) Som bonus f√•r enn en mulighet til √• rengj√łre steder enn normalt sett ikke kommer s√• lett til.
Det var overraskende mye jeg m√•tte dra til med n√•r kjedel√•sen skulle klinkes, for √• komme innafor kravene. Heldigvis har momentn√łkkelen lang arm :)

Måtte ut å se på kjedet, ser ut som pinnene er like hele veien på baksiden av kjedet

BildeBilde


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar p√• emne  [ 173 innlegg ]  G√• til side Forrige 1 ‚Ķ 8 9 10 11 12 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 36 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

S√łk etter:
G√• til:  
Kj√łrer p√• phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokm√•l) Language Pack © Lars Christian Schreiner