Ashland´s hjørne

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ashland´s blogg

Post by Tommas »

Her er jeg langt ute i synseland, men kan ikke skjønne annet enn at det må være helt minimalt med krefter som virker "sidelengs" på pinene som presses ut - sammenliknet med kreftene som strekker kjedet i lengderetning. Så da skal det vel ikke stort mer enn "symbolsk" styrke til :-k
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Ashland´s blogg

Post by Trondgv »

Er det bevist noen plass at låseklips er dårligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri hørt om noen kjeder som ryker pga av låseklips..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ashland´s blogg

Post by DrGreve »

Trondgv wrote:Er det bevist noen plass at låseklips er dårligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri hørt om noen kjeder som ryker pga av låseklips..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Det hender titt og ofte at klipset forsvinner, enten at det blir montert feil i forhold til rulleretning og ramler av pga. sentrifugalkreftene, eller får en mekanisk skade under montering.
Blir det montert korrekt så er det greit nok, men jeg foretrekker klinking :)
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ashland´s blogg

Post by mekkern »

Trondgv wrote:Er det bevist noen plass at låseklips er dårligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri hørt om noen kjeder som ryker pga av låseklips..

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Jeg har testet litt rundt dette og korrekt montert "clips" fungerer så lenge hastigheten holdes under 220+/- avhengig av størrelse fremdrev/hjuldiameter.

Ved 250-270 et sted så forlot clipset kjedet tvert...dette fant jeg aldri igjen selv om sykkelen var stillestående. :lol:
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ashland´s blogg

Post by Tommas »

:thumleft

Image

(bilde rappet på nett)
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s blogg

Post by knutk »

Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger å demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er å klinke vs. kjedelås ser jeg ikke et poeng i å leve med usikkerhets-momentet en kjedelås representerer.
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

knutk wrote:Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger å demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er å klinke vs. kjedelås ser jeg ikke et poeng i å leve med usikkerhets-momentet en kjedelås representerer.
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?
Du har så rett det går ann å ha
Fikk ikke helt ro i sjelen etter kjedelåsen ble skjevere enn hva jeg synes var innafor/behagelig. Prøvde dermed å rette på den, med eneste resultat att hele hærligheten ble enda mer gæli :evil: Dermed var det rett til Alf Graarud å bestille en ny, til den voldsomme sum av 65 riksdaler

Med litt mer tålmodighet og nøyaktighet gikk det mye bedre denne gangen :D Pressverktøyet gikk av og på ett par dusin ganger, bruksanvisningen til Kellermann som antydet press-pinnen ikke tålte mer enn 35Nm, glemte jeg. Begynte pent på 20Nm og tok det pent på begge nitene, ikke før jeg dro til på 45Nm ble resultatet godt nok.
Ifølge hjemme sidene til D.I.D. skulle de ferdig pressede nitene være mellom 5,69 og 5,99mm

ImageImage

Selve leddet ble ørlite skjevt igjen, men ikke i nærheten av hva det ble første gangen. Så lite trør jeg nok ikke har noen praktisk betydning

ImageImageImage

Leddet nedenfor, som jeg skulle komme nærmest mulig og aller helst innenfor 0,2mm

Image

I morgen melder profetene på Yr småpene 20 varme, så da blir det en aldri så liten luftetur for å se hvordan resultatet ble
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s blogg

Post by ojda »

Jeg synes du er flink jeg Jarle :thumleft
Sjøl finner jeg ikke engang ut hvor disse greiene er på GS'n :-s [-(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s blogg

Post by knutk »

ashland wrote:
knutk wrote:Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger å demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er å klinke vs. kjedelås ser jeg ikke et poeng i å leve med usikkerhets-momentet en kjedelås representerer.
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?
Du har så rett det går ann å ha
Fikk ikke helt ro i sjelen etter kjedelåsen ble skjevere enn hva jeg synes var innafor/behagelig. Prøvde dermed å rette på den, med eneste resultat att hele hærligheten ble enda mer gæli :evil: Dermed var det rett til Alf Graarud å bestille en ny, til den voldsomme sum av 65 riksdaler

Med litt mer tålmodighet og nøyaktighet gikk det mye bedre denne gangen :D Pressverktøyet gikk av og på ett par dusin ganger, bruksanvisningen til Kellermann som antydet press-pinnen ikke tålte mer enn 35Nm, glemte jeg. Begynte pent på 20Nm og tok det pent på begge nitene, ikke før jeg dro til på 45Nm ble resultatet godt nok.
Ifølge hjemme sidene til D.I.D. skulle de ferdig pressede nitene være mellom 5,69 og 5,99mm

ImageImage

Selve leddet ble ørlite skjevt igjen, men ikke i nærheten av hva det ble første gangen. Så lite trør jeg nok ikke har noen praktisk betydning

ImageImageImage

Leddet nedenfor, som jeg skulle komme nærmest mulig og aller helst innenfor 0,2mm

Image

I morgen melder profetene på Yr småpene 20 varme, så da blir det en aldri så liten luftetur for å se hvordan resultatet ble
"Øvelse gjør mester" :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

ojda wrote:Jeg synes du er flink jeg Jarle :thumleft
Sjøl finner jeg ikke engang ut hvor disse greiene er på GS'n :-s [-(
Takk! Magefølelsen er mye bedre med dette resultatet :D
Har du sett ved dreneringen til stempel-pinion, under slurecoilen 8) :wink:
knutk wrote: "Øvelse gjør mester" :thumleft
Helt klart, kommer nok til å ta med to låser ved neste bytte
Bare sånn i tilfelle :roll:
fun is not a straight line
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ashland´s blogg

Post by JK95 »

Når jeg gjorde samme jobb på gamlesykkelen ble det dratt til "sånn passe", uten å måle verken Nm eller tidels millimeter :-# :lol: Gikk fint i to år det, og har ikke hørt fra ny eier om problemer heller :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

JK95 wrote:Når jeg gjorde samme jobb på gamlesykkelen ble det dratt til "sånn passe", uten å måle verken Nm eller tidels millimeter :-# :lol: Gikk fint i to år det, og har ikke hørt fra ny eier om problemer heller :thumleft
Litt vel overkill og mye målinger ja
Hadde ikke lyst å surre til kjedelås nr 2 :redface
fun is not a straight line
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ashland´s blogg

Post by tshansen »

Nettopp tatt på egen sykkel, gikk som en drøm, både å få av gammelt og på med nytt! Men å få de usle små 0.010 inch’ene til å komme innafor krava var faen ikke bare bare! Måtte dra til med forlenger arm på pipa.

Ser at jeg er akkurat innafor minstekravet, men pinnene står litt ut på baksiden? Gjør dine det? Virker som Biltema verktøyet sitt mothold gir etter.... hmmm
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ashland´s blogg

Post by tshansen »

Image
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

tshansen wrote:Nettopp tatt på egen sykkel, gikk som en drøm, både å få av gammelt og på med nytt! Men å få de usle små 0.010 inch’ene til å komme innafor krava var faen ikke bare bare! Måtte dra til med forlenger arm på pipa.

Ser at jeg er akkurat innafor minstekravet, men pinnene står litt ut på baksiden? Gjør dine det? Virker som Biltema verktøyet sitt mothold gir etter.... hmmm
Selve jobben er ikke noe problem, så lenge enn har verktøy og ett sted å stå er det ingen problem med en sånn jobb :) Som bonus får enn en mulighet til å rengjøre steder enn normalt sett ikke kommer så lett til.
Det var overraskende mye jeg måtte dra til med når kjedelåsen skulle klinkes, for å komme innafor kravene. Heldigvis har momentnøkkelen lang arm :)

Måtte ut å se på kjedet, ser ut som pinnene er like hele veien på baksiden av kjedet

ImageImage
fun is not a straight line
Post Reply