MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nÄ 17 des 2018 14:29

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 169 innlegg ]  GĂ„ til side Forrige 1 
 8 9 10 11 12 Neste
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 09 okt 2018 23:39 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5181
MC: Nada...
Her er jeg langt ute i synseland, men kan ikke skjÞnne annet enn at det mÄ vÊre helt minimalt med krefter som virker "sidelengs" pÄ pinene som presses ut - sammenliknet med kreftene som strekker kjedet i lengderetning. SÄ da skal det vel ikke stort mer enn "symbolsk" styrke til :-k


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 09 okt 2018 23:54 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2549
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: KarmĂžy
Er det bevist noen plass at lÄseklips er dÄrligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri hÞrt om noen kjeder som ryker pga av lÄseklips..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 10 okt 2018 01:19 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1827
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
Trondgv skrev:
Er det bevist noen plass at lÄseklips er dÄrligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri hÞrt om noen kjeder som ryker pga av lÄseklips..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Det hender titt og ofte at klipset forsvinner, enten at det blir montert feil i forhold til rulleretning og ramler av pga. sentrifugalkreftene, eller fÄr en mekanisk skade under montering.
Blir det montert korrekt sÄ er det greit nok, men jeg foretrekker klinking :)


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 10 okt 2018 08:28 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3201
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Trondgv skrev:
Er det bevist noen plass at lÄseklips er dÄrligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri hÞrt om noen kjeder som ryker pga av lÄseklips..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Jeg har testet litt rundt dette og korrekt montert "clips" fungerer sÄ lenge hastigheten holdes under 220+/- avhengig av stÞrrelse fremdrev/hjuldiameter.

Ved 250-270 et sted sÄ forlot clipset kjedet tvert...dette fant jeg aldri igjen selv om sykkelen var stillestÄende. :lol:


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 10 okt 2018 09:50 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5181
MC: Nada...
:thumleft

Bilde

(bilde rappet pÄ nett)


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 10 okt 2018 17:59 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1267
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger Ä demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er Ä klinke vs. kjedelÄs ser jeg ikke et poeng i Ä leve med usikkerhets-momentet en kjedelÄs representerer.
Et kjedebrudd kan forÄrsake store skader, sÄ hvorfor leve med risikoen?


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 13 okt 2018 21:50 
Offline
U-Svingen
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 749
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
knutk skrev:
Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger Ä demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er Ä klinke vs. kjedelÄs ser jeg ikke et poeng i Ä leve med usikkerhets-momentet en kjedelÄs representerer.
Et kjedebrudd kan forÄrsake store skader, sÄ hvorfor leve med risikoen?

Du har sÄ rett det gÄr ann Ä ha
Fikk ikke helt ro i sjelen etter kjedelÄsen ble skjevere enn hva jeg synes var innafor/behagelig. PrÞvde dermed Ä rette pÄ den, med eneste resultat att hele hÊrligheten ble enda mer gÊli :evil: Dermed var det rett til Alf Graarud Ä bestille en ny, til den voldsomme sum av 65 riksdaler

Med litt mer tÄlmodighet og nÞyaktighet gikk det mye bedre denne gangen :D PressverktÞyet gikk av og pÄ ett par dusin ganger, bruksanvisningen til Kellermann som antydet press-pinnen ikke tÄlte mer enn 35Nm, glemte jeg. Begynte pent pÄ 20Nm og tok det pent pÄ begge nitene, ikke fÞr jeg dro til pÄ 45Nm ble resultatet godt nok.
IfĂžlge hjemme sidene til D.I.D. skulle de ferdig pressede nitene vĂŠre mellom 5,69 og 5,99mm

BildeBilde

Selve leddet ble Ăžrlite skjevt igjen, men ikke i nĂŠrheten av hva det ble fĂžrste gangen. SĂ„ lite trĂžr jeg nok ikke har noen praktisk betydning

BildeBildeBilde

Leddet nedenfor, som jeg skulle komme nĂŠrmest mulig og aller helst innenfor 0,2mm

Bilde

I morgen melder profetene pÄ Yr smÄpene 20 varme, sÄ da blir det en aldri sÄ liten luftetur for Ä se hvordan resultatet ble


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 13 okt 2018 21:57 
Online
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5559
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Jeg synes du er flink jeg Jarle :thumleft
SjÞl finner jeg ikke engang ut hvor disse greiene er pÄ GS'n :-s [-(

_________________
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli pÄ: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 pÄ:17000km.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 13 okt 2018 22:28 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1267
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
ashland skrev:
knutk skrev:
Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger Ä demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er Ä klinke vs. kjedelÄs ser jeg ikke et poeng i Ä leve med usikkerhets-momentet en kjedelÄs representerer.
Et kjedebrudd kan forÄrsake store skader, sÄ hvorfor leve med risikoen?

Du har sÄ rett det gÄr ann Ä ha
Fikk ikke helt ro i sjelen etter kjedelÄsen ble skjevere enn hva jeg synes var innafor/behagelig. PrÞvde dermed Ä rette pÄ den, med eneste resultat att hele hÊrligheten ble enda mer gÊli :evil: Dermed var det rett til Alf Graarud Ä bestille en ny, til den voldsomme sum av 65 riksdaler

Med litt mer tÄlmodighet og nÞyaktighet gikk det mye bedre denne gangen :D PressverktÞyet gikk av og pÄ ett par dusin ganger, bruksanvisningen til Kellermann som antydet press-pinnen ikke tÄlte mer enn 35Nm, glemte jeg. Begynte pent pÄ 20Nm og tok det pent pÄ begge nitene, ikke fÞr jeg dro til pÄ 45Nm ble resultatet godt nok.
IfĂžlge hjemme sidene til D.I.D. skulle de ferdig pressede nitene vĂŠre mellom 5,69 og 5,99mm

BildeBilde

Selve leddet ble Ăžrlite skjevt igjen, men ikke i nĂŠrheten av hva det ble fĂžrste gangen. SĂ„ lite trĂžr jeg nok ikke har noen praktisk betydning

BildeBildeBilde

Leddet nedenfor, som jeg skulle komme nĂŠrmest mulig og aller helst innenfor 0,2mm

Bilde

I morgen melder profetene pÄ Yr smÄpene 20 varme, sÄ da blir det en aldri sÄ liten luftetur for Ä se hvordan resultatet ble


"Øvelse gjÞr mester" :thumleft


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 13 okt 2018 23:00 
Offline
U-Svingen
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 749
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
ojda skrev:
Jeg synes du er flink jeg Jarle :thumleft
SjÞl finner jeg ikke engang ut hvor disse greiene er pÄ GS'n :-s [-(

Takk! MagefĂžlelsen er mye bedre med dette resultatet :D
Har du sett ved dreneringen til stempel-pinion, under slurecoilen 8) :wink:

knutk skrev:
"Øvelse gjÞr mester" :thumleft

Helt klart, kommer nok til Ä ta med to lÄser ved neste bytte
Bare sÄnn i tilfelle :roll:


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 13 okt 2018 23:40 
Online
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2885
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: SĂžr-TrĂžndelag
NÄr jeg gjorde samme jobb pÄ gamlesykkelen ble det dratt til "sÄnn passe", uten Ä mÄle verken Nm eller tidels millimeter :-# :lol: Gikk fint i to Är det, og har ikke hÞrt fra ny eier om problemer heller :thumleft


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 14 okt 2018 12:36 
Offline
U-Svingen
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 749
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
JK95 skrev:
NÄr jeg gjorde samme jobb pÄ gamlesykkelen ble det dratt til "sÄnn passe", uten Ä mÄle verken Nm eller tidels millimeter :-# :lol: Gikk fint i to Är det, og har ikke hÞrt fra ny eier om problemer heller :thumleft

Litt vel overkill og mye mÄlinger ja
Hadde ikke lyst Ä surre til kjedelÄs nr 2 :redface


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 17 okt 2018 00:56 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17475
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Nettopp tatt pĂ„ egen sykkel, gikk som en drĂžm, bĂ„de Ă„ fĂ„ av gammelt og pĂ„ med nytt! Men Ă„ fĂ„ de usle smĂ„ 0.010 inch’ene til Ă„ komme innafor krava var faen ikke bare bare! MĂ„tte dra til med forlenger arm pĂ„ pipa.

Ser at jeg er akkurat innafor minstekravet, men pinnene stÄr litt ut pÄ baksiden? GjÞr dine det? Virker som Biltema verktÞyet sitt mothold gir etter.... hmmm

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk pÄ 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk pÄ 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Instagram
MyRouteApp


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 17 okt 2018 00:57 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17475
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Bilde

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk pÄ 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk pÄ 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Instagram
MyRouteApp


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: AshlandÂŽs blogg
Legg innLagt inn: 18 okt 2018 03:02 
Offline
U-Svingen
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 749
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
tshansen skrev:
Nettopp tatt pĂ„ egen sykkel, gikk som en drĂžm, bĂ„de Ă„ fĂ„ av gammelt og pĂ„ med nytt! Men Ă„ fĂ„ de usle smĂ„ 0.010 inch’ene til Ă„ komme innafor krava var faen ikke bare bare! MĂ„tte dra til med forlenger arm pĂ„ pipa.

Ser at jeg er akkurat innafor minstekravet, men pinnene stÄr litt ut pÄ baksiden? GjÞr dine det? Virker som Biltema verktÞyet sitt mothold gir etter.... hmmm

Selve jobben er ikke noe problem, sÄ lenge enn har verktÞy og ett sted Ä stÄ er det ingen problem med en sÄnn jobb :) Som bonus fÄr enn en mulighet til Ä rengjÞre steder enn normalt sett ikke kommer sÄ lett til.
Det var overraskende mye jeg mÄtte dra til med nÄr kjedelÄsen skulle klinkes, for Ä komme innafor kravene. Heldigvis har momentnÞkkelen lang arm :)

MÄtte ut Ä se pÄ kjedet, ser ut som pinnene er like hele veien pÄ baksiden av kjedet

BildeBilde


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 169 innlegg ]  GĂ„ til side Forrige 1 
 8 9 10 11 12 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 24 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare pÄ emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

SĂžk etter:
GĂ„ til:  
KjĂžrer pĂ„ phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmĂ„l) Language Pack © Lars Christian Schreiner