Peter - A2 -> A kurs vel gjennomført

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Post by tshansen »

Selv ville jeg styrt langt unna Offshore.... der er så mange om beinet, at du utdanner deg praktisk talt til arbeidsledighet. Når det kommer til matros, å eventuelt skipper utdannelse er det vel fartstid som er helt avgjørende? Forsvaret er vel ganske "safe" i så måte? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Post by Toven »

Hadde jeg vært deg så hadde jeg så absolutt søkt meg inn i forsvaret og tatt utdannelse til styrmann der :) En i klassen min som hadde tidligere vært i forsvaret gikk som kadett i marinen og seiler der. Men dere som går fagskole og har matrosfagbrev i bunn er mer ettertrakta enn oss rene høgskole-elever på det lille jobbmarkede (får jeg i hvert fall inntrykk av).
Selv har jeg gått 1.5 år uten jobb etter endt nautikk-utdanning på høgskole. Kun hatt to måneder om bord hos Color Line for et par år tilbake.. Sånn som det ser ut nå kommer jeg til å søke en helt annen utdanning neste år..

Masse lykke til :thumleft
Peter
Posts: 37
Joined: 25 Aug 2016 18:18
MC: Overgang A2 - A 10.05.18 - Da skal det bli to-hjuling igjen

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Post by Peter »

Du sier nok noe der LordShaft...

Tror nok det kan være en fantastisk mulighet om man kommer seg inn i Forsvaret! :D
Toven: Det er nok korrekt som du sier, man er mer ettertraktet med fagbrev i bakgrunnen, uansett om man da velger fagskolen eller høgskolen videre... Da viser man at man har praktisk innsikt!

Uten å reklamere for noen, så såg eg at Marine Harvest søkte etter Kadett på en av sine brønnbåter! Muligens noe for deg Toven? 8)
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"
Peter
Posts: 37
Joined: 25 Aug 2016 18:18
MC: Overgang A2 - A 10.05.18 - Da skal det bli to-hjuling igjen

Peter - Vinterdvale & Tilbakeblikk med bilder

Post by Peter »

Sommerdagene har for alvor gått over til å være kalde og klare høstdager... Nattefrosten har meldt sin ankomst i et par uker!
Vestlandet har badet i sol de to-tre siste ukene, men til gjengjeld kaldt... Dagene har blitt flittig nyttet til løping i fjellet.

A2-lappen har fått hvilt seg i lommeboken siden den var "i boks" den 10.mai, dessverre...
Dette har gjort at nå når vinteren nærmer seg, fort og gale, så har man begynt å mimre og se tilbake på bilder fra ulike småturer man hadde for et par år siden på den "hissige kvepsen" Aprilia´n! 8)

Man er allerede i gang med planlegging av turer og slikt, selv om ingen sykkel står å venter i garasjen for øyeblikket.
Nord-Norge er helt klart et mål som står høyt oppe på listen over ting som må gjennomføres før livet er over, om forhåpentligvis mange mange mange år! :D

Timer etter timer blir brukt på forumet, man leser seg opp på alle bloggene og ser på fantastiske bilder som har blitt tatt av de mange medlemmene.

Utvidelseskurset på 7 timer, fra A2 til A, er allerede booket til våren hos den lokale trafikkskolen! Fikk pristilbud på 4500kr for hele opplegget, det tror eg at eg må si er helt innafor :) Så da er det vell i grunn bare å vente de lange månedene fram mot Våren 2018, før staten fører på "A" på det rosa plastkortet mitt... hehe
Inntil videre får man klare seg med bil! Cruiser rundt i en VW Golf GTI MK6 for øyeblikket... Man har nok "garasjearbeid" om man vil, med polering osv.

Har tenkt litt i det siste... Slik markedet er på A2-sykler, så frister det i grunn bare å vente til man har førerrett for klasse A. Markedet for å kjøpe sykler åpner seg mye mer opp når man kan velge fritt blant alt som ligger ute, istedenfor å handle på begrensninger... Føler at A2-markedet muligens er litt overpriset, og lite utvalg. (I hvert fall siden min smak er 600cc R-sykkel)

Her er noen bilder som eg har kikket på som et tilbakeblikk på årene på 125cc. (Litt dårlig kvalitet, er dessverre bilder tatt fra Instagram, hadde data-crash og alle bildene forsvant.)

Da går "Peter" i vinterdvale inntil videre, og gjør seg klar for skisesongen!
Meeeen, PLUTSLIG så er man tilbake med oppdateringer! ;-)

Image

Image
Her ser man Åheim i bakgrunnen. Bildet er tatt i nedkjørselen til "Kvilehytta"

Image

Image
I bakgrunnen her ser man det stormfulle Stadt-havet, som viste seg fra sin alldeles flotte side denne dagen! :)

Image
Var ute å luftet bilen en tur for noen dager siden. Bildet er tatt rett før man kommer ned til Kråkenes Fyr. Fyret har mange vind-rekorder. 29.01.2016 ble det målt 48,9 m/s vindstyrke der. (ca. 176 km/h)
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Post by tshansen »

Ingen grunn til å slutte med oppdateringer! Alltid kjekt å lese om de forskjellige hobbyene vi velger å bruke pms sesongen vår på [emoji106][emoji122]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Post by JK95 »

Hei, og velkommen. Godt å se vi er flere unge her. Kan fint anbefale GSXR, har en selv, som jeg har kost meg mye med, som nå skal byttes ut med større :/

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
Peter
Posts: 37
Joined: 25 Aug 2016 18:18
MC: Overgang A2 - A 10.05.18 - Da skal det bli to-hjuling igjen

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Post by Peter »

JK95 wrote:Hei, og velkommen. Godt å se vi er flere unge her. Kan fint anbefale GSXR, har en selv, som jeg har kost meg mye med, som nå skal byttes ut med større :/
Var du fornøyd med GSX-R 600´n? :D Rekner med den satt som klistret på veien...

Har du brukt noen form for Intercom for musikk og slikt ved kjøring?
Vurderer å starte å investere i litt forskjellig utstyr...
Skinndressen passer inntil videre, så får eg se hva som skjer når man begynner å jobbe på havet! hehe :lol:
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Post by JK95 »

Peter wrote:
JK95 wrote:Hei, og velkommen. Godt å se vi er flere unge her. Kan fint anbefale GSXR, har en selv, som jeg har kost meg mye med, som nå skal byttes ut med større :/
Var du fornøyd med GSX-R 600´n? :D Rekner med den satt som klistret på veien...

Har du brukt noen form for Intercom for musikk og slikt ved kjøring?
Vurderer å starte å investere i litt forskjellig utstyr...
Skinndressen passer inntil videre, så får eg se hva som skjer når man begynner å jobbe på havet! hehe :lol:
Knallsykkel, kjørte blandt annet på Hardanger Poker Run fra Trondheim med den, super langtursykkel for meg på 183cm. Sitter som fy så lenge du ikke får grus under hjula, og er lettkjørt i forhold til mye annet. Har prøvd Daytona 675, denj blir for kvass, og både den og nyere R6 er langt mer ukomfortable enn GSXR å sitte på.

Bruker Scala Rider sin Smart Pack, fikk et par på tilbud hos Alf Graaruud, mulig det tilbudet gjelder enda? Uansett knallplattform, med enkel appstyring og god rekkevidde. Anbefales på det sterkeste.

Edit: Fant linken! http://www.agmshop.no/MC/Kjoreutstyr-(m ... vercatid=6
Peter
Posts: 37
Joined: 25 Aug 2016 18:18
MC: Overgang A2 - A 10.05.18 - Da skal det bli to-hjuling igjen

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Post by Peter »

Good! Kjekt å høre hva folk personlig mener om de forskjellige syklene! :thumleft
Hardanger Poker Run ja! Planen er å få det med seg til sommeren igjen, om Kant1 smeller til med "Hardanger-Dagene" igjen, og der er komt "ei" ny kjærlighet i garasjen! (Sykkel) 8)

Tenkte eg skulle ta meg en dagstur til MC-Deler i Vartdal å kikke på hjelm og litt diverse i løpet av vinteren. Frister å bytte ut sikkerhetsskallet fra Lett-MC tida.. Er en Airoh, og den er svært mye vindsus i.
(Er ikke lange turen til Vartdal, maks et par timer)
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Post by JK95 »

Peter wrote:Good! Kjekt å høre hva folk personlig mener om de forskjellige syklene! :thumleft
Hardanger Poker Run ja! Planen er å få det med seg til sommeren igjen, om Kant1 smeller til med "Hardanger-Dagene" igjen, og der er komt "ei" ny kjærlighet i garasjen! (Sykkel) 8)

Tenkte eg skulle ta meg en dagstur til MC-Deler i Vartdal å kikke på hjelm og litt diverse i løpet av vinteren. Frister å bytte ut sikkerhetsskallet fra Lett-MC tida.. Er en Airoh, og den er svært mye vindsus i.
(Er ikke lange turen til Vartdal, maks et par timer)
Kjør på, noe så hyggelig som HPR skal du lete lenge etter! Folka som møter er alle fantastiske, og veiene som hertugen av Kanteburry råder over er noe av det fineste jeg noen sinne tror jeg kommer til å oppleve \:D/ Dama var også imponert, dette var vår første tur sammen, og det ble en braksuksess, mye takket være baksetet på GSA'n til BusaTrond :redface Håper så inderlig jeg får muligheten til å bli med neste år, samt på PreHøst og alle andre mulige turer, så fremt jeg får fatt i en oppfølger til Thea(GSXRen), og Forsvaret gir meg perm :roll:

Har som sagt en sykkel stående, her har du linken :-# http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=82652635

Hva hjelm angår, anbefaler å legge 3500+ i en godt hjelm :thumleft Overgangen fra en billig AGV til en dobbelt så dyr Schubeth var stor, både i komfort og vindstøy 8)
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Post by Snikkeren »

Peter wrote:

Tenkte eg skulle ta meg en dagstur til MC-Deler i Vartdal å kikke på hjelm og litt diverse i løpet av vinteren. Frister å bytte ut sikkerhetsskallet fra Lett-MC tida.. Er en Airoh, og den er svært mye vindsus i.
(Er ikke lange turen til Vartdal, maks et par timer)
Maks et par timer? Er du kanskje fra Måløy-området?
Så du hadde lagt ut bilde over Åheim. Veien fra Åheim til Bryggja er bare helt fantastisk i litt inspirert kjøring. [emoji106]

Du får skrike ut hvis du skal til MC-Deler. Jeg holder jo til i Ørsta. Har mest sannsynlig ikke tid til å være med på dagtid, men hvis du er der mot stengetid kan jeg ta turen. [emoji106]
Peter
Posts: 37
Joined: 25 Aug 2016 18:18
MC: Overgang A2 - A 10.05.18 - Da skal det bli to-hjuling igjen

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Post by Peter »

Snikkeren wrote:
Maks et par timer? Er du kanskje fra Måløy-området?
Så du hadde lagt ut bilde over Åheim. Veien fra Åheim til Bryggja er bare helt fantastisk i litt inspirert kjøring.
Det stemmer nok, er fra Måløy. Eller rettere sagt fastlandssida.
Åheimsfjellet er helt fantastisk! Det beste er fra Åheim mot Bryggja, da får man svingene og strekkene på vei opp fjellet fra nordsida. Hadde en fast tur som ofte ble tatt: Måløy - Bryggja - Åheim - Kjøde - Selje (Pitstop i Selje for mat og fuel), så akkurat samme ruta i retur! 8) Flott tur som ble ca. 15 mil.

Hadde store planer om å få vært med på PreHøstturen som dere var på for et par måneder siden... Men dessverre har eg ikkje funnet "diamanten" min enda... (Sykkel) Den evige letingen og spekuleringen pågår for fullt.

Skal ha deg i tankene dersom eg finner ut at eg tar turen oppover! :)
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Peter - Sykkelløse tider...

Post by Spiritofwinter »

I likhet med Snikkeren så bor jeg også i Ørsta, men jeg har i tillegg svigerfamilie i Måløy, så det blir noen turer dit i løpet av året. Blir normalt sett ikke på MC, men det kan skje inn i mellom det også, får se om det blir noen turer i løpet av neste år.


Sent from my iPad using Tapatalk
Peter
Posts: 37
Joined: 25 Aug 2016 18:18
MC: Overgang A2 - A 10.05.18 - Da skal det bli to-hjuling igjen

Peter - Det går mot vår og lysere tider!

Post by Peter »

I dag skriver det 03.02.17 på kalenderen, og vi nærmer oss med stormskritt den første vårmånen! Kun en liten måned igjen, før vi bikker over til Mars! :D Det plinger i ett sett på telefonen fra Finn.no - varsling om nye treff i mine søk, så det merkes at samfunnet er begynt å våkne fra vinterdvalen sin, og vurderer økonomien sin for oppgraderinger eller nedgraderinger... :lol:

Fant plutslig ut at det var lenge siden oppdatering her. Eg er fortsatt i live! 8)
Dagene går med til skule, skule og skule. Siste innspurt frem mot sommeren.
Lærlingsøknadene er sendt avgårde til alle landes kanter, så er det bare å håpe på det beste! \:D/

I November 2016 var eg på utplassering i Forsvaret! Dette var meget interessant og spennende. Et av målene eg har satt meg for livet var å besøke Nord-Norge, og det har eg nå gjort! Dommen er klar, Nord-Norge skal så absolutt besøkes igjen! ;-)
Legger ved noen få bilder fra den fantastiske opplevelsen eg hadde de 3 ukene eg var oppe i det kalde nord om bord i KV Nordkapp!

Image
KV Nordkapp viser seg fra sin beste side i det fantastiske vinterværet

Image
Var heldig med været i Nord de tre ukene :)

Image
Fikk testet litt av kortbanenettet til Widerøe, med landing i Svolvær og på Stokmarknes. Her er bilde av Svolvær by air! :)

En av mine andre lidenskaper ved siden av motorsykkel, bil og reise er det fantastiske fjellandskapet vi er så heldige å ha tilgang på rett utenfor ytterdøra våres her på Vestlandet. Den siste uken har det vært bra vær, så da var det bare å komme seg avgårde med en gang skulen var ferdig.
Mens man allikevel må vente på vår og sommer kan man like så godt nytte vinteren til noe, så det har gått med mye tid til ski de siste årene. For et par helger siden var eg i Stryn å testet forholdene hos Stryn Vinterski. Forholdene var upåklagelige, med mye fersk pudder og flotte løyper.

Image
Image
Image
Måløy, sett fra Hanekammen 652 m.o.h.
Image

Vintermånedene kan fort bli dyre når man går å klør i fingrene etter å anskaffe seg sykkel 8) Ebay og liknende blir flittig besøkt. Skal, som nevnt tidligere, investere i nye kjørestøvler. Ser ut til at valget mitt har falt på Alpinestars SMX-6, om eg ikkje plutslig skulle komme over noe annet. Sko blir nok bestilt i løpet av Mars/April. Plutslig når vi 1.mai, og syklene begynner å farte i området igjen. Da kan det fort hende at Mr. Peter ikkje klarer å stå i mot kjøpepresset og anskaffer seg en plastrakett eller streetfighter! :lol:

Det ser ut til at min MC-interesse har smittet over på broderen, som blir 16år om knappe 12 måneder. Han er blitt ivrig bruker hos Finn.no. Passer igrunn bra, når han får førerkort klasse A1, får eg mitt fullverdige A... Da kan en dra med seg den yngre generasjon på tur! :) Så det ligger vell litt i kortene at det må en tung sykkel i hus til sommeren, for å åpne muligheten for lærekjøring på en vetig måte. hehe (Faderen har klasse A)
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Peter - Det går mot vår og lysere tider!

Post by JK95 »

Lykke til med kjøp, når den tid kommer :thumleft
Post Reply