Ashland´s hjørne

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Jeg tenkte å være litt føre var og kjøpe ett drev og kjedesett til XR´en, det jeg har nå bør nok byttes før neste service

XL moto har flere kjede og drev sett, med to forskjellige typer og kjede bredder. Louis har ett sett ser det ut som. E-bay har jeg ikke tittet innom, ennå

D.I.D kjeder er de enn bør gå for har jeg skjønt
Sikkert ille dumt spørsmål, men hva er forskjell mellom o og x ring kjeder? Har lest litt ang drev og tenner, her spriker det om antall tenner fremme og bak. Er det noen som vet hva det skal være originalt?
fun is not a straight line
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Ashland´s blogg

Post by Ambro »

ashland wrote:Jeg tenkte å være litt føre var og kjøpe ett drev og kjedesett til XR´en, det jeg har nå bør nok byttes før neste service

XL moto har flere kjede og drev sett, med to forskjellige typer og kjede bredder. Louis har ett sett ser det ut som. E-bay har jeg ikke tittet innom, ennå

D.I.D kjeder er de enn bør gå for har jeg skjønt
Sikkert ille dumt spørsmål, men hva er forskjell mellom o og x ring kjeder? Har lest litt ang drev og tenner, her spriker det om antall tenner fremme og bak. Er det noen som vet hva det skal være originalt?
hjemmesiden til BMW står det nå at du skal ha 17 foran og 45 bak. For forskjellen mellom ringene, se https://www.rockcitycycles.com/whats-th ... ng-chains/
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Takk Ambro !
Var omtrent det eneste stedet jeg ikke var innom :redface

Greit å holde tungen litt rett i munn, så slipper enn å bli stående med sykkelen i biter og deler som ikke passer
fun is not a straight line
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s blogg

Post by knutk »

O-ring og X-ring benevnelse på kjedene referer til tverrsnittet av gummi-ringen som tetter ringene i kjedet.
Således vil en o-formet gummi-ring være tykkest på midten og all tettingen foregår mot en flate. X-formen betyr at ringen tetter mot to flater, på begge tuppene av X-en.

X-ring er generelt holdt for å være bedre, så om mulig, gå for en x-ring kjede.

Bilde av X-ring:
https://tse2.mm.bing.net/th?id=OIP.qynO ... Ha&pid=Api


Edit:

Ooops.

Ser at Ambro linka til en forklaring, og ærlig talt gav en bedre forklaring enn hva undertegnede presterte :redface

Dreit meg ut. Vil skje igjen... \:D/
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Takk så mye for all oppklaring, litt lettere å skjønne tall og bokstavkombinasjonene på drev og kjede pakker

Blir en liten Tysklands tur neste måned og da må enn passe på å handle litt :)
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Da er forhåpentligvis snart siste kapittel i den berømte sagaen om koffert settet på XR'en over \:D/

Siden høyre koffert datt av för 2. gangen, har jeg snakket med omtrent det som kan krype å gå av folk på en viss mc butikk i Oslo. To ting har de ikke klart i denne saken: 1. Ta en beslutning og 2. Ringe tilbake når de lover det

Ikke før etter selgeren min kom tilbake fra ferie skjedde det noe. Det andre hadde brukt 4-5 uker på, uten å ta en beslutning, det ordnet han på 4dager =D> :D
Om alt går som planlagt er snart hele 'Dropbox' hærligheten over og det er igjen trygt å ligge bak meg ;-)
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s blogg

Post by ojda »

ashland wrote:Da er forhåpentligvis snart siste kapittel i den berømte sagaen om koffert settet på XR'en over \:D/

Siden høyre koffert datt av för 2. gangen, har jeg snakket med omtrent det som kan krype å gå av folk på en viss mc butikk i Oslo. To ting har de ikke klart i denne saken: 1. Ta en beslutning og 2. Ringe tilbake når de lover det

Ikke før etter selgeren min kom tilbake fra ferie skjedde det noe. Det andre hadde brukt 4-5 uker på, uten å ta en beslutning, det ordnet han på 4dager =D> :D
Om alt går som planlagt er snart hele 'Dropbox' hærligheten over og det er igjen trygt å ligge bak meg ;-)
Det gledes \:D/
Det har jo vært så farlig å ligge bak deg at jeg har måttet finne på små hvite løgner de siste ukene,
for å slippe unna turene hvor du og din drop-bomber har vært involvert :(
Man har da livet kjært 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4721
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ashland´s blogg

Post by Palma »

ashland wrote:Da er forhåpentligvis snart siste kapittel i den berømte sagaen om koffert settet på XR'en over \:D/

Siden høyre koffert datt av för 2. gangen, har jeg snakket med omtrent det som kan krype å gå av folk på en viss mc butikk i Oslo. To ting har de ikke klart i denne saken: 1. Ta en beslutning og 2. Ringe tilbake når de lover det

Ikke før etter selgeren min kom tilbake fra ferie skjedde det noe. Det andre hadde brukt 4-5 uker på, uten å ta en beslutning, det ordnet han på 4dager =D> :D
Om alt går som planlagt er snart hele 'Dropbox' hærligheten over og det er igjen trygt å ligge bak meg ;-)
Du har for store forventninger Ashland, man kan da ikke både love og holde :lol
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

ojda wrote:
ashland wrote:Da er forhåpentligvis snart siste kapittel i den berømte sagaen om koffert settet på XR'en over \:D/

Siden høyre koffert datt av för 2. gangen, har jeg snakket med omtrent det som kan krype å gå av folk på en viss mc butikk i Oslo. To ting har de ikke klart i denne saken: 1. Ta en beslutning og 2. Ringe tilbake når de lover det

Ikke før etter selgeren min kom tilbake fra ferie skjedde det noe. Det andre hadde brukt 4-5 uker på, uten å ta en beslutning, det ordnet han på 4dager =D> :D
Om alt går som planlagt er snart hele 'Dropbox' hærligheten over og det er igjen trygt å ligge bak meg ;-)
Det gledes \:D/
Det har jo vært så farlig å ligge bak deg at jeg har måttet finne på små hvite løgner de siste ukene,
for å slippe unna turene hvor du og din drop-bomber har vært involvert :(
Man har da livet kjært 8)
Ja, noe måtte jeg finne på når koffert sankeren melder pass :thumleft Skal hilse fra selgeren, han synes det var litt pinlig når jeg "bombarderer" kundene hans :roll:

@Palma: Sånn var det ja, tolmodighet er en dyd

Synes resultatet ble riktig så bra, skulle helt klart gått for Givi i utgangspunktet. Selv om de er litt dyrere enn de originale koffert settet. Enn lærer så lenge enn lever...

Image

Image

Image
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s blogg

Post by ojda »

Gratulerer, dette blei riktig så bra :thumleft
Flott å se at du er rigga for Pyreneene 2019 ;-) =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Ashland´s blogg

Post by Busa Trond »

Detta må vel ta nedi 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ashland´s blogg

Post by tshansen »

Busa Trond wrote:Detta må vel ta nedi 8)
Derfor du ikke får prøve sykkelen :lol:
Men som Busa sier, den så bred ut? Blir den ikke å subbe i svingene
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4721
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ashland´s blogg

Post by Palma »

Nå mangler det bare skikkelige knastedekk så er du i mål! :thumleft
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s blogg

Post by knutk »

Palma wrote:Nå mangler det bare skikkelige knastedekk så er du i mål! :thumleft
Normalt ville dette være en naturlig konsekvens, men etter å ha ligget bak Ashland på grusturen i øst har jeg bare en ting å si: Knastedekk er oppskrytt \:D/ \:D/
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ashland´s blogg

Post by Tommas »

knutk wrote:
Palma wrote:Nå mangler det bare skikkelige knastedekk så er du i mål! :thumleft
Normalt ville dette være en naturlig konsekvens, men etter å ha ligget bak Ashland på grusturen i øst har jeg bare en ting å si: Knastedekk er oppskrytt \:D/ \:D/

Det minner litt om en tur til Lindesnes... Ashland i tet sier at han får ta det litt rolig med kliss nytt fordekk.

10 min senere føles det som vi har Rossi i front :lol: :lol:
Post Reply